View Full Version : Flyselskapenes service
Boeing_fan
13-12-2010, 21:29
I noen andre tråder har det nå blitt diskutert litt om servicen til nettverksselskapene. Nå synes jeg det er på tide å ha en skikkelig diskusjon angående selskapenes service. Hvem er best, og hvem verst? Det er nettopp dette jeg ønsker å ta opp i denne tråden.
Som kjent, alle har jo forskjellige preferanser både når det gjelder selskap og allianser.
Hvilket nettverkselskap foretrekker du? Personlig mener jeg de beste i Europa er Lufthansa, Swiss, Austrian og KLM.
Jeg har mest poeng i Miles & More, og nest mest på mitt OK Plus kort, så derfor foretrekker jeg å reise med Star, men holder mulighetene åpne for SkyTeam. OneWorld vil jeg unngå med mindre det er en del hundrelapper billigere med dem til dit jeg skal.
(PS: Vil helst at vi sammenligner nettverksselskaper imellom, ikke nettverksselskap vs ett lavpriselskap).
Jeg skjønner ikke vitsen med en slik diskusjon. Dette forumet er fullt av EB og Star alliance-fans, som uansett mener SK og *A er best i ett og alt. Det blir en ganske meningsløs "diskusjon".
Dessuten... hva menes med best? Best i hva da? Når det gjelder service i economy er forskjellene veldig små. Det er i langdistanse i premiumkabinene man kan begynne å snakke om hvem som er best.
Jeg reiser mye til USA i biz, og for meg er det ingen tvil om at BA er det eneste alternativet. Den viktigste årsaken er setene. Jeg er avhengig av et flatt sete for å kunne slappe av. Setene til LH, AF oh KL klarer jeg ikke å sove i, og de gir meg ryggsmerter. Det er viktig for meg å ankomme uthvilt, både på vei til og fra.
Jeg er forhenværende EBG og sverget til Star. Nå har jeg switchet til OW (BA GGL nå), og har ikke sett meg tilbake.
Når det gjelder intra Europa er det ett fett. Alle er like bra/dårlige.
Boeing_fan
13-12-2010, 21:54
Jeg skjønner ikke vitsen med en slik diskusjon. Dette forumet er fullt av EB og Star alliance-fans, som uansett mener SK og *A er best i ett og alt. Det blir en ganske meningsløs "diskusjon".
Dessuten... hva menes med best? Best i hva da? Når det gjelder service i economy er forskjellene veldig små. Det er i langdistanse i premiumkabinene man kan begynne å snakke om hvem som er best.
Er enig med deg i inntrykket at dette forum er fylt med EBG medlemmer som sverger til Star. Mange av dem gir jo ikke de andre allianser en sjanse.
Diskusjon om de høyere klassene ser jeg ikke poenget i å delta i, da jeg foretrekker å diskutere ECO, da dette er klassen de fleste av oss reiser i, inkludert meg.
Jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke er forskjell på service i Economy hos forskjellige selskap. Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. Vi har alle noe forskjellig oppfattning om hva som er god service. Innen Europa er god service for meg gratis servering av mat og drikke, kanskje en gratis avis og hyggelig besetning/crew.
F.eks SAS, som forøvrig tar seg godt betalt selv for de billigste billettene, unner ikke sine utenlandspassasjerer så mye som en kopp kaffe gratis engang. Det er så dårlig service at den står til stryk i min bok hvertfall. Jeg setter hvertfall veldig pris på selskaper som har gratis servering av mat og drikke.
Er enig med deg i inntrykket at dette forum er fylt med EBG medlemmer som sverger til Star. Mange av dem gir jo ikke de andre allianser en sjanse.
Diskusjon om de høyere klassene ser jeg ikke poenget i å delta i, da jeg foretrekker å diskutere ECO, da dette er klassen de fleste av oss reiser i, inkludert meg.
Jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke er forskjell på service i Economy hos forskjellige selskap. Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. Vi har alle noe forskjellig oppfattning om hva god service er. Innen Europa er god service for meg gratis servering av mat og drikke, kanskje en gratis avis og hyggelig besetning/crew.
F.eks SAS, som forøvrig tar seg godt betalt selv for de billigste billettene, unner ikke sine utenlandspassasjerer så mye som en kopp kaffe gratis engang. Det er så dårlig service at den står til stryk i min bok hvertfall. Jeg setter hvertfall veldig pris på selskaper som har gratis servering av mat og drikke.
Jeg kan personligt godt selv betale for en kop kaffe og lidt spise hos SAS, kontra den triste croissant og yderst triste kop kaffe Swiss serverer. Ja undskyld mig, men jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
Jeg reiser mye til USA i biz, og for meg er det ingen tvil om at BA er det eneste alternativet. Den viktigste årsaken er setene. Jeg er avhengig av et flatt sete for å kunne slappe av. Setene til LH, AF oh KL klarer jeg ikke å sove i, og de gir meg ryggsmerter. Det er viktig for meg å ankomme uthvilt, både på vei til og fra.
Jeg er forhenværende EBG og sverget til Star. Nå har jeg switchet til OW (BA GGL nå), og har ikke sett meg tilbake.
Når det gjelder intra Europa er det ett fett. Alle er like bra/dårlige.
