PDA

View Full Version : Fra Seattle til Norge uten Boeing

dc-8-63
13-09-2005, 01:44
......dette var i utgangs punktet en ren Boeing tur, med ett selskap hele veien....Continental via Newark til Oslo.....men, det er alltid et men, paa loerdag ble det ytret et oenske om tidligere ankommst til Norge, paa Fredag istedenfor Soendag...og dermed var det ikke lenger 7 dager foer avreise....og prisene foek opp godt over hva jeg har budsjettert med....

Med Internet som Reisebyraa:
Expedia og Orbitz forble kopier av hverandre....og det beste de kom opp med var 600 USD mere enn budsjettet:naughty:

Gjorde ogsaa noen spede forsoek paa vancouver som utreise, og inkludert kostnadene med aa komme seg til Vancouver var det fremdeles for dyrt.....SAS sine web sider liker ikke brannmuren vaar (Watchguard) og kom med merkelige svar om reiser i fra Sverige.....Wideroe.no var i hvertfall spesntige i forslagene....

Etter aa ha fastslaatt at Lufthansas avganger var smekkfulle i fra Portland og Denver merket jeg meg en link til Swiss....og da begynnte ting aa utvikle seg i riktig retning...Swiss har tilbud som starte 1 september uten krav om forsalg :biggrin - 2 foskjellig "Web Spesials" et til byer i Sveits....og et annet til utvalgte byer i Europa. Det sistnevnte hadde Amsterdam og Berlin som gode alternativer...og jeg begynnte aa se konturene av en reise innen budsjett:p

Ennaa bedre de hadde seter ledig i fra New York, Chicago og Los Angeles...saa jeg begynnte med Los Angeles.....fant en OK pris med Alaska t/r men var noe bekymret over connection (Alaska gaar absolutt ikke paa rute fortiden)...i andre enden saa det greit ut med Norwegian videre i fra Berlin....(det var inntil jeg sjekket flyplass bruk i Berlin....inn til Tegel...ut i fra Schoenenfeldt.....vel teoretisk lar det seg gjoere, men bytte av t-bane 2-3 ganger fristet ikke etter en laaaaaaaang transatlantisk reise....) ikke var Norwegian veldig billig heller NOK 1046 pr strekning dvs mere enn NOK 400 dyrere enn den SAS billetten jeg endte opp med....saa jeg gav opp Berlin og forsoekte Amsterdam......hvor baade KLM og SAS kom gunstig ut (billigere enn Sterling - Sterling eller Transavia - Sterling) ulempen var jeg maatte overnatte i Amsterdam begge veier...

Saa begynnte forsoekte jeg ut av Zurich....og fant fort ut at ZRH ikke er noe LCC paradis, igjen var SAS gunstigst alternative var Germanwings, men de skulle ha CHF 484.00 envei Zurich - Cologne hvilket er mere enn hva jeg endte opp med t/r med SAS:wow:

Saa neste by...Basel.....vel her saa det bedre ut...Easyjet var paa plass og kunne fly meg til Luton for halvparten av det Germanwings skulle ha til Cologne....men Luton er ikke akkurat verden navle.....Geneve hadde jeg ikke mye tro paa...men jeg hadde ikke trodd at jeg skulle fly Swiss heller....saa jeg loep i gang sidene til Farmer (wideroe.no) og bingo.....det begynnte aa smake av suksess.....SAS hadde svaert gode priser i fra Geneve...og kanskje faar jeg VG ogsaa:D

Saa ting begynnte aa falle paa plass....hadde ennaa et par mindre bekymringer(etter aa ha jobbet 10aar paa billettskranken paa FBU, vet jeg allt om hva som kan gaa galt:naughty: ) saa jeg hadde 2 svakheter i opplegget mitt....3 timer i LAX etter ankommst Alaska....vel har mistet LanChile til Buenos Aires hvor vi hadde mere en 3 timer connection i fra Alaska...og det var foer de hadde troebbel.....:wow:
Jeg hadde ogsaa kun 50 minutter mellom SAS og Swiss i Geneve paa vei hjem, og jeg har bagasje paa vei hjem.....

Naa skulle det vise seg at Alaska ordnet saken, ved at prisene plutselig doblet seg paa 2 timer...i tillegg var den billigste prisen naa til Long Beach.....ergo LAX var ikke et alternativ lengre......saa hva med Chicago eller New York.....vel Seattle Chicago var dyrt, forsoekte litt Frontier og Southwest greier....men prisene var omtrent det samme som Swiss skal ha New York - Geneve tur/retur.....saa et forsoek med JetBLue, klart billigere Seattle - New York enn Alaska eller Untied Seattle - Los Angeles....og Swiss er jo 200 USD billgere i fra New York ogsaa.....i tillegg flyr Swiss Geneve - New York direkte paa vei hjem....dermed var mitt problem nummer 2 ogsaa loest...med godt over 2 timer connection fra SAS til Swiss....

Web Test:

JetBlue 10/10
- enklere kan det ikke gjoeres...i loepet av 5 minutter hadde jeg meldt meg inn i TrueBlue (noe som forenkler Web Sjekkinn!), bestillt og betalt billetten. eTicket og vindus seter med 36" benplass bekreftet i begge retning....

