View Full Version : Rygge-avtalen endelig i havn ..
Det var på tide!
http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050915/NYHET/370048147
Bildebruken er vel en våt drøm...
Originally posted by EB
Bildebruken er vel en våt drøm...
Hehe....ja en kan jo drømme litt. Blir spennende å se hvilke selskaper som vil satse på Moss lufthavn framover.
Easyjet lukter på Rygge .. Rygge - London i første omgang.
WOW! Jeg krysser fingrene! :up: :nor
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050915/SISTENYTT/50915002
EasyJet har ikke for vane å fly til sekundære lufthavner som Rygge, så akkurat EasyJet tror jeg ikke før jeg ser det.
Jeg har i det hele tatt litt vondt for å se mange andre enn enkelte charteravganger og enkelte litt småkuriøse LCC'er (Centralwings?). Men jeg har tatt feil før, og ønsker RSL hell og lykke - de trenger det nok.
Hvis de ikke drar i land noe stort, som f eks Ryanair eller Easyjet, så er det vel heller tvilsomt at man bygger noe i det hele tatt. Det går ikke an å bruke 300 millioner for at Ving skal fly der tre ganger i uka. Det blir veldig spennende å følge med her .. :up:
Fra Hegnar/NTB;
"Rygge Sivile Lufthavn og Forsvaret har inngått en avtale som øyner håpet om at den militære flyplassen kan bli åpnet for sivil luftfart i andre kvartal i 2007.
– De siste to årene har 2-3 flyselskap nærmest stått i kø for å kunne benytte Rygge lufthavn, sier styreleder i selskapet Rygge Sivile Lufthavn, Egil M. Ullebø.
Onsdag denne uken fikk han i havn avtalen om å gjøre den militære flyplassen klar for sivil luftfart.
- Begge parter må nå få avtalen godkjent. For Forsvaret betyr det at saken må opp til kongen i statsråd med den nåværende forsvarsministeren eller man må vente på en ny, sier Ullebø."
--
Legg merke til andre avsnitt hvor det står at 2-3 selskaper "står i kø" ..
:up: :cool2
2-3 i køen, ganske kort kø egentlig... :sarc
Regner de med Ving/MyTravel i denne køen? I såfall kommer RSL til å bli en tynt trafikkert flyplass.
Coast Air, Widerøe, SAS Braathens, Norwegian og i praksis Ryanair har alle sagt nei, hvem er igjen? EasyJet har jeg vondt for å se at skulle benytte seg av RSL (de fly i svært liten grad til sekundære flyplasser). Sterling og Nordic kommer vel heller ikke. Det eneste som slår meg kunne dukket opp er kanskje Skyways med en F50 til CPH og ARN.
Trety; Hva mener du med at Ryanair "i praksis" har sagt nei? Har du fått med deg mer enn meg? Og hvorfor gidder Easyjet i det hele tatt å snakke med Rygge, hvis de ikke seriøst vurderer de? (Og ja, jeg vet at de ikke normalt flyr til hovedflyplasser.) :)
De uttalte at det i utgangspunktet ikke var interessant å fly til begge flyplasser, og slik som de utvider på Torp om dagen er det lite som tyder på at vi ser Ryanair på RSL.
EasyJet kan godt ha samtaler, det behøver ikke å bety at dette er voldsomt aktuelt men at man liker å holde mulighetene åpne. De er vel blitt rammet av Ryanair-bakrusen de også. :up:
Som jeg skriver, jeg har tatt feil før, men skulle en av disse komme holder jeg dog en knapp på Ryanair.
Angående Ryanair tror jeg det hele avhenger av hvor langt tidsaspekt de har på kontraktene med partnerene sine på Torp .. De har ingen base der, og derfor ikke noe eget materiell. Har de ett års varighet, så er det jo ikke noe problem å si opp og flytte over fjorden. Har de 5 år, blir det selvfølgelig verre.
For meg virker det som en vinn/vinn-situasjon for Ryanair å flytte til Rygge;
- De kan være med å planlegge en helt ny flyplass fra bunnen av
- Rygge ligger betydelig nærmere Oslo enn Torp og kan i større grad enn Torp konkurrere med Gardermoen
- 4-felts vei helt fram til flyplassen
- Dobbeltspor fra Oslo nesten helt fram
For øvrig er jeg klar over at Torp også har mange kunder i sin egen region. Jeg tipper at Ryanair beholder Torp - London og flytter resten over til Rygge, samtidig som de åpner Rygge - London. Jeg mener også at Rygge vil være et bedre utgangspunkt for en innenriks-base, hvis den kommer om noen år.