Jeg liker OW selv. BA er mitt favorittselskap. Mye pga at jeg synes kabinpersonale deres rett og slett er best. Kanskje det er språket som gjør det, men jeg synes det er lettere å slå av en prat med BA-crew enn f.eks AF og LH, selv om de også er hyggelige nok.
jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
Enig. Jeg synes de blir veldig hypet opp, men de erfaringene jeg har hatt med de har vært helt ordinære.
Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. .
Enorme? Det var vel å ta litt i. En svett croissant kan jeg så absolutt klare meg uten.
grindstein
13-12-2010, 22:16
Det eneste jeg vil si i denne debatten er at jeg savner gamle Braathens på innland. husker første gangen jeg steg ombord i en B737 ifra Braathens, og man kjente lukta av nystekte rundstykker. Og når maten kom fikk vi nystekte rundstykker og varme karbonader. Det var tider det.
Det nermeste jeg har kommer så god flymat i nyere tid er maten jeg fikk hos EK sist vinter.
Boeing_fan
13-12-2010, 22:17
Jeg kan personligt godt selv betale for en kop kaffe og lidt spise hos SAS, kontra den triste croissant og yderst triste kop kaffe Swiss serverer. Ja undskyld mig, men jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
Jeg synes nå maten LH og LX er spiselig, ikke noe mer. På Eco innen Europa får man vel ganske sjelden noe festmåltid, selv ikke med BOB.
Som sagt har vi alle forskjellige meninger om god service. Noen liker jo SAS sitt konsept, men jeg tror nok vi som foretrekker å få gratis mat fremfor BOB er i flertall. Både Swiss og Austrian oppgraderte jo nylig sin meny innen Europa. Man får nå varm mat hos AUA på flygninger over to timer, mens Swiss, om jeg ikke tar feil, innførte ferske sandwicher på intraeuropeiske flygninger nylig. Mens hos SAS får man ingenting, ikke så mye som en kaffekopp. Personlig mener jeg BOB hører lavprisselskaper til, og jeg tar det som en selvfølge at nettverksselskaper som f.eks SAS hvertfall har gratis drikke, det skulle egentlig bare mangle. Dere kan godt være kritiske til min mening angående dette, men jeg sier bare hva jeg mener om saken.
Jeg skjønner at det er stas å få "gratis" mat. Kanskje det får en til å føle seg litt special?
Personlig spanderer jeg heller litt ekstra og oppgraderer til biz om jeg er ute etter mat. Maten i eco er uansett verken mettende eller spesielt god.
I business er jeg enig med Brandal, av akkurat samme årsaker som Brandal. Det er simpelthen en slam-dunk. Intra Europe Biz går til de samme, knepent foran Swiss. Det som trekker ned på Swiss er ufattelig inkonsistent service.
I ECO som du spør om sier jeg SAS på kortdistanse. Årsaken er at jeg kan kjøpe det jeg har lyst på, når jeg har lyst. Og jeg vet på forhånd hva de har. De er blide og hjelpsomme. God nummer 2 er LH pga forutsigbarhet og gode seter.
På langdistansje blir det jaggu også SAS på ECO. Veldig åpen og trivelig kabin. Lyst og fint. man føler seg litt hjemme. Maten er bra og jeg synes det meste av langdistansje crewet til SAS er strålende. Snackbaren bakerst er fin-fin. Jeg har aldri måttet betale for alkohol utenfor mat, og på spørsmål om Cognac på forrige flight kom de med en håndfull flasker og la i lommen foran meg.
Jeg har aldri måttet betale for alkohol utenfor mat, og på spørsmål om Cognac på forrige flight kom de med en håndfull flasker og la i lommen foran meg.
Av ren nysgjerrighet: hvilken farge har EuroBonus-kortet ditt?
Jeg har ikke flydd all verdens selskap på ic. Jeg drar med dem som gir meg den billigste billetten. Reiser kanskje et par ganger i året i jobbsommenheng, og da er det som regel innenlands.
Jeg syns servicen er mye den samme om det er tyskere, jomfruer over atlanten, US eller CO. Er fornøyd jeg så lenge det er muligheter for gratis øl og mat som ikke er råtten. Setter klart også pris på en skjerm i stolen forran. Ene dagen er LH best grunnet opplagt og hyggelig betjening, andre dagen er Virgin flott grunnet det samme. Tredje og fjerde dagen er det gjerne snudd andre veien igjen. Aldri flydd annet enn eco så biz og first kan jeg ikke si noe om. Tror det er en del reiseglade skandinaver som er mye lik meg her.
Innad på vårt tilhørende kontinent har jeg så å si kun reist med diverse lavpris aktører og de var jo forbudt å nevne her så der
kan jeg ikke komme med en mening :)
AirbusTrond
14-12-2010, 07:25
. Noen liker jo SAS sitt konsept, men jeg tror nok vi som foretrekker å få gratis mat fremfor BOB er i flertall..
Ja, det ville være rart om ikke de fleste foretrakk gratis mat og drikke, fremfor å betalte for mat og drikke! Poenget her er jo også at f.eks. LH ikke er selger dyrere billetter enn SAS. Drikke er kanskje det viktigste - det er jo ganske uhørt at en person som kanskje har betalt flere tusen kroner for en reise OSL-FRA ikke kan få en kopp kaffe eller et glass vann gratis. Det føles rett og slett som, nettopp: Dårlig service!
