PDA

View Full Version : Salgsplaner i SAS Cargo?


tosfreight
09-09-2005, 12:17
Hører rykter om at SAS Cargo kanskje ønsker å selge deler av virksomheten sin. Noen som har hørt det samme, og evt har noe mer info om dette?

Eivind

Tertit54
09-09-2005, 14:56
Ryktene er nok ganske sanne. Her på Gardermoen har det vært flere møte i fagforeningene da det er konkrete planer om å "bolagisere" ref melding fra sjefene i CPH. Det er "full fyr" i fagforeningene selvsagt. Dette har vi dårlige erfaringer med fra før.
Jetpak skal også selges, så har du noen millioner så er det en meget god butikk.

HMWK
09-09-2005, 15:10
Er dette et tiltak for å bedre lønnsomheten?

Tertit54
09-09-2005, 15:40
Tja, hvem vet hav de folkene der tenker. Lønnsomheten i Sas Cargo blir neppe bedre av at Sas Airliner selger det. men de får penger i kassen og kan nok tjene penger på å kreve handlingsavgift/fraktavgifter etc.etc. Men det gjenstår nå å se om det finnes kjøpere ....

tosfreight
09-09-2005, 16:12
Jeg skulle gjerne kjøpt Jetpak, det er en kjempe pengemaskin. Tjener grovt med ganske lave kostnader. Mitt stalltips er at posten kjøper....

Trety
09-09-2005, 16:17
Originally posted by tosfreight
Mitt stalltips er at posten kjøper....


Eventuelt UPS - de har et tett samarbeid allerede.

tosfreight
09-09-2005, 16:21
Ja, DHL har vel også samarbeid med Jetpak. Kanskje dette er inngangsbilletten til det norske postmarkedet for det tyske postverket? Det blir jo full konkurranse der også snart.

LN-RKF
09-09-2005, 17:24
Originally posted by tosfreight
Jeg skulle gjerne kjøpt Jetpak, det er en kjempe pengemaskin. Tjener grovt med ganske lave kostnader. Mitt stalltips er at posten kjøper....


Virker lite logisk å selge noe som går så bra, skulle tro at det var lurt å beholde det som tjener penger?

EB
09-09-2005, 19:11
Kanskje WOW partner Lufthansa kjøper?

Falcon
09-09-2005, 22:33
Originally posted by EB
Kanskje WOW partner Lufthansa kjøper?


Vel, det har vært snakket om den muligheten tidligere.

RolfL
10-09-2005, 00:22
Originally posted by Tertit54
Lønnsomheten i Sas Cargo blir neppe bedre av at Sas Airliner selger det. men de får penger i kassen og kan nok tjene penger på å kreve handlingsavgift/fraktavgifter etc.etc.


Bara för min info: är inte SAS Cargo ett eget bolag inom koncernen? Och har inte SAS Cargo betalat SAS airline-delen någonting för att frakta sitt gods ombord på SAS aircraft ? Har tidigare, för ett par år sedan, internt inom SAS försökt att få fram hur mycket SAS Cargo betalar men det blev "locket på". Har också förgäves försökt hitta uppgiften i SAS årsredovisning men inte hittat någonting. Någon som vet var uppgiften finns?

RolfL
11-09-2005, 16:10
För att återgå till och vidareutveckla SAS Cargo problematiken: Är det så att inte någon på Forumet hittat någon uppgift i SAS årsredovisningar de senaste åren hur mycket SAS Cargo har betalat till SAS / airline delen för att frakta cargo ombord på SAS flygplan ? Det måste ju handla om miljardbelopp. För inte kan det väl vara så att det inte redovisats som intäkter för SAS airline ? Miljardbelopp som de anställda inom SAS airline fått avstå i löner och förmåner ?

sail4fun
11-09-2005, 18:05
Det er i alle fall viktig og riktig å skille ut alle deler av selskapet slik at man kan flytte riktige penger og betale markedspris , slik at Airlines kan fylle cargo fra den aktøren som betaler med penger som kan avregnes på bunnlinjen og ikke Monopolpenger.

/G

memphis_belle
12-09-2005, 02:51
Det er i alle fall viktig og riktig å skille ut alle deler av selskapet slik at man kan flytte riktige penger og betale markedspris , slik at Airlines kan fylle cargo fra den aktøren som betaler med penger som kan avregnes på bunnlinjen og ikke Monopolpenger.

