View Full Version : Svalbard
Heisann!
Bare et spørsmål til de som måtte vite,
Skal en tur til Svalbard neste uke - har man da tilgang til å kjøpe taxfree ved ankomst på returen til Tromsø, eller må dette kjøpes på Nordpolet?
Takker ;)
Heisann!
Bare et spørsmål til de som måtte vite,
Skal en tur til Svalbard neste uke - har man da tilgang til å kjøpe taxfree ved ankomst på returen til Tromsø, eller må dette kjøpes på Nordpolet?
Takker ;)
Det er vel ikke noe tax-free på innland da. Du må vel på vinmonopolet tenker jeg vis det var det du mente :)
Du handler på Nordpolet, du må legge frem returbilletten som bevis for at du er besøkende, og den blir stemplet der (p.g.a. kvotebestemmelsene).
Mvh,
Du handler på Nordpolet, du må legge frem returbilletten som bevis for at du er besøkende, og den blir stemplet der (p.g.a. kvotebestemmelsene).
Mvh,
...og så må vel det som kjøpes sende i innsjekket baggasje, vel?
Jepp, sendes i innsjekka bagasje. Du får det ikkje gjennom security, med mindre det er tobakk/snus. Flytande må i kofferten (og som nevnt ja, billetten stemples på nordpolet).
I så fall må det pakkes godt..... Men kan ikke Nordpolet forsegle bæreposen slik at det kan tas som håndbagasje, da?
Og er det ingen som vet om TOS har tax-free ved ankomst? I og med at Svalbard er tax-free sone må man jo gjennom tollen i TOS uansett.
Det er (dessverre) en del år siden jeg var både på LYR og TOS, men jeg går ut fra at prosedyren er den samme... eller?
I så fall må det pakkes godt..... Men kan ikke Nordpolet forsegle bæreposen slik at det kan tas som håndbagasje, da?
Og er det ingen som vet om TOS har tax-free ved ankomst? I og med at Svalbard er tax-free sone må man jo gjennom tollen i TOS uansett.
Det er (dessverre) en del år siden jeg var både på LYR og TOS, men jeg går ut fra at prosedyren er den samme... eller?
TOS har tax-free ved ankomst, så om Longyear-ankomster må via tollen så er det kanskje en mulighet. Så vidt jeg husker så er det ikke mulig å få posene forseglet på NOrdpolet, men det er en stund siden jeg var der sist (og da handlet jeg heller ikke alko).
Basse-HAU
12-12-2010, 08:34
TOS har tax-free ved ankomst, så om Longyear-ankomster må via tollen så er det kanskje en mulighet. Så vidt jeg husker så er det ikke mulig å få posene forseglet på NOrdpolet, men det er en stund siden jeg var der sist (og da handlet jeg heller ikke alko).
Hva gjorde du på Nordpolet da???
Men kan ikke Nordpolet forsegle bæreposen slik at det kan tas som håndbagasje, da?
Ligger Nordpolet på innsiden av sikkerhetskontrollen?
Da jeg var på Svalbard ( Longyearbyen) i 2008, handlet vi taxfritt i den store butikken oppe i byen, tror ikke det var noen slik butikk på flyplassen. Det var akkurat da de fikk den nye terminalen. Og tobakksvarer var mye billigere enn på Gardermoen. Jeg tenkte at så fint om vi hadde hatt det slik nede i fastlands-Norge. Gå i butikken og kjøpe et par flasker vin.
Ingen butikk på flyplassen. Nærmaste er i Longyear, 1 km borte, og derfor må det pakkes i innsjekka bagasje ;)
Nordpolet er en del av COOP Svalbard, og ligger midt i sentrum av Longyearbyen. Du går inn der, plukker ut det du har lyst på (og lov til å kjøpe), så får du enten biletten stemplet eller klippekortet klippet når du går ut av avdelingen.
Du fortsetter handlingen din, alt etter hva du vil ha. Alt betales i samme kasse, så der kan du se brød, melk, en flaske cognac, smør, pålegg, appelsinjuice komme forbi på båndet.
Jeg nevnte klippekort i sted. Det har seg slik at alle i Longyear er underlagt kvotebestemmelser, også de fastboende. Dette stammer tilbake til tiden da Longyear var et gruvesamfunn. Da, som nå, var det kvote på brennevin og øl, men ikke vin. Tankegangen var at det var kun funksjonærer som hadde fin nok gane for vin, sluskene gikk etter sprit og øl.
