PDA

View Full Version : Er det blitt mer vanlig med Business?


SE_DDL
08-12-2010, 10:53
Leste en artikkel om at det ble billigere og billigere med buissness de siste årene:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10019448

Men et spørsmål jeg stiller meg selv: er det bra for utviklingen og kvaliteten?

Hickok
08-12-2010, 10:57
For det første er det ikke rett, som det står i artikkelen, at prisene stuper. Dette er stikk motsatt akkurat nå. Markedet er sterkt stigende, og belegget er også kraftig stigende. Her er det strengt tatt bare VG, som Aftenposten for noen uker siden, som er seint ute med sin "nyhet".

Stian
08-12-2010, 10:57
wow-faktoren har iallefall forsvunnet. Setene har generelt blitt bedre, med lie flat hos mange selskaper. Men kvaliteten på mat og drikke har blitt dårligere. Er jo ikke så mange år siden det var vanlig med kaviar i biz. Nå er det mer et slags oppgradert economy-måltid.

SAS-Steward
08-12-2010, 11:09
Den artikkelen ble vel publisert første gang for en 3-4 uker siden, gamle "nyheter" blir som nye.

Stian, er vel ikke helt enig i det med oppgradert economy, men det er jo øyet som ser :-)

SE_DDL
08-12-2010, 11:10
Ja Lie flat er vel veldig vanlig nå. grunnen til at mat og drikke kvaliteten i biz har gått ned er vel at selskapene vil konkurrere eller at passasjerene vil ha lavere pris og noe må ofres
Eller er det noe annet? (ingen ekspert på sånt)

Stian
08-12-2010, 11:16
Stian, er vel ikke helt enig i det med oppgradert economy, men det er jo øyet som ser :-)
Kanskje ikke, men det svarer sjelden til det flyselskapene selv reklamerer med. Man leser om at menyene er komponert av kjente chefer og får følelsen av at dette kommer til å bli som på en restaurant. Virkeligheten er ikke akkurat slik.
De fleste lover mer enn de gir.
Finanskrisen må vel ta endel av skylden for alle kostnadskuttene. Blir spennende å se om kvaliteten stiger nå når prisene går opp og kundene finner veien tilbake til premiumkabinene.

Øivind
08-12-2010, 11:27
Noen flyselskaper leverer både når det gjelder det harde og det myke produktet.
Reiste med Cathay Pacific på flere intraasiatiske flighter i høst, og maten var like bra som på en hvilken som helst restaurant med noen meget gode viner til, og servicen var rett og slett outstanding.
Asiatene kan det med service.

MountainDew
08-12-2010, 18:22
Ser ut til at trenden går mot First, ihvertfall blandt de reiselystne på Scanair TR forum ;)

Fnate
08-12-2010, 18:38
På Intra-Europe har kvaliteten på servering og service fallt som en stein. Men det er helt ok for meg. Om jeg kjøper det er det mest for å få ledig midtsete og for å fornye gullkortene rundt omkring.

På IC synes jeg ikke kvaliteten har gått så mye ned de siste årene jeg. Litt justeringer her og der ser man jo, men i det store og det hele synes jeg det har blitt bedre. Bedre seter, bedre IFE og bedre tilbud rundt det hele.

Det har nok blitt billigere viner og mindre kaviar. Men pointet med business er vel egentlig ikke luksus? Men at man skal kunne ta flyet til New York, og være opplagt for et møte eller kundemiddag samme kveld som man ankommer. Til dette formålet har business blitt mer fornuftig. Både pris og produktmessig.

Skal man ha luksus heter det First (utenom i USA riktignok)

FlightDeck
09-12-2010, 00:14
Sammenlikn nye mot gamle seter i business class - det har åpenbart blitt bedre! Det samme gjelder inflight entertainment. Hva gjelder service og mat, er det vanskeligere å måle - men prisene har totalt sett går nedover ...

Tommy777
09-12-2010, 02:41
wow-faktoren har iallefall forsvunnet. Setene har generelt blitt bedre, med lie flat hos mange selskaper. Men kvaliteten på mat og drikke har blitt dårligere. Er jo ikke så mange år siden det var vanlig med kaviar i biz. Nå er det mer et slags oppgradert economy-måltid.

