PDA

View Full Version : Visum/passregler hovedtråd (del 1)

Pages : [1] 2

Concorde
18-11-2010, 08:40
Norske statsborgere trenger visum for å besøke ca. 90 av verdens land. Ofte må du søke om visum på forhånd, og du blir nektet innreise dersom du tropper opp uten de riktige papirene limt inn i passet.
I verste fall blir du stående på flyplassen hjemme i Norge: Flyselskapene er strenge med å påse at visumet er i orden før de lar deg sjekke inn til en gitt destinasjon.

http://www.aftenposten.no/reise/article3898832.ece

Fnate
18-11-2010, 09:00
Takk for en nyttig link.

Egenes
18-11-2010, 09:25
Ankommer du til Jordan via Aqaba får du gratis 30-dagers visum.

Mchansern
18-11-2010, 09:38
Kambodsja
Nordmenn trenger visum til Kambodsja. Det er mulig å søke om e-visum for inntil 30 dager på nettet til en pris av 25 dollar.

Du kan også få det ved grenseoverganger og på flyplasser. Bare husk å ta med passbilder og Dollar cashmoney!

Superhai
18-11-2010, 11:09
Generelt vil jeg ikke anbefale å bruke avisartikler og uoffisielle internettsider for visuminformasjon, ihvertfall ikke som noe mer enn en rettesnor. Denne informasjonen kan endres på kort varsel og er sjeldent utfyllende. Og oppdateringer er ofte litt tilfeldig.

Convair
21-11-2010, 17:29
Lite oppdatert virker den også. De har ikke fått med seg at Vietnam har ambassade i Oslo som fikser visum (ved lengre besøk).

Discus
27-01-2011, 19:55
Oppslag på visum/passregler:

http://www.delta.com/planning_reservations/plan_flight/international_travel_information/visa_passport_information/index.jsp

Trent600
04-02-2011, 19:02
Har søkt litt rundt og finner mange som mener man må ha det ved flybytte (til Kina for min del) og mange som sier man ikke trenger det. Det er eventuelt snakk om gjennomgående billett med Aeroflott.

Eks. på en som sier man trenger det:

If I am flying to another country through Moscow do I need a transit visa?
Yes, you do. You should apply for a transit visa to the Russian Consulate showing them your air tickets to and from Moscow. They will issue your transit visa on the grounds of your tickets. Please note that a transit visa can be valid for up to 72 hours.

http://www.russianvisa.org/faq.html#5

Noen som kan si hva som er korrekt?

Trent600
04-02-2011, 19:35
Var visst ikke den beste kilden den jeg fant over. Ambassaden ser ut til å mene jeg ikke trenger det.

Utlendinger som skal reise gjennom russisk territorium til et annet land, trenger et transittvisum. Søknad om transittvisum skal inneholde følgende dokumentasjon:

NB! Man trenger ikke transittvisum ved opphold i inntil 24 timer fra ankomst i transittområde på flyplassen i forbindelse med mellomlanding. Transittvisum har vanligvis maksimal gyldighet i inntil 3 dager.

http://www.norway.mid.ru/webko/visa_eu_nor.html

Discus
04-02-2011, 19:36
Har søkt litt rundt og finner mange som mener man må ha det ved flybytte (til Kina for min del) og mange som sier man ikke trenger det.

http://www.delta.com/planning_reservations/plan_flight/international_travel_information/visa_passport_information/index.jsp

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Those continuing their journey within 24 hours without leaving the airside (international)

transit area:
- if continuing by a domestic flight (also including Belarus) or if the airport of arrival is different from the airport of departure within the same Russian city (e.g. arriving at Sheremetyevo-2 and departing from Sheremetyevo-1 airport in Moscow) then a transit visa is required, as one is entering territory of the Russian Federation.
Står en del annet der også - teksten er hentet for "norsk statsborger til Kina via Russland"

