View Full Version : Hawaii-tråden (versjon 2011)
jcnorway
04-01-2011, 11:08
Ryktene sier at det er mange forumister som har god peiling og erfaring med Hawaii. Så da får vi se om man får noen svar her.
Jeg og kona har tenkt oss til San Francisco i siste halvdel av august og i den forbindelse så kunne vi tenke oss en uke på Hawaii med (forhåpentligvis?) sol, bading og avkobling.
Er helt grønn på Hawaii, så jeg har ingen anelse om hvor man evnt skulle dratt og hvilke hoteller som kunne vært aktuelle.
Vi betaler gjerne litt ekstra for å bo godt, så tips på hotell i den øvre delen av stjerneskalaen mottas med takk.
Tar også gjerne i mot tips på routinger/flyselskaper mellom SFO og Hawaii.
Avreise fra SFO til Hawaii i perioden rundt 25-27 august, med retur til SFO ca en uke senere.
Takker for alle tips! :fly
He, he... Har nok ganske mye peiling her...;). Nettopp hjemme fra min 17 tur dit... Så jeg hjelper så veldig gjerne...^_^
Tilbake neste påske...
Hotell på Hawaii, og da særlig Waikiki (som jeg antar dere skal til?) er i utgangspunktet ikke noe billig affære, men på øverste plan så har man hoteller som f.eks. Royal Hawaiian. Ellers er Sheraton Waikiki et hotell med ganske bra rykte på seg, selv om dette også er ganske kostbart. Jeg bestilte nylig hotell selv på Hawaii for sommerferien og endte på Aston Waikiki Beach Hotel. Hotels.com hadde 30% rabatt på dette, og da kom et oceanfront rom på drøye 22.000.
Det mest opplagte dere må få sett på Oahu er Pearl Harbour, men også Sea Life Park, Polynesian Culture Centre, Honolulu Zoo og North Shore er alle verdt et besøk. Og ikke minst la fruen shoppe litt på Ala Moana, verdens største utendørs kjøpesenter. Om tiden skulle tillate det, så er det også veldig lettvint å få tatt flyet til en av de andre øyene.
jcnorway
04-01-2011, 16:42
Takk for innspill! Vi vet ikke enda hvor på Hawaii vi ønsker å dra, derfor denne tråden ;)
Jeg bestilte nylig hotell selv på Hawaii for sommerferien og endte på Aston Waikiki Beach Hotel. Hotels.com hadde 30% rabatt på dette, og da kom et oceanfront rom på drøye 22.000.
.
22 000 NOK pr natt for et rom etter 30% rabatt? :drunk: Regner med at dette i alle fall er snakk om en uke eller to??
Snorkling i Hanauma Bay og et besøk til Kailua Beach er mine tips. Et besøk til Haleiwa ved North Shore kan også være interessant å få med seg.
Hvordan har dere tenkt å fly, les hvilken allianse ;). Du kan nok få billetter med multiple destinations..
Tittet litt på CO og fikk OSL-EWR-SFO( stop)-HNL(stop)-LAX-EWR-OSL for kr 8.103 i slutten av august.
900 kr. mer , kr 9.003 med direkte CO 14 ( 764 ) HNL-EWR på vel 9,5 timer, 8.5 timer på EWR , ev stikke inn til NYC et par timer.. Vi har hatt denne siste varianten tre ganger. Nå til påsken har vi via LAX-varianten hjem.
Hvordan har dere tenkt å fly, les hvilken allianse ;). Du kan nok få billetter med multiple destinations..
Tittet litt på CO og fikk OSL-EWR-SFO( stop)-HNL(stop)-LAX-EWR-OSL for kr 8.103 i slutten av august.
Tar også gjerne i mot tips på routinger/flyselskaper mellom SFO og Hawaii.
Bekreftede rykter skal ha det til at "upgrade search" hos ba.com har gått varm de siste dagene, så jeg tror nok bare Stillehavsdelen er interessant.
jcnorway
04-01-2011, 19:08
Bekreftede rykter skal ha det til at "upgrade search" hos ba.com har gått varm de siste dagene, så jeg tror nok bare Stillehavsdelen er interessant.
Ryktene stemmer ;) Har allerede fikset transport fra OSL til SFO med BA.
Oppgradert fra Y+ til C hele veien ut og hjem igjen. Så det er egentlig bare US domestic og da fortrinnsvis SFO-HNL som man er på jakt etter routing-tips på. I tillegg til tips til hva og hvor i Hawaii :)
He, he.. Det går så mye mellom SFO-HNL, så skal man til Hawaii vil jeg da kun vurdere HA....;) Intet annet....
