PDA

View Full Version : Spotteralert Nord-Norge?/Hva er dette?


Polaris
05-01-2011, 11:05
8-9 helikoptre i V-formasjon foran to fly som i mine øyne liknet småfly fløy nettopp over Tromsøya. Potensielt flyr de videre til Finnsnes/Bardufoss - eller liknende. Men... hva var dette? :) Hva slags helikopter og fly, og er det en form for øving?

EDIT: Visstnok 2 skolefly fra forsvarets flyskole. Very very impressive display, low and slow flying.
EDIT2: Beklager engelsken, har forelesning.
EDIT3: Ja det er pause.

Polaris
05-01-2011, 14:36
http://www.itromso.no/nyheter/article418803.ece

Den tradisjonelle julestjerna som hvert år flyges måtte denne gangen avlyses på grunn av dårlig vær. Og da fant man ut å erstatte denne med ei nyttårsstjerne, sier lufthavnvakt Viggo Gschib ved Bardufoss Lufthavn til Folkebladet (http://www.folkebladet.no/nyheter/article418752.ece).

http://www.itromso.no/multimedia/dynamic/00487/Helikopter_487652c.jpg

Litt dårlig bilde da, mangler de to bakerste flyene :)

Bacardi
05-01-2011, 14:47
Flott å se 337/339/LFS i aksjon over Tromsø igjen :)

LN-DAG
05-01-2011, 22:59
Noen som vet om det har vært forhåndsomtale om at de skulle fly, eller om de bare tok den første og beste klarværs dagen ?

Hilsen skuffet helikoptergutt :( som håpet de skulle fly over Gisundet som F-16 sin julestjerne.

Journal
06-01-2011, 19:51
De fløy da over Gisundet? Sikker på at du var i området da? Klokka var ca. 1026.

LN-DAG
08-01-2011, 19:54
De fløy da over Gisundet? Sikker på at du var i området da? Klokka var ca. 1026.

Bor over 15 km nord for Finnsnes sentrum med Kistefjellet bak huset og Gisundet foran. (Gibostad retning 8 grader fra huset) Så de kan umulig ha fløyet over sjøen, men muligens tatt ei rute fra Finnsnes som går nærmere Rossfjorden.
Fikk første meld. fra Tromsø 10:50 at de var der.

Så om de fløy sjøvegen til Tromsø må jeg nok både til optiker + ta hørselstest ;)

(Må bare legge til at det jeg tenker på når man snakker om Gisundet er den samme ruten som Hurtigruta tar fra Finnsnes på vei nordover og ikke bare rundt Finnsnes/Gisundbrua. "Gisundet er et ca. 35 km langt sund i Troms fylke" Wikipedia )

Journal
10-01-2011, 19:25
Da bøyer jeg meg for deg, siden du hadde utsikt rett til Gisundet. Fra min plass i Granlia så det ut som om de fløy rett over Gisundet og nordover, men jeg har nok sett feil, ja. :-)

LN-DAG
10-01-2011, 20:00
Da bøyer jeg meg for deg, siden du hadde utsikt rett til Gisundet. Fra min plass i Granlia så det ut som om de fløy rett over Gisundet og nordover, men jeg har nok sett feil, ja. :-)

No problem :) Det er ikke bare å vite hvor flya flyr når de forsvinner bak fjella og her er det jo snakk om et stort område i km2.
Litt OT og lokalstoff, men de som bodde på Leiknes fikk ikke se F-16 Julestjerna da flyene tok snarvegen fra Gibostad/Bunnjord til Finnsnes.

Det skal ikke alltid være lett i dette fjell og fjord område ;)
(Men hadde turen vært annonsert kunne jeg ha forflyttet meg til der jeg visste de ville fly :-) )