View Full Version : Kan dere gjette hva dette er?
Rob Mulder
28-12-2010, 00:29
Hei,
Under min forskning kom jeg over dette. Bildet daterer seg fra 1937. Hva ville man med slike skip. Noen forslag?
P.S. Jeg vet svaret, men dere kan gjerne prøve dere...
FBU 4EVER
28-12-2010, 12:05
Vedlikehold. Alternativt frakte flyet ut og inn fra/til en terminal med mye urent farvann?
Rob Mulder
28-12-2010, 12:12
Hei FBU 4EVER
Du er varm, men ikke helt riktig. Andre som har et forslag?
Heisann.
Jeg ville nesten tippe det samme som Stein, men kanskje det er en båt man brukte ved å frakte maskinen fra sjø til land. Kanskje det var en enkel måte å frakte maskinen over på en "tralle" før man eventuelt satte på den hjul-understell???
Bare skudd i blinde her i denne rolige romjulstid. :)
Rob Mulder
28-12-2010, 12:27
Derfor gjetteleken. Her er svaret (og dette ble virkelig foreslått!): I 1936 anbefalte DNL bygging av såkalte stasjonsfartøyer for flere av kystrutens (Bergen – Tromsø) anløpssteder som hadde vist seg utilfredsstillende, dels på grunn av de naturlige forhold, dels på grunn av trafikk på havneområdene. Disse skip betydde at man ikke var bundet av fast landingsplass ved kai. Man mente at dette ville sterkt lette flyenes manøvreringer og innspare tid. Under utklareringen av passasjerer, post og bagasje kunne skipet som skulle være utstyrt med slipp, bringe flyet i den gunstige posisjon for start mot vindretningen. Skipene skulle bygges på A/S Moss Værft & Dokk og koste 60,000 kroner. Man mente at særlig Tromsø, Kristiansund og Arendal kunne ha brukt for slike skip.
God Jul!
FBU 4EVER
28-12-2010, 15:19
Ahhh...so desu ne!
Rob Mulder
28-12-2010, 15:23
Da lærte vi noen i dag også!
Men...., siden man nevner Kristiansund; ble disse "skipene" (lekterne, ville vel jeg kalt dem) virkelig bygget og utplassert??
Fellowship
29-12-2010, 13:25
Nei, de ble ikke bygget, men var et anbefalt forslag slik det fremgår ovenfor.
Rob Mulder
29-12-2010, 22:25
Hei Fellowship,
Nei, det ble med ideen. Man søkte om bidrag for å bygge disse skipene, men fikk vel avslag. Så da måtte man nøye seg med de opprinnelige planene.