PDA

View Full Version : Til London med BA

Andrev
13-09-2005, 10:59
Første uken i september skulle jeg på konferanse i Canterbury. Valgt å fly med BA siden jeg hadde hørt mye godt om dem, men ikke hadde prøvd dem tidligere. Prisen heller ikke så verst, ca. 1400 kr - vel innenfor budsjettet.

Reiste ut med BA 763 lørdag 3.9. Innsjekk på automat gikk greit, mye mer brukervennlig enn hos SAS. Pluss for at det står flytype i setevalgsbildet. Den trenger jo informasjonen selv, så da er det fint at jeg som bruker får vite det også (kunne jo utledet det fra antall rader, men likevel). Det ble i alle fall A319. Tok en kjapp tur gjennom taxfree, og vandret så til ikke-schengen-området ytterst i utenlandsterminalen. Det viste seg at flyet var forsinket inn, så avgangen var ca. 15 minutter forsinket. Cateringpersonalet på Heathrow streiket ennå, så jeg var usikker på hvordan det ble med mat ombord. Dette hadde BA løst på en smidig måte ved å dele ut matpakker ved boarding. Bra! Noe brødmat, frukt, og muffin. Helt ok :) Etter en skikkelig 90-talls (men informativ) sikkerhetsvideo (høydepunkt "word processing equipment must be turned off...") kom vi oss avgårde. Turen forløp greit, men de kunne spart seg for å komme rundt med vann som smakte svømmebasseng. Selv i London har de bedre vann enn dette i springen... Ellers var servicen helt grei. Bortimot fullt fly.

Vel fremme på Heathrow (omtrent på rutetiden) tok det sin tid å få parkert, først måtte vi krysse en aktiv rullebane, så var gaten opptatt, i det hele tatt det meste man vel må forvente på en stor flyplass. Fikk i det minste sett en hel del fly på veien. Uendelige rekker med 747 er tøft! Tok også laaang tid å få bagasjen, bortimot 45 minutter vil jeg anslå. Veien inn til London gikk kjapt, greit, og ikke minst billig - tuben var stengt denne dagen, og en snill amerikaner ga meg tube-dagskortet han hadde kjøpt på veien ut, som også gjaldt på flytoget. Effektivt og greit, men ikke like komfortabelt som flytoget i Oslo.

Etter interessante dager i Canterbury var det tid for å komme seg hjem igjen. Nå var det blitt fredag 9.9, og jeg skulle hjem med BA 770. Siden jeg skulle gjennom London i rushtiden på en fredag hadde jeg beregnet god tid. Det viste seg å være helt unødvendig. Toget kom til Victoria på rute, og videre derfra med tube (bytt på Hammersmith, der går man bare rett over perrongen og over til Piccadilly line til Heathrow) gikk helt uproblematisk. Et fryktelig regn- og tordenvær brakte tilbake barndomsminner fra London fra 20 år tilbake. At det pga. arbeid med tubelinjen til Heathrow T5 var buss fra Hatton Cross til T4 var heller ikke noe problem. Effektivt og greit. Innsjekk også denne gangen på automat, og heldigvis slapp jeg å betale overvekt for alt jeg hadde shoppet. A321 denne gang. To nye flytyper på en tur - ikke dårlig! Inn i terminalen (eller kjøpesenteret?), og god til til flytitting og taxfreehandling. Det skulle vise seg å bli veldig god tid.

