View Full Version : Nektet USA reise pga passet
Gladnyhet for alle som blir nektet når pass siden er revet av;
Vedkommende kan kontakte sitt lokale passkontor, dokumentere sine utgifter og få pengene utbetalt, sier Talgø
http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/passet-var-defekt-thor-maatte-bli-igjen-paa-flyplassen-3351617.html
Dette har vært kjent i flere år. Jeg fikk nytt pass av samme grunn på ettervinteren i fjor. Kostet meg ingenting.
Dette har vært kjent i flere år. Jeg fikk nytt pass av samme grunn på ettervinteren i fjor. Kostet meg ingenting.
Kan være at det har vært praktisert slik over en lang tid(som artikkelen sier; ca 35 000 som har brukt tilbudet), men jeg tviler over at majoriteten av den Norske befolkning faktisk vet dette..
Dette visste jeg ikke. Mitt pass ble utstedt i 2003 og jeg hadde problemer engang ved ankomst til ORD. Passet ble gjenstand for en ekstra grundig sjekk og jeg måtte vente i et eget rom. Det gikk heldigvis greit, men det var en lite hyggelig opplevelse.
Vi ble påminnet om dette av norsk passpoliti på OSL nov 2008 om at vi måtte bytte.
God service kaller man det..:devot: Nytt pass gratis til den opprinnelige utløpsdato i 2013
Andre1980
26-11-2010, 18:11
Jeg også har hørt om vederlagsfritt bytte til nytt pass... det jeg derimot IKKE hadde hørt om var at Norske myndigheter også refunderte alle ekstrautgifter som flybilletter når en får problemer pga passet.
Jeg fikk 2 pass gratis på den måten:-) Helt sant!. På spørsmål om høy reisefrekvens sa jeg bare nei. Selv om gullkortet nok var en medvirkende faktor hva reiseaktivitet gjaldt...
Jeg tror neppe politiet rundt omkring er klar over dette selv.
Jeg har aldri hørt noen på Torp bli tilbudt erstatning for faktiske utgifter.
Og hos oss blir mange stoppet:
http://www.sb.no/nyheter/her-knuses-feriedrommen-1.5409628
(linselusa i hvit skjorte er... IMM)
Superhai
26-11-2010, 21:25
Det har jo vært nevnt innimellom i noen aviser i løpet av årene, men det gjør ikke noe om det blir tatt opp igjen. Det er nok riktig at mange har lite kjennskap til at de har et ugyldig pass. Det er ikke bestandig like lett å se, men Passpolitiet hos oss på OSL har sagt at selv bare knapt synlig rift er nok til at det regnes som ugyldig og bør få nytt.
Siden det fortsatt er noen som ikke har hørt om passproblemene er det greit at det blir gjentatt, gjentatt og gjentatt.
Men det var nytt for meg at politiet også dekker utgifter man får.
Kanskje greit å sjekke opp dette før man reiser slik at man ikke får seg en ubehagelig overraskelse på avreisedagen. Hadde jo være kjedelig å få reisen ødelagt.
Har selv pass som ble utstedet i den aktuelle perioden, men har ikke hatt problemer hittil.
Intemezz
29-11-2010, 20:47
Fikk nytt pass. Det gamle var i ferd med å mist ID-siden. Fikk beskjed om å skafffe nytt gratis da jeg ankom OSL fra WAW dengang man måtte gjennom passkontrollen. Var godt å få vite at det var gratis og nødvendig, da neste tur gikk til Kiev, der passkontrollen var ganske heftig. Men litt kjipt med nytt pass, da det gamle var fult av stempler og visaer fra masse steder.
Utflyttet
30-11-2010, 09:00
Fikk nytt pass. Det gamle var i ferd med å mist ID-siden. Fikk beskjed om å skafffe nytt gratis da jeg ankom OSL fra WAW dengang man måtte gjennom passkontrollen. Var godt å få vite at det var gratis og nødvendig, da neste tur gikk til Kiev, der passkontrollen var ganske heftig. Men litt kjipt med nytt pass, da det gamle var fult av stempler og visaer fra masse steder.
Vet ikke hvordan det er for dere nordmenn, men for meg som nederlender har det aldri vært noe problem å få be om å få beholde det gamle grunnet visum og tilsvarende som er greitt å ha.
-A
Vet ikke hvordan det er for dere nordmenn, men for meg som nederlender har det aldri vært noe problem å få be om å få beholde det gamle grunnet visum og tilsvarende som er greitt å ha.
-A
Jeg har alltid fått beholdet mitt gamle pass, men eventuelle visum i det tviler jeg på vil være gyldige da passet "makuleres" med en hullemaskin når du bestiller et nytt
Utflyttet
30-11-2010, 09:07
Visum a la Australia sitt ETA og antakelig USA sitt nye som er koblet mot pass-nummer vil jeg tro fungerer, det har fungert for meg før. Da slipper man kjøpe nye ETA'er før de utløper. Det har holdt å ha med gammelt pass til innsjekk, selv med hull i.
-A
Jeg har alltid fått beholdet mitt gamle pass, men eventuelle visum i det tviler jeg på vil være gyldige da passet "makuleres" med en hullemaskin når du bestiller et nytt
Du kan be om at de ikke huller sidene med visum - og dermed makuleres de ikke, mens resten av passet er ugyldig.
Du får ikke beholde det gamle passet dersom du reklamerer på det, ettersom det blir sendt inn til produsenten. Dette var iallefall beskjeden jeg fikk da jeg byttet ut pass med løs ID-side i sommer.
Du får ikke beholde det gamle passet dersom du reklamerer på det, ettersom det blir sendt inn til produsenten. Dette var iallefall beskjeden jeg fikk da jeg byttet ut pass med løs ID-side i sommer.
Jeg byttet pass av samme grunn i høst, og fikk beholde det gamle - dog med to hull i.
De spør om du trenger å beholde passet pga visa osv, men hvis ikke går det tilbake til produsenten.
De spør om du trenger å beholde passet pga visa osv, men hvis ikke går det tilbake til produsenten.
Har/hadde ingen form for visum. Kun ESTA, og det må man uansett søke om på nytt når man få nytt pass. Damen på lennsmannskontoret spurte rett og slett om jeg ville beholde det, før hun kommenterte at "jeg hadde så mange stempler". Jeg takket ja til det, og hun lagde to hull i det.