PDA

View Full Version : Billigste om enn slitsom vei til EBG?

Chriscross
18-11-2010, 21:35
Hei,
Med tilbudet sas kjører om dagen med ARN og CPH til 395 nok,vil prisen for gullkort var like under 14 000 nok gjennom 35 flyginger. Kan dette være billigste måten til Star gold om dagen?

Someone
18-11-2010, 23:24
Hei,
Med tilbudet sas kjører om dagen med ARN og CPG til 395 nok,vil prisen for gullkort var like under 14 000 nok gjennom 35 flyginger. Kan dette være billigste måten til Star gold om dagen?

Billigste måte er vel de gangene SAS har tilbud på dansk innenriks. Da mener jeg man kan få det for et par tusen mindre

LN-TIB
19-11-2010, 03:44
Du rekker flere turer innenriks pr dag om du vil få dette unnagjort fortest mulig ;) Vær oppmerksom på at det blir mye CRJ900 om du velger den løsningen

Twin Otter
19-11-2010, 04:09
Dumt men enkelt spørsmål: Det er altså mulig med opptjening på EB innenriks i Danmark og Sverige?

robertaas
19-11-2010, 07:45
Nå banner jeg antagelig i kirka, men er det virkelig verdt så mye å ha EBG?

-Man kan også bruke business checkin med sølv.
-Fast lane for sikkerhetssjekk sparer kanskje 10 minutter, men har har ofte blitt sluset gjennom der selv uten kort og i USA holder det med sølvstatus.
-Lounger slipper man inn i med Diners-kort. Og lounge i Oslo trenger man vanligvis ikke om man ikke er der i transit.

FlightDeck
19-11-2010, 07:55
Dumt men enkelt spørsmål: Det er altså mulig med opptjening på EB innenriks i Danmark og Sverige?

Ja, det har alltid vært mulig å tjene poeng på danske innenriksruter - og i Sverige har det tidligere vært restriksjoner som gjorde at du bare kunne tjene statuspoeng og ikke poeng til bruk. Nå er imidlertid restriksjonene opphevet.

SudCaravelle
19-11-2010, 08:12

-Fast lane for sikkerhetssjekk sparer kanskje 10 minutter, men har har ofte blitt sluset gjennom der selv uten kort og i USA holder det med sølvstatus.
-Lounger slipper man inn i med Diners-kort. Og lounge i Oslo trenger man vanligvis ikke om man ikke er der i transit.

Jeg stusset faktisk litt på det selv. Du få mye god mat og drikke på flyplasser for 14.000 NOK, og sølvkort samt Diners hjelper jo også litt for komforten.

Den sosiale statusen ved å ha ett gull kort (av noe som helst slag) i dag er vel lik null.

LNv22
19-11-2010, 08:41
Jeg stusset faktisk litt på det selv. Du få mye god mat og drikke på flyplasser for 14.000 NOK, og sølvkort samt Diners hjelper jo også litt for komforten.

Den sosiale statusen ved å ha ett gull kort (av noe som helst slag) i dag er vel lik null.

Jeg er helt enig i at å fly seg til EBG ved 35 flighter innenriks i Danmark e.l. for kr 14 000 er 14 000 bortkastede kroner.

Men, dersom du gjør det ved å ta en eller to lengre turer i biz (og gjerne tilbudsbiz) i året, samt litt annet snacks, blir veien til EBG eller vedlikehold av EBG, en hyggelig affære.

Lufthansa kjørte IC tilbud i biz fra Frankfurt i sommer til kr. 11-12 000. Det gir sølvkort og er halvveis til EBG. En svært behagelig start og slutt på ferien (noen her inne vil nok hevde det blir en del av ferien), hvor man betaler ekstra men også får mye igjen for det der og da.

Synes også FlightDeck sin siste langtur til New Zealand også er et godt eksempel: Eco+ og Biz med SK og TG for kr 15.000 som ga 50.000 poeng. Mer enn nok til EBG. Om dette var en feilprising og egentlig skulle kostet kr 20.000 synes jeg fortsatt det er en god deal for prisen, tatt i betraktning eco+ og biz helt til NZ. + EBG på kjøpet..

Så, det stemmer det du sier vedr. 35 enkeltreiser for EBG, men ellers er bildet langt mer sammensatt.

