PDA

View Full Version : Flykaptein reddet Thailand-reisen


Concorde
21-12-2010, 11:19
Totto Solvang og resten av familien fra Asker trodde juleferien til Thailand hadde gått i vasken.
Men snille SAS-arbeidere gjorde at marerittet fikk en god slutt:

http://www.budstikka.no/nyheter/flykaptein-reddet-thailand-reisen-1.5905432

T.A.K
21-12-2010, 11:23
Kjekt med litt solskinnshistorier i ny og ne. Tommelen opp SAS. Tiltross for at dette kanskje skulle vært lagt merke til på OSL.

A346
21-12-2010, 11:32
Bra innsats og flott service av SAS!!

Men denne fra passasjeren selv synes jeg er fin der han fraskriver seg alt av ansvar for mangel på gyldig pass:
"Hadde vi blitt varslet på Gardermoen kunne vi ordnet et pass der og da. Det var kritikkverdig at ikke noen stoppet oss i Norge, mener Totto."

Polaris
21-12-2010, 11:38
Fin fin julehistorie, men jeg blir alltid litt bitter over at det er folk som på grunn av egen ignorans får slike "julemirakler" utført. Hvorfor kunne det ikke vært noen som helt ufrivillig og helt uten mening havnet i ulage, i stedet for noen som pga. alt fra liten vilje/ork/innsats/evne eller liknende ikke har tingene sine i orden?

Hvor mye hjelp trenger egentlig folk? Skal man skylde på læreren om han ikke minte deg på å gjøre leksene via sms i går kveld?

Men veldig veldig flott gjort av SAS, på den andre siden. Er nok ikke så mange andre selskap som hadde gjort det samme :)

Spantax
21-12-2010, 11:59
Fin fin julehistorie, men jeg blir alltid litt bitter over at det er folk som på grunn av egen ignorans får slike "julemirakler" utført. Hvorfor kunne det ikke vært noen som helt ufrivillig og helt uten mening havnet i ulage, i stedet for noen som pga. alt fra liten vilje/ork/innsats/evne eller liknende ikke har tingene sine i orden?

Hvor mye hjelp trenger egentlig folk? Skal man skylde på læreren om han ikke minte deg på å gjøre leksene via sms i går kveld?

Men veldig veldig flott gjort av SAS, på den andre siden. Er nok ikke så mange andre selskap som hadde gjort det samme :)

:up::colgate:
Veldig enig med deg, Polaris :-)
Men kanskje det er sånn fordi de fleste faktisk har sakene sine i orden, og derfor ikke trenger hjelp? Da er det jo bra at SAS har serviceinnstilte folk til å hjelpe surrehuene :) Visse andre selskaper ville sikkert sagt "Haha, skyld deg selv, tulling".


Ellers er det jo typisk at man skal skylde på andre når det er en selv som ikke har sjekka passet sitt. Det er aaaaldri MIN feil! Aldri!

Discus
21-12-2010, 12:01
Men veldig veldig flott gjort av SAS, på den andre siden. Er nok ikke så mange andre selskap som hadde gjort det samme :)


Veldig flott gjort av SAS og ansatte, og jeg tror faktisk man kan finne tilsvarende solskinnshistorier hos de fleste selskaper. For de av oss som har møtt Kapt Flannigan så har de hørt flere historier. Og det har vel også vært historier om både WF og DY-ansatte her som har tatt initiativ og rydde opp langt ut over det man kan forvente.

La oss glede oss over at det er en god del dyktige og serviceinnstilte ansatte i de forskjellige selskapene, og at de stort sett ønsker å hjelpe passasjerene (selv om enkelte liker å tro det motsatte)

krølle
21-12-2010, 12:14
Bra innsats og flott service av SAS!!

Men denne fra passasjeren selv synes jeg er fin der han fraskriver seg alt av ansvar for mangel på gyldig pass:
"Hadde vi blitt varslet på Gardermoen kunne vi ordnet et pass der og da. Det var kritikkverdig at ikke noen stoppet oss i Norge, mener Totto."

Vel, forsåvidt har han jo rett. Vi har og en jobb å gjøre for at de ikke slipper avgårde, OM det er kundens ansvar at dokumenter er gyldige..
De blir ikke de siste iallefall

SAS-Steward
21-12-2010, 12:18
Jeg tror de fleste selskaper ville stilt opp dersom det er mulig. At dette kommer frem er bra, spesielt i disse tider hvor det er kaos stort sett over alt, og det er selvfølgelig flyselskapene sin skyld alt sammen.
Det ser man jo også her, da han mener det er kritikkverdig at han ikke ble varslet om at passene ikke var gyldige lenge nok.

learjet
21-12-2010, 12:21
For det første, veldig bra av SAS at de ordner opp. Alltid morro med engasjerte medarbeidere som legger inn litt ekstra.

Ja, det er passasjeren sitt ansvar å sjekke dokumenter før de reiser. Og man må gjøre en innsats. Tro får man drive med på Søndag.
Når det er sagt så er det fort gjort. Få feil info eller missforstå. Det er utrolig mange regler ute og går. Derfor har vi ansatte gode verktøy hvor slikt skal sjekkes.
I selskapet hvor jeg jobber blir alt slikt sjekket på alle passasjerer. Og vi stopper folk stor sett daglig.
Desverre har jeg inntrykk av at SGH ved OSL ikke sjekker dokumentasjon så bra.
For dette er en sak som helt klart skulle vært stoppet ved OSL.

