PDA

View Full Version : Myanmar / Burma hovedtråd

LA8PV
19-12-2010, 03:01
Siden jeg reiser til Thailand i januar (tidligere omtalt i tråd om BKK og MEL) så tenkte jeg å teste golfbanene i Yangon så derfor en avstikker fra BKK i 4-5 dager er planen.

Noen som har noen gode hotelltips i Yangon?

Og visum?

Skal forøvrig la SAS få bringe meg t/r i Z - hoppet på tilbudet om doble grunnpoeng slik at jeg igjen blir gullgutt hos SK.

A-380
19-12-2010, 04:11
Kan ikke svare deg med sikkerhet ennå, men reiser til Yangon 26 desember hvis alt går etter planen.

Visum har jeg skaffet over nett, ved å bestille VISA ON ARRIVAL, satser på at jeg ikke har blitt lurt. Kostet 40 USD på nett, og 30 USD ved ankomst. Skal stå noen ved ankomst å guide (tiden vil vise)

Hotel er ikke bestilt enda, men wikitravel.org har mange linker til bosted. Det er her det moralske problemet oppstår, velge trygt å bra (og eiet av militær juntaen) eller satse på noe annet. Må nok si at jeg heller mot det første, med en dårlig følelse.

Mer info kan gis når jeg har gjennomført reisen, i disse snøtider virker det som problemene kan oppstå her i europa

A-380
26-12-2010, 12:23
Da kan jeg bekrefte at denne siden http://www.myanmarvisa.com/index.htm#applicationform fungerer utmerket. Trenger ikke å bestille fly eller hotell før søknaden er godkjent.

Ved godkjent søknad får du et bevis som du tar med deg til check-in, og ved ankomst holder det å bare vise passet der det står VISA ON ARRIVAL. Det kan fort ta litt tid for å få klistret inn visumet, karene var ikke særlig effektive. Der etter er det å gå til passkontroll hvor de er like ineffektive. Så har du mulighet for å få visumet før avreise er det nok den raskeste løsningen ved ankomst.

Sitter nå på Park Royal hotell, som er et av de bedre hotellene i byn. Synes hotellet er greit, med hyggelig betjening. Rommene er noe slitt, men det er rent og pent. Resturant, pool, gym og disco i kjelleren. Maten var godkjent, men ikke imponerende.

Lund
02-12-2011, 22:49
Fruen og jeg skal 3 uger til Thailand februar (med Qatar) har tænkt på eventuelt at tage en uge til Myanmar/Burma. Er der nogen her i dette forum der har gode råd, og nogen der kan anbefale et travel bureau i Bangkok. På forhånd tak.
Lund

Sondbjo
03-12-2011, 01:57
Jeg var i Burma i slutten av september. Jeg bodde på Hotel Traders.(Yangon) Det er et greit men, noe dyrt i forhold til prisen. Gammelt møblemang men god utsikt fra club rooms i øverste delen av hotellet. Det kostet 110 USD per natt ca. Problemet med burma er: at det nesten er ingen steder som tar kredittkort, så ta med mye kontanter om reisen varer mer en noen dager... Jeg husker at Hotel Park Royale skulle være bedre og noe billigere men, ikke mye. Myanmar visa kan anbefales som visum tjeneste, det koster 90 dollar for ekspressvisum og da slipper du å betale noe mer på flyplassen.

Lund
03-12-2011, 22:45
Jeg husker at Hotel Park Royale skulle være bedre og noe billigere men, ikke mye. Myanmar visa kan anbefales som visum tjeneste, det koster 90 dollar for ekspressvisum og da slipper du å betale noe mer på flyplassen.

Tak for info Sondbjo, det bliver nok Hotel Park Royal, også tak angående visa

A-380
03-12-2011, 23:38
Tak for info Sondbjo, det bliver nok Hotel Park Royal, også tak angående visa

Bodde på Park Royal for ca ett år siden. Veldig bra hotell med god mat. Norsk laks var helt fantastisk. Hadde club rom i øverste etasje, og da var det gratis mat/drikke 2 timer hver kveld, og voucher på gratis massasje hver dag.

Det negative er jo at pengene går rett til generalene i militære, derfor prøvde jeg å kjøpe mest mulig fra "mannen i gata", i steden for på hotellet

AirbusTrond
03-01-2012, 13:49
Hei, setter stor pris på om det er noen som har noe oppdatert info/mer reiseinfo om Burma. Vurderer sterkt å bestille en billett med Air Asia fra BBK for 3-4 overnattinger i Yangon i midten av febuar.

Hvordan er det å ta seg fram på egenhånd? Funker det med litt engelsk, eller må man sørge for f.eks. lapper til drosjesjåfører etc?

A-380
03-01-2012, 18:47
Det funker for det meste med engelsk, men ikke regn med at du kan ha en samtale på engelsk med alle sjåførene. Ellers har hotellene kart, og bare ha med deg dette, så peker du bare på hvor du vil.

Som norsk blir du tatt veldig god imot av befolkningen

Sondbjo
04-01-2012, 07:37
Hei, setter stor pris på om det er noen som har noe oppdatert info/mer reiseinfo om Burma. Vurderer sterkt å bestille en billett med Air Asia fra BBK for 3-4 overnattinger i Yangon i midten av febuar.

