PDA

View Full Version : Oppdatering websiden

Rob Mulder
28-12-2010, 16:25
Hei,

Håper det er greit at jeg informere dere om en oppdatering av min websiden www.europeanairlines.no med to nye artikler:

1912: Lieutenant Olle Dahlbeck flying in Kristiania (Oslo)
I 1912 besøkte den svenske løytenant Dahlbeck med sin Bristol Boxkite til Kristiania og gjennomførte en rekke flyvninger. Du kan også lese om hans nye Sommer F (S-13) og den første flyvningen flyet gjorde i Kristiania. Under Kristiania-besøket fløy han Norges første kvinnelig passasjer: Frk. Sigrud Ingebrigtsen. Artikkelen er illustrert med både bilder, tegninger og en link til en film om en Bristol Boxkite i luften!

Breakfast in Oslo, lunch in Bergen, dinner in Oslo!
Ruten Oslo - Bergen feiret i 2010 sitt 75-års jubileum. Jeg tror nok ikke mange var klar over det. I denne artikkelen beskriver jeg organisasjonen av ruten, samt informasjon om den første turen.

Senere denne uken kommer en ny versjon av “Timeline of civil aviation in Norway”. For å lete ditt arbeide er alle nyoppføringer skrevet i blå. Dermed slipper du å samligne den gamle versjonen med den nye.

Kos dere med de nye eller de gamle artiklene.

Fellowship
28-12-2010, 20:32
Hei Rob!
Selvsagt fint du oppdaterer oss, dette er selvsagt hyggelig lesning :)

Bare et spørmål knyttet til det du skriver om 75 års jubileum for Oslo-Bergen...
Det var vel neppe tid til lange lunsjen i Bergen, om en skulle rekke en sein middag i Oslo.. ?

Det var kystruten som åpnet i 1935. Og med routingen Oslo-Moss-Arendal-Kristiansand-Stavanger-Haugesund-Bergen med Ju 52, så tok det nok sin tid.

Direkte mellom Bergen og Oslo ble så vidt jeg vet ikke fløyet før mellom 1947 og 1951, med Sandringham, og deretter måtte de vente til åpningen av Flesland i 1955.

Dette bare ment som kommentar til at "75 års jubileet" ikke har vært så mye omtalt...

Rob Mulder
28-12-2010, 23:56
Hei

Takk for dine kommentarer. Titelen ble hentet fra en avisartikkel fra den tiden og skulle antyde at det teoretisk var mulig.

Forresten: En direktruten mellom Oslo - Bergen ble faktisk åpnet allerede i 1939.

Setter pris på en hver kommentar - positiv eller negativ.

Fellowship
29-12-2010, 13:21
Hei

Takk for dine kommentarer. Titelen ble hentet fra en avisartikkel fra den tiden og skulle antyde at det teoretisk var mulig.

Forresten: En direktruten mellom Oslo - Bergen ble faktisk åpnet allerede i 1939.

Setter pris på en hver kommentar - positiv eller negativ.

Takk for kommentar. Jeg hadde ikke lest "timeline" for 1939 godt nok.
Det står den startet 1.april 1939, m.a.o med sjøfly fra Gressholmen.
Må ha vært på dager med godvær over fjellet, antar jeg
Ble denne ruten operert hele sommersesongen, vet du noe om det?

Rob Mulder
29-12-2010, 22:26
Hei Fellowship,

Jo, den ble fløyet fram til utbrudet av krigen. Flyet fortsatt sørover til Kristiansand hvor det var videreforbindelse til Amsterdam med KLM/DNL sine DC3-fly.

Rob Mulder
06-01-2011, 12:59
Hei,

I dag har jeg lagt ut en ny oppdatering av "Timeline of civil aviation in Norway" (fram til 1945). Jeg har føyet til seks sider med informasjon og satt inn mange bilder.

Her er linken: http://www.europeanairlines.no/wp-content/uploads/2011/01/Timeline-06-01-2011.pdf

Jeg fortsetter selvfølgelig med å oppdatere med mer informasjon.

LN-KOG
06-01-2011, 14:55
Du bør være mer nøyaktig, Rob. Det er litt mye irriterende feil bl.a. denne "USAAF (United States of America Air Force)". Et kjapt søk på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/USAAF#Lineage_of_the_United_States_Air_Force)ville gitt deg svaret som er United States Army Air Forces. Dette var en hæravdeling og inndelt deretter 8th Air Force tilsvarende 8th Army (eller Eighth United States Army).

Rob Mulder
06-01-2011, 20:47
Hei,
Jeg skal rette det opp.