PDA

View Full Version : Flesland Lufthavn Stengt -Mulig funn av sprengstoff

LN-RPL
23-11-2010, 07:05
Hørte dette på Tv2 nyhetskanalen akkurat nå. Er også kommet i Bergens Tidene.

- Mulig sprengstoff i koffert på Flesland
Flyplassen evakueres - passasjerer og ansatte møter stengte dører.

KILDE: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Mulig-sprengstoff-i-koffert-paa-Flesland-1199724.html

ATC-flyradar
23-11-2010, 08:02
mere her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011563

Flesland lufthavn i Bergen er stengt og evakuert etter funn av det som kan være sprengstoff i en koffert.

- Det kan tyde på at det er sprengstoff i den, ifølge de første meldingene, opplyser operasjonsleder Bjarne Flokenes i Hordaland politidistrikt til Bergens Tidende.

Andrev
23-11-2010, 08:34
Bombegruppen lander 09:30, og de åpner tidligst 11-12-tiden.

http://www.ba.no/nyheter/article5391799.ece
Kofferten ble funnet i 0620-tiden tirsdag morgen.

– Det var indikasjoner på at den inneholdt sprengstoff og flyplassen ble evakuert, sier operasjonsleder Terje Hilland ved Hordaland politidistrikt.

Lennart
23-11-2010, 08:36
Hvilket fly kommer de med ?
Rutenummer ? Reg ?

Jumper G5
23-11-2010, 09:06
I disse terrortrusseltider, og med Bergens meget store mengder cruiseskipanløp, flytrafikk m.m. er det underlig at det ikke er en bomberobot i byen som kan brukes til å frakte den aktuelle kufferten ut av bagasjehallen/røntgenmaskinen og til et sikkert område på flyplassen.

Å måtte stanse all trafikk på flyplassen i den nest største byen i verdens rikeste land i fire-fem travle timer, er å gi huleboerne og deres fans full uttelling i målet om å lamme de vestlige landene av frykt og å "blø dem sakte ihjel" med enkle virkemidler.

Nå er neppe kufferten på Flesland plantet av Albert Kaida, men siden den teoretisk sett kan være det og det ni år etter 9-11 ikke er beredskap for å håndtere en kuffert med ukjent innhold på Flesland uten å lamme all trafikk, ser det ut til å måtte kunne stilles noen spørsmål ved ressursbruken ved kontroller i forhold til hva man faktisk skal gjøre dersom man mistenker å ha funnet noe...

kekker
23-11-2010, 09:09
Tv2 nyhetene viser bilder av en DY 737-30 med hvit hale.
Men det er litt usikkert om det faktisk er dette flyet det er snakk om...

Det sies nå noe om at det er en koffert som er stoppet i sikkerhetskontrollen.. Og at de ikke kunne identifisere hva som var i kofferten.
Så det kan virke som at den misstenkelig pakken er inne i selve terminalbygningen..

kekker
23-11-2010, 09:11
Siste nytt er at det ikke er en bombe og at BGO åpner så raskt som mulig!

enzv-sola
23-11-2010, 09:14
Back to normal life...

Chriscross
23-11-2010, 09:15
Har helikoptertrafikken vært stoppet frem til nå også?

Gandalf
23-11-2010, 09:18
Offshore heli går fra en annen terminal, normal trafikk der.

NAX-flyet har neppe noe med dette å gjøre, funnet var i terminalen.

Mvh,

flappflapp
23-11-2010, 09:39
I disse terrortrusseltider, og med Bergens meget store mengder cruiseskipanløp, flytrafikk m.m. er det underlig at det ikke er en bomberobot i byen som kan brukes til å frakte den aktuelle kufferten ut av bagasjehallen/røntgenmaskinen og til et sikkert område på flyplassen.

Bomberobot i byen er én ting, det kunne man sikkert ha hatt. Men at det skal ta bortimot tre timer å få på plass bombegruppe og hund fra Oslo (en flytur som kun tar 40 minutter), det fremstår for meg som noe merkelig. Er beredskapen virkelig ikke bedre? Hva om evakuering hadde rammet en enda mer samfunnskritisk institusjon, som for eksempel flygerledersentral, kommunikasjonssentral, strømforsyningssentral eller for den saks skyld et sykehus?