Skal du bare være på Oahu skal jeg utstyre deg med bilkart med nøyaktige håndskrevne notater hvor du bør/må stoppe over hel holmen, også flyplass som Dillingham med mye moro..
http://en.wikipedia.org/wiki/Dillingham_Airfield
Hvis du skal ha poeng på, samt utnytte fordelene med BA-kortet, er det vel AA som gjelder?
jcnorway
04-01-2011, 19:27
Hvis du skal ha poeng på, samt utnytte fordelene med BA-kortet, er det vel AA som gjelder?
Jo, hvis det er poeng og miles man er på jakt etter så er selvfølgelig AA det åpenbare alternativet. Men jeg har også lest mye skryt av HA (Hawaiian Airlines) her på forumet. Er nok AA og HA det står mellom på selve transporten.
Når det gjelder hoteller... Hvor på Hawaii er det kjentfolket anbefaler førstegangsreisende som ønsker sol, bad og avkobling å ha base? Tar gjerne hotellanbefaling på dette stedet hvis noen har det.
Det ser ut som du har tanker rundt å bli på Oahu, hvor de fleste besøkende til Hawaii kommer til og blir, men ha i minne at det er flere andre øyer verdt et besøk.
Jeg synes selv Oahu er litt vel folksomt. Severdighetene der kan gjøres unna på et par dager. Du får mye mere no stress Aloha-vibes på de andre øyene, selvfølgelig avhengig av hva du ønsker og forventer.
Jeg anbefaler Kauai eller Big Island, men med en uke til disposisjon er kanskje Kauai tingen. Det går flighter fra SFO til LIH, KOA og ITO.
Hvis turen går til Big Island er open jaw med ankomst KOA og avgang ITO og leiebil rundt øya en fin løsning.
Når du har funnet ut hvilken øy turen går til bør du kjøpe deg Revealed boka om øya du skal til (Oahu Revealed, Kauai Revealed, Big Island Revealed) fra Wizard Publishing. Der finner du mye info om de beste stedene å bo, spise, snorkle etc.
Jeg synes at førstebesøket bør være på Oahu hvis man kun har en uke.. Jeg har vært mange ganger på de andre øyene også .
Mr & Mrs jcnorway er unge og da tror jeg at et livat Honolulu er stedet som base ved første besøk. De andre øyene er utrolig vakre, men til og med for en såå gammel som meg :old , blir de stusselige etter kort tid..
Bevares, jeg har roadmap for disse også og har kjørt dem trill rundt flere ganger. Vet også at dc 8-63 er meget kjent , spesielt på Big Island..
De fire siste gangene har jeg også tatt dagsturer over med base i Honolulu.
Tar leiebilen (ev. taxi ) til inneriksterminalen, flyr over til enten Kauai, Maui eller Hawaii, plukker opp en bil på flyplassen, farter rundt noen timer , tilbake til flyplassen, sjekker inn til HNL , henter bilen og drar hjem til Waikiki. Kun med en ryggsekk og kamera...
MEN, en kan fly open-jaw til f.eks OGG så "innenriks" til HNL ( eller omvendt ).
Maui bør vel være øy nr. 2 dersom en vil ha en øy til. Biltur til over 3.000 meters vulkantopp. Ev "Road to Hana" med hundrevis av hårnålssvinger. Har tatt den to ganger.
http://www.mauiinformationguide.com/road-to-hana.php
I Hana finner man graven til Charles Lindbergh og her bor Kris Kristoffersen.
22 000 NOK pr natt for et rom etter 30% rabatt? :drunk: Regner med at dette i alle fall er snakk om en uke eller to??
Hehe, glemte den lille detaljen der ja - dette er for 17 netter. :lol:
Men et poeng er at hotels.com kjører ganske mye gunstige priser på hoteller på Waikiki om dagen - anbefaler å sjekke der!
Ellers støtter jeg SQ 777, Oahu er den naturlige øya (der Honolulu ligger) å ta utgangspunkt i som førstegangsreisende. Og om målet er å ha noen dager på stranda, så går veldig mye av tiden med om dere skal reise rundt til de andre øyene samtidig som man skal se hele Oahu også - og alt skal skje innenfor en uke.
Hawaii er jo så mye mere enn ReidarTown(tm) (HNL) - mange av de andre øyene har masse å by på i retning av det som antydes med tanke på godt hotel med gode strender.
