PDA

View Full Version : Bilderedigering

VC-10
20-11-2010, 12:14
Jeg har akkurat fått reject (fra Airliners.net) på bildet under av en Do 328jet tatt på Værnes. Jeg er vant til at bildene ikke blir antatt, så det plager meg ikke nevneverdig. Men denne gangen kan jeg ikke skjønne begrunnelsen. Det var nemlig Dark.
I mine øyne er eksponeringen helt fin, og jeg kan ikke skjønne hva som skulle vært gjort annerledes.
Siden det på forumet sitter mange med adskillig bedre kunnskaper innen fotografering og redigering, vil jeg gjerne spørre dere om hvordan dere ser på dette bildet og hva jeg kunne gjort for både bedre eksponering og etterbehandling!

Bildet er vedlagt under:

28550

:thumbup VC-10

KAB
20-11-2010, 13:10
Eksponeringen av dette motivet er det ikke noe i veien med, det er min mening. Vi må bare innse det faktum at screenere hos airliners.net ofte glemmer å ta av seg solbrillene...

findus
20-11-2010, 20:09
Jeg har mange ganger lurt på hva som er årsaken til avviste bilder, men når jeg går litt etter i sømmene er det nok hold i de tilbakemeldingene som kommer.
Vet ikke om du har lastet opp originalbildet fra Airliners her, men jeg åpnet dette bildet i photoshop og gikk inn på levels. Der ser du omfanget i bildet (fra mørkeste til lyseste del i bildet), i dette bildet er det ikke optimalt fordi det hvite er ikke helt hvitt. Bildene under viser det i kurven.

(Har oppdatert bildene under for å vise det litt tydeligere)

http://i875.photobucket.com/albums/ab320/lars_58/airliners-1.jpg

I bildet under ser du at kurven er strukket ut og bildet er blitt lysere og renere i høylysene.

http://i875.photobucket.com/albums/ab320/lars_58/airliners2-1.jpg
Se om du kan gjøre det om, send det inn på nytt og vips så kan det være på plass.
Det er nok ikke helt tilfeldig bedømming av bildene... tvi, tvi

Ingen garanti, men et innspill.

Halvorsn
20-11-2010, 22:28
Hm.. har fått lignende hos bl.a. Planepictures.net, hvor et likt eksponert bilde fikk reject ettersom det var "Dark/dull weather" og jeg tror det ligger noe i det siste der - dull weather. Kan være at siden det ligger i skyggen på en ellers relativt lys dag at de kunne komme på noe slikt. Men Findus har rett - det kunne vært jevnere levels. Etter arbeid i levels, kan arbeid i (iallefall i cs4 som jeg jobber i) Curves være lurt, for å få litt mer spenst i bildet ;) Lykke til videre i anet-contribution :) har et par bilder inne i køen idag som nok ikke er ferdig screenet før godt ute i neste uke... Suger å bare ha det éne bildet inne altså! Så mye deiligere (dette har jo blitt økt siden jeg har en del bilder der) på Planepictures.net hvor jeg har 5 i køen samtidig... Men anet er jo anet, da

VC-10
21-11-2010, 15:50
Takk for tips - jeg får jobbe videre med det og se om det gir resulatat!

viking1965
21-11-2010, 18:48
Personlig ville jeg eksponert ca 1/2 EV-stop lysere (vha eksponeringskomp). Lukkertiden vil bli litt lengre, men i denne settingen er jo ikke det noe problem. Fordelen er at du flytter hele tonerekken (histogrammet) mere over til høyre slik at høylysene er bedre plassert, men uten å brenne ut,selvsagt.
Resultatet kunne da blitt: :)
http://home.online.no/~nordlid/artimages/D328J_TRD_2.jpg
Dette bildet, som jeg antar er fra samme serien,fremstår forøvrig som bedre eksponert og det er vel bare tilfeldigheter at lyset og lysmåleren har "rota" det litt til på det første bildet:(

Ellers veldig bra forklaring av Findus og Halvorsen på hvordan du kan øke kvaliteten på bildet.

