PDA

View Full Version : Håndbagasjeangst - skal reise med Ryanair

RSL
26-11-2010, 05:09
Hei. På mandag så reiser undertegnende TRF-STD med FR. Jeg har en bitteliten koffert som jeg tenkte å bruke som håndbagasje. For sikkerhets skyld så målte jeg nettopp opp kofferten med målebåndet mitt, og til min store skrekk så fant jeg ut at kofferten er for dyp. Min koffert er nemlig 21,5 cm dyp - Ryanair aksepterer ikke bagasje større enn 55cm x 40cm x 20cm.

Må jeg virkelig betale masse for å skjekke inn bagasje, eller kan det hende det går greit? Og hva skjer hvis jeg blir "oppdaget" ved gaten. Vil min reise kanselleres, vil jeg måtte reise uten bagasje, eller kan jeg få med kofferten mot et tillegg?

Takk for alle svar og innspill.

Discus
26-11-2010, 08:45
Må jeg virkelig betale masse for å skjekke inn bagasje, eller kan det hende det går greit? Og hva skjer hvis jeg blir "oppdaget" ved gaten. Vil min reise kanselleres, vil jeg måtte reise uten bagasje, eller kan jeg få med kofferten mot et tillegg?

Du blir ikke kastet av flyet, men må sjekke inn bagasjen.

Bagasje koster €15 hvis du forhåndsbetaler, €35 hvis du finner ut at du må kjøpe tillegget på flyplassen.

http://www.ryanair.com/no/sporsmal/table-of-fees

T.A.K
26-11-2010, 08:52
Om Det skulle oppdages at du har 1,5 cm for høy koffert vedkommende i gaten på torp er av den strenge varianten kan det være du må hive den inn i buken på flyet. Husker ikke prisen på dette, men det er noen hundrelapper hvertfall. Mitt råd til deg er å stikke innom europris eller liknende å kjøpe en 100 kroners koffert der med de rette målene :) eller satse på de ikke oppdager det. Går sikkert ann å lure de. Har selv holdt litt igjen når den skal veies og vekten viste ett kilo mindre så jeg kom under grensen.

God tur og god helg.

T.A.K
26-11-2010, 08:53
Ser discus kom meg i forkjøpet her mens jeg skrev. Men der kom han med tydeligere tall hvertfall.

AirbusTrond
26-11-2010, 09:00
Har selv reist med Ryanair fra Stansted med et par cm for dyp koffert (etter en del taxfreehandel). Det gikk helt fint. Så du skal nok ha uflaks om du blir stoppet med dine 1,5 cm for mye. God tur !

O_K_
26-11-2010, 10:06
Hvis du har en litt bløt koffert så greier du ofte klemme den sammen til "riktige" mål, selv om den i "avslappet" stilling er for stor. Min travelpro har stive kanter som er 19.5cm, og et lokk med noen lommer i som buler ut 22-23cm, men dette lokket lar seg klemme inn i kofferten, i alle fall så lenge den ikke er 100% fullstappet.

Boeing_fan
26-11-2010, 10:22
Som AirbusTrond sier, da skal du ha maks uflaks. Mest sannsynlig vil de ikke oppdage det.

SeatBelt
26-11-2010, 11:09
Hvis du har en litt bløt koffert så greier du ofte klemme den sammen til "riktige" mål, selv om den i "avslappet" stilling er for stor. Min travelpro har stive kanter som er 19.5cm, og et lokk med noen lommer i som buler ut 22-23cm, men dette lokket lar seg klemme inn i kofferten, i alle fall så lenge den ikke er 100% fullstappet.

Det samme har jeg gjort. Har opplevd at de "måler" størrelsen med en dings du putter kofferten/bagen din nedi, og går den ikke ned der så må du sende den. Men stapper man hardt nok, så går det. En gang så jeg en dame som hadde fått kofferten nedi, men ikke fikk den ut igjen ;)

Jeg hadde nok gamblet på at det gikk bra.

RSL
26-11-2010, 12:02
Problemet mitt er at kofferten er en stoffkoffert med stålrammer - den kan derfor ikke presses sammen. Har forøvrig brukt den på Ryanair før på en flight - men da visste jeg ikke om målene.

Litt ekkelt er det uansett.

SQ 777
26-11-2010, 12:16
Har du ikke en ryggsekk som kan formes i alle kanter...

LN-KOG
26-11-2010, 13:19
Visste ikke at Ryanair fløy til STD. Det blir en laaaaang tur på Ryanair til Venezuela... Skummelt med forkortelser.

Ut fra Torp går det nok greit. Det er nok Stansted (STN) som er problemet. Der har jeg sett at de har tvunget folk til å sende kofferter. Ryggsekk er et godt alternativ eller en myk koffert a la den Ryanair selger