PP
14-09-2005, 10:30
Flere svenske medier rapportere i dag at den svenske regering allerede fra næste år vil indfører en ny flyskat på mellem 50 og 70 kr. pr afrejsende passager.
Fra Standbynews.com: Ny skatt höjer priset på flygbiljetter ( http://www.standbynews.com/)
Fra Di.se: Föreslagen flygskatt 50-70 kronor (http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=20050913156542&words=flyg&S ectionID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter )
Der således taler om en afgift der mere eller mindre er identisk med den afgift som den danske regering nu heldigvis ser ud til at ville afskaffe.
Det store spørgsmål er så hvad dette vil få af betydning - det skal tilmed nævnes at Sverige for nylig har indført en sikkerhedsafgift på 40 kr, pr. afrejsende passager. En afgidt der bl.a. har fået Ryanair til at udtale at den planlagte ekspansion af Skavsta basen indtil videre sættes i bero. Alt i alt vil der således være indført ekstra afgifter på 90-110 kr. i sverige inden for relativ kort tid.
Sterling er netop i øjeblikket ude i den danske presse og ytre deres store utilfredshed med en planlagt stigning i sikkerhedsafgiften på 5,80 kr. fra Københavns Lufthavn. Som sædvanligt truer man til højre og venstre om at flytte trafik til Sverige - Stockholm og Malmö.
Jeg må dog tilstår at det undre mig lidt at Sterling er så aggressive i forhold til afgifsniveauet i Danmark og i Københavns Lufthavn, når man tilsyneladende ikke interesserer sig sønderligt for afgiftsniveauet i Sverige. Jeg kan ikke huske jeg har set en eneste kommentar fra Sterling omkring den nyligt indførte sikkerhedsafgift på 40 kr. i Sverige. Spørgsmålet er så om Sterling vil kommentere forslaget om de nye afgifter i Sverige eller om dette ikke er interessant fordi det ikke omhandler DK?
Under alle omstændigheder - med afskaffelse af den danske afgift og indførelse af en tilsvarende svensk afgift skulle jeg mene at CPH rent øknomisk bliver mere akttraktivt for Sterling end ARN.
Fra Standbynews.com: Ny skatt höjer priset på flygbiljetter ( http://www.standbynews.com/)
Fra Di.se: Föreslagen flygskatt 50-70 kronor (http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=20050913156542&words=flyg&S ectionID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter )
Der således taler om en afgift der mere eller mindre er identisk med den afgift som den danske regering nu heldigvis ser ud til at ville afskaffe.
Det store spørgsmål er så hvad dette vil få af betydning - det skal tilmed nævnes at Sverige for nylig har indført en sikkerhedsafgift på 40 kr, pr. afrejsende passager. En afgidt der bl.a. har fået Ryanair til at udtale at den planlagte ekspansion af Skavsta basen indtil videre sættes i bero. Alt i alt vil der således være indført ekstra afgifter på 90-110 kr. i sverige inden for relativ kort tid.
Sterling er netop i øjeblikket ude i den danske presse og ytre deres store utilfredshed med en planlagt stigning i sikkerhedsafgiften på 5,80 kr. fra Københavns Lufthavn. Som sædvanligt truer man til højre og venstre om at flytte trafik til Sverige - Stockholm og Malmö.
Jeg må dog tilstår at det undre mig lidt at Sterling er så aggressive i forhold til afgifsniveauet i Danmark og i Københavns Lufthavn, når man tilsyneladende ikke interesserer sig sønderligt for afgiftsniveauet i Sverige. Jeg kan ikke huske jeg har set en eneste kommentar fra Sterling omkring den nyligt indførte sikkerhedsafgift på 40 kr. i Sverige. Spørgsmålet er så om Sterling vil kommentere forslaget om de nye afgifter i Sverige eller om dette ikke er interessant fordi det ikke omhandler DK?
Under alle omstændigheder - med afskaffelse af den danske afgift og indførelse af en tilsvarende svensk afgift skulle jeg mene at CPH rent øknomisk bliver mere akttraktivt for Sterling end ARN.