PDA

View Full Version : KLM utvider flåten med 3 stk A330-300 og 5 stk. E190


Stian
18-11-2010, 15:09
I følge artikkelen skal KL lease tre A330-300 for ekspansjon, mens de fem E190 skal erstatte de siste fem F100 i flåten.
Artikkelen nevner også at KL har planer om å beholde MD11-maskinene til 2016.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=37063

Beechdriver
18-11-2010, 15:21
KLM-planene pr i dag:
3 stk. A330-300 i febr/mars/april 2012. Registrering ikke ennå kjent.
1 stk A330-200 (PH-AON) leveres januar 2013.
3 stk 777-330 i febr 2011, juni 2012 og juli 2012 (PH-BVF,BVG og BVI)

Disse 7 stk. er flåteutvidelse.

MD-11 (10 stk.) skal fases ut mellom 2014 og 2016 og bli erstattet av 10 stk A-330-300. Dato er ennå ikke kjent men det skal gjennomføres når en maskin skal ha D-check.

5 stk. EMB190 erstatter de siste 5 stk. F-100.

Pierre-Henri Gourgeon (sjef for AF-KLM) har sagt at KLM få 9 nye destinasjoner innen 2014. 1 av dem blir Havana og de andre blir sannsynligvis 1 eller 2 i Kina, Rio de Janeiro og Buenos Aires (Aerolineas blir også med i Skyteam) + 3-4 som man ikke ennå har bestemt seg for men jeg går utifra at de er langt borte.

enzv-sola
18-11-2010, 15:45
Kanskje litt off-topic, men:

Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?

BSSW
18-11-2010, 17:11
Kanskje litt off-topic, men:

Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?
En vesentlig fordel med ERJ190 over B735/736 (som er det nærmeste alternativet) er fuelforbruket. Vil tro at det er billigere start- og landingsavgifter (og gjerne andre avgifter) også. Det er sikkert andre som kan komme med flere grunner hvis det skulle være nødvendig ;)

Boeing_fan
18-11-2010, 17:38
Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de resterende Fokker 100 var reservefly, altså fly som ikke går i fast rutetrafikk, men bare settes inn når det er behov, og at de sto på bakken resten av tiden.

Er det ikke dyrt å la splitter nye E190 stå som reservefly?

Dag Viking
18-11-2010, 17:39
KLM-planene pr i dag:
3 stk 777-330 i febr 2011, juni 2012 og juli 2012 (PH-BVF,BVG og BVI)



Finner det litt vanskelig å tro at KLM skal bestille få "Lufthansa"-fly i flåten, spesielt når det er snakk om 77W

Stian
18-11-2010, 17:44
Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de resterende Fokker 100 var reservefly, altså fly som ikke går i fast rutetrafikk, men bare settes inn når det er behov, og at de sto på bakken resten av tiden.

Er det ikke dyrt å la splitter nye E190 stå som reservefly?
Vet ikke hvorfor du trodde KLM hadde en hel flåte av "reservefly" stående. F100 maskinene går i fast rutetrafikk, og det skal selvsagt de nye Embraene også.

LN-MOW
18-11-2010, 17:47
Er det noen som vet hvorfor KLM og LH har gått til innkjøp av E190/95? Hva er fordelene med disse kontra litt mindre utgaver av B737?

De flys av KLM Cityhopper/LH Cityline som har en adskillig rimeligere operasjon enn moderselskapet osv ....

Boeing_fan
18-11-2010, 17:48
Vet ikke hvorfor du trodde KLM hadde en hel flåte av "reservefly". F100 maskinene går i fast rutetrafikk, og det skal selvsagt de nye Embraene også.

Det står på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Cityhopper

"For Standby & Charter use".

OEH
18-11-2010, 18:49
Jeg så en F100 på OSL her om dagen, så det hender tydeligvis at de blir brukt på OSL når demand ikke ikke er på det største.

I og med at KLM har mangel på materiell i city hopperflåten blir nok disse flyene ikke arbeidsledige før nye jungel jets er på plass. Jeg tror de blir brukt fast til enkelte sekundære byer i Tyskland, som Bremen, Stuttgart og Hannover, og også endel på innenriks.

Jeg har prøvd E90'ene til KLM og de er faktisk likandes. Syntes de var langt behageligere enn de eldgamle B733'ene deres iallefall.

MD11
18-11-2010, 20:55
Herlig at de flyr MD11'ene noen år til, når den siste fases ut i 2016 så blir det 26 års trofast tjeneste for KLM, imponerende.

Boeing_fan
18-11-2010, 22:01
Pierre-Henri Gourgeon (sjef for AF-KLM) har sagt at KLM få 9 nye destinasjoner innen 2014. 1 av dem blir Havana og de andre blir sannsynligvis 1 eller 2 i Kina, Rio de Janeiro og Buenos Aires (Aerolineas blir også med i Skyteam) + 3-4 som man ikke ennå har bestemt seg for men jeg går utifra at de er langt borte.

Det er jo bra det. Men finnes det ingen planer for å åpne flere ruter innen Europa? blir det bare på langdistanse det skal ekspandere?

danneh
18-11-2010, 22:19
MD-11 (10 stk.) skal fases ut mellom 2014 og 2016 og bli erstattet av 10 stk A-330-300. Dato er ennå ikke kjent men det skal gjennomføres når en maskin skal ha D-check.