Jeg kan forstå at de som reiser på andres regning like gjerne kan foretrekke å kjøpe seg en baguette eller et mer fullverdig måltid om bord, i alle fall om de ikke rekker/prioriterer å kjøpe noe med seg fra flyplassen eller skal spise ganske kort tid etter at de kommer fram. Men personlig synes jeg man får bedre mat på flyplasser enn om bord.
Når det gjelder f.eks. LHs "rundstykker" er dette mer som et mellommåltid/snacks å regne. Når jeg reiser på turer som innebærer 1,5-3 timer i lufta, blir jo det vanligvis til at man ikke rekker å spise før et par timer etter flyreisen. Det kan bli lenge å gå uten noe som helst fra man forlater hjemmet til man er framme, samtidig som et fullt måltid ødelegger for måltidsopplevelser, f.eks. en skikkelig lunsj eller middag ved ankomst. Da er et lite rundstykke eller tilsvarende om bord en helt perfekt servering.
Flere nettverksselskaper har forlatt BOB-konseptet og har begynt å "spandere" drikke og en liten matbit. SAS derimot har tvilholt på BOB, noe som tyder på at kundene deres ikke har noe imot dette. Hadde kundene deres sviktet som følge av at de måtte kjøpe maten de vil spise ombord hadde jo SAS vært nødt til å gå tilbake til "gratis" mat.
Selv lar jeg ikke serveringskonseptet bestemme valg av flyselskap, og jeg tror det er forsvinnende få som tar hensyn til det når de bestiller en flyreise i eco-klasse. Den som tilbyr den billigste billetten er som regel den folk velger, helt uavhengig av servering.
Av ren nysgjerrighet: hvilken farge har EuroBonus-kortet ditt?
Fnate sitt er grønt med gule firkanter og hjemmelaget ettersom han ikke har fått noe fra SAS. Mitt er gullfarget, altså ikke Pandion. Men det føles ikke på meg som om fargen har hatt så mye å si.
AirbusTrond
14-12-2010, 08:31
Flere nettverksselskaper har forlatt BOB-konseptet og har begynt å "spandere" drikke og en liten matbit. SAS derimot har tvilholt på BOB, noe som tyder på at kundene deres ikke har noe imot dette. Hadde kundene deres sviktet som følge av at de måtte kjøpe maten de vil spise ombord hadde jo SAS vært nødt til å gå tilbake til "gratis" mat.
Selv lar jeg ikke serveringskonseptet bestemme valg av flyselskap, og jeg tror det er forsvinnende få som tar hensyn til det når de bestiller en flyreise i eco-klasse. Den som tilbyr den billigste billetten er som regel den folk velger, helt uavhengig av servering.
Overskriften på tråden er "flyselskapenes service", så da er det vel dette som diskuteres. Men jeg er enig at de fleste velger ut fra pris. Jeg antar at de fleste som vil blir spurt etter en LH-reise vs en SK-reise vil synes at LH tilbyr bedre service, når man kan drikke gratis brus, kaffe, sekt, vin og øl - samt at man får en matbit i tillegg - og til samme pris som SK.
Og utvilsom vil en tysker som er vant med å fly A* og LH synes at SAS yter elendig service når ikke en gang vann er gratis.
AirbusTrond
14-12-2010, 08:33
Fnate sitt er grønt med gule firkanter og hjemmelaget ettersom han ikke har fått noe fra SAS. Mitt er gullfarget, altså ikke Pandion. Men det føles ikke på meg som om fargen har hatt så mye å si.
Så SAS driver forskjellsbehandling, ved at noen må betale for avec, mens andre får en "håndfull" konjakker ?
Men er ikke service mer enn om øllet er gratis eller ikke......
Boeing_fan
14-12-2010, 09:21
SAS har jo de siste årene tapt store markedsandeler. Kan det tenkes at konkurrentene kan tilby et bedre produkt til ofte lavere pris? Som sagt, SAS priser seg ikke akkurat lavt heller. Når jeg skal fly og leter etter billetter så ser jeg ofte at SAS kommer en god del dyrere ut enn alternativene, men det er nå så. Men at SAS har BOB for å ta hensyn til kundene må ingen prøve å hevde engang. Den kjøper jeg ikke. Når SAS priser seg like høyt/høyere enn konkurrentene, så bør de hvertfall unne sine reisende en kopp kaffe, noe annet å drikke og en liten "snack". Når de ikke gjør deg en gang, da er det som AirbusTrond sier, dårlig service. Det er min mening.
Og utvilsom vil en tysker som er vant med å fly A* og LH synes at SAS yter elendig service når ikke en gang vann er gratis.
Morsomt at du sier det, hadde faktisk besøk fra Bulgaria for en tid tilbake, og han fløy via DUS med LH. DUS-OSL ble fløyet av SAS i en smågris, og han ble ikke akkurat nevneverdig imponert for å si det sånn.
Men at SAS har BOB for å ta hensyn til kundene må ingen prøve å hevde engang. Den kjøper jeg ikke. Når SAS priser seg like høyt/høyere enn konkurrentene, så bør de hvertfall unne sine reisende en kopp kaffe, noe annet å drikke og en liten "snack".
