PDA

View Full Version : Bonusprogrammer

Sunny
26-11-2010, 11:24
Jeg har idag kun Eurobonus, funker ganske bra for meg med tanke på mine vanlige destinasjoner og flyvninger. Lurte på om folk kunne komme med innspill om bonusprogrammer man har, evt tips til bruk avhengig av hvor man flyr i verden. Det finnes jo mange programmer, som dekker flere forskjellige selskaper, så en diskusjon rundt "lure" løsninger rundt valg av program kunne vært interresant :)

Øivind
26-11-2010, 11:38
Det kommer an på hva slags reisemønster man har.
For mitt vedkommende er BAEC det som funker best. Jobbreisene mine går hovedsakelig til Nord-Amerika. I tillegg reiser jeg til London 5-7 ganger i året. Asia-reisene mine går stort sett med AY via HEL (2-4 ganger pr.år). Med dette reisemønsteret klarer jeg hvert år å oppnå Gold med BA, og har nå klart å få GGL status. Men jeg reiser ikke nok til å oppnå særlig høy status med flere programmer, derfor har jeg valgt å være svært lojal overfor OW.
Jeg føler ikke at EB har noe å gi meg, derfor har jeg forlatt dette programmet for flere år siden.

Stian
26-11-2010, 11:48
EB er vel ikke akkurat det mest attraktive bonusprogrammet, men jeg har inntrykk av at mange tror det er det eneste rette når man har base i Norge.
Spesielt siden man ikke opptjener noe på innenlandsreiser, kan det være en bedre løsning å innrullerer seg i andre programmer.

Dag Viking
26-11-2010, 12:42
EB er vel ikke akkurat det mest attraktive bonusprogrammet, men jeg har inntrykk av at mange tror det er det eneste rette når man har base i Norge.
Spesielt siden man ikke opptjener noe på innenlandsreiser, kan det være en bedre løsning å innrullerer seg i andre programmer.

Jeg er til dels enig, men ved hjelp av Trumf visa og SAS mastercard får man fort en del ekstra poeng. Blir ikke overrasket om jeg får over 40 000 poeng pr år pga dette.
Er også medlem i Flying Blue, var tidligere platinum, men skal aldri bruke de igjen.
Dividend miles kan jo være interessant, med tanke på deres lave uttakskrav til f.eks Asia.
Jeg ville uansett valgt programmet til det selskapet jeg flyr mest med, siden det kan være en fordel med status i ny og ne.

barca
26-11-2010, 22:41

Må fortelle deg at EB er veldig attraktiv bonusprogram i firhold til Miles & More, Flying Blue osv. For 12000 EB kan du reise i hele norden og baltikum i economy. Hadde du hatt Miles & More og skal reise OSL-TLL må du ut med 30000 miles. Skal du reise SVG-OSL må du ut med 25000 miles. Med Eurobonus 12000 poeng (noen ganger 6000 poeng og etter kampanje/tilbud).

Når det gjelder hotellopptjening får du 500 miles per stay i de fleste hotellene som er med i Miles & More programmet og noen i Flying Blue. Dessuten tjener man veldig dårlig på hotell stay i Flying Blue. Mens i Eurobonus kan man fort oppnå 300 - 500 poeng per natt, alt etter hvilket hotell det er snakk om. Så på en måte virker det som at man kan tjene veldig fort og bra med Eurobonus er mitt inntrykk.

Discus
26-11-2010, 22:54
Et annet aspekt å kikke på er hvor fort poeng/mil forsvinner - der har man grovt sett tre kategorier:

de som har utløpsdato uavhengig av bruk (SAS)
de som ikke har utløpsdato ved jevnlig aktivitet (BA, KL)
de om ikke har utløpsdato i det hele tatt (CO?)

