PDA

View Full Version : Setevalg i BA Club World og oppgraderinger


Stian
03-01-2011, 10:34
Da har jeg avbestillt min Icelandair billett siden jeg vill til MIA isteden. Siden FI ikke går til MIA så ble det BA likevell :D Prisen ble 14.746 + 1.100 i setevalg noe jeg syns er blodpris for setevalg!!!!! Hvorfor tar BA så vanvittig mye i setevalg? Grunnen til a jeg bestillte sete hvar at det nesten hvar fult på vindussete raden. Å jeg syns det er best med vindussete :) Noen andre som har reist på med BA på bussines classe ? Hvordan er maten osv...


PS: jeg vet at FI går til Orlando Sanford men siden biletten koset nesten 13000 så falt BA sitt tilbud mere i smak.

Et bra valg. Hvilket sete har du valgt? Ja, å velge sete er dyrt hos BA, det er kun sølv og gullkunder som kan velge uten kostnad. På 744 er Upper Deck de mest poulære setene og det er dem de fleste synes det er verdt å betale for.
Jeg velger å reise BA Club World hovedsakelig pga. setet. Der slår BA de fleste av konkurentene over dammen, fordi setene kan legges helt flatt og på den måten er det større sjanse for en god natts søvn.
Trip reportene som er linket til i posten over gir en pekepinn på servicen ellers.

Discus
03-01-2011, 12:24
Et bra valg. Hvilket sete har du valgt? Ja, å velge sete er dyrt hos BA, det er kun sølv og gullkunder som kan velge uten kostnad.

Og de med fullprisbilletter.

Noen andre som har reist på med BA på bussines classe ? Hvordan er maten osv...


Husk også at de har noen gode lounger i London, inkl. mulighet for dusj og 15 min massasje (massasje på returen kun hvis du bruker arrivals-loungen!).

Ellers er vindussetene geniale, du får din egen lille "hybel".

Husk å skaffe deg BA-kort. Du skuffer inn nok mil til at du kan oppgradere fra Y+ til CW en vei på neste USA-tur ;)

God tur, det blir nok bra!

Øivind
03-01-2011, 12:36
Hvorfor tar BA så vanvittig mye i setevalg?

Fordi de kan? Hadde folk syntes det var så urimelig hadde de ikke betalt. Mener prisene på setevalg har gått opp siden det ble innført, noe som tyder på at det er mange som bruker penger på å sikre seg favoritt-setet sitt. I motsetning til tidligere er det nå også mulig å betale for et sete på UD, noe som før var forbeholdt statuspax og full flex-kunder. Dette er en måte for BA å få inn litt ekstra cash. Man kan like det eller ikke, men det er ingen urimelig avgift som blir pådyttet folk. Uansett hvor man sitter i CW har man et utmerket sete med god plass til å strekke seg ut.

Tommy777
03-01-2011, 18:33
Wow... Man maa betale for aa forhaandsvelge sete i business?? Det er det mest cheesye jeg noen gang har hoert om... Ingen av de selskapene jeg reiser med i business tar betalt for setevalg. Mr. O'Leary hadde nok vaert stolt over hva han har laert sine konkurrenter.

Og Stian, det finnes naa mange med full flat seat rundt om. Jeg synes BA sine business seter er for smale og at det blir trangt

Trent600
03-01-2011, 19:20
Wow... Man maa betale for aa forhaandsvelge sete i business?? Det er det mest cheesye jeg noen gang har hoert om... Ingen av de selskapene jeg reiser med i business tar betalt for setevalg. Mr. O'Leary hadde nok vaert stolt over hva han har laert sine konkurrenter.


Ser ut til at det er noen unntak:
-Passengers with fully flexible tickets (booking classes J, C, W and Y)
-Executive Club Gold/ oneworld Emerald members
-Executive Club Silver/ oneworld Sapphire members

http://www.britishairways.com/travel/mmbseatingpolicy/public/en_gb

Fnate
03-01-2011, 19:30
Wow... Man maa betale for aa forhaandsvelge sete i business?? Det er det mest cheesye jeg noen gang har hoert om... Ingen av de selskapene jeg reiser med i business tar betalt for setevalg. Mr. O'Leary hadde nok vaert stolt over hva han har laert sine konkurrenter.

Husker jeg syntes dette var urkjipt første gang jeg booket Club med BA. Men straks jeg fikk status er det jo sinnsykt bra ettersom de med status kan booke for kr 0,-. Da gir de automatisk et forvalg til de som reiser mye med BA, og det er jo noe.

Så saken har i det minste to sider.

Gold kan også velge bulkhead og nødutgang, noe Silver fortsatt må betale for. Men godplassen 62 A/K er fremdeles gratis for Silver.

