PDA

View Full Version : Bardufoss


baselutvann
03-01-2011, 22:28
Den 29 januar skal jeg på dagstur til Bardufoss. Noen som har noen bilder evt noen spesiell info om flyplassen ?

-Marius Kaniewski-

Glenn
03-01-2011, 23:41
Dagstur til Bardufoss? Skal du ut av flyet og være med på returen?
Det er jo bare en avgang på lørdager. :-P

Flyplassen er liten, flyet parkerer på utsiden (ingen gate) og må gå noen meter til terminalen.
Innsjekking gjør du på en av automatene som er utplassert på flyplassen.

Etter security er det en liten kafè oppe med diverse kioskvarer.
Det er vindu oppe så du har mulighet til å ta bilder ved ankomst om du vil.

Er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre :)
God tur til Bardufoss!

LN-DAG
03-01-2011, 23:44
Bardufoss er vel ikke den enkleste flyplassen når det gjelder spotting. Blanding av sivilt og militært er ikke alltid så enkelt og selv om man skulle tru den kalde krigen var over skal man være forsiktig hvor man retter kamera. F.eks. så har Google Street sladda endel, som deler av veien du kjører til flyplassen: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Bardufoss+Lufthavn,+9325&sll=69.056834,18.53866&sspn=0.
020494,0.087376&g=Bardufoss+Lufthavn,+9325&ie=UTF8&hq=Bardufoss+Lufthavn,&hnear=9325,+Troms&ll=69.064328,18.538148&spn=0,
0.087376&t=h&z=13&layer=c&cbll=69.064328,18.538148&panoid=z7EjGkeHjR3iTM3YM4Bviw&cbp=12,0,,0,5

Alt om flyplass relaterte ting finner du her: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENDU/endu.html

Andselv, som er tettstedet et par tre km. fra flyplassen er ikke annet enn et vanlig lite tettsted med de viktigste butikker for å holde ei bygd i live.

Når det gjelder bilder har jeg sett at "gilera" har hatt noen under Bilder & foto her.

Om du tenker på historien om Bardufoss kan nok Google hjelpe deg mer enn meg.
(du nevner ikke om det er historisk info eller den infoen "ippc" kan gi, eller ? )

Du får ha en god tur oppover og håper været viser seg fra sin beste side.

Må bare føye til at det med fotografering bygger på mine erfaringer rundt flyplassen, men ser at Glenn sier det går bra fra terminalen og det er jo positivt :)

baselutvann
04-01-2011, 23:48
Takker! Naturen rundt virker helt rå! Med snødekte fjell og en vill natur! Gleder meg :)

Hermann SF
05-01-2011, 19:31
Er det så mye å se der, da?

Hickok
05-01-2011, 19:35
Er det så mye å se der, da?
I januar er det vel stort sett mørkt, så det er begrenset hvor mye natur en får sett.

Polaris
05-01-2011, 19:39
Du mister vi har da visselig soldag den 17 Januar i Tromsø, altså noe tidligere i Bardufoss... ;)

Og det er en god myte at det er mørkt døgnet rundt også, vi har jo dagslys og "grålysning" på formiddagen. Ved hvilket tidspunkt er det mister Kaniewski skal besøke Bardufoss?

eibr
05-01-2011, 20:51
Selv om solen titter over horisonten i januar er det ikke synonymt med gode lysforhold. Fotografering er høyst utfordrende på den tiden av året. Å få lukkertider korte nok til håndholdt fotografering kan være vanskleig utenom de to-tre lyseste timene midt på dagen. Om man tar turen opp til sentralskytebanen (på vei mot Sørreisa, før Andsvatnet) så får man fin utsikt over flyplassen fra vest. Man er også rett under innflygingen og kommer det fly inn for landing er de veldig lavt akkurat der.

