PDA

View Full Version : Pleier de kongelige å reise economy?


Stian
25-11-2010, 06:20
Leste i Aftenposten i går at kronprinsparet hadde blitt oppgradert til businessclass da de reiste til Amman i går.
Betyr dette at de opprinnelig var booket i economy?
Jeg var ganske sikker på at de bestandig reiste på beste måte, dvs. First der det er tilgjengelig og business ellers.
På den annen side er det kanskje ikke noen vits for dem å booke annet enn billigste billett da de vel kanskje blir oppgradert uansett?

AirbusTrond
25-11-2010, 06:50
Nei, de reiser ikke alltid på beste klasse. Så vidt jeg husker takket de sågar nei til first eller annen spesialbehandling ved ett tilfelle. Om de gjør det sv personlige grunner eller av propagandahensyn vet jeg ikke.

SpotOn
25-11-2010, 10:32
Betyr dette at de opprinnelig var booket i economy?

De er jo på dannelsesreise må vite... klart de da er booket i economy! :D

AirbusTrond
25-11-2010, 10:36
Her er saken jeg tenkte på:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kronprinsparet/artikkel.php?artid=136512

MountainDew
25-11-2010, 11:06
Kongefamilien reiser også med Norwegian sine gode økonomiklasse til diverse Europeiske destinasjoner.
Vet ikke om de går etter pris eller prøver å fordele reiser noenlunde likt mellom DY og SK?

Stian
25-11-2010, 13:11
Greit nok at de prøver å fremstå som folkelige, men.. det får da være grenser. Kongehuset handler jo litt om stil og opphøydhet også?
Synes ikke det er så stas med et kronprinspar som sliter seg gjennom flyvninger i seter med 29" pitch. Skal vi ha et kongehus får de kjøre litt stil, mener nå jeg.

Dag Viking
25-11-2010, 13:29
Greit nok at de prøver å fremstå som folkelige, men.. det får da være grenser. Kongehuset handler jo litt om stil og opphøydhet også?
Synes ikke det er så stas med et kronprinspar som sliter seg gjennom flyvninger i seter med 29" pitch. Skal vi ha et kongehus får de kjøre litt stil, mener nå jeg.

I så fall bør de være konsekvente.
Skal man satse på 29" pitch for å være folkelige, bør de også kjøre en gammel Astra, gå i dress fra Dressmann, selge hyttene og satse på charterferie og danskebåt.

AirbusTrond
25-11-2010, 13:39
Bare en ting er sikkert: Kritikk får de åkkesom!

Tally-Ho
25-11-2010, 14:04
I så fall bør de være konsekvente.
Skal man satse på 29" pitch for å være folkelige, bør de også kjøre en gammel Astra, gå i dress fra Dressmann, selge hyttene og satse på charterferie og danskebåt.
----
Tltredes, av en ex-monarkist! ;-)
Nå skal man selvfølgelig være noe tilbakeholden med å harsellere med noen som ikke kan delta i debatten her, men...
De stadige flyreisene (leisure and pleisure, for det meste), passer vel egentlig dårlig inn i Haakon Magnus' miljøprofil. Hadde vært fint om han fulgte sine egne råd litt oftere, og nøyde seg med en årlig tur ned til Middelhavet (eller hvor det nå måtte være) - som mange andre nordmenn. CO2-utslippene hadde blitt merkbart lavere.

Og apropos charter (Dag Viking), så kan vi tilby ham "Royal Class" ombord, med seter og pitch som ligger godt over gjennomsnittet også på business/rutefly...;-)

Tally-Ho

Jens W
25-11-2010, 14:05
Ikke at jeg egentlig bryr meg, men monarkiet er monarkiet, og de må da få reise som de vil etter eget ønske, enten det er i første klasse eller økonomi.

En annen ting man kan huske er jo at de kongelige har ikke en utømmelig kasse, og jo mer man reiser på biz/first, jo fortere blir kassa tom..
Just sayin' :)

Mchansern
25-11-2010, 14:17
Har da sett kongelige her på GA-terminalen også, så de er visst ikke helt lekmenn.

Egenes
25-11-2010, 16:11
Ikke at jeg egentlig bryr meg, men monarkiet er monarkiet, og de må da få reise som de vil etter eget ønske, enten det er i første klasse eller økonomi.

En annen ting man kan huske er jo at de kongelige har ikke en utømmelig kasse, og jo mer man reiser på biz/first, jo fortere blir kassa tom..
Just sayin' :)

Jeg er helt enig!

Og det Norske kongehuset er jo ikke kjent som det rikeste i Europa. Heller motsatt meg bekjent..

Øivind
25-11-2010, 16:16
Jeg er helt enig!

Og det Norske kongehuset er jo ikke kjent som det rikeste i Europa. Heller motsatt meg bekjent..
Kanskje ikke det rikeste, men ikke det fattigste heller. Mener å ha lest en oversikt, og det norske kongehuset var sånn midt på treet.
Tror nok de har mer enn god nok råd til å fly premium.
Virker jo litt "rart" å fly economy eller low cost til Paris for å handle klær til et par millioner. Det virker mer som et spill for galleriet.

