PDA

View Full Version : KLM fly snudde på grunn av fulle nordmenn


Scanflyer
22-11-2010, 01:22
VG nett melder at KLMs 1592 fra Bologna til Amsterdam valgte å snu på grunn av to fulle nordmenn om bord.

Ifølge flyselskapet var årsaken to fulle nordmenn, som lagde kvalm overfor kabinpersonalet.

"- Vi kan bekrefte at flyet snudde på grunn av to uregjerlige og fulle personer om bord, forteller regionaldirektør Paul Verhagen for KLM i Norge, Finland og Baltikum."

Nå venter svartelisting og erstattningskrav mot de to nordmennene.

"- Vil disse to få lov til å fly KLM igjen?

- Antakelig ikke. Vi kan svarteliste folk, men vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre i denne saken ennå, sier han.

I og med at KLM måtte betale for passasjerenes ekstrakostnader, vil flyselskapet også vurdere å sende regningen videre til de to nordmennene.

- Dette er også noe vi vurderer, sier Verhagen."

Les mer: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10019447

sk931
22-11-2010, 08:34
Det samme historie er også nået til DK...det skriver TV2.dk

"klm fly fra Bologna til Amsterdam måtter returnere ...mange mistede deres fly fra Amsterdam"
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-35173659:spritstive-nordmænd-tvang-fly-ned.html
Hilsen
Ole

LN-AND
22-11-2010, 10:48
Jeg synes selvfølgelig synd på passasjerene som mister sine forbindelser, men tommel opp til alle selskaper som setter av dritings passasjerer.
Har selv opplevd slikt på lange flyvinger hvor de overstadig berusede passasjerene kun mottar advarsel. Resultatet er at de ødelegger hele flyturen for sine medpassasjerer.

Flere bør gjøre alvor av å pælme dem av. Og sende regningen i etterkant.

Samboeren hadde for ikke mange ukene siden en tur til BKK med Thai hvor flere av de norske passasjerene hadde tømt medbragte flasker med brennevin og var helt krakilske i kabinen. Dette endte bare med trusler. Burde blitt satt av og fått krav om å dekke utgiftene mener jeg.
Ble en lang dag i BKK når hun ikke fikk sove på flyet pga. fulle folk.

SAS-Steward
22-11-2010, 11:09
Fyll på fly er en uting.
Helt enig med LN-AND
få folk av, og send regning. Nordmenn er helt klart værst i klassen ved siden av russere.
Men ofte kan man faktisk snakke til russere, i motsetning til Nordmenn som er så utrolig "verdensvante" og som kan alt.

jikswoboB
22-11-2010, 11:18
Dom borde väl ha blivit nekade redan i gaten. Men det kanske inte är så enkelt alla gånger att avgöra hur full en person är...?

BGO
22-11-2010, 12:49
Fyll på fly er en uting, greit nok, men det overrasker meg som "jikswoboB" sier at disse personene slapp ombord i flyet i Bologna. Har selv sittet på samme fly som fulle folk og de som gør mye utav seg i flyet er som regel ikke de som sitter stille og rolig i avgangshallen heller. Noen flyselskaper kan virke litt lite selvkritisk i slike situasjoner. En beruset person har jo svært lite stille opp med om det skulle bli diskusjon om kostnadene i ettertid. Har du drukket alkohol så kan du jo behandles som fritt vilt. Også selv om det er flyselskapet som har solgt alkoholen til deg.

Når det er sagt, så vet jeg jo ikke hva som skjedde i denne spesielle saken, og også jeg mener at det kan være episoder der det er helt på sin plass at passasjerene må ta hele ansvaret (og regningen) for det som skjer.

SQ 777
22-11-2010, 13:29
Er vel ikke så lett å se dersom de har hivd innpå noen store knerter i halvtimen før avgang...:drunk:

sukram
22-11-2010, 13:35
Det høres jo veldig enkelt ut; send regning for totalutgiftene og ferdig med det.

Det er dessverre for flyselskapene en masse praktiske hindre for å inndrive de pengene de presumptivt har rett på. Det vet alle som har jobbet med inkasso og/eller har møtt slike problemstillinger som jurist. Du må ha tvangsgrunnlag, det må være dekning hos den pengene skal inndrives fra og som en bonus for flyselskapene som flyr passasjerer med en annen nasjonalitet, må man skaffe seg tvangsgrunnlag i den stat borgeren er bosatt i.

Alt dette er gjerne dyrt, tidkrevende og gir slett ikke sikker dekning for kravet. Flyselskapene kan derfor fort ende opp med å måtte betale regningen selv, så det er lett å skjønne hvorfor de allerhelst forsøker å slippe og havne i den situasjonen at de må mellomlande.

OEH
22-11-2010, 13:38
Fyll på fly er en uting.
Nordmenn er helt klart værst i klassen ved siden av russere.
Men ofte kan man faktisk snakke til russere, i motsetning til Nordmenn som er så utrolig "verdensvante" og som kan alt.
Det var da voldsomt til generalisering da...

Tally-Ho
22-11-2010, 14:15
De fleste flyselskaper er beskyttet mot "DISRUPTIVE PASSENGERS" gjennom Tokyo-konvensjonen (1963), og kan således med dette som grunnlag avvise pax, ev. overlevere de til politi ved mellomlanding etc.

De fleste selskaper i vår del av verden har i flere år hatt fokus på problematikken, etter at det gjennom noen år var en klar vekst i antall "disruptives" - og kabinbesetningene har opplæring i å takle slikt, og er også utstyrt for dette.

I mitt eget selskap har man snudd trenden for snart ti år siden, og antallet "disruptives" er stabilt lavt, og nærmest forsvunnet som fenomen.
Opplæring, klare prosedyrer, skriftelige advarsler på forhand i luften, samt tett samarbeid med innsjekkings-og gatepersonell før avreise er noen av virkemidlene.

Det virker på meg også som om nesten alle pax vet at man har fokus på dette, og at man er "springloaded" med hensyn til flysikkerhet. Etter 11. september 2001 har man sett dette veldig klart blant pax. generelt, og forståelsen er stor for at man har et regime i luften som ikke tillater "bråk".

Om jeg skal være veldig generell, så er det visse tegn som tyder på at nordmenn er overrepresenterte i forhold til svensker og dansker. (nyrikdom?) Men igjen - dette er veldig generelt, siden antall disruptive pax er så få hos de skandinaviske selskapene.

Tally-Ho