SAS prøver selvsagt å yte så lite som mulig for så høy pris som mulig.
De er ikke i gamet for å unne noen noe, men for å tjene penger.
Om de har tapt markedandeler er ikke det fordi de har et BOB konsept, men fordi konkuransen har blitt betydelig større.
Boeing_fan
14-12-2010, 09:33
Men er ikke service mer enn om øllet er gratis eller ikke......
Jeg har allerede sagt hva jeg mener er god service. God service er for meg at det blir srvert en gratis "snack", altså en liten sandwich eller croissant e.l Og at det er gratis servering av drikke som soft drinks, kaffe og lett alkohol. Og at kabinpersonalet er hyggelige og slenger på et lite smil i ny og ne. En gratis avis som man kan lese under flyvningen sier jeg heller ikke nei takk til.
Alle disse tingene er fraværende hos SAS, og derfor regner jeg SAS som et kjipt selskap med lav service. Det er selvfølgelig noe som er bra hos SAS også, de er bl. a flinke til å ta vare på sine kunder når noe går galt, og det er bra. Ingenting er svart/hvitt.
Jeg har allerede sagt hva jeg mener er god service. God service er for meg at det blir srvert en gratis "snack", altså en liten sandwich eller croissant e.l Og at det er gratis servering av drikke som soft drinks, kaffe og lett alkohol. Og at kabinpersonalet er hyggelige og slenger på et lite smil i ny og ne. En gratis avis som man kan lese under flyvningen sier jeg heller ikke nei takk til.
Alle disse tingene er fraværende hos SAS, og derfor regner jeg SAS som et kjipt selskap med lav service.
SAS har gratis aviser og de fleste ombord der smiler ihvertfall til meg. Men det er kanskje bare fordi jeg er så sjarmerende?
Men du bryr deg tydeligvis ingenting om hvordan services på bakken er. Hjelper ikke å få en gratis kopp kaffe, hvis man ikke klarer levere på bakken. Spesielt under irr-ops
Servering er selvsagt mer enn øl og snacks, men jeg skjønner at mange oppfatter det som smålig at man ikke får dette når de fleste andre nettverkselskaper tilbyr det. Spesielt tatt i betraktning at SAS slett ikke er billigere enn disse, snarere tvert imot.
Da kan vi vell konkludere med at Boeing_Fan mener god service er gratis mat og drikke. Mens vi andre liker å ha en hyggelig å behagelig reise, likegyldig om det serveres noe eller ikke. Selv flyr jeg KLM fordi det passer meg best. Men jeg har selv opplevd SAS på sitt beste, med hyggelig crew og en fantastisk ramme rundt. Og det at jeg ikke lenger fikk et brett med noe å tygge på, sist jeg dro til København, da gjorde meg nada.
Hvad er idéen og dagsordenen egentligt med denne tråd? For hvis det er at understrege at SAS har BOB, så tror jeg de fleste har forstået det nu.
SAS konkurrerer med mange typer selskaber - både traditionelle og LCC's. De skal tage så meget for billetten som muligt og holde omkostningerne så langt nede som muligt. Ganske simpelt. Og her er kaffen på nogle afgange altså sparet væk, mens den på andre ruter ikke er.
SAS flyver med ganske fulde fly og har gode priser på langt de fleste ruter og afgange (set med SAS briller, så er de lidt for gode). Det afspejles også i belægningsprocenten. Hvis der altid var så store prisforskelle, som du gerne vil give udtryk for, så er var flyene nok ikke fyldt.
Heldigvis har de fleste kunder forstået at service er mere end en kop kaffe ombord. Det er måske for de fleste mennesker det mindst betydende i det store billede. hvad BA serverer ombord (hvilket forøvrigt heller ikke er imponerende) kan være fuldstændigt ligegyldigt for SAS når de konkurrerer med Norwegian, easyJet og Cimber Sterling.
Jeg ville da elske at vi fik en bedre servering ombord på alle flyvninger, men den tid, hvor der blev serveret en varm laks på vej til London på økonomi med tilhørende fri bar med rigtige glas og metalbestik og porcelæns kaffekopper er desværre forbi. Hvor meget jeg end hader at indrømme det, så er flytransport idag (på økonomiklasse ihvertfald) blot en bus med vinger - og der er tre parametre at sælge det på: pris, pris og pris.
Dertil kommer så at god service ved IRR-ops, venlighed og almindelig omtanke også er noget folk sætter pris på. Jeg har set mange eksempler på IRR-ops, hvor jeg er sikker på de pax der har oplevet det var yderst taknemmelige for at de valgte et selskab med god service - selvom de skulle betale for kaffen. Og jeg har også set eksempler på folk, der har valgt et selskab med fri bar, der var kede af at servicen var så dårlig da deres fly var forsinket eller aflyst.
Service er heldigvis mere end en kop kaffe eller en gratis drink.
Når det så er sagt, så kunne der sagtens være mange gode grunde til at genindføre en kop kaffe el.lign. ombord på SAS, men "service"-begrebet er heldigvis meget mere nuanceret end det og kan ikke måles på gratis kaffe.