Når det gjelder aktivitet (ref 2. punktet over) er det to grov-kategorier

bevegelse på kontoen (BA) - her holder det å ta en hotellovernatting eller bruke/kjøpe mil (hver 36 mnd)
kvalifiserende flyging (KL) - her må man ha en flyging med et SkyTeam-
medlem (eller noe sånn hver 20 mnd)

Selskapsbenevningene her er bare nevnt som eksempler, det finnes selvfølgelig mange fler i hver kategori - det er bare å lese alt med liten skrift.

wilhelm
27-11-2010, 21:47
Dette har jeg også fundert litt på, men aldri "orket" å sette meg mer inn i. Har EB, men bruker svært sjelden SAS - har derfor lurt på om jeg skal bytte til LH sitt M&M program. Min reiseaktivitet på ett år er normalt 2 turer til USA med CO, samt 2-3 turer til Asia med enten LH, TG eller SQ. Disse turene er i businessklasse. Flyturer i Europa er normalt med DY eller LH, men da i Eco, så opptjeningen for LHs del her betyr kanskje ikke noe. Ser også at det på de hotellene jeg bor på, har normalt avtaler med eks LHs M&M, men ikke Eurobonus.

Vil det være noen stor fordel for meg å bytte til Miles & More fra Eurobonus?

w

KrisFlyer
27-11-2010, 22:21
Det første bonusprogrammet som jeg ble medlem av i sin tid, var United sitt Mileage Plus-program. Dette er fortsatt mitt foretrukkede program fordi:

1. Poengene går aldri ut på dato så lenge jeg flyr Star Alliance hver 16 måned (hvilket jeg gjør).
2. Jeg flyr Star Alliance oftere enn andre selskaper i andre allianser.
3. Jeg kan tjene ekstapoeng på Emirates og Qatar Airways, selv om disse er utenfor Star Alliance.

Ulempen med å være med i United sitt Mileage Plus-program når man bor i Europa, er at man ikke får mulighet til å benytte seg av de mange tilbudene som rettes kun mot folk som er bosatt i USA.

Tidligere i år ble jeg også medlem av SAS EuroBonus for å kunne tjene poeng ved bruk av kredittkort, Trumf, og andre selskaper som ikke dekkes av United sitt Mileage Plus-program. Mileage Plus er fortsatt mitt "primære" medlemskap, mens SAS er mitt "sekundære" medlemskap. Hadde man kunnet spare EB-poeng i det uendlige (altså uten utløpsdato), hadde jeg nok kuttet ut medlemskapet i United Mileage Plus til fordel for EB.

I tillegg til de ovennevnte selskapenes bonusprogram, er jeg også medlem av Emirates Skywards-program, da dette gjør det mulig å forhåndsvelge seter på Emirates sine flighter. Uten Skywards-medlemskap må man ellers vente til check-in før man kan velge seter. Når jeg flyr med Emirates, velger jeg allikevel å tjene poeng på United Mileage Plus kontoen min da disse kan spares i det uendelige, mens Skywards har tilsvarende utløpsdato-policy på opptjente poeng som SAS EB.

Doll
28-11-2010, 02:40
Dette har jeg også fundert litt på, men aldri "orket" å sette meg mer inn i. Har EB, men bruker svært sjelden SAS - har derfor lurt på om jeg skal bytte til LH sitt M&M program. Min reiseaktivitet på ett år er normalt 2 turer til USA med CO, samt 2-3 turer til Asia med enten LH, TG eller SQ. Disse turene er i businessklasse. Flyturer i Europa er normalt med DY eller LH, men da i Eco, så opptjeningen for LHs del her betyr kanskje ikke noe. Ser også at det på de hotellene jeg bor på, har normalt avtaler med eks LHs M&M, men ikke Eurobonus.

Vil det være noen stor fordel for meg å bytte til Miles & More fra Eurobonus?

w

Du flyr nok til å få Senator status i løpet av et år, så jeg hadde i allefall ikke nølt med å skifte til M&M.

https://www.miles-and-more.com/online/myportal/mam/ru/program/information?nodeid=2547184&l=en&cid=1000348

På europeiske flight i Eco, vil du i mange tilfeller tjene 5-6 ganger mer bonus i M&M en du gjør i EB. Du vil også opptjene 25% ekstra miles etter at du har fått sølvstatus når du flyr med LH og CO.

Hickok
29-11-2010, 13:32
Som nevnt er det ingen fasit på dette. Det som passer for noen, passer kanskje ikke andre. Eurobonus er et veldig "topptungt" program, som passer veldig bra for passasjerer som bare reiser på dyre billetter, men er nærmest verdiløst for den vanlige mannen i gaten, som reiser et par ganger i året, og da kun på billigste klasse.

Les de tipsene som er kommet her, eller søk på bonusprogrammer på forumet, da dette er diskutert en del ganger, og det ligger mye tips her allerede. Lykke til!