Kauai som fort blir en favoritt - er også den øya med mest regn - men Grand Hyatt Kauai kan neppe bli veldig galt -
Maui er nok den øya som det er lettest å "sikre" seg godt vær, spesiellt nede i sør vestre hjørnet - Wailea og nede ved Makena Beach (som er kåret blant verdens 10 beste strender) - Det tidligere Maui Prince Hotell - nå Makena Beach and Golf Resort - har en flott beliggenhet rent vær messig og skal være helt nyoppusset (det var litt "dated") Men Wailea har andre utmerkede hoteller. Oppe ved Lahaina, hvor "ton" (SheraTON, HilTON og vennene deres ligger) er langt mere vind utsatt, men selv med gazillion turister har Lahaina by både glimt og masse sjarm.
Lenger nord ligger the Four Seasons - et utmerket hotell, men en noe pussig beliggenhet et stykke opp i fra stranden - her kan det bli betydelige bølger.
Om dere velger Maui - så må dere spise på Mama's Fish House (rett syd for flyplassen) (med mindre dere ikke liker fisk) - det koster klart mere, men er vel verdt det.
Om dere virkelig vil "away from it all" kan Hotel Hana i sørøstre delen sterkt anbefales, selv om kjøreturen er noe dere ikke vil glemme....omtrent 3 timer med 12734352414 svinger. Men Hotellet vel verdt det, også flotte strender og lett aa finne en 100% privat strand - et stedn man reiser for virklig å slappe av....
Over på The Big Island - Hawaii er igjen vestkysten det beste, nord for Kona har utrolige strender og flotte hoteller, det er klart mere å gjøre og en vulkan tur i helikopter på kvelden (etter mørkets frembrudd)
Om en liker kaffe så er dette paradis - og den beste kaffen kommer ikke fra Kona, men høyt oppe i Wood Valley dyrkes etter min mening verden beste kaffe - som best nytes på Hawaii...
Dette var kun en kort intro - har mere detaljer om ønskelig....
HEllers er Sheraton Waikiki et hotell med ganske bra rykte på seg, selv om dette også er ganske kostbart. Jeg bestilte nylig hotell selv på Hawaii for sommerferien og endte på Aston Waikiki Beach Hotel. Hotels.com hadde 30% rabatt på dette, og da kom et oceanfront rom på drøye 22.000.
De som gjør slike bestillinger må gjerne klikke på linken vår til hotels.com. Avtalen er basert på prosenter (overraskende mange prosenter, egentlig) av omsetning, så det blir litt penger til foreningen av slikt.
jcnorway
04-01-2011, 21:12
Tusen takk for tips alle sammen!
Vi har ikke bestemt oss for konkret sted. Har vel nevnt HNL, men det var vel mest fordi det var eneste flyplass på Hawaii jeg kjente til :p
Skal lese alle innspillene og titte på kart :)
Ut fra San Francisco flyr i hvertfall Untied til alle øyene nonstop - Hawaiian flyr kun til Honolulu ut fra San Francisco, men HA er som å fly i gamle dager...nesten...varmt måltid...og selvom det må kjøpes Mikrobrygget øl (slikt varmer en sjel ikke liker Reklame Øl. American flyr vel nonstop til alle øyene fra Los Angles
jcnorway
05-01-2011, 13:22
Noen som vet hva som er "normalpris" på flybilletter mellom SFO og Hawaii og evnt om slutten av august/begynnelsen av september er typiske reiseperioder for salg? Har tittet litt rundt og prisen jeg har sett har ligget rundt 3500-4500 NOK pr pers.
Fra Portland/Seattle ligger normalprisene paa rundt USD 500-600, salgs prisene ned mot USD 300 - det har vaert noen aar siden jeg saa under USD 300. SFO burde ikke vaere mye dyrere...et tips kan vaere aa faa tilbud sendt i fra Hawaiian (du maa melde deg inn HA Frequent Flyer Program tror jeg) de sender forhands info om salg og normalt matcher de andre selskapene Hawaiians priser.
Aug/Sep er ikke hoeysesong saa det burde vaere mulig aa komme ned under USD400
Tommy777
05-01-2011, 23:50
Har ikke vært på Hawaii mer enn 2 ganger, men kan ihvertfall legge til ett par kommentarer om hvor jeg ville dratt. Skal til Hawaii igjen med hele familien i november for å feire Thanksgiving.
Fokuserer i denne posten på hotellerfaringer og fly.
Er ikke enig i at Oahu er tingen, selv om HNL soleklart det billigste stedet på Hawaii når det gjelder hotell og alt annet (derav navnet Reidartown :p)
Jeg gjorde totalt omvendt av det Reidar anbefaler: Ene gangen baserte jeg meg på Maui, andre gangen på Kauai og besøkte Oahu derfra.
