PDA

View Full Version : Irr og codeshare: hvem har ansvaret?

Edricson
27-12-2010, 17:54
Jeg skal fly SVO-ARN-OSL-TOS på onsdag. Den første flyvningen er code-share, med SK-flightnummer men flys av SU, videre med SK, og det er èn booking det er snakk om. Det som skjer nå på SVO kan med rette kalles for kaos, med mange kanselleringer og forsinkelser pga været. F eks er den flighten som jeg skal med fra Moskva forsinket med minst 8 timer idag; værvarselen er ikke bra heller.

Hvem har ansvaret i Stockholm ved en eventuell forsinkelse? Det er vel operating carrier (SU altså) som har ansvaret ved code-share, stemmer det? Men videre fra Stockholm er det SK hele veien, og jeg er altså litt usikker hvor jeg må gå hvis jeg kommer dit for sent.

Takk for svar!

LN-MOW
27-12-2010, 18:51
Operating carrier er ansvarlig, men siden SU har SAS som handlingagent (de har fortsatt det, har de ikke?), spiller det liten rolle. Du får hjelp av SAS uansett.

Edricson
27-12-2010, 18:59
Jepp, de gjør de, iallefall ifølge http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Pa-Arlanda/Forsenat-bagage/. Bra å vite. Takk!

Edricson
28-12-2010, 21:24
Huff, nå står SU219/SK8702 som innstilt både på svo.aero og arlanda.se. Men jeg bør vel dykke opp uansett? Har ringt til SAS og fikk beskjed om at deres flight SVO-CPH senere på dagen er helt fullt. Men kanskje noe skjer. Idag sto den som innstilt på arlanda.se helt frem den landet med en 5 timers forsinkelse...

LN-MOW
28-12-2010, 21:35
Du vil alltid ha ekstremt mye noshow på dager som dette, både fordi folk ikke kommer seg til flyplassen eller fordi folk står fast andr steder. Du skulle ha gode sjanser til å kunne få bli med.

Edricson
28-12-2010, 21:58
Takk. Jeg skal da komme dit og se, men også kjøpe en ny billett hos WIAS, den kan vel avbestilles innen 24 timer.

Edricson
28-12-2010, 23:05
Fikk ombooket til søndag med SK (som ikke har hatt problemer på SVO gjennom alle disse dagene). Veldig glad at jeg booket med WIAS :)