PDA

View Full Version : "Kraschen høljd i dunkel"


The Ticketor
13-09-2005, 12:37
Legger ut hele grunnet "link issues":

www.hbl.fi


De anhöriga stoppade delar av olycksrapport

Kraschen höljd i dunkel



LEHTIKUVA /TIMUR NISAMETDINOV

valda bitar. Undersökningskommissionens ordförande Taivo Kivistik och vice ordförande T›nu Ader förde ordet, men allt i rapporten avslöjades inte.


Orsaken till att Copterlines helikopter störtade utanför Tallinn i augusti är fortfarande oklar. Den kommission som undersöker olyckan har dock kunnat beskriva själva olycksögonblicket.

Kommissionen skulle publicera en mellanrapport om olyckan i Tallinn i går. Så gick det dock inte.
Undersökningskommissionens ordförande Taivo Kivistik sade att jurister som arbetar för offrens anhöriga i sista minuten anhöll om att rapporten inte ska ges offentlighet. Enligt juristerna skulle det ha ökat de anhörigas lidande.
Enligt Kivistik har man ännu inte hunnit fundera på de juridiska detaljerna. Det dröjer ett par dagar innan det blir klart om rapporten ska offentliggöras.
Enligt de uppgifter myndigheterna gett ut är orsaken till olyckan fortfarande oklar. Enligt rapporten hände det mycket under de 37 sista sekunderna innan helikoptern slog ned i havet.
Undersökningskommissionens vice ordförande Tonu Ader berättade att helikoptern hade nått 130 knops hastighet då dess nos först vändes uppåt i 60 graders vinkel. Sedan svängde nosen åt vänster. Helikoptern roterade 13 varv kring sin axel och varje varv tog cirka 2,5 sekunder. Därefter slog den i vattnet.
Inte heller den svarta lådan ger olycksorsaken. I den lagrades bland annat samtalen mellan piloterna. När helikoptern gungade till sade helikopterns kapten Vi ökar effekten. Sedan hördes den andre piloten fråga Förlorade vi stjärten?
Sedan hörs ljud från helikoptern. Till slut kan man svagt höra kaptenens röst då han säger Mayday! Mayday! Mayday!
Kivistik och Ader framhåller att piloterna inte hade någon skuld till olyckan och att de gjorde allt de kunde.
- Det är skönt att veta att det inte fanns något klandervärt i piloternas eller vårt agerande, säger Copterlines vd Kari Ljungberg.
Kaptenen hittades först ett par veckor efter olyckan cirka 40 meter från platsen. Han hade åkt ut genom ett trasigt fönster eller genom dörren efter kraschen.
I rapporten utesluts de flesta tänkbara tekniska olycksorsaker som framförts i medierna.
Den tekniska undersökningen av olyckan fortsätter. Slutrapporten skall bli klar om ett år.
Helikoptern störtade i havet utanför Tallinn den 10 augusti och samtliga 12 passagerare och två besättningsmän omkom. FNB