Edricson
04-02-2011, 21:36
Regner med at du flyr SU via SVO. Da kan du få transittvisum på flyplassen i tilfelle du må ut av airside (men det må du kanskje ikke hvis du flyr samme dagen). OSL betjenes fra terminal D, og PEK og PVG skulle dit for få dager siden, men det set ut at de fortsatt er på F, så vær nøye med å sjekke den (det går transferbuss airside mellom D og F).

http://www.svo.aero/en/transit/rules/
http://www.aeroflot.ru/cms/en/flight/transit-passengers

imm
06-02-2011, 09:24
Generelt vil jeg ikke anbefale å bruke avisartikler og uoffisielle internettsider for visuminformasjon, ihvertfall ikke som noe mer enn en rettesnor. Denne informasjonen kan endres på kort varsel og er sjeldent utfyllende. Og oppdateringer er ofte litt tilfeldig.

Enig! Avisarikler er ofte fulle av faktafeil, så stol aldri 100% på det du leser.
I tillegg kan man også lett missforstå tekst både i aviser og andre steder. Hvem skulle vel tro at man får reise uten pass innenfor Schengen med Norwegian etter å ha lest denne siden

http://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/faq/legitimasjon/trenger-jeg-pass/

nime
06-02-2011, 16:35
Her er det mulig å finne ut hva reglene er:
http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/

Benytter TimaticWeb (IATA)

Hickok
07-02-2011, 22:06
Regner med at du flyr SU via SVO. Da kan du få transittvisum på flyplassen i tilfelle du må ut av airside (men det må du kanskje ikke hvis du flyr samme dagen). OSL betjenes fra terminal D, og PEK og PVG skulle dit for få dager siden, men det set ut at de fortsatt er på F, så vær nøye med å sjekke den (det går transferbuss airside mellom D og F).

http://www.svo.aero/en/transit/rules/
http://www.aeroflot.ru/cms/en/flight/transit-passengers
Etter de nå har åpnet den nye gangveien mellom D og F, så er det enklere å ta beina fatt mellom terminalene enn å ta bussen. Tar ikke mer enn 10-15 minutter å gå nå.

LN-BLO
13-02-2011, 18:05
Noen som har erfaring med anskaffelse av visum til Kina?

Hvilke papirer må være på plass når man søker, navn på hotell, flight nr inn og ut av landet, evnt. flight nr på innenriks flyturer i Kina etc. Hvor lenge får man visum, kun for den perioden man angir at man skal være der?

Savipix
13-02-2011, 18:19
Har du provat att läsa på ambassadens hemsida?

http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t300743.htm

jefi99
13-02-2011, 23:42
Noen som har erfaring med anskaffelse av visum til Kina?

Hvilke papirer må være på plass når man søker, navn på hotell, flight nr inn og ut av landet, evnt. flight nr på innenriks flyturer i Kina etc. Hvor lenge får man visum, kun for den perioden man angir at man skal være der?

Der findes single- og double-entry turistvisa. Det er gyldigt i 6 måneder fra udstedelse (men stadig kun med en/to indrejser). Businessvisum fås med multiple entry.
Det er ikke nødvendigt at oplyse hotel og fly ved ansøgning. Dette var nødvendigt i 2008, men ikke længere.

LN-BLO
15-02-2011, 10:05
Der findes single- og double-entry turistvisa. Det er gyldigt i 6 måneder fra udstedelse (men stadig kun med en/to indrejser). Businessvisum fås med multiple entry.
Det er ikke nødvendigt at oplyse hotel og fly ved ansøgning. Dette var nødvendigt i 2008, men ikke længere.

Takk for informasjon...

jb1
23-02-2011, 13:43
Til Russland trenger nordmenn visum. Jeg lurer på om man kan bestille flyreisen først og så ordne med invitasjon fra hotell o.l. i etterkant.