Boeing_fan
14-12-2010, 14:19
Servering er selvsagt mer enn øl og snacks, men jeg skjønner at mange oppfatter det som smålig at man ikke får dette når de fleste andre nettverkselskaper tilbyr det. Spesielt tatt i betraktning at SAS slett ikke er billigere enn disse, snarere tvert imot.
Ja, jeg oppfatter det som smålig. Min teori er at SAS har såpass høye kostnader på andre områder at de forsøker å spare på servicen, og på den måten kutter de kostnader.
Hvad er idéen og dagsordenen egentligt med denne tråd? For hvis det er at understrege at SAS har BOB, så tror jeg de fleste har forstået det nu.
SAS konkurrerer med mange typer selskaber - både traditionelle og LCC's. De skal tage så meget for billetten som muligt og holde omkostningerne så langt nede som muligt. Ganske simpelt. Og her er kaffen på nogle afgange altså sparet væk, mens den på andre ruter ikke er.
SAS flyver med ganske fulde fly og har gode priser på langt de fleste ruter og afgange (set med SAS briller, så er de lidt for gode). Det afspejles også i belægningsprocenten. Hvis der altid var så store prisforskelle, som du gerne vil give udtryk for, så er var flyene nok ikke fyldt.
Heldigvis har de fleste kunder forstået at service er mere end en kop kaffe ombord. Det er måske for de fleste mennesker det mindst betydende i det store billede. hvad BA serverer ombord (hvilket forøvrigt heller ikke er imponerende) kan være fuldstændigt ligegyldigt for SAS når de konkurrerer med Norwegian, easyJet og Cimber Sterling.
Jeg ville da elske at vi fik en bedre servering ombord på alle flyvninger, men den tid, hvor der blev serveret en varm laks på vej til London på økonomi med tilhørende fri bar med rigtige glas og metalbestik og porcelæns kaffekopper er desværre forbi. Hvor meget jeg end hader at indrømme det, så er flytransport idag (på økonomiklasse ihvertfald) blot en bus med vinger - og der er tre parametre at sælge det på: pris, pris og pris.
Dertil kommer så at god service ved IRR-ops, venlighed og almindelig omtanke også er noget folk sætter pris på. Jeg har set mange eksempler på IRR-ops, hvor jeg er sikker på de pax der har oplevet det var yderst taknemmelige for at de valgte et selskab med god service - selvom de skulle betale for kaffen. Og jeg har også set eksempler på folk, der har valgt et selskab med fri bar, der var kede af at servicen var så dårlig da deres fly var forsinket eller aflyst.
Service er heldigvis mere end en kop kaffe eller en gratis drink.
Når det så er sagt, så kunne der sagtens være mange gode grunde til at genindføre en kop kaffe el.lign. ombord på SAS, men "service"-begrebet er heldigvis meget mere nuanceret end det og kan ikke måles på gratis kaffe.
Måten å holde kostnadene nede på er ikke å kutte i grunnleggende service som etthvert europeisk nettverksselskap bør ha. Mulig du synes SAS sine priser er rimelige på de fleste ruter, men sett med mine øyne og mange andres, så er slett ikke SAS så rimelige. Jeg sjekket f.eks prisene til Barcelona en weekend i januar. SAS skulle ha 2 700 ,- for å fly via CPH, mens både LH, KL og OK skulle ha 1 200 ,- . Samtidig som jeg vet hvor jeg får best service. Og valget blir selvsagt enkelt.
Jeg skjønner flybransjen og servicen og bevertningen ombord aldri vil bli som det en gang var, men det jeg vil at SAS skal gjøre, er å yte den servicen å servere en enkel "snack" og litt drikke, slik alle de andre gjør.
Hvorfor startet du tråden i utgangspunktet, når du mener selv at du har fasiten?
Boeing_fan
14-12-2010, 15:41
Hvorfor startet du tråden i utgangspunktet, når du mener selv at du har fasiten?
Jeg har sagt at jeg sier min mening.
Og andres meninger er tydeligvis uvesentlige ... :rolleyes:
Jeg sjekket f.eks prisene til Barcelona en weekend i januar. SAS skulle ha 2 700 ,- for å fly via CPH, mens både LH, KL og OK skulle ha 1 200 ,- . Samtidig som jeg vet hvor jeg får best service. Og valget blir selvsagt enkelt.
Jamen hvad er problemet så? Du sparer 1.500 kr. og får bedre service. Win-Win... :rolleyes:
Nu ved vi jo alle at sådanne stikprøver giver et entydigt total-billede af et flyselskabs prissætning :cry: Det var da posisitivt for SAS. At de har højere priser kunne jo tyde på at deres fly var mere fyldte end konkurrenternes på de pågældende dage.
Jeg skjønner flybransjen og servicen og bevertningen ombord aldri vil bli som det en gang var, men det jeg vil at SAS skal gjøre, er å yte den servicen å servere en enkel "snack" og litt drikke, slik alle de andre gjør.
Hvis den kop kaffe er så vigtig for dig, så forstår jeg ikke at du ikke bare vælger at flyve med nogle andre og så lader den ligger der. Det er muligvis den bedste løsning for både dig og SAS ;)
Jøss, her er det fremdeles like høyt under taket?
Kritiser SAS på dette forumet og være forberedt på å få hodet kappet av :rolleyes:
Dette er da slett ikke en uinteressant diskusjon.
