PDA

View Full Version : Gransker flyepisode i Bodø


sail4fun
18-09-2005, 10:01
vg (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107471)

En uønsket episode på Bodø lufthavn forrige søndag granskes nå internt i Avinor. Hendelsen skal ha skjedd mens en flygeleder var alene på vakt i tårnet.

atck
18-09-2005, 12:05
Ikke hyggelig at denslags kommer ut i media hvis det er en internundersøkelse. spesielt ikke når informasjonen tydeligvis kommer innenfra...

Som en forklaring før folk skriker "Ja men vi har krav på å vite alt" så har vi altså et rapporteringssystem som er anonymt for å unngå at hendelser som ikke er havarikommisjonsverdige skal bli fortiet. Hvis denslags lekkes til pressen undergraver man systemet og så holder folk kjeft.
Havarikommisjonsrapporter skrives forøvrig avhengig av alvorlighetsgraden i hendelsen.

Kyrre

THS
18-09-2005, 12:47
Jeg ser i artikkelen at de kan ta inn 4 fly i timen. Betyr det totalt 4 flybevegelser i timen eller 8 (altså avgang og landing)? For meg høres det lite ut selv med bare en flygeleder på vakt.

Begynner det dessuten ikke å bli på tide at samferdselsministeren tar seg en alvorsprat med ledelsen i Avinor når det stadig oftere viser seg at det er mangel på flygeledere rundt omkring i landet. Dette er ikke en holdbar situasjon for hverken flyselskapene eller passasjerene med tanke på sikkerhet og regularitet.

atck
18-09-2005, 19:46
Originally posted by THS
Jeg ser i artikkelen at de kan ta inn 4 fly i timen. Betyr det totalt 4 flybevegelser i timen eller 8 (altså avgang og landing)? For meg høres det lite ut selv med bare en flygeleder på vakt.

Begynner det dessuten ikke å bli på tide at samferdselsministeren tar seg en alvorsprat med ledelsen i Avinor når det stadig oftere viser seg at det er mangel på flygeledere rundt omkring i landet. Dette er ikke en holdbar situasjon for hverken flyselskapene eller passasjerene med tanke på sikkerhet og regularitet.


Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
Jobben vil derfor havne hos Bodø kontroll. Og de har jo litt annet å drive med også. Derfor slot-tider.
Som sagt, bare en edjikeited gess.

Kyrre

DY
18-09-2005, 20:12
Ikke helt bra at dette kommer ut i media for tidlig.

Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?

LN-ATC
18-09-2005, 22:18
Originally posted by DY
Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?

Leste du ikke dette?

Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.

DY
18-09-2005, 22:25
Originally posted by LN-ATC
Originally posted by DY
Som endel andre her er jeg ganske overraske at 1 flygeleder kun ta imot 4 fly i timen...

Vil det si at om OSL skal klare 40 fly i times så må det være 10 flygeledere der?

Leste du ikke dette?

Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.

Joda....men som atck skriver er det bare et guess...og ikke nødvendigvis svaret. Jeg var bare ute etter sannheten og tok ikke gjetningen som fasiten.
Beklager om det ble for provoserende....

THS
18-09-2005, 23:02
Originally posted by atck
Nå har jeg ikke satt meg inn i backupplanene til Bodø men jeg kan tenke meg at tårnradar ikke er godkjent for approach og derfor kan man kun ta inn ett og ett fly fordi man ikke har lov til å drive prosedyre uten prosedyrelappen, jfr sertifikatforskriftene.
Ett fly inn. Ett fly ut. Ett fly inn. Ett fly ut... osv.
Jobben vil derfor havne hos Bodø kontroll. Og de har jo litt annet å drive med også. Derfor slot-tider.
Som sagt, bare en edjikeited gess.

Kyrre


Ahh, ok. Da ble jeg litt klokere. Men vil det da si at all trafikk stopper opp hvis man skulle få et radarbortfall ved en flyplass og flygelederen ikke har prosedyrelappen?

LN-ATC
18-09-2005, 23:04
Originally posted by DY
Beklager om det ble for provoserende....:cool2

Edit: Men for å være seriøs, hvis Oslo APP av en eller annen grunn ikke kan bemannes tror jeg nok rating blir 0, uansett hvor mange folk man putter i tårnet på Gardermoen.

atck
19-09-2005, 00:05
Originally posted by THS

Ahh, ok. Da ble jeg litt klokere. Men vil det da si at all trafikk stopper opp hvis man skulle få et radarbortfall ved en flyplass og flygelederen ikke har prosedyrelappen?


Affirm.

Avvikle trafikk. Evaluere situasjonen. Innføre en og en prinsippet. Hvis man har en avtale om dette med overliggende kontrollsentral. Noe de fleste etter hvert vil få.
Påkrevd prosedyrerating ble innført 1. januar. For å ha denne atorisasjonen må man drive med vedlikeholdtrening samt påkrevd PFO, Periodisk Faglig Oppdatering. Dette gjelder for alle "delsertifikater" man måtte ha.
På de fleste flyplasser vil man droppe prosedyrerating fordi man i en kost-nytte evaluering ser at det stort sett vil være penger utav vinduet.
Når det er sagt er alle flygeledere opplært til å ordne opp skulle radaren falle bort. Men det er ikke meningen at man lenger skal drive trafikken som normalt.

Kyrre
The ATC-ist formerly known to say "report altitude and crossing radial"
;)