Her er hotellene jeg har testet ut
Westin Maui, Kaanapali, nord for Lahaina. Greit priset, men stort. Du kommer i lavsesong, så garantert ikke kaotisk der da. Regn med 250-300 dollar natten
Ritz Carlton, enda lengre nord på vestkysten. Herlig eiendom med perfekt service: http://www.ritzcarlton.com/en/Properties/KapaluaMaui/Default.htm
Regn med 500 dollar natten med frokost, parkering etc.
Kauai, Westin Princeville. Fine villas med god plass og kokemuligheter
https://www.starwoodhotels.com/preferredguest/property/overview/index.html?propertyID=5648
Regn med 200-250 pr natt
St. Regis Kauai. Starwood sitt luksusmerke. Herlig eiendom
https://www.starwoodhotels.com/preferredguest/property/overview/index.html?propertyID=189
Skal skrive litt om flights i morgen
Tommy777
06-01-2011, 18:37
Fra San Francisco er det United som er kongen, de andre har kun en daglig til HNL, ingenting andre steder på Hawaii. Til Honolulu flyr UA 777 to ganger daglig, 767 en gang og 757 på kveldsflighten.
Hawaiian flyr 767, men kun en daglig, mens AA og DL flyr 757. (sjekket januar/februar)
Prisene er omtrent det samme.
Som vi snakket om i går, er dette en lang flighter og jeg vet at du ikke er i samme selvpiningskategorien som det Reidar er (det for meg å humpe på en 3 seter til Newark i 9 timer for så å humpe videre dagen etter i 10 timer i en av bransjenes trangeste økonomiklasse er out of the question) kan du satse på å kjøpe enten AA eller UA og ordne deg oppgraderinger ved kjøp. Begge disse har kuponger som kan brukes til Hawaii for oppgradering ved kjøp. Dette er elektroniske kuponger som tildeles 1K og ExPlat medlemmer hos UA og AA.
Verdien på en slik kupong, er fra ca. 80-100-150 dollar for UA sine Reginonal Upgrades, 150-250 dollar for Systemwide upgrades, mens AA kun har Systemwide upgrades, så det finnes ikke noe billig alternativ der.
Det som er flott med slike kuponger er at de er bekreftet ved bestilling, pass bare på at avgangen du ønsker har dette tilgengelig.
777en til UA har meget god plass i F og 2+2+2 config, det er lett å score oppgradering på disse grunnet mange seter. Hawaiiflightene deres har meget god service foran med Champers og full meny nesten som intercont.
Ja konge og konge .... a car named Edsel, an energi company named Enron, an airline from frickin' Chicago, that will sell you beer from the Netherlands, serve you (5) peanuts from Georgia, and cheese from Wisconsin.....u could be on your way to frickin' Peoria for all you knew....
...eller Macademia Nuts fra Hawaii, Microbrygget oel fra enten Kona Brewery eller Maui Brewery....some of us just prefer the Queen of Hawaii instead of the bloated King from Chicago.....that still burps as he swallows Continental....
Tommy777
06-01-2011, 21:48
Ja konge og konge .... a car named Edsel, an energi company named Enron, an airline from frickin' Chicago, that will sell you beer from the Netherlands, serve you (5) peanuts from Georgia, and cheese from Wisconsin.....u could be on your way to frickin' Peoria for all you knew....
...eller Macademia Nuts fra Hawaii, Microbrygget oel fra enten Kona Brewery eller Maui Brewery....some of us just prefer the Queen of Hawaii instead of the bloated King from Chicago.....that still burps as he swallows Continental....
Jaujaujau.. Tror det er lenge siden du har flytt i kjipklasse med UA, ja.. Dårlig med Peanuts der, gitt. Choices menyen bak gardina har månedens øl som denne måneden er Firebrick i tillegg til Heini fra Nederland og pissvann/pissvann light fra Wisconsin. Man finner også Single Malt og annet snadder man kan kjøpe
Her er en gammal meny jeg fant online, de nye menyene er faktisk enda bedre: http://content.united.com/ual/asset/choice_menu_05_2009.pdf
Til og med AA har beveget seg inn i fremtiden..
Vil vel ikke tro at du føler deg som en konge når du entrer en Hawaiian 767 som har 270 seter..
Å la 6000 miles (plus evt 100% elitebonus) gå i bøtta er ihvertfall noe som må taes med i betrakting.
