View Full Version : SAS DHC-8-402Q
Hei venner!
God fortsättning på 2011!
En liten undran , vad blev det av alla SAS Bombardier DHC-8-402Q?
Intressant att veta!
Best,
/Hans
Modellen av "The Quiet One" skala 1/72.
Fick det här svaret på den svenska sidan SFF om Q400 och vad de tog vägen:
LN-RDQ c/n 4008 till Nord-Flyg SE-LSM ,
LN-RDD c/n 4009 till Bluebird Aviation 5Y-VVY,
LN-RDL c/n 4011 till Bluebird Aviation 5Y-VVW,
LN-RDB c/n 4018 till Bluebird Aviation 5Y-VVX,
LN-RDC c/n 4019 till Mozambique Express C9-AUL,
LN-RDE c/n 4020 till Mozambique Express C9-AUM,
LN-RDF c/n 4021 till FlyBe G-ECOW,
LN-RDG c/n 4022 till FlyBe G-ECOY,
LN-RDM c/n 4033 till FlyBe G-ECOV,
LN-RDR c/n 4034 till FlyBe G-ECOZ,
LN-RDH c/n 4023 till AirPhil Express RP-C3036,
OY-KCH c/n 4064 till AirPhil Express RP-C3030,
LN-RDW c/n 4040 till Securité Civile F-ZBMC/73,
LN-RDN c/n 4043 till Securité Civile F-ZBMD/74,
LN-RDX c/n 4041 till Augsburg Airways D-ADHR,
LN-RDU c/n 4044 till Augsburg Airways D-ADHS,
OY-KCD c/n 4054 till Malev HA-LQA,
OY-KCE c/n 4057 till Malev HA-LQB,
OY-KCF c/n 4062 till Malev HA-LQC,
OY-KCG c/n 4063 till Malev HA-LQD,
LN-RDK c/n 4025 haveri Aalborg 9 sept. 2007,
LN-RDS c/n 4035 haveri Vilnius 12 sept. 2007,
LN-RDP c/n 4012 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDA c/n 4013 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDT c/n 4038 "stored" Nyköping/Skavsta,
LN-RDJ c/n 4010 "stored" Köpenhamn,
LN-RDI c/n 4024 "stored" Köpenhamn,
LN-RDO c/n 4036 "stored" Köpenhamn.
/Hans
PacMin modell "The Quiet One" fra min samling skala 1/72
Swedeline F28
03-01-2011, 00:07
Måste du ladda upp bilder på alla dina modeller? Blir ju avundsjuk ;)
Tror inte du behöver bli avundsjuk :-))
Du har säkert saker som inte finns hos mej!
Får väl bjuda på Q400,s lillasyster Q300 också!! Skala 1/72
Allt gott Swedeline F28!!
/Hans
En mycket intressant bild! SAS Q400 som vattenbombare!
F.d. SAS LN-RDW idag F-ZBMC/73 med beteckning Q400-MR.
Bilden från Alexandre Dubath i Frankrike.
God kveld,
/Hans
Artig med den 73 maskinen. Jeg har tatt bilde av den i 2007 da den var innom Flesland her i Bergen en tur.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Flesland%202007/242abe94.jpg
;)
Snygg bild Piddien!!
Vad gjorde den i Norge redan 2007?
Intressant!
/Hans
Etter hva jeg har funnet ut så var den bare inne for et kort fuel-stop før den dro avgårde igjen. Hvor den kom fra eller hvor den skulle vet jeg desverre ikke.
:)
Hvis det var et fuelstopp så var det kanskje det at den skulle til ombygning (gjerne hos Bombardier). Vet ikke, bare spekulerer...
Twin Otter
05-01-2011, 23:47
Hvis det var et fuelstopp så var det kanskje det at den skulle til ombygning (gjerne hos Bombardier). Vet ikke, bare spekulerer...
Du er sikkert ikke langt unna sannheten der BSSW. Man ser tydelig at det har vært modifikasjoner på skroget ja...
S. Holberg
06-01-2011, 08:51
Mulig den var på vei over for modifisering ja. Ser at den på bildet der den slipper vann, så har hun fått en buk som ikke er på bildet fra BGO ;)
Är det noen som vet hur man fyller upp vann på den?
Ser ju ut som om propellrarna skulle komma alltför nära vann ytan?
Kan noen hitta någon bild på detta?
De får gärna flyga hit en Q400-Snow som tar bort all min snö:-)
Allt gott!
/Hans
Fylles opp med slange mens den står på bakken. Finner sikkert noen bilder av det om du leter litt.
Tack för svaret CFM!
Borde nog förstått det fra början med tanke på luftintag motor m.m.
Kan innebära att de får flyga långt ibland för påfyllning vann.
Best,
/Hans
De två maskinerna , c/n 4040 och c/n 4043 , såldes till Cascade Aerospace Inc., BC år 2004 för konvertering till multi-role = MR version (passenger, freight, fire-fighting) åt franska Securité Civile. C-FBAM c/n 4040 flög första gången efter konvertering 21 maj 2005 och båda maskinerna levererades senare under 2005. Modifieringen inkluderar bland annat en utvändigt (men borttagbar) tank som rymmer ungefär 10000 liter "fire retardant". Securité Civile har sin huvudsakliga bas i Marseilles men använder många flygplatser , både större och mindre , och på dessa flygplatser baseras ofta maskiner efter behov. På andra flygplatser finns utrustning färdig att använda om ett akut behov skulle uppstå , på "min" flygplats Cannes-Mandelieu har under många år två Turbo Firecats varit baserade sommartid/högsäsong för skogsbränder , senaste åren har "bara" utrustningen för påfyllning av fire-retardant använts vid behov.
Hei.
Hadde desverre notert feil år på bildet mitt av F-ZBMC/73.
Riktig år skal være 2008 og jeg har funnet ut bitte litt mere angående besøket her på Flesland.
Det landet som MILAN73, reg F-ZBMC fra EINN - Shannon/Irland - klokka 1223 Zulu - 1423 lokal tid den 6. mai..
Flyet stod her natta over, og gjekk til EBOS - Ostende-Brugge/Belgia - som MILAN73 klokka 1203 Zulu - 1403 lokal tid, den 7. mai.
Hva den gjorde her har jeg desverre ikke greid å finne ut (enda).
;)
Tack för all info Rolf och Per Einar!!
/Hans
RDI var ute och flög igår CPH-AAR-CPH som SK9071