TobyAllan
22-11-2010, 16:24
Ikke lett at gjøre airliners tilfredse :) men bra vi spesialister her på forumet som kan gi konstuktiv kritikk, ellers bilde av et fint fly :)

Halvorsn
23-11-2010, 17:47
Men går det an å spørre om hva Anet mener når en av grunnene til rejection på et bilde jeg lastet opp var "personal"? Hva søren mener de med dette? Hele rekka: "Reject reason: overedited quality editing personal ". Men når de sier "contrast" på dette (http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=01890615), mener de vel for LITE, ikke sant? Håper ikke dette var for OT for moderatorene

viking1965
23-11-2010, 17:56
Men går det an å spørre om hva Anet mener når en av grunnene til rejection på et bilde jeg lastet opp var "personal"? Hva søren mener de med dette? Hele rekka: "Reject reason: overedited quality editing personal ". Men når de sier "contrast" på dette (http://www.myaviation.net/search/pho...hp?id=01890615), mener de vel for LITE, ikke sant?
Oversatt til norsk mener de kanskje noe sånt som: "Synes dette var ganske dårlig redigert - iallefall på min skjerm. Klart overbrukt skygger/høylys, og med bismak av komprimering og dårlig kontrast"

findus
23-11-2010, 20:32
Men går det an å spørre om hva Anet mener når en av grunnene til rejection på et bilde jeg lastet opp var "personal"? Hva søren mener de med dette? Hele rekka: "Reject reason: overedited quality editing personal ". Men når de sier "contrast" på dette (http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=01890615), mener de vel for LITE, ikke sant? Håper ikke dette var for OT for moderatorene

Når jeg har fått tilbakemelding om "personal" har det vært relatert farge, og da redigert med et "personlig" preg. Ved lav kontrast har jeg fått bemerkningen "soft".

http://i875.photobucket.com/albums/ab320/lars_58/airliners3.jpg

Her har jeg delt bildet i to. Den venstre delen er ubehandlet, på den høyre har jeg kjørt "Auto color correction" i Photoshop. Stor forskjell. Se på bygningen i nederste bildekant, for meg ser det ut som den venstre delen er blålig, den høyre virker mer nøytral (på min skjerm) mulig noe for varm i tonen. Det kan være et verktøy de benytter seg av som fanger opp dette. Jeg tror mesteparten av de vurderingene de foretar er målbare. Ellers vil de havne i endeløse diskusjoner med gode fotografer og bildebehandlere.
Dersom bildet er tatt i overskyet vær er det ofte for lett å justere kontrasten eller skarpheten litt i det meste laget. Da kan det bli "personal" justering der også...

ENGM 911
23-11-2010, 20:38
Makan til pirking :lol: Hvermansen ser ikke forskjell allikevel.

Halvorsn
23-11-2010, 22:45
Takk for innspill Findus. På skjermen min blir det bra på noe, men særlig i midtones blir det i varmeste laget. Får ta en titt på RAW-filen og gjøre noen endringer der, som økt kontrast og noe varmere ;) Fint at du påpekte det!

findus
24-11-2010, 07:26
Takk for innspill Findus. På skjermen min blir det bra på noe, men særlig i midtones blir det i varmeste laget. Får ta en titt på RAW-filen og gjøre noen endringer der, som økt kontrast og noe varmere ;) Fint at du påpekte det!

Den høyre delen er sikkert ikke optimalt redigert (på et allerede redigert bilde), men eksempel på at det kan være ting å forbedre selv om bildet i utgangspunktet ser veldig bra ut. Det er det som gjør det spennende å sende inn til airliners for å se om man lykkes...

Halvorsn
24-11-2010, 12:33
Helt enig! Nettopp det at det ER så vanskelig å få inn bilder gjør at de "få" (les 1,7 mill.) bilder som kommer inn som gjør at standarden er så høy, og det å kunne få et par bilder inn der er gøy :)