Da blir det litt skralt å lene seg på mikrobrygg og Macadamian når man sitter som ei krøkke i 6 timer ;)
Nå er det dog uinteressant, siden vår venn ønsker å sitte foran gardina og produktet der til Hawaii synes jeg er veldig bra hos UA
Tommy777
06-01-2011, 21:51
Oppdatert UA meny minus drikke: http://www.united.com/page/article/1,,53262,00.html
jcnorway
07-01-2011, 09:14
Så så gutta ^_^ La denne tråden handle om Hawaii-tips og ikke om UA/CO-merger og ølutvalget bak gardina hos UA/HA :cheers:
Takker dog begge for gode tips og innspill så langt! Stemmer at jeg og madammen ønsker å sitte foran gardinen, men ikke til enhver pris. Legger ut en liten sammenligning av pris for seter foran gardina på de ulike selskapene senere i kveld.
Det er jo vanskelig aa la vaere aa erte Tommy...han spretter jo sa godt...fra spoek til alvor...saa er det nok lettere aa faa billetter foran veggen hos Hawaiian enn hos Untied - i hvertfall til en lavere pris, normalt er det ledige seter foran hos HA og disse for en tilbud om for rundt USD 400 pp ved sjekk inn - vi har faatt tilbud om dette i 95% av tilfellene. Det kan vaere en rimeligere maate aa sitte foran paa.
Hos Untied og American er jo Hawaii omtrent "Award Travel Destinasjon #1" og det jeg har sett ved gatene paa Hawaii saa er Upgrade Ventelistene utrolig store - gjerne 40+ for 12 - 16 seter...saa i praksis er det neppe mulig aa bli oppgradert uten 1K status.
Saa da er det aa kjoepe First Class noe som kan vaere dyrt....tror nok at det er enklere midt i uken, hold dere for all del vekk i fra Loerdag som er den store reise dagen til/fra Hawaii....utrolig mye Timeshare som gaar Loerdag til Loerdag...plus at de fleste utleie hus/hytter(ohana) og leieligheter ogsaa er Loerdag til Loerdag....
EDIT: Tommy you got PM
jcnorway
07-01-2011, 10:23
(...) hold dere for all del vekk i fra Loerdag som er den store reise dagen til/fra Hawaii....utrolig mye Timeshare som gaar Loerdag til Loerdag...plus at de fleste utleie hus/hytter(ohana) og leieligheter ogsaa er Loerdag til Loerdag....
Det blir mest sannsynlig torsdag-torsdag eller fredag-fredag. Men takk for et nyttig tips :cool:
Så hvis jeg vil ha en solfylt avstikker til Hawaii så burde jeg ta turen til Maui? Var i Honolulu i 2009 og likte meg greit der... Litt mye folk kanskje, men hva kan man forvente i juli...
robert_06_
02-05-2011, 23:42
17 juni blir det en resa till SFO, LAX, HNL og LIH.
Det blir 2 nätter i SFO innan det blir bil ner till LA.
Är det någon som kan rekommendera ett bra/billigt/trevligt hotell i San Francisco?
Sedan blir det LA och där har jag redan fixat boende.
29 juni flyger jag och damen min ut till Hawaii där vi skall vara i en uke.
Här trenger jag också tips på hotell/hostel/B&B.
Vi kommer vara i Honolulu till största del förutom en kort trip till Kauai och Lihue 1-2 dagar.
Alla tips mottages varmt!
Dette kan anbefales...
http://www.ilima.com/;)
jameson82
15-07-2011, 17:28
Noen som har noen erfaringer med noe selskap som arrangere turer med guider ifra Honolulu til noen av de andre øyene? Kunne tenkt meg og sett noe av den vulkanske aktiviteten der.
robertaas
15-07-2011, 18:24
Dette kan anbefales...
http://www.ilima.com/;)Jeg bodde der da jeg hadde en snartur til Hawaii. Det eneste spesielle jeg husker var at nesten alle infotavler kun var på japansk.
Det er ellers veldig mange japanske turister i Waikiki. Om du skulle finne på å prøve McDionalds så kan du be om Teriyaki Burger selv om det ikke står på menyen.
Ingen erfaring, men mange tilbud i Honolulu. Plukk opp Oahu Gold eller Oahu Today overalt med alle tilbud. Ellers deler de ut leaflets på Waikiki..
MEN, hvis du kun tenker på vulkaner og Kilauea, bør du tenke på to alternativ:
1 ) Fly over og ta en natt eller to til Big Island, øya Hawaii, Kailua Kona eler Hilo. Hilo er nærmere vulkanne men mer kjedelig. Lei bil og se alt.
2 ) Fly over på dagstur til Hilo, tidlig morgen kun med pass og lommebok. Lei
bil og kjør over til vulkanen. Ta sent fly hjem.. Ække nødvendig med
arrangert tur . Sikkert dyrt også.