Det er interessant å høre hva folk opplever som god service ombord. SAS og deres nesegruse beundrere burde også høre hva passasjerene setter pris på.
Ingenting er gratis folkens! SAS serverer ikke gratis kaffe. Du har allerede betalt for den idin dyre billett. De som ikke drikker kaffen sin sponsrer dermed de andre, så enkelt er det. Dette gjelder alle selskaper som opererer med " gratis" ditt og datt. De såkalte lavprisselskapene selger deg et sete, og alt annet du måtte ønske må du betale for. Dermed sponsrer du ikke andre og betaler kun for deg selv. Ja, tillegg for ditt og datt kan være irriterende, men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre. Sysnes derfor at SAS sin siste kr 0 kampanje er noe forbrukermyndighetene må ta tak ifordi det er villedende reklame! De reklamerer som oting er gratis, noe de ikke er....
Ingenting er gratis folkens! De reklamerer som oting er gratis, noe de ikke er....
Sier SAS det er gratis? Kanskje de sier det er inkludert?
AirbusTrond
14-12-2010, 16:31
Hvis den kop kaffe er så vigtig for dig, så forstår jeg ikke at du ikke bare vælger at flyve med nogle andre og så lader den ligger der. Det er muligvis den bedste løsning for både dig og SAS ;)
Så dette er ikke lenger et disksjonsforum om perferanser i luftfarten? Hvis eco bare er transport mellom A og B, som du sier, så vil vel nettopp vann, en, to eller tre gratis øl, et par glass vin, eller sågar noen glass sekt, samt en matbit og en sjokaladebit, være akkurat det folk oppfatter som et selskap som yter service vs et selskap som ikke yter service. Det må da i alle fall være lov til å mene, uten å få kommentarer på at man er unøsket om bord i et SAS fly.
men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre.
Skulle alle betalt for seg selv hadde du nok generelt måttet betale mye mer for billetten din.
Det er nemlig de som betaler mye for billettetene sine, fullflex og biz som sponser billigbillettene bak i bussen.
<mod>
Trådstarter stiller to spørsmål om nettverksselskaper:
* Hvem er best, og hvem verst?
* Hvilket nettverkselskap foretrekker du?
Foreslår at vi aksepterer og respekterer andres meninger her, evt. avslutter vi debatten
</mod>
sail4fun
14-12-2010, 16:54
Widerøe når jeg kan, LH når mulig og SAS resten.
KL er OK
AF og BA , nei takk
Men, hvor mange flights bør man ha pr. år for å virkelig kunne sammenligne ?...,
I utgangspunktet så skal det ikke være dagsformen til CC som bestemmer din opplevelse av produktet.
Således har jeg for tynt grunnlag til å si noe om KL/AF/BA da jeg har under 10 flights med de selskapene de siste par årene.
Widerøe når jeg kan, LH når mulig og SAS resten.
KL er OK
AF og BA , nei takk
Men, hvor mange flights bør man ha pr. år for å virkelig kunne sammenligne ?...,
I utgangspunktet så skal det ikke være dagsformen til CC som bestemmer din opplevelse av produktet.
Således har jeg for tynt grunnlag til å si noe om KL/AF/BA da jeg har under 10 flights med de selskapene de siste par årene.
De vurderingene dine synes jeg virker veldig merkelige, og du sier ingenting om hvorfor du mener dette.
Og det er problemet på et forum som dette. Folk har en mening om flyselskaper som de har reist med kanskje bare 1 gang, kanskje for flere år siden.
Jeg har f.eks reist med LH tre ganger for halvannet år siden, men valgte de bort fordi jeg syntes de leveret et for dårlig produkt, de verste biz setene jeg har opplevd.
KL syntes jeg også var en traurig opplevelse da jeg reiste med de til EWR for to år siden. BA er min carrier of choice.
Men jeg ser ingen grunn til å late som jeg har kompetanse nok på flyselskaper jeg ikke har brukt på to år.
Synes derfor slike diskusjoner blir fullstendig meningsløse.
Boeing_fan
14-12-2010, 17:04
Det er nettopp det jeg gjør, jeg flyr med andre enn SAS.
Men det for SAS er jo selvfølgelig best at jeg flyr med dem ;)
Jøss, her er det fremdeles like høyt under taket?
Kritiser SAS på dette forumet og være forberedt på å få hodet kappet av :rolleyes:
Dette er da slett ikke en uinteressant diskusjon.
Det er interessant å høre hva folk opplever som god service ombord. SAS og deres nesegruse beundrere burde også høre hva passasjerene setter pris på.
Slik er det på dette forumet. Men jeg velger likevel å benytte meg av min ytringsfrihet og kritiserer SAS for det JEG mener er dårlig service, så for heller andre mene noe annet. Hvis vi alle skulle vært helt enige hele tiden ville dette forum blitt ganske kjedelig :)
Ingenting er gratis folkens! SAS serverer ikke gratis kaffe. Du har allerede betalt for den idin dyre billett. De som ikke drikker kaffen sin sponsrer dermed de andre, så enkelt er det. Dette gjelder alle selskaper som opererer med " gratis" ditt og datt. De såkalte lavprisselskapene selger deg et sete, og alt annet du måtte ønske må du betale for. Dermed sponsrer du ikke andre og betaler kun for deg selv. Ja, tillegg for ditt og datt kan være irriterende, men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre. Sysnes derfor at SAS sin siste kr 0 kampanje er noe forbrukermyndighetene må ta tak ifordi det er villedende reklame! De reklamerer som oting er gratis, noe de ikke er....