Med flere BGO-maskiner stående uvirksomme på OSL skulle det vel være mulig å rekvirere en slik på ganske få minutter? Er vel også i flyselskapenes interesse å få avklart en slik situasjon raskest mulig?

Thomas
23-11-2010, 09:56
Bomberobot i byen er én ting, det kunne man sikkert ha hatt. Men at det skal ta bortimot tre timer å få på plass bombegruppe og hund fra Oslo (en flytur som kun tar 40 minutter), det fremstår for meg som noe merkelig.

Tror du bombenheten til Oslo PD står i standby å venter på og måtte dra ut? Det er litt som skal organiseres da man får beskjed om å sette seg på flyet til Bergen. Folk skal samles, utstyr pakkes, fly skal bookes, det tar 35min kjøring fra Oslo sentrum til Gardermoen, flyturen tar 40min - alt er ikke så firkantet.

flappflapp
23-11-2010, 10:49
Tror du bombenheten til Oslo PD står i standby å venter på og måtte dra ut? Det er litt som skal organiseres da man får beskjed om å sette seg på flyet til Bergen. Folk skal samles, utstyr pakkes, fly skal bookes, det tar 35min kjøring fra Oslo sentrum til Gardermoen, flyturen tar 40min - alt er ikke så firkantet.

Jeg tviler ikke på at det har tatt den tiden det har tatt, og bombeenheten er helt åpenbart ikke "stand by" når det tar tre timer. Det jeg reagerte på er at det snart 10 år etter 9/11 fortsatt ikke er raskere beredskap i landets nest største by (som for øvrig også har Sjøforsvarets hovedbase). Flypassasjerer kan stort sett alltids vente. Hva om en litt uvøren person med større eller mindre overlegg hadde satt fra seg en mistenkelig koffert ved Haukeland sykehus i stedet? Tre timer er ganske lenge om man må evakuere et stort sykehus, midt oppi operasjoner og det hele...

Utflyttet
23-11-2010, 10:55
Hva om en litt uvøren person med større eller mindre overlegg hadde satt fra seg en mistenkelig koffert ved Haukeland sykehus i stedet? Tre timer er ganske lenge om man må evakuere et stort sykehus, midt oppi operasjoner og det hele...

Det er såpass lite paranoia ellers i samfunnet at hadde en koffert blitt funent utenfor en flyplass, feks på Haukeland, så hadde vel mest sansynlig den havnet som etterlyst baggasje enn som en mulig bombe.

-A

Brave
23-11-2010, 11:05
Bomberobot i byen er én ting, det kunne man sikkert ha hatt. Men at det skal ta bortimot tre timer å få på plass bombegruppe og hund fra Oslo (en flytur som kun tar 40 minutter), det fremstår for meg som noe merkelig. Er beredskapen virkelig ikke bedre? Hva om evakuering hadde rammet en enda mer samfunnskritisk institusjon, som for eksempel flygerledersentral, kommunikasjonssentral, strømforsyningssentral eller for den saks skyld et sykehus?

Beredskapen er bedre enn det du skisserer her, den finnes på Haakonsvern. Men ifølge BT ble Politiet`s anmodning om støtte sendt til FOHK og derfra rekvirerte man fra østlandet. Personell med kompetanse fra Haakonsvern var uansett på plass etter kort tid, og jeg er sikker på disse hadde håndtert dette utmerket om situasjonen hadde krevet det. Tror ikke man skal svartmale for mye. :)

Radiv
23-11-2010, 11:07
Det var en fra Forsvaret som hadde med seg noe greier til en øvelse, som var langt fra sprengstoff, så det er avblåst. Må da være mulig å spørre folk, særlig hvis det viser deg at biletten er bestilt via Forsvaret, da er det lite sannsynlig at man sakl finne på noe lureri !

