Log in

View Full Version : Glemt passet? Glem å reise!

LN-KKY
29-11-2010, 11:42
26 land i Europa har bestemt at ingen skal trenge å vise pass ved grensepasseringer innad i regionen. Likevel er det mange flyselskaper som krever det.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10011883

Lurer på hvorfor det ALLTID skal være intervju med SAS etter en kommentar fra DY, hvorpå SAS svarer; "Nei hos oss kunne dette aldri skje", eller "Vi praktiserer ikke dette".

Reglene om pass til enkelte Schengen destinasjoner er pålagt fra landets ambasade, og ikke noe DY har funnet på selv. Vel tro dette også er noe SAS praktiserer til balkan landene.

TigerBlack
29-11-2010, 11:50
det som er paradokset her er at ingen av schengen landene krever pass for innreise/imigrasjon ,MEN, derimot så er pass den eneste godkjente form for legitimasjon for ikke-eu borgere.. ergo er man omtrent like langt...

Discus
29-11-2010, 12:01
Igjen så har man jo misforstått saken, eller blåst den opp på feil grunnlag. Hvis man ser bort fra flyselskapskravene her så skal man ha med gyldig legitimasjon ved reiser i Schengen, og da er bare pass godt nok for norske statsborgere (Schengen minus Norden).

Har forøvrig vært oppe div ganger før, eks: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35344

Toffen
29-11-2010, 12:02
det som er paradokset her er at ingen av schengen landene krever pass for innreise/imigrasjon ,MEN, derimot så er pass den eneste godkjente form for legitimasjon for ikke-eu borgere.. ergo er man omtrent like langt...
Neste år kommer heldigvis et ID-kort i kredittkortstørrelse.

SAS-Steward
29-11-2010, 12:04
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10011883

Lurer på hvorfor det ALLTID skal være intervju med SAS etter en kommentar fra DY, hvorpå SAS svarer; "Nei hos oss kunne dette aldri skje", eller "Vi praktiserer ikke dette".

Reglene om pass til enkelte Schengen destinasjoner er pålagt fra landets ambasade, og ikke noe DY har funnet på selv. Vel tro dette også er noe SAS praktiserer til balkan landene.

Dette går vel begge veier :-)
Kanskje ikke så mye det siste året, men var vel konstant slik en lang periode.

SAS sier at de ikke kan nekte noen å reise uten pass ut fra Norge, men det advares mot å gjøre dette. I denne reportasjen er det vel ikke noen "aldri hos oss" kommentar.

Jeg derimot mener personlig at pass burde være et krav for å reise, slik DY gjør. Enkelt, greit, og alle vet hva som gjelder.

MountainDew
29-11-2010, 12:30
Ut fra OSL blir annen id akseptert i de fleste tilfeller med en advarsel om at handling agenten på returen kan kreve pass og at reisen skjer på eget ansvar.
Hos KLM etter min husk må passasjeren skrive under på et skjema der flyselskapet fraskriver seg alt ansvar.
Baltikum har egne strengere regler da ingen annen id en pass blir godkjent. Vil anta de samme regler gjelder for SAS så da er det rart at de svarer til avisen at det er ok å reise uten.

Ta med ditt pass uansett flyselskap når du reiser utenfor Norden :)

SAS-Steward
29-11-2010, 12:57
Ut fra OSL blir annen id akseptert i de fleste tilfeller med en advarsel om at handling agenten på returen kan kreve pass og at reisen skjer på eget ansvar.
Hos KLM etter min husk må passasjeren skrive under på et skjema der flyselskapet fraskriver seg alt ansvar.
Baltikum har egne strengere regler da ingen annen id en pass blir godkjent. Vil anta de samme regler gjelder for SAS så da er det rart at de svarer til avisen at det er ok å reise uten.