Hvordan er det å ta seg fram på egenhånd? Funker det med litt engelsk, eller må man sørge for f.eks. lapper til drosjesjåfører etc?

Om du skal bo i Yangon så ikke bo på traders! Da jeg var der i september holdt de på med oppussning. Det er gamle møbler og ikke så fine rom. Prøv park royale i steden. Lidt billigere å nyere. Lapper til taxisjåfører er ikke nødvendig som i Kina. Visum skaffer du på nettet. Betaler du for ekspress visum(90 USD per pers) så er visumet klart for deg i visa on araivel skranken. Husk å ta med NYE USD seddler da gamle ikke vil bli akseptert. Alt bør betales i cash. God tur.

A-380
04-01-2012, 19:35
Angående USD så hjelper det ikke bare at de er nye, de må også være i perfekt stand. Dette gjelder spesielt 100 seddelen. Enkelte nummerserier av dollaren aksepteres heller ikke, noe jeg smertelig fikk erfare. Tror du kan lese mer på wikitravel.org

AirbusTrond
11-01-2012, 21:11
Da var Park Royal booket! Da blir det å skrape sammen til en visumsøknad i morgen og håpe at det ordner seg. Gleder meg særs mye til dette nå. Hadde jo fundert litt på hva annet enn Phuket og BKK jeg skulle se i området, og Yangon virker som et særdeles bra avbrekk. Og ikke minst er det ørlite kjekkere å fortelle at man skal til Burma enn til Thailand, må jeg innrømme... :-)

nime
19-05-2014, 23:59
Har bestilt billetter med Bangkok Airways fra BKK-RGN. Går det an med internasjonal transfer i BKK fra QR til PG, eller må man passere immigrasjon for så å sjekke inn på PG?

Ser at Traders nå har blitt Sule Shangri-La. Noen som har andre forslag til hotell i Yangon som kan være gode til en OK pris, og som ligger passelig sentralt?

AirbusTrond
21-05-2014, 19:01
Første kan jeg ikke vare på, men Park Royal var i alle fall bra og innenfor midt budsjett (som er max 750 kroner døgnet) den gang.

jefi99
21-05-2014, 19:57
Noen som har andre forslag til hotell i Yangon som kan være gode til en OK pris, og som ligger passelig sentralt?
Jeg boede i marts på Ocean Pearl Inn II (Aung Si), og mens det er svinebilligt, og ligger i gåafstand til det meste, OG ikke er ejet af bad-guys, så er det meget basal indkvartering. Men selvom det var pænt, rent, vanvittigt billigt ($20), havde varmt vand, hurtigt internet, så var det jo altså ikke Ritz-Carlton...

petter380
14-04-2016, 18:14
Har bestilt tur inn til Yangon og ut igjen fra Mandalay til høsten. Har noen erfaringer med reisebyrå som vi kan bruke?

robertaas
15-04-2016, 01:07
Asia Central link fungerte greit, men pass på at de har skjønt når du kan begynne og når du må avslutte turen. http://www.travelsinmyanmar.com/index.php/en/

Det er Bagan og Inle som virkelig er verdt å få med seg. Yangon og Mandalay var ikke de mest spennende stedene. Litt fra turen dit:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=137302

Henrik C
15-04-2016, 11:46
Hvis dere skal bruke landbasert transport noe av tiden er det forøvrig ikke vanskelig i det hele tatt å booke dette på egenhånd, og ikke noe man trenger å ta gjennom reisebyrå.

Eller.... Med "på egenhånd" mener jeg gjennom hostellet eller hotellet. De som jobber der ordner opp, du betaler direkte til de og får en ferdig utfylt billett med snirkle-skrift som fungerer helt prima når du kommer deg til bussen.

Hvis man har stramt tidsskjema er det kanskje litt verre, for rutetider er i beste fall veiledende, og ligger sjeldent på nett. Men hvis du har litt buffer på transportetappene kan man lett ordne slikt selv.

SeatBelt
15-04-2016, 14:25
Hvis dere skal bruke landbasert transport noe av tiden er det forøvrig ikke vanskelig i det hele tatt å booke dette på egenhånd, og ikke noe man trenger å ta gjennom reisebyrå.

Eller.... Med "på egenhånd" mener jeg gjennom hostellet eller hotellet. De som jobber der ordner opp, du betaler direkte til de og får en ferdig utfylt billett med snirkle-skrift som fungerer helt prima når du kommer deg til bussen.

Hvis man har stramt tidsskjema er det kanskje litt verre, for rutetider er i beste fall veiledende, og ligger sjeldent på nett. Men hvis du har litt buffer på transportetappene kan man lett ordne slikt selv.

Enig. Lett å kjøpe billetter til langdistansebusser, og du kan uten store problemer legge inn stopp i Bagan, Inle - og hvis du er litt spesielt interessert; Naypyitaw. Jeg reiste både med VIP-buss (tilpasset turister) og lokal rutebuss. Sistnevnte ganske slitsomt, men verdt det.

Ting er litt uforutsigbart, plutselig kan bussen avlyses etc., men det hører med til reisen.