Det er jo det samme med bagasje. De få som ikke har med bagasje subsdiserer jo andre. Likevel må dette bli opp til selskapet. Jeg er av typen som alltid må sjekke inn bagasje, og da synes jeg det er enkelt og greit å reise med selskaper som har bagasje inkludert. Selvfølgelig så må jo de få som ikke sjekker inn bagasje betale like mye selvom de ikke benytter seg av tjenesten, men slik er det nå bare. Hvis man sterkt misliker dette så får man heller fly med lavprisselskap som har bagasjegebyrer.
Synes derfor slike diskusjoner blir fullstendig meningsløse.
LOL, og dette sa jeg allerede i innlegg nr.2.
På et forum som er så til de grader SAS og Star Alliance-dominert, vil man aldri få en saklig debatt.
Det viser seg hver dag.
sail4fun
14-12-2010, 17:11
ytringsfrihet og kritiserer SAS for deg JEG mener er dårlig service
Men her kan man vel være uenig , du har kjøpt et produkt som spesifisere hva du får da er det dårlig service om motatt produkt <> det du har kjøpt.
Men når du kjøper noen som har BOB , så kan du ikke klage på dårlig service.
Men du kan ønske deg at f.eks SK oppgraderer produktet sitt, men det er ikke det samme som service.
Når jeg selv testet SK, LH, Swiss ECO så fant jeg fort ut at den maten jeg "fikk" av Swiss og LH var dårlig/ingen næring i forhold til den jeg måtte kjøpe hos SK...
Så dette er ikke lenger et disksjonsforum om perferanser i luftfarten?
Åbenbart ikke hvis man har andre meninger som ikke passer ind i en given tråd :cry: Men så er alt jo som det plejer.
Hvis eco bare er transport mellom A og B, som du sier, så vil vel nettopp vann, en, to eller tre gratis øl, et par glass vin, eller sågar noen glass sekt, samt en matbit og en sjokaladebit, være akkurat det folk oppfatter som et selskap som yter service vs et selskap som ikke yter service. Det må da i alle fall være lov til å mene, uten å få kommentarer på at man er unøsket om bord i et SAS fly.
Det kan sagtens opfattes som god service - og jeg sætter da selv stor pris på det og så gene at SAS genindførste drikke+snack, men faktum er at det ikke flytter kunder. Ellers ville lavprisselskaberne ikke eksistere idag og ellers ville kundetilfredsheden hos SAS ikke været så god som den er. Folk flest interesserer sig ikke for det.
Mht. din sidste kommentar, så skal du lære at læse før du lægger påstande i munden på andre. Det har jeg aldrig skrevet noget om, men hvis SAS har så forfærdeligt produkt, som trådstarter åbenbart mener, så vil det da uden tvivl være den bedste løsning at han flyver noget andet. Akkurat som jeg selv ikke flyver visse selskaber fordi deres produkt eller moral ikke tiltaler mig.
KAnskje du skulle ta ditt eget råd ad notam, og ikke legge påstander i munnen på andre?
Trådstarter har ikke sagt at SAS har et forferdelig produkt.
Men her kan man vel være uenig , du har kjøpt et produkt som spesifisere hva du får da er det dårlig service om motatt produkt <> det du har kjøpt.
Men når du kjøper noen som har BOB , så kan du ikke klage på dårlig service.
Men du kan ønske deg at f.eks SK oppgraderer produktet sitt, men det er ikke det samme som service.
Når jeg selv testet SK, LH, Swiss ECO så fant jeg fort ut at den maten jeg "fikk" av Swiss og LH var dårlig/ingen næring i forhold til den jeg måtte kjøpe hos SK...
Kan kun være enig. Jeg fløj selv med BA fornyligt og sætter da stor pris på at få lidt at drikke, men de pub-kiks/snack de serverede var aldeles ligegyldige og da vi fløj ved aftenstids ville jeg faktisk have foretrukket at kunne købe noget at spise fremfor at få en mikroskopisk pose snacks og ingen BOB. Det er faktist ikke specielt god service i mine øjne at skære mad væk uden at erstatte det med muligheden for at købe. Slet ikke på afgange ved spisetid. (Og LHR byder ikke på de meste interessante sandwich)
Jeg holder meget af BA og har fløjet dem meget. Tidligere har de faktisk været mit favoritselskab på CPH-LHR, men efter seneste "service-forbedring" så synes jeg faktisk det var en skuffende oplevelse. Jeg fik faktisk mindre end jeg forventede ift. pris.
Service er individuelt og langt mere end en kop kaffe...
Du har iallefall frekkhetens nådegave når du sier at service er mer enn en kopp kaffe og at man bare kan benytte andre selskaper, samtidig kritiserer du andre selskaper for det samme. DY er jo et annet selskap som du stadig kritiserer for alt mulig.
Det er forskjell på liv og lære tydeligvis.
DY er jo et annet selskap som du stadig kritiserer for alt mulig.
