PDA

View Full Version : Ryanair åbner 3 nye baser på Canarieøerne


Bll spotter
01-12-2010, 17:04
RYANAIR TO OPEN THREE NEW BASES ON THE CANARY ISLANDS



€400M INVESTMENT, 112 ROUTES (35 NEW), 6 AIRCRAFT & 4.5M PAX AT NEW BASES IN GRAN CANARIA, LANZAROTE AND TENERIFE

AND AT FUERTEVENTURA

http://www.investegate.co.uk/Article.aspx?id=201012011330011829X

Boeing_fan
01-12-2010, 17:34
Hyggelig at Ryanair satser, ønsker dem lykke til med dette her :)

LN-MOW
01-12-2010, 18:22
Ikke mange årene siden Ryanair sa de ikke ville befly Kanari pga lang flytid. Things change, og er vel et tegn på at Ryanairs forretningsmodell er under forandring.

MD11
01-12-2010, 18:36
Ikke mange årene siden Ryanair sa de ikke ville befly Kanari pga lang flytid. Things change, og er vel et tegn på at Ryanairs forretningsmodell er under forandring.

Etterspørselen ned til Holmarna er så stor at FR vil ha en del av kaka, så enkelt er det.

Blackhawk
01-12-2010, 19:49
Base på TFS og LPA (og til dels FUE er greit nok),
men Lanzarote? Hmm.. Fin øy, men absolutt ikke noen
vinterdestinasjon spør du meg - alt for kaldt og ustabilt vært.
Men er vel vår/sommer/høst-trafikken fra UK/Irland som Ryanair
fokuserer på når det gjelder ACE-basen evt.

Airbus 330
01-12-2010, 20:52
Spennende, så får vi se da om det blir billige billetter fra Rygge til Kanariholmene :)

rymle
01-12-2010, 21:04
Spennende, så får vi se da om det blir billige billetter fra Rygge til Kanariholmene :)

Det kommer garantert (=
Spørs hvor happy Norwegian blir for konkurranse dit da.

LN-MOW
01-12-2010, 21:06
Den som trykker på linken vil se at det ikke er planlagt trafikk til Norge ...

Wig-wag
01-12-2010, 21:08
Spennende, så får vi se da om det blir billige billetter fra Rygge til Kanariholmene :)

Det finnes allerede, Norwegian flyr til Las Palmas og Tenerife fra Rygge. Om Ryanair kommer med noe vil tiden vise.

Jens W
02-12-2010, 07:14
Base på TFS og LPA (og til dels FUE er greit nok),
men Lanzarote?
FUE blir ikke base. "Three new bases" og "...visitors to Fuerteventura and our new bases in Gran Canaria, Lanzarote and Tenerife."

haavig
02-12-2010, 08:57
Den som trykker på linken vil se at det ikke er planlagt trafikk til Norge ...

Det betyr vel absolutt ikke at den trafikken ikke kommer?

Med et så solhungrig og kjøpesterkt publikum som det norske vil det vel ganske sikkert snart være på plass.

sail4fun
02-12-2010, 09:07
Men dette er jo leg' som er så lange at vi her har diskutert at det er helt på grensen med t/r på samme crew , så jeg tror ikke FR kommer til å fly til Norge fra disse destinasjonene.

Bengt
02-12-2010, 14:56
Det betyr vel absolutt ikke at den trafikken ikke kommer?

Med et så solhungrig og kjøpesterkt publikum som det norske vil det vel ganske sikkert snart være på plass.
Klarar Ryanairs 737-800 så lång sträcka utan mellanlandning?

Wig-wag
02-12-2010, 15:15
Som tidligere nevnt her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=581438&postcount=9 gjør Norwegian dette allerede.

Er det noen forskjell på 800'ene til Ryanair og Norwegian hva gjelder rekkevidde?

Bll spotter
02-12-2010, 15:20
Ruten Tenerife -Billund starter d. 18 feb og får 2 ugentlige afgange.

sail4fun
02-12-2010, 15:37
Som tidligere nevnt her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=581438&postcount=9 gjør Norwegian dette allerede.

Er det noen forskjell på 800'ene til Ryanair og Norwegian hva gjelder rekkevidde?

