Savipix
10-09-2005, 17:09
Aftonbladet.se (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,697063,00.html)
Plan från väst säljs – störtar
Aftonbladet granskar de fem största olyckorna
Först flyger planen felfritt i väst.
Sen säljs de och kraschar i tredje världen.
Det visar Aftonbladets granskning av 789 människors död.
De fem största flygkrascherna sedan januari 2004 har inträffat i Indonesien, Venezuela, Afghanistan, Egypten och Grekland.
I fyra av olyckorna var Boeing 737 inblandade, i en var det en McDonnell Douglas MD-82 som totalförstördes.
Det kraschade indonesiska planet har tidigare varit tyskt, det venezuelanska har flugit i USA, det afghanska har tidigare hört hemma i Kanada och det egyptiska planet har varit amerikanskt.
10 gånger farligare
Senast ett gammalt svenskt plan kraschade i tredje världen var 28 januari 2002. Då dog 92 personer i Colombia. Planet, en Boeing 727, ägdes från 1967 till 1981 av Transair.
Det är 10 gånger farligare att flyga inrikes i Sydamerika, Afrika och stora delar av Asien än i västvärlden. I Kina är det 20 gånger farligare att flyga inrikes, enligt Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker på Luftfartsstyrelsen.
Orsaken till att fler olyckor inträffar i tredje världen är oftast inte flygplanens ålder, utan den säkerhetskultur som de ingår i.
–?Det handlar ofta om att flygbolagen gör avsteg från den säkerhetsstandard som FN:s flygsäkerhetsorgan Icao fattat beslut om, enligt Hans Kjäll.
Ställer hårda krav
Han understryker att flygsäkerheten är bättre på de internationella rutter som flygbolagen i tredje världen trafikerar. Det beror på att flygplatserna i väst ställer hårda krav på alla plan som landar.
Totalt sett är antalet döda i flygtrafiken väldigt lågt, omkring 600–700 av 1,5 miljarder passagerare per år.
Plan från väst säljs – störtar
Aftonbladet granskar de fem största olyckorna
Först flyger planen felfritt i väst.
Sen säljs de och kraschar i tredje världen.
Det visar Aftonbladets granskning av 789 människors död.
De fem största flygkrascherna sedan januari 2004 har inträffat i Indonesien, Venezuela, Afghanistan, Egypten och Grekland.
I fyra av olyckorna var Boeing 737 inblandade, i en var det en McDonnell Douglas MD-82 som totalförstördes.
Det kraschade indonesiska planet har tidigare varit tyskt, det venezuelanska har flugit i USA, det afghanska har tidigare hört hemma i Kanada och det egyptiska planet har varit amerikanskt.
10 gånger farligare
Senast ett gammalt svenskt plan kraschade i tredje världen var 28 januari 2002. Då dog 92 personer i Colombia. Planet, en Boeing 727, ägdes från 1967 till 1981 av Transair.
Det är 10 gånger farligare att flyga inrikes i Sydamerika, Afrika och stora delar av Asien än i västvärlden. I Kina är det 20 gånger farligare att flyga inrikes, enligt Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker på Luftfartsstyrelsen.
Orsaken till att fler olyckor inträffar i tredje världen är oftast inte flygplanens ålder, utan den säkerhetskultur som de ingår i.
–?Det handlar ofta om att flygbolagen gör avsteg från den säkerhetsstandard som FN:s flygsäkerhetsorgan Icao fattat beslut om, enligt Hans Kjäll.
Ställer hårda krav
Han understryker att flygsäkerheten är bättre på de internationella rutter som flygbolagen i tredje världen trafikerar. Det beror på att flygplatserna i väst ställer hårda krav på alla plan som landar.
Totalt sett är antalet döda i flygtrafiken väldigt lågt, omkring 600–700 av 1,5 miljarder passagerare per år.