PDA

View Full Version : Nord -Afrika

svgspotter
04-01-2011, 22:43
Hallo, jeg å familien min skal gjerne reise til nord -Afrika til sommeren å jeg har forstått det sånn at det er charter vi tar bort, og selskap vil være SAS. Da har jeg følgende spørsmål:
Vilke fly bruker SAS til Nord Afrika fra Gardermoen? altså hva heter flyplassen osv, flyr det andre kjente selskaper dit ? eks: easy jet, Ryanair, tuifly, BA ,thomas cook. Vil helst unngå SAS.

-Fredrik

FlightDeck
04-01-2011, 23:05
Hva legger du i Nord-Afrika? SAS har charter til både Tunisia og Egypt, som stort sett flys med Boeing 737-700.

FlyHi
04-01-2011, 23:25
Hallo, jeg å familien min skal gjerne reise til nord -Afrika til sommeren å jeg har forstått det sånn at det er charter vi tar bort, og selskap vil være SAS.

Hvis I har booket en billet til Nord-Afrika, så står der vel på billetten hvilken lufthavn I skal lande i? Kender ikke nogen der bare sælger billetter til "Nord-Afrika" som destination. Et kig på bekræftelsen kunne være et svar på dit spørgsmål...

Vil helst unngå SAS.

Hvorfor booker I så en SAS billet, hvis I helst vil undgå dem?

Twin Otter
04-01-2011, 23:31
Jeg fløy med SK charter til CHQ sen-sommeren 2009 og det var kun positivt.

Someone
04-01-2011, 23:39
De bruker samme fly som til Syden......

gustavf
04-01-2011, 23:41
Det kommer sikkert an på hvor du skal og slikt, men jeg tror dette er det beste stedet å stille spørsmålet:
http://www.facebook.com/SAS#!/SAS?v=wall

Blubird
04-01-2011, 23:42
Tror til og med at reisedokumentet muligens kan røpe hvilken flytype som benyttes.

Savipix
04-01-2011, 23:47
Flygtypen är med 99,9% sannolikhet B737-800

LN-AØR
05-01-2011, 00:02
altså hva heter flyplassen osv, flyr det andre kjente selskaper dit ? eks: easy jet, Ryanair, tuifly, BA ,thomas cook. Vil helst unngå SAS.

-Fredrik
Det er rett og slett umulig for oss å vite. Finnes endel flyplaser i Nord-Afrika...

Angående flytype er det nok best å ringe reisebyrået. Vanskelig for oss å sjekke når du verken vet destinasjon eller flight number.

Egenes
05-01-2011, 06:26
Hvis I har booket en billet til Nord-Afrika, så står der vel på billetten hvilken lufthavn I skal lande i?

Gjerne = kansje :)

Noe som får meg til å høres ut som at familien hans ikke har booket billetter enda!

Jovisst flyr mange selskaper til Nord-Afrika. Men Nord-Afrika består av flere land, ikke ulikt "Syden". Spør foreldrene dine hvilket land de har kikket på, og evt. hvilken destinasjon!

Men du må huske på det, at når familien din flyr charter, så er det nesten alltid med hotell. Flyr du f.eks EasyJet, Ryanair, British Airways. Så må dere finne, og booke hotell selv! :)

FlightDeck
05-01-2011, 09:08
Flygtypen är med 99,9% sannolikhet B737-800

SAS bruker mye 737-700 på lengre ruter til Nord-Afrika, men 737-800 brukes også.

Mchansern
05-01-2011, 11:33
Hallo, jeg å familien min skal gjerne reise til nord -Afrika til
Vilke fly bruker SAS til Nord Afrika fra Gardermoen? altså hva heter flyplassen osv, flyr det andre kjente selskaper dit ? eks: easy jet, Ryanair, tuifly, BA ,thomas cook. Vil helst unngå SAS.

-Fredrik

Hvorfor vil du heller ha Ryanair enn SAS? :o

Edricson
05-01-2011, 11:37
DY har vel sine to ruter til Marokko også. Ellers er det mange muligheter hvis dere kan leve med mellomlandinger, f eks med AF eller AZ...

Magnus
05-01-2011, 13:45
Hallo, jeg å familien min skal gjerne reise til nord -Afrika til sommeren å jeg har forstått det sånn at det er charter vi tar bort, og selskap vil være SAS. Da har jeg følgende spørsmål:

-Fredrik

Du burde nok spesifisere destinasjonen litt bedre hvis du ønsker et klart svar. Personlig var jeg i Tunisia i sommer. Flyet fra OSL var 737-400, flytiden var 3t 40min og flyplassen var Enfihda-Zine El Abidine Ben Ali International Airport (NBE). Denne flyplassen er splitter ny, og veldig fin, og har et ganske kult ATC-tårn. Fly som lander her er for det meste i forbindelse med charter. les mer her http://en.wikipedia.org/wiki/Enfidha_%E2%80%93_Zine_El_Abidine_Ben_Ali_Internat ional_Airport

Hvorfor vil du helst unngå SAS forresten?

Christer
05-01-2011, 17:04
Hvorfor vil du helst unngå SAS forresten?