Vet ikke helt hvilket selskap du mener har hatt kaviar dette aartusenet.

De siste 10 aarene har jeg flydd det meste over atlanteren nesten 70 ganger t/r i business og jeg har ikke sett noe kaviar paa business.

Ja, man har kjipet inn paa vinene, for det meste Champersen hos noen selskaper, men maten holder rimelig stabil standard og har ikke endret seg mye de siste 10 aarene

Setene har derimot blitt fantastisk mye bedre. For 10 aar siden var det lenestoler hos alle, mens man naa har flate seter i biz hos de fleste og mye mer plass, teknologi og komfort

Prisene fikk en liten dupp, men er tilbake for full musikk. Vi er ikke helt oppaa samme nivaa som i 2007, men jeg tipper det ikke er lenge foer prisnivaaet er tilbake.

Haaper man da vil oppradere alhohylene igjen :angry:

TG923
09-12-2010, 08:38
Artikkelen og billedserien er i alle fall god gratisreklame for SAS biz

Bizflyer
09-12-2010, 10:11
Det er nok riktig at setene har blitt markant bedre gjennom årene. Man skal ikke så mange år tilbake før First class setene er slike som Premium Economy setene til Thai's 744 er i dag.

Mener det var Farmer som kom opp med at TG for noen år siden brukte rundt 600 kr i catering på Biz og 1500 kr på First. Regner med at tallene de forskjellige selskapene bruker på catering er konfidensiell informasjon, men du så artig det hadde vært å vite. Ikke minst for sammenligningens skyld, og det å se hva de egentlig får ut av pengene. Cateringen i C (regner med vi bare snakker long-haul her) er sterkt varierende fra selskap til selskap. Tommy og jeg har vel en spesiell interesse for alkohylene, og der ser jeg at de fleste selskaper bruker viner som man i Norge får kjøpt for 100-150 kr flasken. Mens asiatiske selskaper bruker XO cognac av kjente merker (Hennessy, Remy, Martell) bruker de europeiske enten billig-XO'er (SAS f.eks) mens andre ligger på VSOP (Swiss - Remy Martin VSOP). Når det kommer til Skumpa'en, er mitt inntrykk at alle selskaper har ordinære merker. Jeg ser også at langt fra alle selskaper har en ekstraordinær skumpa i First. Det er vel bare SQ, CX, TG og EK som serverer Dom P, f.eks.

På matsiden, synes jeg også det er sterkt varierende. Thai sin mat har jeg jo tidligere her kritisert i klare ordelag. Det jeg ikke forstår er hvorfor de fleste selskaper på død og liv skal putte 3-4 forskjellige ting ned i et trangt trau for så å varme opp alt igjen i en omgang. Man behøver ikke være utlært kokk for å forstå at ikke alle deler av måltidet behøver like lang oppvarmingstid. Hvorfor kan de ikke heller få bestanddelene i egne varmecontainere, og legge opp maten på en vanlig tallerken. Mer innbydene, og samtidig et bedre måltid hvis tingene er varmet opp korrekt. I så henseende er jo faktisk buffet frokosten til SAS en god ting. Velg det man vil ha, og så kan man jo tilpasse mengde og tilbehør som man selv ønsker. Hvorfor ikke gjøre lignende med middagsservering?

Om det så er blitt mer vanlig med business, er vel vanskelig å si. Når prisene faller er det flere som er villige til å betale for billettene. Jeg er enig med dem over her som sier at prisene nå er på vei oppover og ikke nedover. Har sittet selv og sett hvor billig man kan komme i biz til BKK, og finner ingenting under 18 laken. Tidligere fant man jo SAS i biz til BKK helt nede i 14,5 laken. Og det er vel den lavest prisede SAS biz classen. Men det som kan skje om prisene går opp, er vel at etterspørselen blir mindre og C kabinen igjen blir fyllt opp av folk som svir av poeng.....


Ser ut til at trenden går mot First, ihvertfall blandt de reiselystne på Scanair TR forum ;)

Det var dagens!!:D:p:lol:

BF:cool2