Men som diskutert up&ned så er dette på kanten i forhold til arbeidstid , spesielt på vinter'n og det skal ikke store forsinkelsen til før man har et problem , derfor tror jeg ikke på FR på disse strekningene.

Selv om de da med Crewbase på RYG og på Holmene fint kunne schedulert crew one-way , så er vel ikke dette noe som passer i FR systemet.

Wig-wag
02-12-2010, 15:53
Men som diskutert up&ned så er dette på kanten i forhold til arbeidstid , spesielt på vinter'n og det skal ikke store forsinkelsen til før man har et problem , derfor tror jeg ikke på FR på disse strekningene.

Selv om de da med Crewbase på RYG og på Holmene fint kunne schedulert crew one-way , så er vel ikke dette noe som passer i FR systemet.

Ja, det er sikkert et forhold, men det har jeg ikke noe greie på. Thomas Cook flyr jo tur-retur med samme crew, ihvertfall de gangene jeg har vært med. Iberworld også, forresten.

Men det var et spørsmål fra Bengt om 737-800 klarer å fly så langt uten mellomlanding. Å da lurte jeg på at ettersom Norwegian gjør det, er det noen forskjell i rekkevidde på Norwegian og Ryanairs 800'er?

LN-MOW
02-12-2010, 16:45
Men det var et spørsmål fra Bengt om 737-800 klarer å fly så langt uten mellomlanding. Å da lurte jeg på at ettersom Norwegian gjør det, er det noen forskjell i rekkevidde på Norwegian og Ryanairs 800'er?

Det går greit. Maks range er 5765km og RYG-LPA er snaue 4000km.

Bengt
02-12-2010, 17:19
Det går greit. Maks range er 5765km og RYG-LPA er snaue 4000km.
Men om jag minns rätt så har FRs -800 lägre klassade motorer (något med lägre MTOW för att få lägre landningsavgifter). Kan de då klara 189 personer + bagage + bränsle så att det räcker till Kanarieöarna?
Spanairs MD-87 och MD-83 brukade kräva mellanlandning ganska ofta när de gick från Norrköping till Las Palmas...

LN-MOW
02-12-2010, 17:36
Godt poeng .... men du skal ikke se bort fra at de oppgraderer en del av flåten for å få til denne type ops.

Med full payload (regnet 100k per pax m/bag) kan de ikke ta med enn 9-10 tonn fuel med full maskin, basert på MTOW 70,535kg.

imm
02-12-2010, 17:49
Ryanair sine fly kan fly fra Torp eller Rygge til Kanairøyene uten problemer.

LN-MOW
02-12-2010, 18:08
Ikke med MTOW 70,535kg.... eller der den høyere? Tallet jeg fant var på en 'fanside' ...

imm
02-12-2010, 18:46
Ikke med MTOW 70,535kg.... eller der den høyere? Tallet jeg fant var på en 'fanside' ...

Du skal ikke tro alt du leser. Særlig ikke når det gjelder Ryanair.
Jeg kan ikke (taushesplikt) oppgi Max take off vekt, men det tallet du har der er lang fra riktig.

Imm

LN-MOW
02-12-2010, 18:52
OK, da er det vel 74990, som jeg fant på Ryanleaks ... :p

Ikke optimalt, men det går ...

imm
02-12-2010, 19:09
Verdt å merke seg i den forbindelse, er at Ryanair i snitt ligger godt under 0,5 kolli bagase pr passasjer. Det betyr at en full FR maskin gjerne veier et tonn mindre enn de fleste andre. Det tonnet kan da brukes til å fylle mer drivstoff, eller bruke mindre...

GF1
02-12-2010, 19:21
Verdt å merke seg i den forbindelse, er at Ryanair i snitt ligger godt under 0,5 kolli bagase pr passasjer. Det betyr at en full FR maskin gjerne veier et tonn mindre enn de fleste andre. Det tonnet kan da brukes til å fylle mer drivstoff, eller bruke mindre...

Kanskje tvilsomt at like mange nøyer seg med bare håndbaggasje når man skal på ferie på Kanariøyene? Og være borte noen uker for å slippe unna vinteren?