Har feriert på alle øyene flere ganger, men de siste gangene i Honolulu
har jeg bare tatt dagsturer.
Slipper å dra med bagasje etc.. Har oftest
også bil i Honolulu, kjører ut til Inter Island Terminal. Parkerer bilen. Drar
over, leier bil og kjører rundt til ettemiddagen og en er tjøtt. Tilbake till
flyplassen, flyr tilbake til HNL, henter bilen like ved. Kjører til hotellet og sover ZZZZZ veldig godt...
Flybilletter for HA kjøper du på Orbitz etc. GO! direkte på deres webside..
Alt du trenger er pass og lommebok.. Gode kart får du fra leiebilfirmat
jameson82
16-07-2011, 00:35
Takk for gode tips ;-)
BraathensSafe1985
17-07-2011, 16:31
Noen som kan si noe om beste tid på året å reise til Hawaii ? Når er det mest sol og blå himmel :-)
robertaas
17-07-2011, 17:02
http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/265
Strengt tatt så er det mere sol og høyere temperatur om sommeren, men jeg tror neppe du vil klage om vinteren.
pollymoe
31-08-2011, 22:22
Vi har bestillt en ferie til Maui i oktober men flyr fra HNL tilbake til SFO. Flyet går kl 07.00 om morgenen så vi tenkte å fly fra Maui til HNL dagen før. Dvs vi har kun en dag på Honolulu. Er det noen som har en anbefaling når det gjelder overnatting? er det grei skuring å komme seg fram og tilbake fra f.eks waikiki eller kan det være like greit å finne seg et hotel ved flyplassen når vi har så kort tid tilgjengelig? Hadde i utgangspunktet tenkt å overnatte med flyplassen, men ser ut som det er veldig lite som skjer i det området? Evt andre tips?
T tar ca. 20-25 min fra Waikiki til HNL.. Spørsmålet er når du kommer fra OGG ?
pollymoe
01-09-2011, 14:26
T tar ca. 20-25 min fra Waikiki til HNL.. Spørsmålet er når du kommer fra OGG ?
ok, det var jo ikke så gale, har ikke bestillt fly fra OGG ennå så der er det litt åpent, tror kanskje at løsningen da blir å bestille fly litt tidlig fra OGG for å få bortimot en dag i Waikiki
Greit, ta et formiddagsfly ut fra OGG, dra til Waikiki. Tidlig opp om morran men da er det kun 15-20 min til HNL. Har selv kjørt ruta om morran flere ganger med egen bil ved daghopping til de andre holmene.
Greit hotel midt på Waikiki , two blocks behind stranda : Bodd der flere ganger ( første gang 1986 ), også venner er fornøyde. Kast ikke bort penger for hotell ved strandpromenaden. Solnedgangen kan du se på stranda før tidlig til sengs...
http://www.ilima.com/
Skal selv ha 12 dager her ved juletider...;)
Vi har bestillt en ferie til Maui i oktober men flyr fra HNL tilbake til SFO. Flyet går kl 07.00 om morgenen så vi tenkte å fly fra Maui til HNL dagen før. Dvs vi har kun en dag på Honolulu. Er det noen som har en anbefaling når det gjelder overnatting? er det grei skuring å komme seg fram og tilbake fra f.eks waikiki eller kan det være like greit å finne seg et hotel ved flyplassen når vi har så kort tid tilgjengelig? Hadde i utgangspunktet tenkt å overnatte med flyplassen, men ser ut som det er veldig lite som skjer i det området? Evt andre tips?
Honolulu flyplass ligger i et dødt og et litt shady område i Honolulu. Waikiki er nevnt - det er der du bør dra. Det som ligger vest for Chinatown i Honolulu er lite av interesse for den vanlige turist og Chinatown er i seg selv shady om natta.
jameson82
08-10-2011, 18:19
Hvor lønner det seg å bestille leiebil på Big Island Hilo? (pris,service,sikkerhet,eb bonus,forsikringer osv)
Hvordan er trafikk kulturen på øya (syns Oslo er stressende :D) og hva er det og se med en dag til rådighet?
Har selv alltid brukt Hertz og er sånn gullunge der... Men nå har jeg droppet dem helt og gått tilbake til Budget som jeg har brukt mye for noen år tilbake. . Neste gang i jula i HNL. Hertz har priset seg helt ut. Det gjelder også mainland USA...
Hvor lønner det seg å bestille leiebil på Big Island Hilo? (pris,service,sikkerhet,eb bonus,forsikringer osv)
Hvordan er trafikk kulturen på øya (syns Oslo er stressende :D) og hva er det og se med en dag til rådighet?