Så alle fastboende får et klippekort hos sysselmannen med klipp for sprit og øl. En liter sprit i måneden, og jeg tror det var en kasse pr. måned også? Som tilreisende har du ikke klippekort, men du bruker returbiletten i stedet. Og det er Longyearbyen-kvoten det handler om.
Sist jeg var i Longyear var juni 2008. Reisen opp gikk via Gardermoen, og vi var aldri gjennom noen tax-free den veien. Ei heller noen utenlands gate. Returen gikk gjennom toll i Tromsø, men jeg kan ærlig talt ikke huske at vi gikk gjennon noen tax-free. Ikke hadde jeg bruk for den heller, jeg hadde vært på Coop-en.
Mvh,
Hva gjorde du på Nordpolet da???
Tuslet rundt inne på Lompen-senteret, og stakk hodet innom for å sjekke ut utvalget...:)
Var i Longyearbyen i forrige uke. Greit å handle på Nordpolet. Utskrift av billett er kritisk for å få handle. Men hvis du har glemt det, er det en pc med skriver i lokalet, hvor du kan logge på og skrive ut billetten.
Varene må pakkes godt inn i innsjekket bagasje. Var litt nervøs, siden jeg kun hadde en bag. Er et dårlig tegn når cognac-duften plutselig kommer sigende rett før bagen din kommer seilende på båndet :cry: Anyway, den overlevde håndteringen.
Ingen mulighet for å handle Tax-free i ankomsthall på TOS. Forøvrig la jeg merke til at tollerne var grundige, og plukket ut mange til kontroll. Mange flere enn de gangene jeg har kommet med charter eller fra London.
Når det gjelder priser så husker jeg rett og slett ikke hva Whiskyen jeg kjøpte kostet, men denne fant jeg i en av hyllene:
http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Diverse/IMG_3036.jpg
Litt vel dyr, men ser at naboen som er en Courvoisier XO koster 780 spenn.
Tobakksvarer er det ikke kvote på, en kartong sigaretter kostet 100 kroner, det er i alle fall under en tredjedel av tax-free prisen på fastlandet.
Mvh,
Ingen fare med innsjekka baggasje til/fra Svalbard etter min erfaring - uansett. Har hatt både objektiver og annet "skjørt" (f.eks et bilde på lerret i en SEKK, hehe) - alt har kommet ut i Tromsø i god behold. Sikkert for vi har en sånn flink en insider som jobber på bakken i Tromsø.... ;)
Basse-HAU
12-12-2010, 14:11
Tuslet rundt inne på Lompen-senteret, og stakk hodet innom for å sjekke ut utvalget...:)
Ingenting som fristet?
Om man planlegger litt og har en venn som bor på Svalbard, kan man gå "bananas" på f.eks. fotovideo, varene sendes så til vedkommende på Svalbard.
Vips får man 25% rabatt, man må bare dobbeltsjekke at de trekker fra MVA ved forsendelse.
Men som det er sagt lengre oppe, tollerne er ganske så nøye i sitt arbeid ved ankomst fra LYR, så det er greit å holde seg i nærheta av 6 000 kroners grensa..
Men det holder til et nytt objektiv eller to for min del, skal opp til LYR i månedsskiftet februar/mars.. Gleeeder meg.
Ingenting som fristet?
Joda, men prisene var vel omtrent på nivå med ordinær tax free, så da går det greit å ikke kjøpe... Om Courvoisier XO koster 780 det så er det nokså likt prisnivået på OSL.
petter380
16-06-2016, 09:05
(Virker som om dette er en generell Svalbard tråd, fant ingen andre relevante.)
Hørte på radioen nettopp at Mr. Kerry er på vei nordover til Svalbard. Klarer B757'en hans å lande der? Eller må han fly rutefly/B73X? :)
(Virker som om dette er en generell Svalbard tråd, fant ingen andre relevante.)
Hørte på radioen nettopp at Mr. Kerry er på vei nordover til Svalbard. Klarer B757'en hans å lande der? Eller må han fly rutefly/B73X? :)
De har da landet med 777 der tidligere.
http://www.jetphotos.net/photo/171133
Flightradar24: This week we activated our northernmost receiver at 78.9N
https://twitter.com/flightradar24/status/746781135095619586