Tally-Ho
02-12-2010, 20:50
Ja, det er sikkert et forhold, men det har jeg ikke noe greie på. Thomas Cook flyr jo tur-retur med samme crew, ihvertfall de gangene jeg har vært med. Iberworld også, forresten.

Men det var et spørsmål fra Bengt om 737-800 klarer å fly så langt uten mellomlanding. Å da lurte jeg på at ettersom Norwegian gjør det, er det noen forskjell i rekkevidde på Norwegian og Ryanairs 800'er?
---
Thomas Cook flyr IKKE t/r fra Oslo til Kanariøyene med samme crew, og har det skjedd, er det ekstraordinært, og ikke noe som er normalt. Fra andre baser som MMX, BLL, CPH flyr kabinen iblant t/r, men heller ikke der pilotene t/r, noen gang.
Tvert i mot blir en del crew fra TC liggende på standby der nede, slik at man hele tiden har en back up.
TUI har også stopp der nede.
Hva gjelder DY og SAS er hovedregelen t/r samme dag, etter hva jeg er informert om.

Tally-Ho

Blackhawk
04-12-2010, 03:35
Varierer litt med TUI tror jeg, kan hende de deler opp kanariøyene
i to soner - slik det var når jeg jobbet i Novair. Vi hadde stop-and-turn
til hhv. Lanzarote og Fuerteventura, og hadde stop ved flyvninger
til Gran Canaria og Tenerife. Vet i allefall om TUIfly Nordic crew
jeg har kontakt med, som for ikke lenge siden fløy stop-and-turn.

MD11
04-12-2010, 13:29
---
Thomas Cook flyr IKKE t/r fra Oslo til Kanariøyene med samme crew, og har det skjedd, er det ekstraordinært, og ikke noe som er normalt. Fra andre baser som MMX, BLL, CPH flyr kabinen iblant t/r, men heller ikke der pilotene t/r, noen gang.
Tvert i mot blir en del crew fra TC liggende på standby der nede, slik at man hele tiden har en back up.
TUI har også stopp der nede.
Hva gjelder DY og SAS er hovedregelen t/r samme dag, etter hva jeg er informert om.

Tally-Ho

Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser. Kun et par slinger går tur/retur fra OSL. Resten overnatter enten på ACE, LPA eller TFS. De to siste helger har jeg overnattet på TFS etter og ha flydd Binter over fra LPA.

SAS flyr V slinger eks TRD-ACE-SVG, SVG-LPA-TRD etc.

Men FR vil selvsagt prøve så langt det lar seg gjøre og schedulere tur/retur fra øyene.

rymle
04-12-2010, 15:25
Iberworld flyr t/r Las Palmas - Rygge, men det er til gjengjeld med en A320.

Tally-Ho
04-12-2010, 15:35
Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser. Kun et par slinger går tur/retur fra OSL. Resten overnatter enten på ACE, LPA eller TFS. De to siste helger har jeg overnattet på TFS etter og ha flydd Binter over fra LPA.

SAS flyr V slinger eks TRD-ACE-SVG, SVG-LPA-TRD etc.

Men FR vil selvsagt prøve så langt det lar seg gjøre og schedulere tur/retur fra øyene.
--
Det er good news!
Jeg har dette fra piloter i DY, så jeg trodde de visste hva de snakket om, da de sa at de fløy t/r...
Men meget gledelig at også DY's personell får hvile der nede på nesten alle slinger, og ikke presser subpart Q til grensen.
Da har DY faktisk det bedre enn SK-personellet, som flyr t/r (igjen har jeg dette fra cockpit-SK)...Så regner med at det stemmer. Så da sees vi kanskje på Binter...;-)

Tally-Ho

TCAS
04-12-2010, 18:28
Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser.

Er det ikke bare på vinteren dere har stopp der nede?

MD11
05-12-2010, 17:08
Er det ikke bare på vinteren dere har stopp der nede?

Stemmer, på sommeren er antall flighter betraktelig redusert. Hvordan det blir til sommeren nå vet jeg ikke, da øker antall flighter grunnet charterproduksjonen til Star Tour.