Brandal
03-01-2011, 20:43
Synes egentlig det er greit at de mest lojale kundene får denne fordelen. Klart det er kjipt å måtte betale for setevalg, men det er jo kun de med billige biz-billetter som må det, og jeg synes igrunnen ikke det er noe å skrike opp om.
Det skal forretsen mye til at ikke et eneste vindussete er ledig ved innsjekk. Jeg tror det stort sett er folk som reiser to og to som betaler for å være sikre på å få sitte sammen.
Setekartet skal man ikke legge så stor vekt på. De siste gangene jeg har reist i Club i en jumbo har det bestandig tilsynelatende vært fullt på upper deck når jeg har bestilt, men det åpner seg ALLTID opp etter en stund. Er man flink til å sjekke innom med jevne mellomrom går det bra.
Så jeg ville IKKE betalt for å velge sete.

Sondbjo
04-01-2011, 02:12
Jeg lurte på om de poengene jeg for nå, er nokk til å oppgradere en eller flere veier på first? First er en klasse jeg alldrig får råd til å reise i om jeg betaler selv. Er det så mye forskjell att de kan ta 45000 ekstra for det???? Er det ikke omtrent de samme setene?


PS: når jeg valgte sete på tilbake turen så hvar det fult på upper deck. Er det fortsatt en sjanse for meg å få ett vindussete her ? jeg bestillte 17 k fra MIA og 64 a til MIA. er dette bra seter?

Martin
04-01-2011, 02:19
64A går for å være et veldig bra sete. Det er bl.a. et av få vindusseter hvor du slipper å klatre over noen for å komme ut i midtgangen.

Her er et lite Youtube-klipp filmet fra akkurat det setet:
http://www.youtube.com/watch?v=mY2UHgOFsCM

(Legg merke til at du sitter baklengs)

Sondbjo
04-01-2011, 03:18
64A går for å være et veldig bra sete. Det er bl.a. et av få vindusseter hvor du slipper å klatre over noen for å komme ut i midtgangen.

Her er et lite Youtube-klipp filmet fra akkurat det setet:

(Legg merke til at du sitter baklengs)

Jeg angrer IKKE på at jeg avbestillte Fi nå :D Skulle gjerne hatt dette sete begge veier men det går desverre ikke :(

Brandal
04-01-2011, 05:29
62A er mitt favoritt-sete. Hadde 64K en gang, og syntes det ble veldig varmt der selv om det er et av de beste setene mht. plass og privatliv. 62 er en nødutgang-rad og der slipper man også å skritte over noen. 62K har tilsvarende god plass som 62A, men der sitter du og stirrer kabinpersonalet rett i øynene under start og landing, noe jeg ikke synes er speielt festlig.
Rad 17 er ved toalettene og det kan derfor bli endel trafikk av folk som går til og fra.
I tillegg er det noe begrenset utsikt på radene 17-20 pga vingene, men jeg tror rad 19 og 20 er de verste i så måte. Jeg satt på 17A engang og kan huske at utsikten ble delvis blokkert av vingen.
Jeg vet ikke om det er high eller low J 744 BA bruker til MIA. High J har 70 J-seter, og der er radene 12-14 de beste nede. På low J (52 J-seter) er ikke 12-14 J-rader, men WT+ (ja, wt+ er foran j i denne konfigurasjonen).
Er det high J og du har mulighet til det ville jeg prøvd å bytte til rad 12,13 eller 14, dette er også en litt mindre kabin foran hovedkabinen noe som gir mer ro og fred.
Uansett blir det nok en god opplevelse.

Stian
04-01-2011, 07:45
I følge seatguru kan det bli ekstra varmt på rad 17 fordi oppvarmingssytemet er plassert der. Så kanskje ikke den beste plassen på en nattflight.

Discus
04-01-2011, 08:40
I følge seatguru kan det bli ekstra varmt på rad 17 fordi oppvarmingssytemet er plassert der. Så kanskje ikke den beste plassen på en nattflight.

Jeg ville tatt den type info med en klype salt. Uperdeck er normalt varmere enn lower også.


PS: når jeg valgte sete på tilbake turen så hvar det fult på upper deck. Er det fortsatt en sjanse for meg å få ett vindussete her ? jeg bestillte 17 k fra MIA og 64 a til MIA. er dette bra seter?

Sete 17A eller 64K (eller for den del alle vindussetene) er begge bra seter når du flyr CW første gang. Forskjellen oppe og nede er at nede har du ikke "vinduskarm". Sjekk seter på weben jevnlig, og ikke minst rett etter at online checkin åpner så kanskje du får byttet.

Når du sjekker inn på nett så kan du endre sete inntil du skriver ut boarding-kortet, da låses det. Så taktikken er evt. å sjekke inn, men ikke gå lenger enn å bekrefte setevalg for så å se etter om det er endringer nærmere avgang.

Jeg lurte på om de poengene jeg for nå, er nokk til å oppgradere en eller flere veier på first? First er en klasse jeg alldrig får råd til å reise i om jeg betaler selv. Er det så mye forskjell att de kan ta 45000 ekstra for det???? Er det ikke omtrent de samme setene?