Är detta bekräftat? Läste bara om en "möjlig" order på 9 A333, och de var ett rykte som gick på a.net.

Øivind
18-11-2010, 23:38
Det er jo bra det. Men finnes det ingen planer for å åpne flere ruter innen Europa? blir det bare på langdistanse det skal ekspandere?
Nå er det jo, som det fremgår av artikkelen på long haul det er planer om ekspansjon, derav anskaffelsen av 3 A330. På shorthaul skal jo E-190 erstatte maskiner som skal ut av flåten, så da sier det vel seg selv at det ikke er mye rom for ekspansjon. Tror ikke det er så mange markeder i Europa som er underserved av KL heller.

Boeing_fan
19-11-2010, 00:01
Nå er det jo, som det fremgår av artikkelen på long haul det er planer om ekspansjon, derav anskaffelsen av 3 A330. På shorthaul skal jo E-190 erstatte maskiner som skal ut av flåten, så da sier det vel seg selv at det ikke er mye rom for ekspansjon. Tror ikke det er så mange markeder i Europa som er underserved av KL heller.

Nåja, det er da fremdeles noen ruter de mangler innen Europa også. Hadde håpet på enda flere E190s, men det skjedde altså ikke i denne omgang.

Øivind
19-11-2010, 00:07
Nåja, det er da fremdeles noen ruter de mangler innen Europa også.
Tror ikke de mangler så mange ruter som er relevante for de å fly til.

LCH
19-11-2010, 00:35
Finner det litt vanskelig å tro at KLM skal bestille få "Lufthansa"-fly i flåten, spesielt når det er snakk om 77W

Den der må du forklare? :drunk: :colgate:

Skyliner
19-11-2010, 00:47
Regner med att det Dag Viking mener er att 30 er produsjonsnummeret til Lufthansa:)

Boeing_fan
19-11-2010, 01:21
Tror ikke de mangler så mange ruter som er relevante for de å fly til.

Amsterdam-Sofia mangler hvertfall. Utrolig mange reisende dit både fra USA og hele Europa og med KLMs enorme europiske rutenettverk vil den ruten gå rimelig bra tror jeg. Dessuten så har Bulgaria Air monopol på ruten, og dette er en av deres melkeruter. KLM flyr jo til BUC, så jeg kan ikke skjønne hvorfor SOF ikke er på rutekartet.

KLM skal vel også fase ut sine 733/734 i nærmeste fremtid går jeg ut ifra. De har noen 737NG fly på bestilling, men disse holder akkurat til å erstatte 737CL. Kanskje de bestiller noen flere NG i tillegg, hvem vet.

Siden KL har valgt å fase ut sine Fokker 100 til fordel for E190 er det jo rart de ikke faset ut F70 til fordel for E170, men det kommer kanskje i løpet av noen år?

Øivind
19-11-2010, 04:17
Amsterdam-Sofia mangler hvertfall. Utrolig mange reisende dit både fra USA og hele Europa og med KLMs enorme europiske rutenettverk vil den ruten gå rimelig bra tror jeg.
Det tror jeg neppe. Bulgaria er et av Europas fattigste land. Neppe mye forretningstrafikk dit, og svært få betalingsvillige turister. Bulgaria er en feriedestinasjon for prisbeviste mennesker. Det er vel en grunn til at de største flyselskapene i Europa ikke har mange avganger til SOF.
Hadde det vært penger å tjene på å fly dit, så hadde de gjort det. At KLM ikke flyr til SOF kommer ikke av at de ikke har skjønt at ruten ville blitt en suksess, det kommer av at de har skjønt at den ikke ville blitt en suksess.

Dag Viking
19-11-2010, 10:58
Regner med att det Dag Viking mener er att 30 er produsjonsnummeret til Lufthansa:)

Ja, det stemmer. Det naturlige er jo at KLM bestiller 777-306ER

Beechdriver
19-11-2010, 12:20
Det er jo bra det. Men finnes det ingen planer for å åpne flere ruter innen Europa? blir det bare på langdistanse det skal ekspandere?

Langdistanse er KLM's ryggrad. Europarutene mater langdistanse. Kina er innen 10 år viktigere for KLM en USA (i f¢lge KLM-CEO P.Hartman). Nye Europa destinasjoner blir ikke utelukket men den ¢konomiske veksten finner sted i Asia, Latin-Amerika og visse Afrikanske land. I Europa ¢ker KLM frekvense til bl.a. OSL og TRD.

Beechdriver
19-11-2010, 12:21
Är detta bekräftat? Läste bara om en "möjlig" order på 9 A333, och de var ett rykte som gick på a.net.

Ledelsen i KLM har bekreftet dette ovenfor de tillitsvalgte. I går ble det også nevnt i nederlandsk presse.

sk931
19-04-2015, 20:49
Placerer denne her i mangel på bedre, men ....
Igår lørdag fløj jeg AMS-CPH ombord på en KLM Cityhoppeer EMB 190....Det var første gang at jeg prøvede den. OG jeg må sige jeg blev postitiv overrasket...Pladsen var god, sæderne comfortable, capasiteten er 100 seats ...alt i alt en god oplevelse..
Hvordan den så er rent økonomisk, skal jeg ikke kunne sige, men jeg kunne sagtens forstille mig, at dette kunne være en mulighed for SAS...
Hilsen Ole