Polaris
05-01-2011, 20:55
Eibr, det var ikke noen som sa noe om fotografering, men "noe å se".... ;)

LN-MEH
05-01-2011, 20:57
Du mister vi har da visselig soldag den 17 Januar i Tromsø, altså noe tidligere i Bardufoss... ;)

Og det er en god myte at det er mørkt døgnet rundt også, vi har jo dagslys og "grålysning" på formiddagen. Ved hvilket tidspunkt er det mister Kaniewski skal besøke Bardufoss?

Vi har da soldag den 21. januar her i Tromsø, vet ikke hvor du henter 17. januar fra? Men dette handler om Bardufoss og der er det jo som LN-DAG sier utfordringer ovenfor militære ting og områder.
Pirke, pirke...:cool:
http://no.wikipedia.org/wiki/Soldagen

matsbg
05-01-2011, 21:07
En lørdag på flyplassen her er det ikke noe spessielt av fly og se på
Og med bil så ser du vel hele Bardufoss på en 5-10 minutters tid!

Men fin natur er ikke mangelvare her :)

Litt nysgjerrig, dagstur til Bardufoss? Finnes jo noen litt mer spennende steder i Norge..

Polaris
05-01-2011, 21:07
Magne, sola vipper over horisonten 17 januar, men pga fjell ser vi ikke sola før den 21... :) I et fly kommer man høyere og kan dermed se sola før den 21... Plystre plystre hint hint.

Edit (skriver på iPhone): så den 17 er en slags teoretisk korrekt soldag (slutten på mørketida) - mens den 21 er den praktisk korrekte soldagen for de som er bundet til jorda. Tru når jeg får årets første solglimt, er spent på været :)

Hickok
05-01-2011, 21:47
Du mister vi har da visselig soldag den 17 Januar i Tromsø, altså noe tidligere i Bardufoss... ;)

Og det er en god myte at det er mørkt døgnet rundt også, vi har jo dagslys og "grålysning" på formiddagen. Ved hvilket tidspunkt er det mister Kaniewski skal besøke Bardufoss?
Polaris, jeg har vært i Harstad fra juli til februar uten knapt å se en eneste fjelltopp, men også vært i Havøysund i desember med kanonflotte forhold, så jeg vet litt om lysforholdene rundt i nord, selv om jeg er fra Vestlandet. Uansett, så står jeg ved det jeg sa om at det stort sett er mørkt i januar, selv om en KAN være heldig.

LN-MEH
08-01-2011, 16:56
Edit (skriver på iPhone): så den 17 er en slags teoretisk korrekt soldag (slutten på mørketida) - mens den 21 er den praktisk korrekte soldagen for de som er bundet til jorda. Tru når jeg får årets første solglimt, er spent på været :)

Yeah right, det er det jeg mente og som står i den linken jeg postet. Det vil si der står det 15/1, men uansett det er ikke alle som er har samme tilnærming til slike ting som hr. Røed Ødegaard.;) Jeg er derimot omtrent slik som han i forbindelse med fly og luftfart!:fly Siden det her handler om Bardufoss, vet jeg ikke hva som regnes som soldag der. Dette selv om jeg på slutten av 1980-tallet tjenestegjorde i indre Troms en periode på vinteren (januar-april).

LN-DAG
09-01-2011, 13:29
Den 29 januar skal jeg på dagstur til Bardufoss. Noen som har noen bilder evt noen spesiell info om flyplassen ?

-Marius Kaniewski-

Her er den tråden med bilder fra BDU jeg nevnte: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43400

sukram
09-01-2011, 22:14
Yeah right, det er det jeg mente og som står i den linken jeg postet. Det vil si der står det 15/1, men uansett det er ikke alle som er har samme tilnærming til slike ting som hr. Røed Ødegaard.;) Jeg er derimot omtrent slik som han i forbindelse med fly og luftfart!:fly Siden det her handler om Bardufoss, vet jeg ikke hva som regnes som soldag der. Dette selv om jeg på slutten av 1980-tallet tjenestegjorde i indre Troms en periode på vinteren (januar-april).

Forskjellen mellom 15. og 17. jan er hvorvidt man ser solranden eller hele sola (teoretisk sett, siden man pga fjell ikke ser den før den 21. jan uansett).