S

FlyHi
21-12-2010, 12:57
Jeg tror de fleste selskaper ville stilt opp dersom det er mulig. At dette kommer frem er bra, spesielt i disse tider hvor det er kaos stort sett over alt, og det er selvfølgelig flyselskapene sin skyld alt sammen.
Det ser man jo også her, da han mener det er kritikkverdig at han ikke ble varslet om at passene ikke var gyldige lenge nok.

Men nogle selskaber ville nok have taget betaling for det ;)

Naturligvis er det pax fulde ansvar at have gyldige rejsedokumenter, men han var vel for såvidt ret i at det burde være opdaget på OSL ved check-in.

Når det så er sagt, så er jeg helt enig i at det kan være svært for folk som ikke er rejsevante at overskue al information og alle kan begå fejl - det ser man mange eksempler på hver dag - også fra frequent flyers, der er kommet afsted med konens pas el.lign. Det kan ske for os alle på en uheldig dag - uanset hvor meget vi kender reglerne.

Netop derfor har flyselskaberne også et vist moralsk ansvar for at hjælpe da de er den professionelle part og har al viden omkring disse regler.

Så længe det er muligt at hjælpe pax, som har begået en fejl uden at det koster flyselskaberne alverden og er indenfor rimelighedens grænser, så bør de også gøre det - uanset hvor det juridiske ansvar ligger.

Helt enig i at det er godt at sådanne historier kommer frem en gang imellem - specielt i disse tider, hvor der også er mange kedelige historier med strandede pax.

Der er hver dag mange medarbejdere i mange selskaber, som gør den ekstra indsats for at hjælpe pax og det er også en inspiration og tilfredsstillelse for dem, at få lidt ros for indsatsen. De folk jeg kender i branchen sætter ihvertfald en stor ære i at hjælpe, hvis det er muligt.

Godt gået af SAS i dette tilfælde... :up:

Spantax
21-12-2010, 12:59
Kan jeg få bekreftet eller avkreftet dette en gang for alle: Er det flyselskapets ansvar å frakte passasjeren tilbake til opprinnelsesstedet hvis han/hun blir nektet innreise i ankomstlandet pga ugyldig pass/manglende visum etc?

FlyHi
21-12-2010, 13:03
Kan jeg få bekreftet eller avkreftet dette en gang for alle: Er det flyselskapets ansvar å frakte passasjeren tilbake til opprinnelsesstedet hvis han/hun blir nektet innreise i ankomstlandet pga ugyldig pass/manglende visum etc?

Jeg kender ikke regelsættet for det præcist, men praksis er vel at flyselskabet bliver pålagt en bøde hvis de har pax med uden gyldige rejsedokumenter - ligesom de skal sende pax tilbage med første fly. Har aldrig hørt om at det er andre end flyselskabet der skal betale det. Alle de tilfælde jeg kender til er ihvertfald sket på flyselskabets regning.

Men mon ikke der er nogle herinde, der kender reglerne præcist.

learjet
21-12-2010, 13:37
Det er selskapet som frakter passasjeren som må ta de tilbake. Stort sett vil selskapet bruke returbilletten til passasjeren og booke den om så dem benyttes.

Det kan jo skje at passasjeren nektes innreise selv om det formelle er i orden. F. Eks Australia og USA vil nekte noen med kriminell fortid og om det avdekkes ved immigrasjonen.
Noe som skjer til tider.

S

nime
21-12-2010, 15:24
Flott at SAS ordnet ting og tang.. men enkelte er og blir helt nedsnødde. Rett og slett håpløse og forventer at alle andre skal ordne alt for dem. Var fyren ansatt i SAS, eller kun ordinær kunde?

Som en liten avsporing.. en kompis kjører bergingsbil, og kunne fortelle at folk på weekendtur til hytta som trenger bergingshjelp, ofte forlanger at han skal kjøre dem helt frem til hytta.. (med lastebil) Han spør jo da gjerne om han skal hente dem igjen på søndag, hvorpå svaret ofte er: "Ja"

Superhai
21-12-2010, 16:13
Kan jeg få bekreftet eller avkreftet dette en gang for alle: Er det flyselskapets ansvar å frakte passasjeren tilbake til opprinnelsesstedet hvis han/hun blir nektet innreise i ankomstlandet pga ugyldig pass/manglende visum etc?

Dette er regler som er ulike fra land til land. Men som oftest så er det tilfelle.

SAS-Steward
21-12-2010, 20:36
Kan bekrefte at dette ble ordnet av flere ansatte i SAS.

LN-BLO
21-12-2010, 23:27
At det kanskje skulle ringt noen bjeller når de sjekket inn/boardet flyet på OSL kan jeg vel si meg enig i, da ville de fått mulighet til å få utstedt nødpass på OSL. Men... Når man skal ut i verden på reisefot har man ett egenansvar med å påse at man har alle papirer og formaliteteter i orden. Har man ikke undersøkt dette på forhånd har man ikke gjort sitt "homework", og kan takke seg selv for dårlig planlegging.

At SAS tok på seg rollen som ryddegutt i dette tilfellet og reddet julefeiringen for en småbarnsfamilie synes jeg uansett er meget gledelig og hyggelig lesestoff! All honnør til SAS for dette!

Glenn
22-12-2010, 02:06
Dette er virkelig god service og kjempesnilt gjort av SAS.
Det er noe man ikke hører om så ofte, og det hadde nok ikke skjedd med alle flyselskap!

Men som sagt, så er det pax ansvar å sørge for at alt er i orden med passet, men la oss ikke bry oss så mye om det i disse tider.

Det viktigste var at de kom frem. :)