Ta med ditt pass uansett flyselskap når du reiser utenfor Norden :)

SAS sier ikke at det er greit å reise uten, det de sier at de ikke kan kreve dette til reiser innenfor Schengen. Stor forskjell.

gustavf
29-11-2010, 13:14
Igjen så har man jo misforstått saken, eller blåst den opp på feil grunnlag. Hvis man ser bort fra flyselskapskravene her så skal man ha med gyldig legitimasjon ved reiser i Schengen, og da er bare pass godt nok for norske statsborgere (Schengen minus Norden).

Men at jeg er i stand til å legitimere meg på hotellet når jeg kommer fram er ikke flyselskapets ansvar.

Superhai
29-11-2010, 16:15
Er du usikker, ta med passet. Er du sikker, ta med passet likevel. Det er fortsatt mange som tror at Storbritannia er et Schengenland. Vis gjerne førerkort, i de aller fleste EU/EØS landene så har de rimelig likt førerkort som det norske, og kjenner igjen det og vil akseptere det så lenge det er snakk om id-kontroll innenfor Schengen. Men vit at du alltid har med passet, så slipper du å komme i en situasjon som ikke kanskje er pinlig, men kan bli svært kostbar.

laurenz
29-11-2010, 17:57
Det er like frustrerende hver gang dette blir tatt opp. Jeg er glad ingen her har tatt ordet passfrihet i munn. Det har VG gjort, igjen. Det finnes ikke noe slikt. Eneste praktiske som Schengen har medført er at den faste grensenkontrollen er borte. Passplikt, eller legitimasjonsplikt om du vil, står like sterk.
Hvorfor media(og mange nordmenn) hver gang reagerer med sjokk og for meg en gåte :-/

LN-KOG
29-11-2010, 21:02
Passplikt og passplikt. Problemet ligger ikke i Schengen. Laurenz er inne på det når han sier legitimasjonsplikt. Problemet er at Norge - i motsetning til mange andre europeiske land - ikke har et godkjent nasjonalt identitetskort enda. Når det kommer, trenger vi ikke pass.

Norge er et Schengen-land og her gjelder reglene likt med EU- og ikke-EU-land. Storbritannia er et EU-land som ikke deltar i Schengen.

emre5
29-11-2010, 21:38
Storbritannia er ikke EU-land som ikke deltar i Schengen.

Er ikke Storbritannia med i EU nå lenger?

Discus
29-11-2010, 22:15
...Vis gjerne førerkort, i de aller fleste EU/EØS landene så har de rimelig likt førerkort som det norske, og kjenner igjen det og vil akseptere det så lenge det er snakk om id-kontroll innenfor Schengen....

Da skal man være oppmerksom på at førerkort ikke er godkjent som nasjonalt ID-kort da det ikke sier noe om statsborgerskap. De kan godta det som legitimasjon, men de kan like godt velge å ikke godt det. (Det er ikke snakk om å "kjenne igjen" førerkortet eller ikke)

learjet
29-11-2010, 22:22
Men at jeg er i stand til å legitimere meg på hotellet når jeg kommer fram er ikke flyselskapets ansvar.

Det har du helt rett i. Og flyselskapet bryr seg overhode ikke om hva hotellet sier. Flyselskapet bryr seg om seg selv og kostnadene sine.
Selv om det ikke er noe passkontroll mellom schengen landene, så er det ofte kontroller / stikkprøver ved ankomst. Hvis man f.eks handler i en slik kontroll og de ikke godtar norsk førerkort eller bankkort. Så vil man i ytterste konsekvens bli sendt i retur el deprtert. Passasjeren har da kastet bort en billett og flyselskapet kan da få en bot for å ha fraktet noen uten korrekte dokumenter. Dette er bøter som svir. F.eks vil UK gi en bot på ca GBP2000 for en åpenbar feil fra flyselskapet.