Sikkert fordi han ønsker å utvide horisonten litt. SAS er jo gammelt nytt for de fleste. :)

Magnus
05-01-2011, 18:36
Sikkert fordi han ønsker å utvide horisonten litt. SAS er jo gammelt nytt for de fleste. :)

Vil si at SAS fremdeles er mer interessant enn de aller fleste charterkjerre-selskaper! Alternativet fra OSL er Novair eller Thomas Cook. (?) Jeg reiste med Apollo ene og alene for å få reise med nettopp SAS. Ellers hadde jeg nok reist med Ving og Thomas Cook for 300 kr. mindre.

svgspotter
05-01-2011, 18:55
Vil si at SAS fremdeles er mer interessant enn de aller fleste charterkjerre-selskaper! Alternativet fra OSL er Novair eller Thomas Cook. (?) Jeg reiste med Apollo ene og alene for å få reise med nettopp SAS. Ellers hadde jeg nok reist med Ving og Thomas Cook for 300 kr. mindre.

Takk for tilbakemeldinger ! det jeg lurte på var hvilke fly SAS pleier å bruke på denne strekningen, så jeg hadde håpet en A321!? SAS vil jeg helst ungå ettersom jeg er ikke deres største fan og jeg synes de er så kjedelige å reise med ( my opinion) ellers er det som Christer sier, at jeg prøver å variere selskap litt fra SK/ DY til FKS: Novair, TC, Ryanair, tuinordic.
Er ikke jeg som bestiller vettu, det er nok foreldra mine å jeg skal tipse dem med med Ving så jeg kan fly Thomas Cook. Kanskje lite sansynelig men jeg kan da prøve! :D Tunisia er det vi har sett på ja så det er der vi gjerne skal dra.

Christer
05-01-2011, 19:03

SAS er helt ok spør du meg, men for en gutt som kanskje ikke har vært veldig mye i luften er det selvfølgelig spennende å prøve noe nytt. Man ser jo også det på de fleste eldre her inne at man ofte prøver å komme seg på maskiner eller selskap man ikke er vante med. Thomas Cook syns jeg er veldig greit for en tur sydover, maten er bra til å være charter, men pitchen i a32x maskinene er ikke mye å skryte av. Jeg fløy DK A320 CPH - TFS - BJL noe som ikke var spesielt behagelig...

Twin Otter
05-01-2011, 19:05
SAS flyr vel bare charter med A321 ut fra København og andre danske destinasjoner....

Bizflyer
05-01-2011, 19:06
Ja, er man en liten fjortis betyr det vel ikke så mye hvor trangt det er i flyet, hehe!

Hadde noen familiemedlemmer som var på ferie i Tunisia i fjor sommer, og de var veldig lite fornøyd og sa aldri mer.

Kanskje du skulle foreslå andre sydendestinasjoner for opphavet ditt?

BF:cool2

Magnus
05-01-2011, 19:10
Takk for tilbakemeldinger ! det jeg lurte på var hvilke fly SAS pleier å bruke på denne strekningen, så jeg hadde håpet en A321!? SAS vil jeg helst ungå ettersom jeg er ikke deres største fan og jeg synes de er så kjedelige å reise med ( my opinion) ellers er det som Christer sier, at jeg prøver å variere selskap litt fra SK/ DY til FKS: Novair, TC, Ryanair, tuinordic.
Er ikke jeg som bestiller vettu, det er nok foreldra mine å jeg skal tipse dem med med Ving så jeg kan fly Thomas Cook. Kanskje lite sansynelig men jeg kan da prøve! :D Tunisia er det vi har sett på ja så det er der vi gjerne skal dra.

Forstår! Kan varmt anbefale Tunisia. Jeg bodde på hotell sinbad(tilbys både av ving og apollo) i hammamet. Dette hotellet er veldig fint. Personalet er hyggelig og svært service innstilt, frokosten er fantastisk med egen omelett og-crepes-kokk, på stranden holder de av solsenger til deg hvis du tipser 20 kr i starten av oppholdet og du kan få servert mat på stranden. Du føler deg litt som en konge. På hotellet kan du også leie turisttaxi. Jeg anbefaler en tur med turisttaxien inn til hovedstaden Tunis for å se på den kjente medinaen, der du kan kjøpe alt mulig, og for å se på karthago. God tur.

Tror forresten at thomas cook fløy A320.

Link til hotellet: http://www.apollo.no/no/hvor-vil-du-reise/afrika/tunisia/hammamet/accomodations/pages/sindbad.aspx

Karthago: http://en.wikipedia.org/wiki/Carthage

Fantastisk restaurant rett ved hotellet: http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g297943-d1135882-Reviews-Chez_Achour-Hammamet.html

Magnus
05-01-2011, 19:22
Nå ser det ut som ving har kvittet seg med reisemål i Tunisia, men ser at Star Tour flyr DY OSL-NBE

Tommy777
05-01-2011, 21:45
SAS flyr 737-700 og 800 til Tunisia. A321 (som har samme kjedsomhet som alle andre SAS maskiner) har base i København og vil ikke fly denne ruten.

Er vi ferdige nå?

Magnus
05-01-2011, 22:07
SAS flyr 737-700 og 800 til Tunisia. A321 (som har samme kjedsomhet som alle andre SAS maskiner) har base i København og vil ikke fly denne ruten.

Er vi ferdige nå?

Ikke helt enda! SAS flyr 737-400 til Tunisia. Som sagt fløy jeg dit i sommer fra OSL. Sjekk linken, klikk på flyinformasjon: http://ksb.apollo.no/cgi-bin/ksb.cgi/www/bookingGuide/index.p?sid=caf4961a64524d129d0984126f7794ab&lid=0&type=page&page=GuidePage&departureAreaCode=OSL&durationInDays=7&flightDate=2011-05-14&flightSerieCode=.01CZ&hotelCode=SIN

Discus
05-01-2011, 22:30
<mod>
Initielt spørsmål besvart og mye avsporing. Ny tråd kan startes for evt. drodlinger rundt flytyper o.l.
</mod>