Trafikkulturen på Big Island er ganske avslappet. Er veldig lite trafikk så fort du er ute av Hilo og selv der er det ikke nevneverdig mye. Det man må være obs på Hawaii er smale og svingete veier så man må ta det pent. Hilo må være USAs kjedeligste by, null å finne på der. Byen sovner kl 15 lørdag.
Ja, problemet med Hilo er at det regner mye hele tiden. Skal du til Big Island er Kailua-Kona et mye bedre valg som base og kjøre ned til Kilauea og Hilo derfra... Fin tur...
jameson82
08-10-2011, 19:41
Takk for gode tips :)
Ja, problemet med Hilo er at det regner mye hele tiden. Skal du til Big Island er Kailua-Kona et mye bedre valg som base og kjøre ned til Kilauea og Hilo derfra... Fin tur...
Joda regnfullt i Hilo, men da jeg var der så var det sol og skyet oppholdsvær. Det som kommer på Hilo er jevn regn (er bare å se på en værradar for Hawaii for å se dette), ikke slike tropiske unntakstilstander det noen ganger kommer på Oahu og andre steder. Så Hilo kan absolutt besøkes som en base for turer til vulkanene osv, men om det er liv man vil ha så er ikke det stedet. University of Hawaii campus Hilo er en av de bedre i programmeringsmesterskap i USA, ryktene skal ha det til nettopp fordi det er lite annet å gjøre der enn nettopp å programmere. :p
Jeg var så uheldig å være strandet i Hilo på en søndag. Alle museer var stengt, jeg hadde tenkt å leie en sykkel for å utforske litt, men sykkelutleien var selvsagt også stengt. Så nei er lite å gjøre der når man ikke har lappen.
Vel, for å være helt ærlig, hvis første tur til disse holmene, hadde jeg heller valgt Maui og Kauai som nr. 2...
BraathensSafe1985
10-10-2011, 21:11
Noen som har prøvd Hawaiian Airlines Airbus 332 ?
Jeg vurderer å ta meg en tur, men da jeg prøvde å søke opp priser til Hawaii på http://www.travelmarket.no/ var det ingen som inkluderte noen strekining med Hawaiian Airlines, kun Island Air Hawaii. Er Hawaiian Airlines så spesielt at det ikke kommer opp på slike flybilett søk ?
Noen som har prøvd Hawaiian Airlines Airbus 332 ?
Jeg vurderer å ta meg en tur, men da jeg prøvde å søke opp priser til Hawaii på http://www.travelmarket.no/ var det ingen som inkluderte noen strekining med Hawaiian Airlines, kun Island Air Hawaii. Er Hawaiian Airlines så spesielt at det ikke kommer opp på slike flybilett søk ?
Nei, da ville jeg sjekket litt rundt - Expedia osv. Men de fleste alternativene fra Europa innebærer overnatting, så det er jo også ganske enkelt dårlig med passende forbindelser. HA starter stort sett kun om morgen fra fastlandet.
Har ikke fløyet 330'en, men HA har god kvalitet på servicen sin.
Eller rett og slett søke på Hawaiian Airlines sin egen hjemmeside. Dog får du ikke noe gjennomgående fra Europa. Har bare brukt dem på øyhopping mellom holmene der og det var helt greit det. Ingen matservering på så korte flygninger, men kom med en gratis fruktdrikke eller vann.på LAX bruker de terminal 2. Man får dog ikke bonuspoeng på noen europeiske flyselskap med dem.
BraathensSafe1985
10-10-2011, 21:50
Takker for tilbakemelding
Ser ut til å gå bra for Hawaiian om dagen. De har vel motatt sitt 5 A332 nå ...
Det er vel for mye å tro på at de tenker å fly til Europa ?
Det er vel for mye å tro på at de tenker å fly til Europa ?
De fablet om det for noen år siden, men uten egnet materiell (nonstop) er det uaktuelt. Du skal imidlertid ikke se bort fra at det kan skje etter 2017, når de begynner å få A350-800, som vel klarer dette ...
Vel, jeg er den heldige som har fløyet HA både fra GEN og til BGO..
I juli 1990 fløy de en charterserie for Nordmannsforbundet til MSP. Hadde DC8-62 GEN-MSP-BGO.
BGO tilbake fordi de hadde flyet fullt av felespellere fra Vossatraktene.
Du verden liv det var ombord da disse felespellerene hadde live music ombord tilbake til BGO.
