View Full Version : Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
DAT har lagt ut sine to SAAB 340 til salgs og disse skal erstattes med ATR-42 på blant annet OSL-RRS.
Det er gode nyheter da SAAB'en, spesielt i helgene, ofte er fullbooket på denne ruten :up:
det er jo bra for RRS, men hva betyr det for VDB, som gjerne flys av samme flyet, men det sies med langt færre pax?
Det blir i hvertfall en overkill på VDB! Så istedet for de 2 daglige passasjerene å ha en Saab 340 for seg selv vil de nå ha en ATR-42. Snittbelegget på den ruten vil vel bli 5% eller noe slikt?
Rutetidene blir som før, så ATR'en skal også innom VDB. Snittbelegget blir jo selvfølgelig lavere i forhold til antall seter, men vil tro det ville blitt dyrt å ha en SAAB 340 bare for VDB. Det er kostnadseffektivisering som er stikkordet.
Har de alt skaffet seg erstattere?
Så vidt meg bekjent ikke nei, men dette er veldig, veldig ferskt. Begge SAAB skal selges eller eventuelt leases bort.
FlightDeck
23-11-2010, 21:02
DOT har fått nytt interiør i et av sine ATR 42-300-fly.
DOT LT´s renoverede ATR42-300 fly fremstår med en ny kabineindretning som 'et af verdens flotteste ATR-fly', mener DAT-direktør Lars Høeg.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=39654
Nea Radio melder at begge Saab-340 maskinene er lagt ut for salg. Det er en 46-seters ATR-42 (muligens LY-ARI) som skal settes inn på ruta OSL-RRS. ATR-42-maskinen blir sannsynligvis ikke satt inn før Saab-en som brukes i dag blir solgt, og ny hangarport på RRS er nødvendig for at flyet skal komme inn i hangaren.
http://www.nearadio.no/v/a/stoerre-roerosfly-2116/
Blir det ATR på BLL/EBJ-SVG ruten også da?
Blir det ATR på BLL/EBJ-SVG ruten også da?
Er det DAT som trafikerer BLL/EBJ-SVG? Det er DOT LT som fly på RRS for tiden.
www.flydot.no
Ruta mellom Danmark og Stavanger markedsføres som en DAT-rute men oppereres under DOTs AOC. På flyplassen er rutenummeret da også vist som R6xx.
ATR skal også gå inn på denne ruten.
På Fagernes blir det skikkelig overkill med en ATR men den ruten flyes i kombinasjon med RRS så det spiller liten rolle.
Hvilket fly har operert Danmark-Stavanger-ruta til nå?
Mener du at Fagernes skal være "mellomlanding" på RRS-OSL, som det har vært på sommerruten til DOT LT Saab 340?
Det er SAAB 340 fra DOT som har fløyet ruten på vegne av DAT.
EBJ-BLL-SVG blir fløyet av DOTs LY-RUS
Og rutene til RRS og VDB av LY-RUN
Det jeg mener med at VDB flyes i kombinasjon med VDB er at flyets routing er RRS-OSL-VDB-OSL-RRS. Noe mellomlanding slik som har blitt prøvd en sommeren 2009 fristet ikke til gjentagelse.
Vet at ATR 42 er litt større en SAAB 340, men hvordan er drivstoff forbruket når man sammenligner disse to?
ATR ca 100 kg mere per time end SAAB 340. ATR42 ca 600 kg per time.
EBJ-BLL-SVG blir fløyet av DOTs LY-RUS
Og rutene til RRS og VDB av LY-RUN
Det jeg mener med at VDB flyes i kombinasjon med VDB er at flyets routing er RRS-OSL-VDB-OSL-RRS. Noe mellomlanding slik som har blitt prøvd en sommeren 2009 fristet ikke til gjentagelse.
Ja slik det er i dag ja. Jeg tror det kan være LY-ARI som tar over for Saab på RRS, siden det skal være et 46-seters fly. Hvis ikke de tar i bruk en DAT-maskin.
Har vært i kontakt med dat.dk, og de hevder via e-post at det for øyeblikket ikke eksisterer planer om å bytte ut Saab 340 med ATR-42.
Har vært i kontakt med dat.dk, og de hevder via e-post at det for øyeblikket ikke eksisterer planer om å bytte ut Saab 340 med ATR-42.
Hehe, vet ikke hvem du har sendt til men det er klart at ikke alle i DAT vet nøyaktig hva flåteplanene er. DAT driver med veldig mye forskjellig så ikke alle har oversikt over alt.
Var i kontakt med en salgsassistent i DAT, men fikk etterpå en melding av en annen salgsassistent som kunne bekrefte at det er planer om å bytte ut Saaben.