S

Edricson
29-11-2010, 22:24
Flyselskap har også ansvar for ikke å frakte personer uten gyldig Schengen-visum innenfor Schengen; både DY og SK-agenter sjekker så å si alltid mitt pass og oppholdstillatelse selv når jeg reiser innenfor Schengen (i Oslo iallefall; jeg slipper dette iblant i Tromsø når de ikke registrerer at jeg skal videre), og det samme gjør alle handling-agenter ellers i Europa når jeg skal tilbake til Norge.

gustavf
29-11-2010, 22:34
Selv om det ikke er noe passkontroll mellom schengen landene, så er det ofte kontroller / stikkprøver ved ankomst. Hvis man f.eks handler i en slik kontroll og de ikke godtar norsk førerkort eller bankkort.

Så vidt jeg har klart å skjønne, er det ikke lov å laste flyselskapet ved en slik kontroll. Derimot vil det være den reisende selv som har et problem, på tilsvarende måte som om vedkommende blir stoppet i en kontroll utenfor flyplasen.

Dersom jeg har misforstått dette, så korriger meg gjerne.

UK er, selvfølgelig, noe annet enn Schengen-land.

gustavf
29-11-2010, 22:35
Flyselskap har også ansvar for ikke å frakte personer uten gyldig Schengen-visum innenfor Schengen; både DY og SK-agenter sjekker så å si alltid mitt pass og oppholdstillatelse selv når jeg reiser innenfor Schengen (i Oslo iallefall; jeg slipper dette iblant i Tromsø når de ikke registrerer at jeg skal videre), og det samme gjør alle handling-agenter ellers i Europa når jeg skal tilbake til Norge.

Dette kan ikke stemme. SAS sjekker ihvertfall ikke ID ved reise innen Norge.

mo
30-11-2010, 00:37

Når et land skriver under Schengen avtalen kan de ikke etterpå si at man skal ha pass allikevel. Det er problemet med de baltiske stater og derfor har SAS tatt dette opp på myndighetsnivå for å få disse til å godta det de faktisk har skrevet under på. I tilfelle må de få et unntak i Schengen avtalen om det er mulig. Når DY krever pass av alle så har de funnet på det selv, få andre gjør jo det. Men det er deres fulle rett som flyselskap å ta det valget, det gjør det vel lettere for de.

Selv om det ikke er noe passkontroll mellom schengen landene, så er det ofte kontroller / stikkprøver ved ankomst. Hvis man f.eks handler i en slik kontroll og de ikke godtar norsk førerkort eller bankkort. Så vil man i ytterste konsekvens bli sendt i retur el deprtert. Passasjeren har da kastet bort en billett og flyselskapet kan da få en bot for å ha fraktet noen uten korrekte dokumenter. Dette er bøter som svir. F.eks vil UK gi en bot på ca GBP2000 for en åpenbar feil fra flyselskapet. S

Man kan bli deportert, bare landet ikke liker trynet på deg så kan de sende deg tilbake :hi2. Men de kan egentlig ikke gi noen bot for det er ikke krav at transportøren innenfor Schengen skal sjekke dokumentene. Selv om det har skjedd, men da vet jeg at flyselskapene har overprøvd avgjørelsen. Dog vet jeg ikke hva som har blitt resultatet av det.

UK er noe helt annet siden de ikke er medlem av Schengen avtalen og gir bøter til flyselskaper. Mange av landene har dette også som en ren inntektkilde, ser det nå for tiden i Russland, den reisende sendes hjem med bot til flyselskapet om det er en minste feil med pass eller visa. Belgia hadde dette også før Schengen avtalen da de gav flyselskapene bot på over NOK 30.000 bare om det var en nordmann uten pass, som allikevel ble sluppet inn i landet!

Edricson
30-11-2010, 11:55
Dette kan ikke stemme. SAS sjekker ihvertfall ikke ID ved reise innen Norge.

Jeg mente selvfølgelig intra-Schengen utenlands. Pass og oppholdstillatelse blir nesten alltid sjekket på innsjekk når jeg reiser, både i Norge og (bare for å nevne de siste tilfellene) Frankrike, Tyskland og Østerrike. Gjelder både DY og AB. Også SAS-personalet ved gate sjekker alltid pass og visum ved utenlandsreise, både i OSL og CPH).