Edricson
23-02-2011, 20:58
Det er ingen som spør om visum når du kjøper billettene. Det er også slik at du kan bli bedt å vise returbillettene når du søker om visum, så det er lurt iallefall. Ellers har ambassaden i Oslo det meste av informasjonen på sine sider: http://www.norway.mid.ru/webko/visa_eu_nor.html

TOS
23-02-2011, 22:13
Et lite tilleggsspørsmål angående visum til Russland. Jeg skal få meg multivisum i forhold til FoU-samarbeid med russiske universiteter, og har fått beskjed om at jeg må stille på konsulatet i Kirkenes personlig. Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Robin882
24-02-2011, 02:34
Hvordan er det med visum og pass når man flyr til Dubai? Får man slikt på flyplassen i Dubai?

Egenes
24-02-2011, 06:13
Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.

Et lite tilleggsspørsmål angående visum til Russland. Jeg skal få meg multivisum i forhold til FoU-samarbeid med russiske universiteter, og har fått beskjed om at jeg må stille på konsulatet i Kirkenes personlig. Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Her finner du oppskriften, tar visst en 10 dager å lage det :)
http://norge.russland.ru/visum/morenews.php?iditem=6

Edricson
24-02-2011, 09:48

Velkommen til Russland, dessverre er det slik det fungerer i mitt hjemland. Du kan prøve å ringe konsulatet i Kirkenes og spørre dem pent (de er egentlig ganske imøtekommende og vennlige der, til forskjell fra konsulatfolka i Oslo etter det jeg har hørt), men tipper på at du må dit ja. Dette er ganske tungvint, også for russere som bor i Nord-Norge: det er dårlig nok å reise til Kirkenes hvis du bor i Tromsø, men bor du f eks på Helgeland blir det helt håpløst, og ambassadens nettside har en streng beskjed til de som vil prøve å stille opp i Oslo hvis de bor i Nord-Norge: "hjemme i Russland får du jo ikke besøke politiet hvor som helst hvis du trenger noen papirer, og på samme måte fungerer vi her".

Jeg ville sterkt fraråde å kjøpe turistvisum. Det går an å gjøre det for engangsbesøk (men jeg har hørt at folk fikk problemer ved grensekontroll hvis de reiste i affærsammenheng på turistvisum), men for et multivisum er det best å ha alt i orden.

TOS
24-02-2011, 15:49
I fobindelsen med en planlagt tur til Russland ser det ut til at det blir nødvendig med en nødløsning med nødpass for en reise til England & Tyskland. Tyskland er vel ikke noe problem, men vil det skape problemer når jeg allerede har lagt inn APIS data for reisen til England? Eller kan man endre passdetaljer med nødpassdata?

Discus
24-02-2011, 16:44
Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.

Oppslag på visum/passregler:

Passport required.
- Passport and/or passport replacing documents must be valid
at least 6 months on arrival.

Visa Issuance:
Visa required, except for Nationals of Norway can obtain a

visa on arrival for a max. stay of 30 days. Free of charge:

- for holders normal passports;

.....
Holders of passports containing an Israeli visa or stamps,
need to obtain a clearance issued by the C.I.D. (Crime
Investigation Dept.) upon arrival.

Anbefaler sterkt at folk sjekker reglene ihht både statsborgerskap og ikke minst transittland i en av de offisielle databasene flyselskapene benytter. Det er fort gjort at noen her slenger ut det var som er relevant ifht. sitt behov/statsborgerskap/passtype.

learjet
24-02-2011, 16:54
Ikke noe problem med nødpass til UK og Tyskland.
APIS kan endres ved innsjekk.

S

gustavf
24-02-2011, 19:59
I fobindelsen med en planlagt tur til Russland ser det ut til at det blir nødvendig med en nødløsning med nødpass for en reise til England & Tyskland. Tyskland er vel ikke noe problem, men vil det skape problemer når jeg allerede har lagt inn APIS data for reisen til England? Eller kan man endre passdetaljer med nødpassdata?

Utstrakt reisevirksomhet som krever innlevering av pass for utstedelse av visum er grunn for å søke om to pass. Det burde være en greiere løsning enn å basere seg på nødpass.