På Heathrow er gaten flyet skal gå fra hemmelig frem til en time før avgang. Man skjønner jo fort hvilken del av terminalen flyet skal gå fra, så den saken er greit. Når det var kort tid igjen til avgang (burde snart boarde), og ingen gate på skjermen. Spurte i informasjonsskranken. Joda, BA 770 hadde forventet avgang 20.37, drøye halvannen time etter rutetid. Nå ble jeg litt frustrert, for jeg skulle bare hjem, sove litt, og plukke opp familien før vi skulle avgårde i konfirmasjon i Bergen dagen etter. Fant ut at siste flytoget gikk 00.36, det måtte vel gå bra... Rutetiden ble forøvrig passert, fortsatt ingen informasjon på skjermen. Spurte nok en gang, og fikk i det minste en 5 gbp matvoucher som skaffe med en toffee nut latte og litt mat på starbucks. Til slutt kom forsinket avgangstid opp, ganske snart avløst av informasjon om hvilken gate flyet skulle gå fra. Litt før klokken 21 (uten noe ny informasjon) startet boarding. Flyet var ikke særlig fullt, og jeg endte ikke med en treseter for meg selv. BA sine A321 er riktig fine og komfortable. Etter en liten stund får vi beskjed om at det trafikkrestriksjoner over nordsjøen, så vi må vente litt til. Det viste seg at tordenværet tidligere på ettermiddagen hadde skapt kaos på Heathrow, mange fly var også forsinket. Jeg var i det minste heldig som kom meg avgårde...

I 22-tiden begynner vi å rulle. Vel ute ved rullebanen står et titalls fly i kø. Heldigvis er vi først på vår side, og vi får ta av relativt kjapt. Turen til Norge går kjapt og greit, og vi lander klokken 00.56 norsk tid, 2t41m etter rutetid. Så mye for det flytoget. Nå er jeg passe trøtt, men har ikke lyst til å betale en tusenlapp for en taxi heller. Heldigvis går det en flybuss til Oslo 02.05. Sender sms til en kamerat og spør om han er våken. Det er han, og jeg kommer meg derfor hjem litt over tre. Neste morgen i 9-tiden står jeg igjen på Gardermoen, på vei til Bergen. Det ble en trøtt helg :)

DY
13-09-2005, 15:13
Hørtes ut som laaang og litt slitsom returreise ja.

DCHalvorsen
13-09-2005, 20:23
Fin rapport!

Det er når forsinkelse oppstår man forstår hva begreper som service og informasjon betyr for flyselskapene. Sånn sett var det interessant at du fikk deg en lapp til fem pund for mat og drikke.

En annen ting er hva flyselskapene tilbyr reisende som i prinisppet kommer frem når det er natt og kollektivtrafikken har sluttet å gå på grunn av forsinkelser. Blir de reisende da bare overlatt til seg selv, evt. ublu taxireiser, velvillige pårørende / venner eller en benk i hallen til det blir morgen igjen?

DC

LN-KGL
13-09-2005, 23:41
Fløy med BA770 på søndag 4. september, og også jeg forundret meg over det sene tidspunktet for å opplyse om hvilken gate som var valgt. Heldigvis var det gate 21 med kort vei fra sentralpunktet/sikkerhetskontrollen.

Vi fikk allerede stemplet våre boardkort med at en 5£ voucher skulle hentes i informasjonsskranken innenfor sikkerhetskontrollen. Min ble forbrukt hos Costa. Siden vi var så hyggelige, så ble vi også flyttet frem til business-stolene av damen i check-in (det hjalp å si at vi hadde hatt en hyggelig feiring av en 70-årsdag i London).

Push-backen vår var on time, men det ble en nesten 15 minutters forsinkelse siden push-back-traktoren ikke fikk hektet av forhjulet vårt - fronten gikk opp og ned en ti-tolv ganger i løpet av denne tiden. Når vi endelig kom fri kom det en typisk tørr befriende britisk kommentar fra kapteinen over høytalerne som gjorde at mange av oss trakk på smilebåndet.

Så heller ikke noe til bassengvannet på begge turer, men kaffeen var bra den.

Superhai
13-09-2005, 23:45
Jeg vil tro årsaken er det store presset på gatene, og man venter til det siste med å tildele en gate.

EB
14-09-2005, 05:55
Morsomt å lese forskjellige opplevelser...

DY
14-09-2005, 09:53
Ja alltid spennende det :)