Hadde sabla gøy siste natta på Holiday Inn på MSP da management ba meg om hjelp, siden disse folka ikke var så gode i engelsk og trengte assitanse med å få de til sengs. :drunk: :drunk:
Disclaimer: Jeg var ikke med disse.En kamerat som arrangerte turene traff meg en dag utenfor postkontoret i Lillestrøm og spurte meg : "Reidar, skal du være med til MSP i morgen og tilbake til BGO en uke senere for kr. 1.000"
Selvfølgelig dro jeg....:fly. Fikk bare en lapp som flybillett. Fra MSP dro jeg til Topeka, KS og besøkte venner med Pan Am 727-200. Var vel siste året de opererte...
Vossinger/Vestlendinger som vanligvis ikke "får lov til alkohol" hadde to much fun.... De er vel ikke så erfarne som trøndere...:colgate::colgate::lol:
Et tips til de som bor på Oahu/Waikiki, men synes de har litt for dårlig tid til å besøke de andre øyene, sjekke ut og dra med pikk-pakket til en annen for et par dager for så å returnere til Oahu.
Vi har bodd på alle de andre flere ganger over flere dager. Nå liker vi oss best på Oahu men vil likevel droppe innom de andre...
Enkelt: Kjøp flybillett for dagstur.. Sjekk inn på nettet for en morgenflight , ta med pass og lommebok, ta leiebilen ( ev. taxi ) til Inter-island terminalen. Parker vegg - i- vegg..
Gå til gaten me dkun pass og lommebok og ev en liten ryggsekk , fly over på 20 min ( litt mere til Big Island opptil 35 min ).
Hent leiebil på flyplassen. Kjør rundt hele dagen. Etter å ha sett mye..Lever bilen på flyplassen, løp ombord på kveldsfly ( Hawaiian eller GO ! ) tilbake til HNL.
Gå til garasjen rett ved, hent bilen ( ev ta taxi ), kjør tilbake til hotell, kun max 20 min. Raml' nesten bevisstløs i senga, sov godt og ta bad på Waikiki neste dag.
Thats life, guys... fra en :old
Dette har vi gjort noen ganger nå til LIH, OGG, KOA og ITO... Kjekt opplegg...:D
jameson82
11-10-2011, 21:40
Hvor lang tid bør man beregne på HNL for innsjekk og security?
Hvis du mener "innen-riks" , null niks uten bagasje og rask security. Den terminalen minner om en knøtt liten flyplass..
Er der nok en gang i jula, så hvis flere kan vi ha Flyprat-treff Extreme West :colgate:
jameson82
11-10-2011, 22:00
Hvis du mener "innen-riks" , null niks uten bagasje og rask security. Den terminalen minner om en knøtt liten flyplass..
Tenkte øyhopping ja. Må vel beregne god tid på HNL-SFO med en 772 som skal fylles..
Med unntak av lørdager, da kan det være skikkelig lange køer - alle Timeshare og ukesleie skjer Lørdag til Lørdag og presset er merkbart større.
jameson82
14-11-2011, 17:07
Snart første tur til USA. Om jeg ikke husker feil har vel USA ett annet strømnett en her hjemme (110v)? Hvordan fungerer pc/mobil/kamera ladere på dette nettet? Må jeg ha en overgang og hvor er det billigst/best å kjøpe dette?
For gjenstander som tåler begge spenninger trenger du kun en slik:
http://www.ebay.com/itm/New-PLUG-ADAPTER-EU-US-USA-220V-110V-Travel-1pcs-/180726173807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a141e906f
robertaas
14-11-2011, 17:35
Jeg bruker en slik en:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161919399
De fleste ladere støtter både 220 og 110 V uten at du trenger gjøre noe, men for eksempel barbermaskin bør stilles om om den har en knapp for det.
Snart første tur til USA. Om jeg ikke husker feil har vel USA ett annet strømnett en her hjemme (110v)? Hvordan fungerer pc/mobil/kamera ladere på dette nettet? Må jeg ha en overgang og hvor er det billigst/best å kjøpe dette?
For laptoper, mobiler, Ipod osv trenger du kun en overgang og ikke noen spenningsjusterer. Dette får du kjøpt på Clas Ohlson eller på OSL om du glemmer det.
jameson82
23-11-2011, 23:59
Hmm. Sitter her å skal bestille flyreise mellom HNL og ITO med Hawaiian Airlines. Widerøe klarte ikke å ordne billetter så prøvde meg derfor på Hawaiian sin hjemmeside. Nå jeg skal betale så står det Only U.S., Canadian, Australian, Japan, Korean and Philippines credit cards and billing addresses accepted. Noen som veit hvordan man får bestilt?
Edit: Fikk løst det igjennom GOTOGATE.no
Mod note:
2013-versjonen er i gang: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118112