PDA

View Full Version : Stand-by upgrade til Business

Papz
29-12-2010, 08:53
Planlegger tur over dammen til IAD med SK925/926 i slutten av mars.
Regner med det blir Economy billett og ønsker å prøve meg på stand-by upgrade til Busniness

Mine reisedager er fleksible, og jeg lurte om det fantes noe statistikk på hvilke ukedager som
har minst belegg i business med tanke på muligheten for oppgradering?

Er klar over at det ikke er noen "fasit" på dette, men kanskje en tommelfinger regel.

Er det andre ting man bør passe på i denne forbindelse?

ex_trd
29-12-2010, 09:55
Hva mener du egentlig? Er tanken at du skal få gratis oppgradering til Business Class, eller hadde du tenkt å prøve å kjøpe deg opp til Business Class på flyplassen?

Papz
29-12-2010, 09:59
Var kanskje litt utydelig der...beklager.
Det er snakk om oppgradering med bruk av EB poeng. Det er vel snakk om 30000 for den strekningen. Gjøres ved innsjekk eller ved gate så vidt jeg skjønner.

Hickok
29-12-2010, 11:26
Gjengs oppfatning er vel at dager med lite buisnesstrafikk gir størst sjanse. Dette betyr vel i utgangspunktet at helgedager gir best sjanse. Om dette faktisk stemmer lenger er jeg usikker på, men det vet kanskje andre. På den andre siden, så har vel neppe de som vet lov til å si noe, så.. Spekulere kan vi i hvert fall :)

FlyHi
29-12-2010, 12:00
Det er vel mere eller mindre umuligt at svare på så lang tid før afgang. Jo tættere på afgang man kommer desto bedre passer prognoserne for bookingtal.

Umiddelbart kan Hickok have ret i sin antagelse af at dage med mindre biz-trafik kan være lettere, men flyene er ret fulde hos SAS - så spørgsmålet er om det virker i praksis.

Bedste råd er vel at booke de afgange du helst vil rejse med og så komme til lufthavnen i meget god tid, da det er først-til-mølle mht. upgrades. Hvis du både requester Economy Extra og Biz er chancerne også større for at en af dem lykkes.

Husk at sige det allerede i check-in og kom til gaten i rigtig god tid.

Prøv at checke expertflyer.com og vælg en af de afgange, hvor der er 9 ledige i så mange billetklasser som muligt - dette kan være et hint, men på ingen måde nogen garanti for at bookingtallene ender sådan.

Papz
29-12-2010, 12:14
Takk for tips, Hickok og FlyHi.

Discus
29-12-2010, 12:45
Erfaringen min er at det er vanskelig å forutse hva som skjer på den aktuelle dagen, særlig på IC.

Fullbooket business kan bety mange no-show (mye forretnigsfolk)
Fullbooket business kan bety lite no-show (mye turister)
En eller annen kansellert flight inn/ut av CPH/IAD kan bety mange no-show eller mange overbooket avhengig av hvordan det forplanter seg osv.

Beste er å sikte på det som passer en best og satse på at det går greit, eneste du oppnår ved å spekulere i alle varianter er å lure deg selv. Følg rådene over og vær tidlig ute på checkin første legen og legg inn request for upgrade.

Lykke til og god tur.