Someone
19-11-2010, 08:59

Ja, med SAS (og i USA), men er greit å ha den fordelen andre steder også. Spesielt siden vel de fleste reiser for EBG-kunder vel skjer innen europa....og 10 minutter er ganske mye

Nå er det begrenset med steder det er Diners lounger og mange steder ligger de litt kronglete til. Itillegg til at det kreves at man faktisk har Diners

Og på OSL er jo faktisk et av de stedene man før mest glede av loungen. Pga sprengt kapasitet er det jo til tider like kaotisk som et market i Mumbai der oppe (man mangler bare kuer som går rundt) og er defitivt greit å kunne ha tilgang til loungen og slappe av der når man har tid til det

Itillegg kommer fordeler som mer bagasje, både mer hos SAS, men også hos partnere, noe sølvkort ikke gir (bortsett fra i USA). Men får også prioritet i både telefonen til SAS og ikke minst så kan man snike forbi køen i Star selskapenes sine transfer skranker. Noe som er gull verdt på kaotiske dager. Da samme gjelder bagasje service på SAS stasjoner

Og man slipper å betale for SAS-brandede kredittkort

Som LNv22 også skriver, å cashe ut 14.000 bare for å ha et gullkort ser jeg ikke poenget med, men når man først før det gjennom reisingen man uansett bedriver er det gull verdt. Selv om man iblant ikke velger billigste løsning og kanskje tar en liten omvei

Dag Viking
19-11-2010, 09:55
35 flygninger til Argentina for å få gullkort?
Takk, men nei takk.
Hadde ikke gjort det om det så var gratis.

BSSW
19-11-2010, 10:10
Takk, men nei takk.
Men du må innrømme at prisen var grei ;)

Chriscross
19-11-2010, 11:12

For å si det sånn, ikke for meg:).

Chriscross
19-11-2010, 11:16
Takk, men nei takk.

Nå synes jeg du er pirkete;). Det var langt fra sofaen (og tastaturet) og frem til TV-skjermen i går kveld...

SudCaravelle
19-11-2010, 11:23
Jeg ser fremdeles ikke de helt store fordelene med kortet som forsvarer ekstra reising…
(men selvfølgelig fordelen av ad det følger med som en bonus på planlagt reise)

De kollegaer og venner jeg har som har EBG (og en Pandion) ser ikke på dette som så veldig stort.. men det hører med til historien at de har ofte økonomien til å kjøpe seg disse gullkort tjenestene (nei ikke de 10 minuttene i køen) som mat og drikke og eventuelt bagasje.

Blir jeg glad for å få ett EBG kort? Selvfølgelig – jeg er jo fly nerd.. (men kunne spart meg for ”gold” navnet da gullkort var allerede Harry på nitti tallet)
:D

SQ 777
19-11-2010, 11:31
En lite bemerkning. Viktig for oss er totalpoengsum slik at en får ut bonusreiser.. Da betyr gullkort hos de selskap som gir mest ekstrapoeng, mer enn de som er "gjerrige" innenfor samme allianse.

Fast track på OSL for oss som kun reiser kun i fritiden betyr ingenting. OSL er rask uansett. ;)

FlightDeck
19-11-2010, 12:20
Folk har vel ikke gullkort fordi de mener det gir status - men fordi det er praktisk om man reiser mye. Flyr man f.eks. hver uke er det en klar fordel med egen innsjekkingsskranke, fast track, loungetilgang, prioritert på ventelister, prioritert bagasje, ingen telefonkø, etc.

Gullkort er, slik jeg ser det, et virkemiddel for å gjøre reiseopplevelsen smidig og forutsigbar for kunden - og et et virkemiddel for å skape lojalitet til selskapet.

Et gullkort har neppe stor egenverdi om man ikke reiser mye. For meg fremstår såkalte "mileague run" helt meningsløst om man ikke fra før er veldig nær å oppnå gullkort - og om man ikke reiser mye i utgangspunktet, er det i alle fall ingen grunn til å ha gullkort.

