View Full Version : Stagnasjon i Stavanger
Tegn til stagnasjon innen flytrafikken
Flytrafikken på Stavanger lufthavn, Sola, viser hittil i år mindre framgang enn mange andre norske flyplasser.
- Årsaken til at den lavere passasjerøkningen på Sola er at færre lokalt reisende benytter seg av lavprisselskaper, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen i Avinor på Sola, til Aftenbladet.
Han mener at mye av trafikkveksten i Norge de siste årene skyldes bruk av billigselskaper som Norwegian og Ryanair. På Sola har lavprissegmentet ikke fått tilsvarende oppslutning blant folk flest.
Mer om saken her:
http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article220140.ece
Kanskje den lille flyplassen på nordsiden av Boknafjorden har tatt en del av utlandsveksten fra SVG - i august var den på HAU +63% (14.098 passasjerer). Veksten på HAU er ikke bare hos Ryanair, men ut fra juni-tallene fra CAA UK (siste tall som er frigitt) finner jeg ut at Ryanair har rett under 70% av utenlandspassasjerene på Karmøy. For Ryanair gir CAA UK juni-tallene 67% kabinfaktor på HAU. Den ytterligere veksten på HAU videre utover sommeren tyder på at FR har tatt større andel på HAU og da begynner kabinfaktoren å bli riktig respektabel. Under en telling jeg foretok i sommer hadde ankommende FR-fly på en lørdag i juli en kabinfaktor på nesten 94%.
Av juni-tallene til CAA UK ser en også at HAU og SVG er nesten like store på London som destinasjon. Regner med at Kystbussen har et bra belegg med siddiser!
Å du snakker om den nye flyplassen "nesten Stavanger" :lol
Originally posted by LN-KOG
Å du snakker om den nye flyplassen "nesten Stavanger" :lol
Det er vel "Stavanger North" i likhet med at TRF kalles "Oslo South"...:cool2 :mol
Originally posted by LN-KGL
Kanskje den lille flyplassen på nordsiden av Boknafjorden har tatt en del av utlandsveksten fra SVG - i august var den på HAU +63% (14.098 passasjerer). Veksten på HAU er ikke bare hos Ryanair, men ut fra juni-tallene fra CAA UK (siste tall som er frigitt) finner jeg ut at Ryanair har rett under 70% av utenlandspassasjerene på Karmøy. For Ryanair gir CAA UK juni-tallene 67% kabinfaktor på HAU. Den ytterligere veksten på HAU videre utover sommeren tyder på at FR har tatt større andel på HAU og da begynner kabinfaktoren å bli riktig respektabel. Under en telling jeg foretok i sommer hadde ankommende FR-fly på en lørdag i juli en kabinfaktor på nesten 94%.
Av juni-tallene til CAA UK ser en også at HAU og SVG er nesten like store på London som destinasjon. Regner med at Kystbussen har et bra belegg med siddiser!
Det spørs hvor lenge Ryanair vil fly til Haugesund med så lav kabinfaktor (til å være Ryanair). Dersom Haugesund-flygningene har en kabinfaktor på 67% var den langt under Ryanairs gjennomsnitt på 87% i juni. I vintermånendene er kabinfaktoren betydelig lavere på Haugesund-flygningene. Trafikken mellom Sola og London hadde en fin vekst på 10% i juni.
Kabinfaktor på 67% er ganske lavt for å være LCC og veldig lavt for å være Ryanair.
Norwegian hadde lenge en kabinfaktor på rundt 67%, men de siste månedene har jo kabinfaktoren økt veldig for dem.
Men som nevnt uttallige gangre på forumet her så er det vel hva passasjerene har gitt for billettene som er viktigst.
Men Ryanair bruker ikke være dyrest akkurat ;)