Swiss: 8/10
- 2 poeneg aa trekke, Lagde Swiss Travelclub profil, noe som gikk svaert greit, men dumbt at systemet ikke klarer aa finne profilen eller logge meg inn naar jeg skulle gjoere bestillingen....Bestilling gikk ok, men irriterende aa maatte gjenta all informasjon som ligger i Profilen....Det andre poenget trekkes fordi jeg ikke finner setekart og kan ikke forhaandsreservere Sete :naughty:

Farmer & Co: (wideroe.no) 10/10
- dette er meget bra, selvfoelgelig har jeg brukt linken i fra Scanair.forum...og wideroe.no er et skikkelig godt verktoey....oversiktlig og bruker vennlig....hadde regnet med utfordinger med aa legge in Amerikansk Adresse, og benytte Amerikansk Kredittkort.....men Framer og vennene hans har gjort leksene sine....det hele tok 4 minutter inkludert setevalg mellom CPH OSL CPH......:nor

Vel i morgen starter turen....finner vel noen WiFi Spots underveis med rapporter

Her er TV programmet jetBlue tilbyr meg:
inflight DirectTV (http://www.jetblue.com/havefun/directv/guide/tribunetvfront/ProgramGuide.aspx)

OMW
13-09-2005, 06:44
Wow.. Hvor mye skal du ha for å ordne meg en rimelig billett hjem til jul? :biggrin

Hvilken flytype fra Geneve til OSL?

dc-8-63
13-09-2005, 16:17
...fra Geneve til CPH er det MD-80...og videre A321 til Oslo....samme paa returen til Geneve...

dc-8-63
13-09-2005, 18:24
...vel ikke den raskeste reiseruten....men jeg kom i land under USD 1100.00 .... og det uten 7 dagers forsalg....kjoepte og betale hele reisen dagen foer avreise!

EB
13-09-2005, 19:58
Så slipper du Boeing... Ikke dårlig - verden er fortsatt et bra sted å fly!!!

DY
14-09-2005, 09:54
Jøss - imponerende arbeid som ble lagt ned her.....
Boeing-fri flyturer er alltid kjærkomne hos meg

EB
14-09-2005, 11:46
Det er vel alltid mye planer når familien Edvardsen skal på tur...det kom inn med morsmelken!:spin:

DY
14-09-2005, 12:11
Godt å se at noen legger litt mer planlegging inn i reisene sine :)

dc-8-63
14-09-2005, 15:00
Saa er foerste strekning tilbakelagt, JetBlue imponerer og velges klart igjen...sjekkinn via Internet....igjen en enkel og sold loesning. JetBlue gir deg Boarding pass i Acrobat format....for meg er dette helt greit.....maskinen gikk paa tid og landet 5 minutter foer tidtabell....kort taksing saa jeg var i inne i terminalen under 10 minutter etter landing...

Inflight service var akkurat det jeg oensket midt paa natten...vann og mere vann...flyet var rent og pent....liker skinnseter....

EB
14-09-2005, 19:17
Hva gjør du i NYC?

DY
15-09-2005, 00:10
Sikkert ikke den dummeste plassen å være nå som høststormer, flomvarsel og jordskredene har startet i gamlelandet:)

Dag Viking
15-09-2005, 01:13
Det finnes heldigvis flere som tilbyr billetter uten krav til forsalg. For vel et år siden bestilte jeg tur til USA med KL og NW for 5800kr tur retur. Midt på sommeren!

Det der er absolutt en spennende rute, men om jeg hadde orket den er jo en helt annen sak:thumbup

EB
15-09-2005, 06:00
Orket å fly??? Jo da det hadde nok gått greit...:spin:

Dag Viking
15-09-2005, 06:57
Originally posted by EB
Orket å fly??? Jo da det hadde nok gått greit...:spin:

Redeyes to netter på rad i økonomi? Neitakk:naughty:

EB
15-09-2005, 07:44
Tja - det har gått før og han skal jo ikke fly Icelandair på noen strekninger...

dc-8-63
16-09-2005, 18:36
...I New York spiser man Hot Pastrami Sandwich paa Carniege Delicatessen (7th and 56Th)....bortsett i fra det var NYC preget av at verdens verste bilsjaafoer var i byen (W) det mest var avsperret, saa med tempratur over 85 F og ekstrem fuktighet ble det et kort opphold...var innom "The Mystery Bookstore"....

Swiss var veldig bra....min plan om aa bli overfoert til JFK GVA nonstop (som ikke hadde tilbudspriser) virket....LX17 var kraftig overbooket saa de "sukret" tilbudet om Nonstop med sete 28K (Window - Emergency Exit - Larger PTV)....saa langt saa bra....det saa plutselig lyst for ankommst Norge Torsdag....avgang paa tid 19.30...men saa begynnte det....vi var #35 i kø for takeoff :jumpin ...og verre ble det....med Thunderstorms stengte de en del av luftrommet Europa flightene trengte...saa der satt vi paa rad og rekke El Al, Aer Lingus, Swiss, British Airways, Air France, Iberia.....and going nowhere ... :wow:

Etter omtrent 4 timer startet de opp motor nummer 2 igjen og endelig var vi nummer 3 for takeoff....Maa si at inflight service hos Swiss imponerte.....absolutt verdt pengene....

Mere følger....

OMW
16-09-2005, 21:30
Hvem har jurisdiksjon til å stenge airspace pga. vær mon tro?

EB
16-09-2005, 22:46
...og snart gir jo SWISS også EuroBonus poeng!!!

DY
19-09-2005, 15:56
Og kanskje Icelandair forsvinner.......

EB
19-09-2005, 16:10
KOG og EB vil nok ikke gråte...

OMW
20-09-2005, 21:02
Iceair slutte med EB?? :skep

EB
21-09-2005, 06:46
Iceair slutte totalt...