PDA

View Full Version : Ny skatt på flyreiser foreslås...

CK
21-09-2005, 07:55
Flyselskapene frykter u-landsavgift
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er positive til å innføre en flybillettavgift til fordel for fattige land. -Totalt ubegripelig, sier SAS.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article599338.ece

Merkelig hvor lett det er for noen politikere å skattelegge én bransje. Hvorfor ikke skatt på togreiser?? På kjøpte sykler??? På rødvin?? Hjelp!!! Det minner jo om det gamle forslaget om en Tobin-tax på internasjonale valutatransaksjoner, men finansnæringen er kanskje vanskeligere å "ta" en flybransjen?

Det beste for utviklingslandene hadde jo vært om vi bygget ned våre tollmurer og handlet med disse landene, i stedet for å gi penger (som i stor grad haver i lommene på korrupte politikere og byråkrater, eller hos selskaper utenfor u-landene som leverer utstyr og varer), men med SP i regjering kan vi nok se langt etter tomate fra Senegal eller indrefilet fra Botswana...
:nor

EB
21-09-2005, 07:58
Dette er da ingen overraskelse...for oss som var våkne både 12 og 13 september...:naughty: :naughty: :naughty:

SK384
21-09-2005, 08:14
Det der høres ut som et komplett idiotisk forslag. Jeg har stor forståelse for at de fattige landene trenger støtte og hjelp, men det må da kunne gjøres på andre måter enn å skattelegge flyreisene slik CK antyder.

TOS
21-09-2005, 08:48
Jeg er enig i at dette høres ut som en litt merkelig ide.

Når det er sagt så er vel reiseliv, herunder flyreiser, i stor grad unntatt for vanlig merverdibeskatning (moms). ...og vi betaler jo skatt på kjøpte sykler, på rødvin osv....

Så dersom jeg husker rett, og det faktisk er slik at vi ikke betaler moms for flyreiser, så er det vel et stykke unna en virkelighet hvor vi kan si at denne bransjen skattelegges spesielt hardt. Det er vel også slik at endel svært anerkjente økonomer i sin tid mente at en Tobin-skatt på valutatransaksjoner kunne være en meget god ide for å unngå destabilisering av de internasjonale valutamarkedene (jeg sier ikke at jeg nødvendigvis er enig i det).

jy

SK384
21-09-2005, 09:24
Det er moms på flyreiser, men satsen er lav. Husker ikke i farten hva den er men jeg tror det er snakk om 6 % eller noe slikt. Kjøpte en billett til ungen nå for litt siden. Der var prisen 1100 inkl. servicehonorar. Momsen i følge wideøre utgjør 72 kroner. Det skulle tilsi at momsen utgjør 6,54 prosent i dette tilfelle

Isbamse
21-09-2005, 09:37
Enig i at dette er en latterlig ide, fordi mål og virkemiddel er fullstendig koblet fra hverandre. CO2-avgift er bra fordi det er direkte koblet til forurensingen fra drivstoffet, Tobin-skatt er en god ide (om enn kanskje litt vanskelig gjennomførbar) fordi valutatransaksjoner kan destabilisere økonomien - men hva har fattigdommen i U-land med flyskatter å gjøre??? Nedbygging av TULLmurer og slikt er mye viktigere.

:baeh

(Ser dere, jeg er enig med CK om en skatt??? :) )