PDA

View Full Version : Hva er kostnadene for å fly til New York tur retur?


bekim
18-11-2010, 16:49
Hei,

Lurte på en ting, klarer noen å regne ut hva kostnadene for en Dreamliner å fly til New York daglig i ett år?
Med tanken på at en dreamliner har 210 seter, ASK er på 0,49 og avstanden til New York er på 5931km.

bekim
18-11-2010, 16:59
Inkluderer ikke ASK fuel pris også?


Fant feks dette fra Norwegians årsrapport:
http://img204.imageshack.us/img204/5761/bilde2j.png (http://img204.imageshack.us/i/bilde2j.png/)

TOS
18-11-2010, 17:16
Hei,

normalt vil man nok inkludere fuel kostnad i CASK, men det har vel vært et par runder hvor både SAS og Norwegian (og sikkert andre også) har rapportert kostnad per setekilometer ekskl. fuel kostnad. For alle praktiske formål er nok det beste målet CASK (inkl. fuel), for fuel er jo en vesentlig del av kostnadene. Målsettingen med å ikke inkludere fuel kan være at man får et bilde av hvor effektivt selskapet driver i forhold til de faktorene de selv kan kontrollere.

bekim
18-11-2010, 17:24
Men vet du hvordan man regner det ut sånn ca? Er det mer info man trenger for å regne det ut?

TOS
18-11-2010, 17:46
Men vet du hvordan man regner det ut sånn ca? Er det mer info man trenger for å regne det ut?

Tenker du på hvordan du skal finne CASK for et gitt flyselskap? Hvis ja, så må man gå i regnskapet, hente ut kostnadstallene fra selskapet og dele på ASK (available seat kilometers). Vanlig praksis er, så vidt meg bekjent, å ta med alle kostnader (dvs. totale kostnader). Det du får ut da er jo naturligvis en gjennomsnittskostnad per ASK. Kostnadene på rutenivå er avhengig av en rekke faktorer (bl.a. lengden på flygningen - det er en viss grad av stordriftsfordeler på en flygning; OSL-EVE har f.eks. en lavere CASK enn OSL-MOL), men hvis du ønsker CASK på enkeltruter så må du nok kjenne noen som kjenner noen...:) Dette er normalt sett ikke informasjon flyselskapene er veldig villige til å gå ut med.

Det finnes forøvrig en rekke bøker om airline economics, hvor kostnadsaspektet belyses (bl.a har Riga Doganis en del bøker som er lesverdige).

Om man skal ta tallene du nevner i første post for god fisk så blir vel regnestykket som følger:
0,49 * 210 * 5931 = ca 610.300, eller ca 2900 per sete hver vei. Nå er det nok ikke slik at CASK er 0,49 for så lange distanser, men jeg aner ikke hva som er et rimelig anslag.

ohegge
18-11-2010, 18:55
Er ikke det bare å regne samme de data du har der da?

Avgifter til flyplasser og luftromseiere underveis er vel kanskje med i ASK? Administrative kostnader. Sikkert også andre kostnader.
Man kan nok tro at det er forskjellig måter å regne dette på for hvert flyselskap omtrent.

Dersom du er opptatt av dette, så, anbefaler jeg faget Air transport Economics ved Høgskolen i Molde! :-) Der kommer man inn på mange aspekter og modeller rundt akkuirat dette! :-)
http://himolde.studiehandbok.no/no/content/view/full/11616/language/nor-NO

Som TOS sier, så er vel ikke tallene for CASK på short og long haul direkte sammenlignbare, nei.
Du får gjøre noen estimater og kvalifiserte gjetninger, noe som vel også flyselskapene gjør før de starter nye ruter

KjetilK
18-11-2010, 22:32
Med tanken på at en dreamliner har 210 seter.

Jeg ville bare pirke litt på denne: Det er vel en veldig low-density, Kjosern skal vel ha inn flere seter? 240, eller mer, kanskje?

Vr
19-11-2010, 01:29
317 seter mener jeg har sett 787-8 med business class. Altså toklasse inndeling

KjetilK
19-11-2010, 07:12
317 seter mener jeg har sett 787-8 med business class. Altså toklasse inndeling

Ser ut til at trådstarter har mer rett: http://www.boeing.com/commercial/787family/787-8prod.html

Vr
19-11-2010, 09:40
Muligens tallet for 787-3 som hadde blandet seg inn her hos meg.

KjetilK
19-11-2010, 11:40
Oppdaget akkurat en referanse hos Wikipedia som gikk hit:
http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/7878.pdf

Det er faktisk en layout der på single-class på opptil 375 seter! Og en long-haul på 187 seter, men jeg tror kanskje ikke den bør legges til grunn for hva en kjosliner konfigureres til. :-) Kanskje det var 224-varianten du hadde hørt, det er en long-haul-variant med tre klasser og soveplasser til crew.

Hvis jeg skulle tippe helt vilt på grunnlag av disse tegningene, ville jeg tippet på 226 economy i 2+4+2 og 42 premium i 2+3+2, så 268 seter totalt. :-)

Toffen
19-11-2010, 14:10
Jeg har et analyseverktøy for beregning av lønnsomheten av flyruter som heter Route Pro. Når jeg legger inn en B787-800 fra Continental på OSL-EWR, får jeg følgende kostnader (NOK):

Aircraft: 194 734
Passengers: 64 448
Airport: 22 451
Handling: 22 848
Navigation: 27 371
Overhead: 111 972
Other: 14 560
Total: 591 132

Cost per ASK: 0,412

Ved en billettpris på kr 2500 hver vei får man en break-even load factor på 89 %.