SQ 777
19-11-2010, 13:11
Helt enig, Flightdeck.. Mileage run for å få gullkort og deretter ikke egentlig har bruk for det, er dårlig butikk...:spin

FT99
19-11-2010, 21:04
Om man reiser mest privat er ikke gullkort den store greia, men når man reiser i jobben gjør det ganske stor nytte. Å spare tid ved incheck og security gjør ofte at man kan komme litt senere til flyplassen, og dermed jobbe litt lenger. En ekstra halvtime med en kunde kan være verdt mye. Og å kunne vente i en lounge med internet-tillgang gjør også at man kan jobbe der, det er også verdt en del.

Og dersom man behøver å boke om en reise, f.eks ta en tidligere eller senere flight enn planlagt, kommer man lengre fram i stand-by køen dersom flyet er (nesten) fullt. Det skjer kanskje ikke så ofte, men de gangene det skjer er det verdt mye.

En gang kom min flight hjem via CPH for sent, så jeg misset min connection til ARN pga siste flight allerede var gått for dagen. Vanlige pax ble inkvartert over natten på et enkelt motell laaangt fra flyplassen, EGB fikk bo på Hilton.

Jeg synes iallefall jeg har hatt ganske stor nytte av EBG-statusen ved flere tilfeller.

Dag Viking
19-11-2010, 21:09
Nå har jeg aldri vært EBG og kommer sikkert ikke til å bli det så lenge det er bonusforbud i Norge.
Jeg var Flying Blue sølv, gull, og så ble jeg platinum i løpet av samme år mens jeg bodde i USA. Da var dette GULL verdt, med en oppgraderingsprosent med Northwest på ca 90%. Da var status helt topp, spesielt oppgradering men også tilgang til lounge. Jeg tok noen milage-runs for å nå opp til neste status, og syntes den gang at det var vel anvendt tid og penger.
Om jeg hadde gjort det samme for å oppnå EBG med de fordelene det medfører, tviler jeg sterkt på. Siden jeg alltid flyr business når jeg reiser med jobben, så er det få fordeler med EBG som jeg ikke allerede har.

Scanflyer
22-11-2010, 00:41
Har fulgt denne tråden med litt humor de siste dagene. Føler vel kanskje det er på tide å lette litt på slørene her. Undertegnede og Lompen har lenge vært fasinert av bonusprogrammer og da spesielt Eurobonus. Vi har begge jobber som medfører veldig mye reisevirksomhet innenriks, hvor vi har omlag 150 flyvninger hvert år og da for det meste innenriks. Dette har derfor medført til litt frustrasjon over vår EB status. I god kombinasjon med de nye bonusreglene, SAS sitt januarsalg på innenriks i skandinavia og grandiosakampanjen, klekket vi ut en snedig plan for å fly 35 ganger i løpet av en helg.
Vi klarte å sy sammen en reiserute over 4 dager i slutten av mai som innebar for det meste dansk innenriks, men også noen flighter til ARN og HEL.
Jeg skal ikke røpe for mye her, da vi jobber med en trip-report med dette, men kan gi en kort oppsummering:
I forkant og underveis var vi ikke særlig høye i hatten. Vi tilbragte praktisk talt 72 timer i luften og på flyplasser, og det satt sine spor. I etterkant vil vi vel si at vi er glade for at vi gjennomførte hele greia. Nå er vi EBG og nyter godt av de fordelene, og tro meg, det merkes på reisevirksomheten at vi nå kan velge sete ved kjøp av billett og ikke minst få baggasjen kjapt.
Et lite paradoks er at vi gjennomførte dette bare 4 dager etter at askekaoset hadde lagt seg. Og hver eneste av de 35 flyvningene gikk på rute!
Mer info og en del jucie detaljer (vi har en del!) fra helgen kommer i trip reporten. :)

Utflyttet
22-11-2010, 08:15
Nå er vi EBG og nyter godt av de fordelene, og tro meg, det merkes på reisevirksomheten at vi nå kan velge sete ved kjøp av billett og ikke minst få baggasjen kjapt.

Dere har ikke lest alt vi har å si om EBG her inne, altså? ;)

Lykke til! ;)

-A

Blackhawk
23-11-2010, 15:44
He he, høres ut som det blir en festlig trip-rapport å lese etter hvert ja.
Ang. juice er dette noe som deles ut flittig på innenriksrutene i Danmark,
spesielt det med at man kan forsyne seg med juice selv før avgang osv.
etter security - et slikt "opplegg" hadde nok ikke latt seg gjennomføre
i Norge.. he he..