View Full Version : Runway incursion ENVA
DY766 måtte nettopp ta en go around da WF728 fortsatt var på runway.
LNDYC tok en kjapp runde ute i fjorden i 3400 fot og returnerer nå tilbake til TRD for landing.
Twin Otter
22-11-2010, 21:30
Ingen dramatikk i dette her. Kjipt hvis avisene begynner å omtale go-arounds på samme måte som sikkrehetslandinger.....
Heter det runway incursion dersom DY ikke var klarert for landing og WF var på RWY med klarering? -Eller heter det dårlig planlegging evt at ting ikke gikk etter planen? (Jeg spør og ser frem til svar fra de utdannede)
Incursion brukes vel bare når det er 'uautoriserte' objekter på banen - enig med navnebror Seilfly her ...
Vet ikke om dette gjør det noe klarere, men (fra Skybrary):
"A Runway Incursion is defined as “Any occurrence at an aerodrome involving the incorrect presence of an aircraft vehicle or person on the protected area of a surface designated for the landing and take off of aircraft”. (ICAO Doc 4444 - PANS-ATM)"
Ting kan skje som gjør at selv de mest planlagte ting går til...
Husker en gang jeg stod og så på en KLM Embraer som landet på Kjevik. De kommer på radioen: "We'll make 180 on ze runway". I samme øyeblikket er SAS på vei inn over fjorden med en MD. KLM kommer på radioen igjen, veldig rolig og bedagelig: "We'll make right 180 on ze runway."
De får beskjed fra tårnet om at dette ikke er et problem, SAS kan få ta en 360 slik at KLM kan komme seg av banen. SAS maskinen legger seg da over i en 360 graders sving nærmest inne i fjorden, det virket som de tok seg en runde over Hamresanden og Hånes (for de som er kjent), den kan ikke ha vært så langt ute som Varoddbrua. Den retter seg opp og er nærmest i samme øyeblikk nede på 04. Vanskelig å beskrive, men et flott syn.
Det er ikke incursion med mindre at noen er et sted de ikke skal være, "incorrect presence" som teksten sier i wig-wags post. D.v.s. de er på en rullebane uten klarering, og det kan være at bare nesen stikker et stykke ut foran linjen på holdeposisjonen.
Det at noen bruker litt lenger tid enn beregnet på å komme seg av rullebanen skjer av og til. For min del er Heathrow et særdeles godt eksempel der separasjonen er et absolutt minimum for å få unna mest mulig trafikk. En kveld i forrige uke ble det veldig nesten en go-around for oss fra 100ft om SAS B737-en hadde bremset mer enn de gjorde. Vi var nøyaktig 2.5nm bak i følge TCAS når de tok bakken.
For en måneds tid siden var det akkurat samme situasjon, men det var veldig disig og lavt skydekke hvor en KLM B737 var litt sen med å komme av rullebanen og siden tårnet ikke kunne se men var avhengig av bakkeradaren ble det go-around for oss fra mellom 100ft og 200ft. Vi så ikke annet enn innflygingslysene rett under og foran oss og aldri noe til noen KLM maskin.
Dette er ikke annet enn en ekstra stressfaktor da en må være forberedt på go-around fra en hvilkensomhelst høyde, og det er spesielt overraskende når en er så lavt og bortimot mentalt forberedt på landingen. Det er uten tvil go-around som er mest krevende da det er noen en gjør svært sjelden. Kapteinen jeg fløy med hadde ikke utført en "ekte" go-around på 10 år...
L1011-500
22-11-2010, 23:44
For min del er Heathrow et særdeles godt eksempel der separasjonen er et absolutt minimum for å få unna mest mulig trafikk.
Kan skrive under på det ja, spottet/filmet litt på Heathrow for et par uker siden, og mange fly fikk ikke landing clearance før de omtrent var rett over Great S W Road!
Heter det runway incursion dersom DY ikke var klarert for landing og WF var på RWY med klarering? -Eller heter det dårlig planlegging evt at ting ikke gikk etter planen? (Jeg spør og ser frem til svar fra de utdannede)
Direkte svar, basert på opplysningene gitt i denne tråden:
(1) Nei, dette var ingen runway incursion så lenge WIF hadde klarering til å benytte banen (fortrinnsvis ved en "cleared to land") og NAX ikke hadde det.
(2) At ting ikke gikk etter planen er nok årsaken.. (a) WIF bare brukte "lengre tid enn antatt" på å komme seg av banen, evt (b) "NAX kom kjappere enn planlagt"