De fleste av disse kostnadene er uavhengig av flyselskap, men det som er oppført under Passengers og Overhead er mulig å kutte i, f.eks. for Norwegian.

bekim
19-11-2010, 17:08
Jeg har et analyseverktøy for beregning av lønnsomheten av flyruter som heter Route Pro. Når jeg legger inn en B787-800 fra Continental på OSL-EWR, får jeg følgende kostnader (NOK):

Aircraft: 194 734
Passengers: 64 448
Airport: 22 451
Handling: 22 848
Navigation: 27 371
Overhead: 111 972
Other: 14 560
Total: 591 132

Cost per ASK: 0,412

Ved en billettpris på kr 2500 hver vei får man en break-even load factor på 89 %.

De fleste av disse kostnadene er uavhengig av flyselskap, men det som er oppført under Passengers og Overhead er mulig å kutte i, f.eks. for Norwegian.

Ok,takk skal du ha. Men det er sykt at Kjos har nevnt at billettprisene kan kuttes ned til 1500kr tur/retur når de skal åpne opp ruten i 2011?

sail4fun
19-11-2010, 17:10
Kan sikkert selge noen til 1500,- men så var det dette med snittprisen da

LN-MOW
19-11-2010, 17:11
Kjos snakker om de billigste. Toffen om snittpris. Vesentlig forskjell.

Nå sier imidlertid ikke Toffen noe om hvor mange seter han har lagt til grunn for regnestykket.

TOS
19-11-2010, 17:13
Kjos snakker om de billigste. Toffen om snittpris. Vesentlig forskjell.

Nå sier imidlertid ikke Toffen noe om hvor mange seter han har lagt til grunn for regnestykket.

Basert på tallene hans så gjetter jeg på 265-266 stykker.:)

jy

sail4fun
19-11-2010, 17:28
Blir det noen særlig biz plass i 787-8 dadaduda ?

ohegge
19-11-2010, 18:38
La os anta at Kjos har 220 vanlige seter og 20 business class.
Antar videre at prisene starter på 1499 for billigste og deretter samme prosentvis sprangvise trinn opp til 7515 for høyeste lavpris, pluss 7665 for fullflex.
Vi tilnærnet normalfordeler salget av lavprisbilletter, og lar 47 fullflex være solgt. (Er det for høyt?)

Vi lar business Class starte på 14999, med 3 billetter, og 5 til 18749, resterende 12 til 23436

Uten å regne inn andre avgifter, så får man inn da drøye 1,5 mill med 100% kabinfaktor. Er det helt på jordet???? :-o

Hickok
19-11-2010, 20:57
La os anta at Kjos har 220 vanlige seter og 20 business class.
Antar videre at prisene starter på 1499 for billigste og deretter samme prosentvis sprangvise trinn opp til 7515 for høyeste lavpris, pluss 7665 for fullflex.
Vi tilnærnet normalfordeler salget av lavprisbilletter, og lar 47 fullflex være solgt. (Er det for høyt?)

Vi lar business Class starte på 14999, med 3 billetter, og 5 til 18749, resterende 12 til 23436

Uten å regne inn andre avgifter, så får man inn da drøye 1,5 mill med 100% kabinfaktor. Er det helt på jordet???? :-o

Ikke annet enn at dyrest økonomi nok ligger langt høyere enn de du har nevnt her. Erfaringsmessig er fullflex økonomi (nesten) dyrere enn biz restricted.

LN-AFG
19-11-2010, 21:39
Jeg tipper 314 seter.

Det tallet får jeg ved å slå sammen to av kabinoppsettene Boeing har presentert i linken litt lenger oppe.

Side 15 kabinen på venstre side, biz class 2-2-2 fra dør 1L/R til dør 2L/R gir 24 lie flat seter.

Side 16 kabinen på høyre side, eco class 3-3-3 fra dør 2L/R til dør 4L/R gir 290 seter.

Etter at Boeing presenterte B787 i 3-3-3 utgave i eco class, mener jeg ikke å ha hørt noen flyselskap snakke høyt om 2-4-2 layout. Når marginene er små og blir bedre av å presse inn ett sete til i bredden, så vil DY garantert gjøre det.

Toffen
20-11-2010, 11:29
Kjos snakker om de billigste. Toffen om snittpris. Vesentlig forskjell.

Nå sier imidlertid ikke Toffen noe om hvor mange seter han har lagt til grunn for regnestykket.

Nei, men det trodde jeg dere klarte å regne dere frem til:
2500X * 0,89 = 591 132

X = 266

ohegge
24-11-2010, 02:19
Ikke annet enn at dyrest økonomi nok ligger langt høyere enn de du har nevnt her. Erfaringsmessig er fullflex økonomi (nesten) dyrere enn biz restricted.

Ok. Jeg fulgte bare de prosentvise sprangene mellom innenlandspriser, med utgangspunkt i at laveste pris skal være 1499,-

TOS
24-11-2010, 08:24
Nei, men det trodde jeg dere klarte å regne dere frem til:
2500X * 0,89 = 591 132

X = 266

Joda, vi klarte da det. :) Se min post ovenfor...

Toffen
24-11-2010, 09:57
Joda, vi klarte da det. :) Se min post ovenfor...
Du klarte det. Tommel opp!