OJB
23-11-2010, 11:12
Det er såpass lite paranoia ellers i samfunnet at hadde en koffert blitt funent utenfor en flyplass, feks på Haukeland, så hadde vel mest sansynlig den havnet som etterlyst baggasje enn som en mulig bombe.

-A

Jeg tror du er nærme virkelighets beskrivelsen her A-

Kenneth
23-11-2010, 12:14
Forsvaret innskjerper rutinene

Forsvaret skjerper nå inn rutinene for sine ansatte etter bombealarmen på Flesland tirsdag. En forsvarsansatt hadde en gjenstand som kunne minne om en bombe i bagasjen, men glemte å sende den som spesialbagasje

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1555119.ece

flappflapp
23-11-2010, 12:58
Beredskapen er bedre enn det du skisserer her, den finnes på Haakonsvern. Men ifølge BT ble Politiet`s anmodning om støtte sendt til FOHK og derfra rekvirerte man fra østlandet. Personell med kompetanse fra Haakonsvern var uansett på plass etter kort tid, og jeg er sikker på disse hadde håndtert dette utmerket om situasjonen hadde krevet det. Tror ikke man skal svartmale for mye. :)

Forsåvidt ikke svartmaling, mer undring. Jeg sitter dessverre på lite informasjon i denne saken og har, som man sikkert kan se, flere spørsmål enn svar. Godt å høre at Haakonsvern hadde noe å stille opp med, det hadde jeg i grunnen tatt for gitt... men uansett virker det å disponere personell fra Østlandet litt spesielt, særlig siden du antyder at man ville løst dette lokalt "om situasjonen hadde krevet det". I et samfunnsøkonomisk perspektiv tror jeg kanskje 3 timer stopp midt i morgenrush'et, med påfølgende forplantning av problemer utover dagen, er en "situasjon som hadde krevet det".

Heldigvis skjer det ikke så ofte da. Men de fleste større kriseøvelser man har hatt her i landet har vel vist at det fortsatt er en vei å gå med tanke på beredskap - og ikke minst praktisk håndtering av krisesituasjoner.

bamseh
23-11-2010, 13:14
Bifaller.

Når det er sagt.. i denne situasjonen så var det jo faktisk en bombe som ble detektert - om enn en øvelsesbombe - så vi må vel si at alt i grunn fungerte utmerket i denne saken.

Vi skulle sikkert hatt en bomberobot i enhver by av en viss størrelse, vi skulle hatt egne politifly som sto standby, og vi skulle ikke minst ha hatt mer enn ett politihelikopter.
Men alt dette handler jo om kostnader, og hvor mye vi skal betale for å ha noe "på standby" fordi dette kan skje.
Det er jo som regel ingen som vil betale mer i skatt...

Wig-wag
23-11-2010, 13:43
Når det er sagt.. i denne situasjonen så var det jo faktisk en bombe som ble detektert - om enn en øvelsesbombe - så vi må vel si at alt i grunn fungerte utmerket i denne saken.

Enig med Bamseh.

For en gang skyld skal faktisk security-folkene få honnør for faktisk å ha gjort jobben. De sjekker etter bomber og fant en bombe. At den ikke var skarp har de ingen mulighet for å vite.

Kanskje en lufthavn, noen flyselskap og passasjerer tenker på å søke erstatning fra Forsvaret?

Jumper G5
23-11-2010, 13:55
Fint at rutinene var gode, men fastholder at det bør være en bomberobot både i Bergen og i flere andre byer. Det har AS Norge råd til. Selv om det hadde vært en ordentlig bombe ville det har vært bedre om den eksploderte utenfor terminalen enn inne i bygningen.

LN-MOW
23-11-2010, 15:20
Griper meg litt i å lure på hvorfor man ikke begynte med å rope opp og intervjuve eieren ...

Jens W
23-11-2010, 17:41
Bagen endte opp i feil bil

En bag med materiell til en øvelsesbombe skulle fraktes i bil til Ørlandet. I stedet ble bagen sendt til Flesland, noe som førte til full bombealarm.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1555247.ece