PDA

View Full Version : LN-DAG, Valkyrien.

Piddien
29-11-2010, 22:01
Hei.

Er det noen son kan gi info om hvorfor navnet på LN-DAG er "malt" over på dette bildet? Gjerne og om noen vet hvor bildet er tatt og når.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Historisk/84bdb24d.jpg

Takk for hjelpen. :)

LN-DAG
30-11-2010, 04:39
Kanskje jeg burde vite det ;)

Hilsen LN-DAG :up:

Rob Mulder
30-11-2010, 08:52
Hei

Fint bilde. Synd vi ikke fikk det med i boken om "Valkyrien" som kom ut i mai*. For meg ser det ut som Amsterdam/Schiphol. Foruten denne flyplassen er det bare Bromma, Sola og Bulltofta hvor flyet har landet som landfly.
* Se: http://www.europeanairlines.no/webshop/

LN-MEH
30-11-2010, 09:05
Flott bilde, kanskje det er tatt i forbindelse med dåpen av flyet? Altså før navnet ble avduket hvis det var dåpsermoni da. Kan også være et retursjert bilde i en spørrekonkurranse med spørsmål: hva het dette flyet?

Rob Mulder
30-11-2010, 09:30
Det tror jeg ikke, fordi navnet var allerede påmalt da flyet kom til Norge i 1936. I det året har det kun vært på en landflyplass og det var Bulltofta ved Malmö. ellers har det fløyet på Vestlandet i noe få timer.

vingtor
30-11-2010, 10:07
Kan også være et retursjert bilde i en spørrekonkurranse med spørsmål: hva het dette flyet?

Jeg støtter faktisk denne teorien. Hvis du ser på bildet så er "sladden" et fullkomment parallellogram der kortendene går i bildets y-akse. Dette tar jeg som et tegn på at det er bildet som er manipulert. Hvis det hadde vært klistret noe på selve flyet så ville jeg anta at dette ville følge flykroppens linjer, noe det ikke gjør her.

Nils

Rob Mulder
03-12-2010, 06:04
Hei LN-MEH,
Jeg ser du ikke har fått svar på ditt spørsmål. Dette er en Sikorsky S-43 og kom i august 1936 til Norge. Det ble ikke brukt så mye selv om det var mer økonomisk å fly enn en Junkers Ju 52/3m. I 1938 ble den solgt videre til Frankrike. Mens det fløy i Norge hadde flyet navnet "Valkyrien".

LN-MEH
03-12-2010, 10:38
Takk for det Rob M, men det var ikke ment som et spørsmål men et forslag på svar på det tråden handler om. Muligens formulerte jeg meg litt uklart. Jeg kjenner til flyet bl.a etter mange år som medlem i DNL/SAS Historielag.

Rob Mulder
03-12-2010, 11:12
Hei LN-MEH
Alt i orden. Heller svare for mye enn ikke... :-)