Hmm, Hvorfor er det både viktig og riktig og selge cargo avdelingen?
Cargo er jo allerede skilt ut som en egen enhet med eget regnskap, og vil ikke et salg bare være som å pisse i buksa for å holde varmen? SAS får noen penger som brenner i lomma og når pengene er brukt opp og den/de som kjøper cargo har prutet på prisene så er det også slutt på "overføringer"?
Jeg tviler på at Nye Cargo eller eventuelt andre vil begynne å by over hverandre for å få sendt cargoen sin med akkurat SAS, til det er det for mange andre flyselskap som gladelig tar og sender det. Kansje tilogmed billigere!
Jeg TROR at det blir mere penger i kassa av å eie både cargo og flyselskap, enn bare flyselskap.

Er det ikke også en viss fare for at SAS kan ende opp med mye mindre "overføringer"? hvis Nye Cargo begynner å sende cagoen med AF/KL/LH eller what ever? Er jo fritt frem når SAS ikke lenger eier sjappa.


Har hørt tallene en gang om hva Cargo betaler for belly kapasiteten, men kan ikke selv om jeg hadde husket det legge dem ut her.
Men jeg tipper at det er overpris? Og selv om noen vil kalle det Monopolpenger fordi det ender i samme kasse, så vil det vel bli mindre Monopolpenger i kassa når det er solgt? sett bort i fra salgsummen.
Hvis F.eks LH skulle ha kjøpt Cargo så tviler jeg på at SAS ender opp med like mye penger i kassa som om dem hadde eid Cargo selv. Tipper LH vil beholde litt penger selv også, og da snakker jeg om det du kaller Monopolpenger fordi det ender opp i samma kasse.

Hva med KLM/AF cargo? British Airways Cargo/Lufthansa Cargo ETC. Har alle disse selskapene også solgt cargo delen sin til andre selskaper?
( er ikke ironisk, mulig dem har det, jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør)
Er feks LHCargo delvis kjøpt opp av DHL? dem samarbeider jo en del?

Samme med Jetpak, i følge noen lenger opp så det en pengemaskin! Hvorfor selge?
kanskje man burde selge Sasbraathen også, virker som det er noen blåruss som har funnet ut at det er best å selge alt som går med overskudd.........før man legger ned restene av det man har igjen. Og deretter fylle sine egne lommer..

sail4fun
12-09-2005, 08:47
Jeg finner i alle fall ikke noe om hvor stor del av Airlines inntekter som er pax vs cargo, og heller noen om fordelingen av Cargo's inntekter/utgifter fordel på Airlines, WOW, Truck

tosfreight
12-09-2005, 09:29
SAS Cargo har nok aldri betalt noen overpris for bellykapasiteten til SAS Airline. Jeg tror heller den beregnes som en viss prosentandel av den prisen SAS Cargo får inn fra kunden.

RolfL
12-09-2005, 11:50
Originally posted by P.A. VIKING
Jeg finner i alle fall ikke noe om hvor stor del av Airlines inntekter som er pax vs cargo, og heller noen om fordelingen av Cargo's inntekter/utgifter fordel på Airlines, WOW, Truck


Jag hittar t.ex. i SAS årsredovisning 2002 för Scandinavian Airlines: Passagerarintäkter: 33016 MSEK , Fraktintäkter - , Övriga trafikintäkter 2509 MSEK , Övriga intäkter 1638 MSEK. Vad jag förstår inga redovisade intäkter för frakt/cargo eller ... ?

Tertit54
13-09-2005, 10:58
Jeg har flere ganger "overhørt" diskusjoner innen Sas Cargo om at Airline mener Cargo betaler for lite for cargo kapasiteten, mens Cargo mener de betaler nok. Selvsagt er det ltt monopolpenger her, men vi skal huske på at den kapasiteten som Cargo bruker i belly er, stort sett, ledig plass dvs at det er en kapasitet som ikke ville bli brukt hvis ikke Cargo bruker den. Noe kostnader med handling ( SGS skal ha betaling for å laste inn frakten )og noe økte drivstoffkostnader må også regnes inn men store kostander pr.kilo er ikke dette for Airline. Hvorfor de skal selge er ikke godt å si. Noe cash får de inn ved et salg og de kan muligens ta seg bedre betalt for bellykapasiteten hvis det er noen andre en dem selv som eier Cargo.Når det gjelder Jetpak så bør jo Sas cargo stå langt fram i køen for å kjøpe. Jetpak eies jo nettopp av...Sas Airline.!!

RolfL
13-09-2005, 11:04
Vare sig det är monopolpengar eller real money så borde det väl ändå redovisas som intäkter hos SAS Airline? Annars kan man väl låta bli att redovisa andra intäkter också, exempelvis från passagerarna. Så varför bara frakten?