PDA

View Full Version : April 1975: Ut av landet, sporløst borte

gustavf
06-12-2010, 15:48
Aftenposten hadde i dag mulighet for å se "framsida fra den dagen du ble født" og jeg fant ut hva som var viktig 9. mai 1975. Innimellom artikler om Røde Khmer og båtflyktninger, var det et oppslag om et forsvunnet lastefly.

Et lastefly ser ut til å ha forlatt Norge i april 1975 og blitt sporløst borte. Røde Kors, som mener de har chartret det, lurer på hvor det er, namsmannen lurer på hvor det er og luftfartsmyndighetene mener det har brutt forutsetningene for å forlate landet. Ikke så mye mer detaljer å se.

Noen som kjenner til denne saken? Ble litt nysgjerrig...

LN-MEH
06-12-2010, 16:16
Det er snakk om Thor Tjøntveit og historien om Aviation Traders ATL-98 Carvair LN-NAA. Den historien er lang og kronglete...

LN-MOW
06-12-2010, 16:20
Tjøntveit igjen .. ?? Nå må noen skrive en bok om den mannen .... :cool:

LN-GBM
06-12-2010, 17:01
Er vel dette flyet det er bilde av på Kjeviksiden?
http://www.kjevik.dk/oddv/zzCarvair_RFN.jpg
Kommer fra denne siden, ca nr 30: http://www.kjevik.dk/OddvP.htm

Seabee
06-12-2010, 17:36
Nå må noen skrive en bok om den mannen ....

Tjøntveit har opp gjennom årene flere ganger uttalt til media at han har tenkt/holder på å skrive bok om sitt liv... Garantert en bestselger, skulle jeg tro (jeg vil i alle fall kjøpe boken!) - selv en slik bok skrevet at ham selv må bli en subjektiv framstilling av alt det "rare" han har gjort opp gjennom årene! :lol: Sitter han fortsatt i fengsel, mon tro?

Steinar
http://www.seabee.info

terje t
06-12-2010, 19:40
Husker de dro fra FBU, Tjøntveit måtte betale oljen kontat til Shell, fikk ikke en dråpe på krita. Mener de fløy via Kjevik til London. Flyet havnet i Bankok. Koleger så det der etter en tid, da uten motorer.

gustavf
07-12-2010, 08:25
Takker for svar. Ante meg vel at noen her visste :)

LN-KOG
07-12-2010, 10:44
Litt info om flyet:

Bygd som 14/10458 og ble G-ASKD hos Aviation Traders (produsenten som var satt opp av en ikke ukjent Freddie Laker - Carvair betyr forøvrig Car Via Air) i april 1964. Derfra til Aer Lingus som EI-ANJ "St. Senan" samme måend. De opererte flyet i nesten fire år til februar 1968 da Eastern Provincial Airways tok over og det ble CF-EPW. I juni 1973 kom maskinen tilbake til Europa og ble registrert til British Air Ferries som G-ASKD "North Sea Viking Express". Til Norge kom det i oktober 1974 og ble LN-NAA hos Norwegian Overseas Airways. I desember ble det omregistrert til Rørosfly Cargo og utleid til ICRC i april 1975. Flyet sto i Bangkok fra november 1975 til tidlig på 1980-tallet da det ble hugget.

Fellowship
07-12-2010, 13:19
Morsomt å bli minnet på dette igjen, jeg sto og så på da den startet på bane 24, og det må ha vært den avgangen det er snakk om her.
Jeg kan bekrefte at april ´75 kan stemme men har dessverre ikke noen notater som sier nøyaktig dato.
(men kan det ha vært i påskeuka, eller kan det ha vært en helg?,
siden je så den midt på lyse dagen... )

LN-MEH
07-12-2010, 14:39
Mener å huske å ha lest det var fredag 25. april den dro via Kjevik på tre motorer. Påsken det året var nokså tidlig, 1. påskedag var 30. mars.