Netop fordi service er mere end en kop kaffe. Dertil kommer en del andre grunde, men det hører ikke hjemme her.
Dag Viking
14-12-2010, 17:34
God service for meg er for eksempel:
-Da jeg kom inn i terminalen på Sola 10 minutter før oppsatt rutetid(dvs innsjekk var stengt for lenge siden), og personalet bak skranken tilkalte en stuer via walkie talkie for å hente bagen min og kjøre den til flyet, mens jeg løp mot sikkerhetskontrollen
-Da jeg hadde sjekket inn på Flesland og etter at bagen hadde gått så jeg at en tidligere flyavgang sto på "boarding" på tavla. Personellet bak skranken tok kontakt med stuere via walkie talkie, fikk de til å ta av bagene mine på den opprinnelige flighten og kjørte de bort til flighten som sto "boarding" på, mens jeg fikk nytt boardingkort før jeg løp til gaten.
-I går kveld når jeg var på vei fra Oslo til Hammerfest, og i løpet av en kort transfer i Tromsø fikk beskjed om at jobben jeg skulle på var avlyst og jeg kunne returnere til Oslo neste dag. Jeg fikk kansellere billetten min til Hammerfest, gikk ut til flyet og fikk stuerene til å plukke ut igjen bagene slik at vi kunne ta oss en kveld på byen i Tromsø i stedet for Hammerfest.
Dette kaller jeg service. Kvalitet på mat og drikke, samt pris, er noe helt annet. Dette er service som jeg / jobben er villig til å betale en del ekstra for, mat og drikke er noe vi enklest ordner på andre måter.
Netop fordi service er mere end en kop kaffe. Dertil kommer en del andre grunde, men det hører ikke hjemme her.
Så du har lov til å kritisere, men ikke andre?
Du setter deg på din høye hest, mens andre bare kan la være å bruke SAS isteden for å kritisere. Frekt, rett og slett.
Så du har lov til å kritisere, men ikke andre?
Du setter deg på din høye hest, mens andre bare kan la være å bruke SAS isteden for å kritisere. Frekt, rett og slett.
Vi kommer vist ikke videre her :headbang
Vi kommer vist ikke videre her :headbang
Nå prøver du deg på dine sedvanlige hersketeknikker også. Så forutsigbart.
Boeing_fan
14-12-2010, 17:42
Åbenbart ikke hvis man har andre meninger som ikke passer ind i en given tråd :cry: Men så er alt jo som det plejer.
Det kan sagtens opfattes som god service - og jeg sætter da selv stor pris på det og så gene at SAS genindførste drikke+snack, men faktum er at det ikke flytter kunder. Ellers ville lavprisselskaberne ikke eksistere idag og ellers ville kundetilfredsheden hos SAS ikke været så god som den er. Folk flest interesserer sig ikke for det.
Nåja, jeg ville ikke være så skråsikker på akkurat det. Jeg vet at hvertfall jeg og MANGE med meg setter stor pris på gratis servering av en snack og litt drikke. Å si at folk flest ikke bryr seg synes jeg blir feil.
Du kan jo gå f.eks på denne siden:
http://www.airlinequality.com/Forum/sas.htm
Hvis du ser på folks "minitripreports" eller tilbakemeldninger, så er det mange som reagerer på null gratis servering.
Nåja, jeg ville ikke være så skråsikker på akkurat det. Jeg vet at hvertfall jeg og MANGE med meg setter stor pris på gratis servering av en snack og litt drikke. Å si at folk flest ikke bryr seg synes jeg blir feil.
Du kan ihvertfald være helt sikker på at det er noget SAS (og mange andre selskaber) holder meget øje med. Og hvis man mener det ville have en positiv effekt at gøre det, så ville det ikke tage lang tid at få fyldt kaffekanden igen. Det gør man jo f.eks. på dansk indenrigs, hvor pax har efterspurgt det og det er et konkurrenceparameter, mens der ikke har været den samme efterspørgsel på andre ruter.
Selv da man fjernede catering på eco var der forbavsende få negative tilbagemeldinger på det.
Se også på nogle af de charterselskaber, som scorer rigtigt højt hos kunderne gang på gang - f.eks. Thomas Cook. Her betaler man også for både mad og drikke - uden at pax har et problem med det. Tværtimod er de faktisk glade for at flyve med selskabet.
Som markedet er idag, så er det pris, pris og pris der sælger flybilletter - desværre. Og tag ikke fejl - jeg ville være den første til at stå i heppekoret, hvis SAS genindførte drikke/snacks - men efterspørgslen er nok desværre noget anderledes end vores ønsker.
Du kan jo gå f.eks på denne siden:
http://www.airlinequality.com/Forum/sas.htm
Hvis du ser på folks "minitripreports" eller tilbakemeldninger, så er det mange som reagerer på null gratis servering.
Kender den udemærket, men desværre er der stor forskel på den type kunder der anmelder på Skytrax og så folk flest. Langt hovedparten af de kunder der sidder i et SAS-fly er ganske tilfredse - bare de kommer frem til tiden til en rimelig pris.
<mod>
Da endte vi opp med en større ryddejobb etter drittkasting og en stor del som gikk løs på personer og deres meninger og ikke på saken
Case closed
</mod>