PDA

View Full Version : Flyselskap under lupen på TV2 onsdag 24/11 2030

LN-FHU
24-11-2010, 19:01
Så en kort vignett for "TV2 hjelper deg" på TV2 ikveld kl. 2030. Så ut som noen klager over gebyrene på bl.a overvekt ??

Kan bli interessant å se vilken vinkling de legger seg på......

Stian
24-11-2010, 19:08
Tror ikke jeg engang gidder å se dette. TV2 sin sensasjonspregede journalistikk irriterer meg bare.

Mchansern
24-11-2010, 19:22
Tror dette er snakk om airBaltic, hørte noe om det.

Jens W
24-11-2010, 19:25
Tror ikke jeg engang gidder å se dette. TV2 sin sensasjonspregede journalistikk irriterer meg bare.
Er i bunn og grunn enig, og regner med at man som vanlig klipper og vinkler slik at forbrukeren fremstår som en engel og firmaet som djevelen selv.
(At hjemmesiden til programmet ligger under tv2underholdning.no sier vel sitt også..)

LN-FHU
24-11-2010, 20:40
Å da kan man vel være enig : SØPPELjournalistikk på høyeste plan....

Boeing_fan
24-11-2010, 20:47
Dette var jo ikke akkurat god reklame for Air Baltic.

Wingman
24-11-2010, 21:29
Det er vel vanlig å sjekke på forhånd før man reiser om man må betale for bagasje, og hvor mye man ka ta med seg?

SAS-Steward
24-11-2010, 21:41
At TV2 bruker tid på en slik sak underbygger sensasjons preget i den kanalen.
Gebyrsaken kan jeg være enig, men saken med det paret ble bare for dum.
1. man leser vilkår, og bagasjeregler før man drar.
2. man ser på reisebekreftelsen når sjekk inn stenger.
3. slutt å skylde på alle andre.

Jeeezezzz.

jameson82
24-11-2010, 22:10
For den som ikke så det på tv : http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/ble-krevd-blodpriser-for-bagasjen-deretter-ble-de-nektet-ombordstigning-3349465.html

Bacardi
24-11-2010, 22:53
"Ja dette var et eksempel på at det ikke alltid lønner seg å fly med det billigste alternaivet".

TV2 kunne spart seg for denne uttalelsen. Selv om ekteparet var maks uheldig her, virker det som om all skyld ligger på dem. Hva var hensikten med reportasjen i så fall? Opplyse om at disse to ikke sjekket betingelsene?

Gebyrer mv. må man nesten sette seg inn i på forhånd.

Kommer man i tide og har med seg tillat mengde baggasje er jo ikke dette ett problem. Jeg flyr gjerne airBaltic hvis det passer seg neste gang.

Glenn
24-11-2010, 22:58
Det var en merkelig type journalistikk.
Det kom jo aldri fram om at de faktisk var for sene til check-in, var de det eller ikke?
Om de faktisk var det, så ser jeg overhode ikke grunnen til å sutre for at flybillettene deres ble solgt videre til andre passasjerer.

Ved for sen check-in har du som passasjer som regel ingen rettigheter og kan bli denied boarding.

Halvorsn
24-11-2010, 23:26
Jeg holder meg til påstanden om at selv vi i LOKALAVISA i Oslo kan lage bedre journalistisk stoff enn dette søppelet fra noe ENDA værre enn FBI-journalistene fra statskanalen gjør det. De har i det minste noe til grunn for sine påstander. Her virker det som om de bruker nødløsninger hele veien for å underbygge sin påstand. Pfysj og pføy! Men på den andre siden - flyrelatert TV er tross alt flyrelatert TV :colgate:

Martin
24-11-2010, 23:53
Er det mulig??

Man sjekker ikke hvor mye bagasje man kan ha med, man sjekker ikke hvor mye det koster å ha med mer, og man sjekker hvertfall ikke når innsjekk stenger. Deretter klager man på flyselskapet, fordi man ikke gadd å sjekke det selv, og samtidig kontakter TV2 hjelper deg, sånn at man får dretet seg litt ut på riksdekkende TV.. :rolleyes:

De henger også ut KLM, for at de tar 130 (?) kroner for å booke per telefon. Er ikke det egentlig vanlig hos de fleste? Ser f.eks. at SAS tar 250 NOK for telefonbestilling, og BA tar det samme.

Glenn
25-11-2010, 00:07
Skal man booke AirBaltic-billetter gjennom Travelstart.no (som paret hadde brukt), kommer det opp følgende nederst på siden:

Tillatt bagasje
Air Baltic tar betalt for innsjekket bagasje. Du kan ta med deg 20 kg per person mot en kostnad på 20 EUR per strekning. Dette betales direkte til flyselskapet ved innsjekkingen. Du kan ta med deg 8 kg i håndbagasje uten kostnad.

Stod det ikke i bestillingen, er det jo en sak mellom billettutsteder og passasjer, ikke flyselskap. Viktig viktig. :)

Boeing_fan
25-11-2010, 00:53
Er det mulig??

Man sjekker ikke hvor mye bagasje man kan ha med, man sjekker ikke hvor mye det koster å ha med mer, og man sjekker hvertfall ikke når innsjekk stenger. Deretter klager man på flyselskapet, fordi man ikke gadd å sjekke det selv, og samtidig kontakter TV2 hjelper deg, sånn at man får dretet seg litt ut på riksdekkende TV.. :rolleyes:

De henger også ut KLM, for at de tar 130 (?) kroner for å booke per telefon. Er ikke det egentlig vanlig hos de fleste? Ser f.eks. at SAS tar 250 NOK for telefonbestilling, og BA tar det samme.

Hvor er "Liker" knappen? :)

Det programmet begynner å irritere meg skikkelig. De henger ofte ut KLM urettmessig, og også Norwegian henger de ut så ofte de kan. Og det som irriterer meg enda mer er at journalistene alltid går over til SAS og spør: "Kunne dette skjedd hos dere?" , og da svarer selvfølgelig SAS: Nei, dette kunne aldri skjedd hos oss, vår serivice er fantastisk, det hadde ordnet seg hos oss, osv.

Selvfølgelig sier SAS dette, hva forventer TV2 jourlistene at SAS skal svare egentlig? Tror de SAS svarer "Ja, dette kunne skjedd hos oss også" ?? Det blir uansett for dumt. SAS gjør selvsagt det et hvert annet selskap ville gjort, nemlig fremstille seg selv som best.

Jeg tror det fleste store europeiske nettverkselskapene er ganske seriøse, men hos ALLE selskap kan det selvsagt skje feil, også hos SAS og andre. Det er nesten ikke til å unngå.

Mens denne reisebransjedirektøren bebreider alltid flyselskapet. Ser han bare verden i svart/hvitt? Det må da kunne gå ann å se at også kunden har stor skyld i akkurat denne aktuelle saken.

Ikke er jeg enig i hva programmet sier heller, nettverksselskaper som KLM, SAS, LH, AB, BA osv har alle bagasje og de fleste normale tilleggskostnader som lavprisselskapene har, inkludert i sin pris dersom man booker online. Så det de sier om at de fleste selskapene prøver å lure deg er bare vissvass. Det gjelder kanskje enkelte lavprisselskap, men ikke seriøse nettverksselskap. Måten de henger ut selskaper på er totalt meningsløst.