Nei, du får rundt 15000 mil på turen, og det holder til en enveis-upgrade Y+ til CW til USA eller Afrika. Desidert best verdi for penger/mil ved oppgradering Y+ til CW. First er bedre enn CW, men forskjellen er ikke så stor som Y+ til CW.

Og hvis du ser litt på detaljene så vil milene dine eks. gi en upgrade OSL-LHR-LAX fra Y+ til CW en vei. Samtidig tjener du 15.000 mil på en slik tur så da går det opp i opp (dvs. en "evighetsmaskin").

First er en klasse jeg alldrig får råd til å reise i om jeg betaler selv.

Nja - plutselig dukker det opp noen triks (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58949) eller feilprisinger. Flere av oss har First-turer til både Asia og Afrika for rundt kr. 9000.

Stian
04-01-2011, 09:00
Lurer på om rad 17 er en av de minst populære ? Iallefall har jeg blitt tildelt 17A eller K automatisk hver gang jeg har booket CW, men har alltid byttet så jeg har aldri sittet der. Synes også veldig ofte det er denne raden som blir sist opptatt når jeg har sjekket på MMB. Det at det er ved WCene er en ulempe etter min mening. Så tror jeg ville prøvd å bytte den.

Discus
04-01-2011, 09:29
Det at det er ved WCene er en ulempe etter min mening. Så tror jeg ville prøvd å bytte den.

I den grad man merker at det er toalett i nærheten når man sitter i "hulen" sin. Jeg ville heller hatt 17A enn et midtgangsete en annen plass.

Brandal
04-01-2011, 09:46
Jeg ville heller hatt 17A enn et midtgangsete en annen plass.
Helt klart, men jeg synes som sagt radene12,13 og 14 er bedre, dersom det er en high density J maskin. I den store kabinen har man ikke den samme "ekslusive" følelsen.

jcnorway
04-01-2011, 09:51
Har testet både upper deck og mini-kabinen (rad 12-14). Må si at jeg trivdes bedre i upper deck, så derfor blir det upper deck begge veier senere i år når man skal en tur til SFO med BA ;)

Sondbjo
04-01-2011, 09:52
Nja - plutselig dukker det opp noen triks (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58949) eller feilprisinger. Flere av oss har First-turer til både Asia og Afrika for rundt kr. 9000.Er dette tu/retur? Hvordan bokker man disse?


Jeg ser at man kan kjøpe miles på BA, 24000 miles tror jeg kostet 545 €. kan det lønne seg å kjøpe miles for å så å betale for upgrade/billetter?

Brandal
04-01-2011, 09:55
Har testet både upper deck og mini-kabinen (rad 12-14). Må si at jeg trivdes bedre i upper deck, så derfor blir det upper deck begge veier senere i år når man skal en tur til SFO med BA ;)

UD er absolutt å foretrekke ja. Når jeg skal til NRT i vår er det i en av de nye 777-300ER. Selv om dette er splitter nye maskiner blir det ikke det samme å sitte på rad 10A i en kabin med 10 biz-rader som på UD i en 744.

K3nn7
04-01-2011, 12:05
Jeg reiste MIA-LHR i 64J (siste ledige setet på UD under OLCI) for noen uker tilbake, og opplevde ikke det å ha noen "klatrende" over beina mine fra 63K som noe problem. Mulig jeg bare var heldig med vedkommende som satt der...

LN-FHU
04-01-2011, 12:56
Er dette tu/retur? Hvordan bokker man disse?


Jeg ser at man kan kjøpe miles på BA, 24000 miles tror jeg kostet 545 €. kan det lønne seg å kjøpe miles for å så å betale for upgrade/billetter?

Les deg gjennom denne (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58949) tråden og still spm der etterpå. Da kan plutselig 1st være innen rekkevidde om tilbudet til US dukker opp igjen :) :) :)

Om du vil kan du f.eks sjekke TR'en min her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=65265)

Sondbjo
04-01-2011, 15:20
Les deg gjennom denne (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=58949) tråden og still spm der etterpå. Da kan plutselig 1st være innen rekkevidde om tilbudet til US dukker opp igjen :) :) :)

Om du vil kan du f.eks sjekke TR'en min her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=65265)


Da kan det nevnes at jeg har meldt meg in i miles club til Us airways. Jeg fikk desverre ikke nyttet meg av tilbudet siden jeg ikke oppdaget det før det hvar forsent....

Discus
04-01-2011, 17:25
Jeg ser at man kan kjøpe miles på BA, 24000 miles tror jeg kostet 545 €. kan det lønne seg å kjøpe miles for å så å betale for upgrade/billetter?

Noen ganger kan det lønne seg, men ofte er det veldig marginalt å spare. Kjøper du full CW så tjener du flere mil, og man kan ikke oppgradere på alle billetter/avganger.