Det er mitt tips, men den som lever får se .. :up:
Så lenge OSL ikke vil bygge LCC terminal for Easy, så tror jeg nok de møter opp på Rygge med pågangsmot og ønske om å klå Ryanair..... :devil
De har ikke eget materiell der ennå, men såpass som de utvider tror jeg det er et tidsspørsmål.
På mange måter ser jeg vinn-vinn situasjonen for Ryanair, men du glemmer en vesentlig faktor: Ryanair har veldig mye kunder fra Nedre Buskerud, Vestfold og Telemark. Disse kundene blir ikke med til RSL, og vil da reise med WF & KL, eventuelt ta fatt på den lange veien til OSL.
RSL dekker egentlig lite som ikke OSL allerede dekker, og blir sånn sett en konkurrent til OSL. TRF har i stor grad skapt sitt eget marked med pax fra denne regionen.
Originally posted by Trety
På mange måter ser jeg vinn-vinn situasjonen for Ryanair, men du glemmer en vesentlig faktor: Ryanair har veldig mye kunder fra Nedre Buskerud, Vestfold og Telemark. Disse kundene blir ikke med til RSL, og vil da reise med WF & KL, eventuelt ta fatt på den lange veien til OSL.
Har du glemt Bastø Fosen og Oslofjordtunnelen? ;)
Originally posted by Herlov
Neida, men husk at Bastø Fosen og Oslofjordtunnellen er åpen for trafikk begge veier. ;)
Neida, men husk at Bastø Fosen og Oslofjordtunnellen er åpen for trafikk begge veier. ;)
Det er jeg fullstendig klar over, men det hjelper lite for Oslofolk. :up:
Det er jeg fullstendig klar over, men det hjelper lite for Oslofolk. :up:
Hæ? Oslofolk har E-18 til TRF. Jeg trodde det var snakk om pax. i Vestfoldregionen som hadde kort vei til RSL, jeg. :spin:
Men nå bor det jo allerede folk i Østfold og Akershus...og tildels i Sverige som kan sokne til Rygge. Men tviler sterkt på at det er behov for nonstopruter til London fra Torp (3xdgl), London-Rygge (1xdgl) og Gardermoen -London (10xdgl)
Fly high
16-09-2005, 20:41
Luftfartsanalytiker har ikke noe tro på Rygge som trussel for Torp. Melding fra NRK Vestfold i dag:
Sandefjord lufthavn Torp kan miste 100 000 passasjerer til Rygge i Østfold. Det mener styreleder Egil M. Ullebø ved Rygge sivile lufthavn. Om halvannet år tar de første ruteflyene av fra Rygge.
Aksjeanalytiker Martin Huseby Karlsen i DnBNOR Markets følger luftfartsnæringen nøye. Han tror ikke Rygge vil utkonkurrere Torp.
- Vi tror det vil få minimale konsekvenser for driften på Torp, sier Huseby Karlsen.
Det blir spennende å følge dette videre. Mye kan skje på 18 måneder. Men det ser lysere ut enn på lenge for Rygges del. Jeg er fortsatt spent på hvilke flyselskaper som kommer til å fly derifra. Hva har de budsjetert for første driftsår?
Om det kommer noen i det hele tatt?
Som EB er jeg spent på om det kommer noe annet enn charterfly dit......en får vente og se.
Rygge har fortsatt langt igjen til målet. Første flygning har blitt utsatt og utsatt. Nå først q2 2007. Jeg tror fortsatt dette vil ta lenger tid enn de tror.
Men dette viser igjen hvor feil det var å plassere hovedflyplassen på Gardermoen...
Originally posted by EB
Men dette viser igjen hvor feil det var å plassere hovedflyplassen på Gardermoen...
Kan ikke være enig med deg i dette. Luftfarten i Noege kommer dessverre til å lide under dette i svært lang tid dessverre.
Originally posted by EB
m.a.o vi er enig?
Javisst!! Vi er gentlig enig i ganske mye faktisk! Det er bare uneighetene som blir så tydelige og overskygger enigheten;)
Rygge blir nok ingenting av hvis ikke FR får en god kontrakt og får base der.
Charter, kanskje i samme omfang som TRF, en omvendtflyging eller to fra PMI eller LPA
Tviler på EZY. De bruker heller større flyplasser.
Folk i regionen Oslo østover via Lørenskog , Lillestrøm , i tillegg Østfold og Sverige drar gladelig drar sydover enn nordover "if the price is right". Det har TRF allerede vist.