Stian
25-11-2010, 16:25
Märtha og Ari flyr ikke economy. De er iallefall observert ombord hos BA i first. De fløy også CO Business First til NY engang, men det ble vel kanskje under Aris verdighet? :cool: Så det ble nok med den ene gangen.

OSL-MRU
25-11-2010, 16:50
Noen som vet hvor livvaktene sitter? På IC-ruter, sitter det noen få på business sammen med de kongelige, mens de resterende er bak gardinen?

stripes
25-11-2010, 17:58
Denne reisen er vel av privat karakter og ikke representasjon, og betales ut fra det jeg har lest av kronprinsparet selv. Så da må de nok ha et kostnadsfokus, siden lønnen de bruker til å betale med kommer fra folkets skattepenger. Ikke veldig lurt å reise på en dyr privat reise for så å kreve høyere apanasje til neste år...

storg
25-11-2010, 18:08
Noen som vet hvor livvaktene sitter? På IC-ruter, sitter det noen få på business sammen med de kongelige, mens de resterende er bak gardinen?
De har vel så få livvakter med seg, at de sitter sammen. Ellers hadde det jo ikke vært noe poeng å de med.

Fnate
25-11-2010, 18:28
Saken det var snakk om handlet vel ikke mest om Økonomi-klasse og 29" pitch. Snarere at Kronprinsparet har gjort en politisk beslutning om at de ikke skal fly First, men isteden Business Class.. Det synes jeg utstråler et signal om fornuft, uten at det stripper dem for VIP status. Det er i mine øyne veldig "i tiden" og NORSK på en fin måte.

At Ari og Märtha har en annen livsstil og signaler er jo deres sak... De har vel ikke lenger det samme kravet på seg til å være politisk korrekt.

Stian
25-11-2010, 18:39
Kronprinsparet har gjort en politisk beslutning om at de ikke skal fly First, men isteden Business Class.. Det synes jeg utstråler et signal om fornuft, uten at det stripper dem for VIP status. Det er i mine øyne veldig "i tiden" og NORSK på en fin måte.

Jeg tror folk flest hadde unnet dem å fly first. Jeg er ingen tilhenger av at de kongelige absolutt skal ned på nivå med den vanlige nordmann.
Men som sagt, de får nok tilbud om oppgradering uansett hvor billig billett de kjøper, og det synes jeg de skal ta imot.
Ingen grunn til å være asketisk.

meliiis
25-11-2010, 19:37
Kong Olav tok trikken når han skulle på ski under oljekrisa i 1973.. Det norske kongehuset har alltid vært folkelig forankret, og det håper jeg det forsetter og være i lang tid :)

KrisFlyer
25-11-2010, 20:43
Mener å huske at Kong Harald og Dronning Sonja også fløy økonomiklasse med Icelandair til USA en gang på 90-tallet.

audunn
25-11-2010, 20:52
Fløy med FI hjem fra KEF et par år tilbake, og da fikk vi beskjed over speakeren om at de ønsket Dronning Sonja hjertelig velkommen ombord. Da satt hun på Biz.

IL-2
25-11-2010, 21:58
De kongelige får vel gjøre som alle andre, som de vil! Ellers bryr dette meg fint lite

Mørebas
26-11-2010, 05:59
----

Og apropos charter (Dag Viking), så kan vi tilby ham "Royal Class" ombord, med seter og pitch som ligger godt over gjennomsnittet også på business/rutefly...;-)

Tally-Ho

Å si at Royal Class ligger over gjennomsnittet på rutefly er vel å ta i litt, hvis det er longhaul vi snakker om ....

Jeg har flydd business med både LH, SK og et par arabiske selskaper til Asia.
Royal Class kom ikke i nærheten av noen av dem ;-)

MD11
26-11-2010, 10:24
Helt enig med Mørebas, Royal Class er ikke businessklass, ren propaganda fra Tally Ho. Og økonomiklassen på DK,s A330-300 er intet mindre enn grusom. Nå det er sagt så er Royal Class et fint produkt tilpasset markedet den betjener, charter.

Mchansern
26-11-2010, 10:36
Har da sett kongelige her på GA-terminalen også, så de er visst ikke helt lekmenn.

Siterer meg selv her, siden alle tror at de Kongelige er så folkelige.

Øivind
26-11-2010, 10:39
Det med folkeligheten er nok bare et image. I virkeligheten nyter de godt av VIP-behandling i de aller fleste sammenhenger.

Happyflyer
26-11-2010, 10:55
Jeg har sett Mette Marit, krompen og ungen til Mette Marit på biz OSL-LHR(SAS). De hadde med seg minst en livakt på biz etter det jeg kunne se.

Når ble det folkelig å takke nei til First?

Stian
26-11-2010, 11:18
Når ble det folkelig å takke nei til First?Bra sagt. Tror de aller fleste hadde takket ja om de fikk tilbud om oppgradering til first. At krompen m. fam takker nei er bare et spill for galleriet.