Log in

View Full Version : Transfer Schengen - non-Schengen i MUC

Edricson
28-11-2010, 00:10
Jeg skal fly AMS-MUC-DME med LH snart, og lurte litt om hvordan transfer fungerer der. Vi har 55min som synes å være greit (jeg har jo hørt om at MUC er en fin transferflyplass), men i og med at det er transfer til non-Schengen lurer jeg på avstandene, samt om det blir sikkerhetskontroll. Er det lang vei å gå? Noen som vet om det pleier å være lange køer i passkontroll (jeg er ikke EU/EØS-borger, så det blir nok "All passports")?

Jeg har stor tillit at vi blir tatt hånd om av LH hvis noe går galt, men bare litt nysgjerrig :).

Superhai
28-11-2010, 00:22
Non-schengen er en etasje opp når du kommer inn i terminal 2 (de bruker de samme parkeringene). Jeg har ikke vært borte i at det er mye kø i passkontrollen, men det er nok helt sikkert avhengig av mange faktorer. Det skal gå helt fint med 55 min, så fremt du ikke lander veldig forsinket.

Her er kart over terminalen:

http://www.lufthansa.com/mediapool/gif/66/media_699866.gif

Discus
28-11-2010, 00:26
Minimum connection time i MUC T2 er 30 minutter så da har greit med tid. En del (alle?) Non-Schengen gatene ligger i etasjen over Schengen så det er en meget effektiv terminal på tre etasjer (arrivals, departure Schengen, departure No-Schengen) hvis jeg ikke husker helt feil

De har også et godt apparat til å håndtere evt. forsinkelser:

When incoming flights are delayed, RDS picks up passengers and their luggage directly at the aircraft. The driver welcomes the passengers at the apron, checks the tickets, registers the luggage numbers and drives passengers directly to their connecting flight. If customs and passport control are required, RDS drives the passengers directly to a special RDS ramp-side check-point. In the meantime the Ground Handling Service delivers the luggage directly to the plane.
....
Lufthansa provides these services free of charge. Both services are used only in the case of flight delay, are subject to availability of resources and actual operational requirements
http://www.munich-airport.de/en/consumer/aufenthalt_trans/airportstop/fastTrans/hcc/index.jsp

emre5
28-11-2010, 01:08
Har vært offer for LH-forsinkelse på MUC, og den prosedyren Discus beskriver ble brukt for å få meg trygt ombord på LH-flyet videre. Herlig service!

Glenn
28-11-2010, 02:10
Jøss, virkelig god service!
MUC er en herlig flyplass, og enda bedre blir det med LH sin service.

Edricson
28-11-2010, 21:42
Takker for inspill! Da er jeg ganske sikker det går bra :).