En blir heller ikke mettet på London heller. Sikkert marked der for to turer om dagen.
I tillegg HHN og de andre fulltrefferene til hatobjekt nr. 1 på forumet, MOL.
Tenk om vi hadde fått Hurum...:wow: :)
Originally posted by SQ 777
En blir heller ikke mettet på London heller. Sikkert marked der for to turer om dagen.
I tillegg HHN og de andre fulltrefferene til hatobjekt nr. 1 på forumet, MOL.
Vi ikke glemme den fantastiske oppslutningen ruta til den svenske ødemarka fikk. MOL er ikke bare heldig heller, men han er fleksibel - dvs oppretter og legger ned ruter i en fei hvis det er penger å tjene eller hvis han taper.
..ikke ulikt andre selskap;)
Bare mye, mye raskere. Det skal han ha ros for.
Morsomt at WF`s Dash`er har danket ut både Braathens 737`ere og Ryanairs 737`ere...
Originally posted by EB
Morsomt at WF`s Dash`er har danket ut både Braathens 737`ere og Ryanairs 737`ere...
?
Fra Torp... Både BU og FR har kuttet å fly i konkurranse med WF!
Kanskje vi skulle hatt en avstemning om Rygge?
Eller ikke? Lenge leve Rygge! :love
Kungsängen
18-09-2005, 19:08
I NT, Norrköpings Tidningar har många gånger skrivits om att SwedJet inte startar trafik från Norrköping förens allt är klart med en Flygplats utanför Oslo som är under konstruktion, dvs. Swedjet Airways är en av dem som vill flyga på Rygge och detta har jag även hört på jobbet!
sail4fun
18-09-2005, 20:02
Originally posted by Blubird
Eller ikke? Lenge leve Rygge! :love
Fint at du er tilbake Blubird !
Velkommen tilbake... Det :nor vi for...
Mon tro om man er velkommen av alle? Gikk som kjent en kule varmt hos nabo'n tidligere i år, da jeg av noe så enkelt som tidsmangel valgte å roe ned på aktiviteten her. Situasjonen har nå endret seg, og jeg kunne tenkt meg å bidra litt igjen. Men selvsagt, om man får lov? ;)
sail4fun
19-09-2005, 19:02
Mon tro om man er velkommen av alle? Gikk som kjent en kule varmt hos nabo'n tidligere i år, da jeg av noe så enkelt som tidsmangel valgte å roe ned på aktiviteten her. Situasjonen har nå endret seg, og jeg kunne tenkt meg å bidra litt igjen. Men selvsagt, om man får lov? ;)
Ja det skulle da bare mangle !
Få lov??? Det er jo nesten et krav om at du kommer tilbake...:spin:
EB har truet med å dra ned i Østfållj og HENTE deg med makt, Blåfugl! Vælkømmen!:nor
Er det ikke på tide for østfoldingene å skape blest om Rygge, slik at flyselskaper og folk generelt får ønene opp for de? Nå føler jeg at østfoldingene holder all informasjon for dem selv.
Kanskje de vil ha en stille og rolig flyplass for dem selv...;)
Originally posted by EB
Kanskje de vil ha en stille og rolig flyplass for dem selv...;)
Hvis de bare tiltrekker seg noen få charterruter i uka, blir den ihvertfall stille og rolig! :spin:
Jeg tror helt sikkert flyplassen vil bli markedsført etter beste evne når det er vedtatt å gå igang med byggingen. Husk at saken nå ligger til behandling hos eierne, som skal fatte det endelige vedtak om i gangsettelse.
Har ikke denne saken vært behandlet lenge nok?
Originally posted by HMWK
Har ikke denne saken vært behandlet lenge nok?
I en uke? De har vel knapt nok rukket å kalle inn til styremøte engang ..
Avtalen skal godkjennes av forsvarsdepartementet 6. oktober, hvis jeg ikke husker helt feil. Det var i allefall i nær framtid.
Å joda, du er velkommen tilbake! Det er alltid morsomt med noen som tør å ta et standpunkt og holde på det. Om folk ikke kan tåle ei varm kule innimellom, vel.... :thumbup
Glem Rygge, det er Torp som er fremtiden. Se den fine utviklingen som Torp har hatt. Glimrende flyplass.
:hi2
Originally posted by karlsdp
Glem Rygge, det er Torp som er fremtiden. Se den fine utviklingen som Torp har hatt. Glimrende flyplass.
:hi2
:up: