PDA

View Full Version : Gratis Wi-Fi på Schipol

Someone
16-12-2010, 12:53
Amsterdam Schipol innfører gratis trådløst nettverk for sine passjerer

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3951684.ece
Fra og med torsdag tilbyr lufthavnen gratis trådløs Internett-tilgang for sine reisende. Schiphol blir dermed den første storflyplassen i Europa som tilbyr kostnadsfri surfing.

FlyHi
16-12-2010, 12:55
Det var da noget alle andre lufthavne kunne lære noget af :up:

LNv22
16-12-2010, 12:57
Absolutt, en god nyhet!

I statene ble jeg positivt overrasket over SEATAC som også hadde dette.

Hickok
16-12-2010, 14:11
Det begynner å bli noen som har det nå. 4 jeg kommer på i farten er LCY, LAS, YVR og YYZ.

CFM
16-12-2010, 14:14
Har hatt gratis trådløst i VIE i minst et par år nå.

LN-MOW
16-12-2010, 14:16
På tide. Og ettersom flere og flere 'lokale' har mobilnett, er et en god service overfor de fra andre land som da slipper å roame dyrt på sine apparater. Håper flere følger etter.

Ikke bare SEA som har det her borte .. flere store flyplasser som f.eks. Las Vegas og Phoenix har også gratis nett.

FlyHi
16-12-2010, 14:18
På tide. Og ettersom flere og flere 'lokale' har mobilnett, er et en god service overfor de fra andre land som da slipper å roame dyrt på sine apparater. Håper flere følger etter.

Ikke bare SEA som har det her borte .. flere store flyplasser som f.eks. Las Vegas og Phoenix har også gratis nett.

I CUN blev vi reddet af Starbucks og loungen da vi sad der 10 timer for nyligt.

Ingen tvivl om at det burde være en standard ting som alle lufthavne bør tilbyde. En super service for pax.

LN-MOW
16-12-2010, 14:31
I det minste burde man åpne på irr-dager. Det vil gjøre at mange kan ordne seg selv og ikke behøver å kontakte flyplasspersonalet. Bedre service for alle parter. På den annen side kan man vel fort crashe nettet, hvis det ikke er dimensjonert tilstrekkelig. ;)

Boeing_fan
16-12-2010, 14:34
Europas beste flyplass ble nettopp enda bedre! :up:

akira
16-12-2010, 15:19
Får håpe nettet på Schipol er raskere enn DEN sitt.

Tommy777
16-12-2010, 22:02

Begynner å bli bra mange flyplasser som har det nå (i farten kan jeg nevne MCO, SAN, OMA blandt mange andre). Gratis Wifi bølgen her i USA fosser fremover.

Håper at hoteller og flyplasser i Europa følger raskere på.

Europas beste flyplass ble nettopp enda bedre! :up:

Jepp, flotte lounger, korte avstander og gode restauranter er hva Amsterdam er kjent for. :rolleyes:

For folk som unngår Alliansen for røkla, er Amsterdam en av de verste flyplassene å connecte på.

jcnorway
16-12-2010, 22:08
Gratis Wi-Fi også på TPE og HKG hvis noen er i de traktene.

Boeing_fan
16-12-2010, 22:17
Jepp, flotte lounger, korte avstander og gode restauranter er hva Amsterdam er kjent for. :rolleyes:

For folk som unngår Alliansen for røkla, er Amsterdam en av de verste flyplassene å connecte på.

Vel, nå har ikke jeg noe gullkort, så hvordan loungene på flyplassen er, bryr jeg meg lite om. De mange gangene jeg har vært der og hatt god tid til rådighet, har jeg stoppet innom McDonald's eller Food Court, og jeg har ikke blitt skuffet til nå.

En ting er jeg enig i, det er lange avstander, men sånn blir det jo gjerne når flyplassen er stor.

For oss, eller hvertfall for min egen del, som ikke har noe gullkort eller reiser i annet enn ECO, så er AMS en perfekt flyplass. Jeg elsker Schipol, og at de nå tilbyr gratis Wifi bidrar ikke akkurat til å dra ned mitt gode syn på flyplassen hvertfall.

meliiis
16-12-2010, 22:27
Det er vel på høy tid at flyplassene(AVINOR?) ser konkurransefordelen av gratis trådløst nett, istedet for og se på det som en ren inntektskilde og melkeku.

(er forresten gratis på SFO også)

Basse-HAU
16-12-2010, 22:50
Det er vel på høy tid at flyplassene(AVINOR?) ser konkurransefordelen av gratis trådløst nett, istedet for og se på det som en ren inntektskilde og melkeku.

Problemet her er jo at Avinor nær sagt har monopol, og som du sier, en melkeku for staten....

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

BSSW
16-12-2010, 23:23
Skulle gjerne hatt det på FRA også jeg... ;)

Mchansern
17-12-2010, 11:03

....og da var dette på førstesiden av VG.no!

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10028207

I Amsterdam, Bangkok og flere andre flyplasser kan du surfe gratis på nett mens du venter på flyet. Det kan du ikke i Norge

Avinor virker ikke helt happy med å gi noe gratis ved dørene, vi får se hva som skjer.

Wig-wag
17-12-2010, 12:27
I Amsterdam, Bangkok og flere andre flyplasser kan du surfe gratis på nett mens du venter på flyet. Det kan du ikke i Norge

Jo, i terminalen på Rygge kan du det.

Henshaw
17-12-2010, 12:31
Jo, i terminalen på Rygge kan du det.

Og på Torp, så man har da gratis WiFi på alle (?) ikke AVINOR flyplasser i Norge.

Er gratis på DXB også, og det er veldig kjekt om man reiser ID og er litt stuck.

Fnate
17-12-2010, 14:26
Er det ikke gratis på OSL også da? Om du husker påloggingen din til din internett tilbyder? Mener jeg har logget på der med Telenor brukernavn og passord flere ganger jeg. Ihvertfall på innland.

meliiis
17-12-2010, 15:32
Har du mobilt bredbånd fra Telenor så er det gratis. Også hvis du har Telenor adsl hjemmekontor.
Har du vanlig privat adsl så faktureres det på regningen din, mener det var 60kr timen?

gustavf
17-12-2010, 16:20
Er det ikke gratis på OSL også da? Om du husker påloggingen din til din internett tilbyder? Mener jeg har logget på der med Telenor brukernavn og passord flere ganger jeg. Ihvertfall på innland.

Dette kom litt skjevt ut... Dersom man har et abbonement hos Telenor (og en del andre teleoperatører), som inkluderer fri bruk av trådløssonene på Avinor-flyplassene, så får man det man betaler for. Det er jo ikke akkurat det samme som at det er gratis.

Discus
17-12-2010, 22:31

Ja, og du kan gå på en skikkelig smell hvis du ikke har rett abonnement.

Uansett er det fint med gratis-versjoner for de som ikke løper rundt med mobilt bredbåndsabonnement i det landet de er på besøk i eller har en arbeidsgiver som betaler. Hvor fort det skjer på OSL kan vi jo gjette på:

Oslo lufthavn Gardermoen har satt ned en prosjektgruppe som ifølge flyplassledelsen «arbeider med saken»...Gruppen vil komme med en innstilling i løpet av første halvår 2011. Men jeg kan ikke komme med noe tidsperspektiv, sier Kobro.Som MOW skriver, en stor fordel for alle parter når det drar seg til med problemer.

LN-MOW
18-12-2010, 14:24
Spoers om ikke traadloesnettet paa AMS knelte .. har ikke hoert mer fra CVR ... hverken her eller paa FB.

Fnate
18-12-2010, 14:54
Dette kom litt skjevt ut... Dersom man har et abbonement hos Telenor (og en del andre teleoperatører), som inkluderer fri bruk av trådløssonene på Avinor-flyplassene, så får man det man betaler for. Det er jo ikke akkurat det samme som at det er gratis.

Dæsken, takk for den oppdateringen. Det fremstår liksom som gratis når man kobler seg på. Heldigvis har jeg bare brukt det på innland. På utland er man jo mest på "kantina".