Hickok
24-02-2011, 20:08
Utstrakt reisevirksomhet som krever innlevering av pass for utstedelse av visum er grunn for å søke om to pass. Det burde være en greiere løsning enn å basere seg på nødpass.
Du får ikke dette uten at du har bekreftelse fra arbeidsgiver om at du trenger to pass. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om dette.

Robin882
24-02-2011, 20:17

Så da er det egentlig å bare pakke kofferten og huske passet mitt? Trenger ikke noe annet?

TOS
24-02-2011, 23:11

Du får ikke dette uten at du har bekreftelse fra arbeidsgiver om at du trenger to pass. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om dette.

Takk for tips. Jeg kan nok sikkert snakke med sjefen om å få ordnet en slik bekreftelse. Jeg har hørt om andre kollegaer som har to pass, så noe slikt er sikkert årsaken til det (uten at jeg hadde tenkt på den muligheten).

WF-380
28-02-2011, 21:45
Jeg har sjekket rundt på diverse sider for å verifisere at det ikke fins noen slik 6-månedersregel for hvor lenge passet ditt må være gyldig for å få lov til å reise til USA. Men så leser jeg i Aftenposten i dag at:

Skal du for eksempel til USA, er det ikke nok at passet er maskinlesbart. Det må også være gyldig i seks måneder etter at du kommer hjem.

http://www.aftenposten.no/reise/article4044732.ece

Rører Aftenposten her, eller er dette virkelig regelen?

LN-MOW
28-02-2011, 21:50
Does my Norwegian passport need to be valid for at least 6 months?
No, Norway is one of the countries that is exempt from the requirement that a passport must be valid for at least 6 months from the day that you enter the U.S. If you hold a non-Norwegian passport, please send us an e-mail (oslovisa@state.gov) to check.

http://norway.usembassy.gov/niv_faqs.html

JoeW
28-02-2011, 22:04
Det er en rekke regler mht gyldighet av pass ved reiser til USA - generelt er det 6 måneder, for pass utstedt i noen land gjelder 3 måneder, mens det for norske pass kun behøver å være gyldig for oppholdet.

WF-380
01-03-2011, 08:53
Takk for svarene. Da er det altså Aftenpostens bad. Jeg har sendt mail til journalisten, så blir det spennende å se om de retter opp dette.

WF-380
01-03-2011, 11:47
Kudos til Aftenposten for å ha rettet blunderen. Nå står det:

Politiets tips er å sjekke passene til hele familien nøye. Er du norsk statsborger er passet ganske gangbart i USA. Har du pass fra annet land, bør du sjekke også utløpsdato. Amerikanske myndigheter krever ofte at passene er gyldige seks måneder etter at du har reist til USA.

http://www.aftenposten.no/reise/article4044732.ece

JoeW
01-03-2011, 13:42
''Ganske gangbart''?

Sondbjo
01-03-2011, 17:57
Til Russland trenger nordmenn visum. Jeg lurer på om man kan bestille flyreisen først og så ordne med invitasjon fra hotell o.l. i etterkant.

Det er to untak til dette som du nevner og de er:

1: Hvis man ankommer med båt fra Helsinki(st.peterlines) så kan man bli i Russland i 78 timer UTEN visum.

2. Hvis man reiser igjenom SVO i mindre en 24 timer så kan man bo på novotel ved(utenfor terminalen) flyplassen uten visum. Det har jeg gjort og det hvar et mareritt byråkrati for å komme seg dit!!!!!!

PS: Jeg anbefaler ingen å bruke alternativ nr 2 da dette kan skape en masse problemer i transitt office på SVO. Selvom en viser dem en reservasjon er det ikke sikkert de SURE damene i luken gidder å hjelpe deg!

Superhai
01-03-2011, 22:29
1: Hvis man ankommer med båt fra Helsinki(st.peterlines) så kan man bli i Russland i 78 timer UTEN visum.

Det gjelder også båt fra Stockholm til St. Petersburg. Og også de nye høyhastighetstogene fra Helsinki.

Men jeg er ganske sikker på at det gjelder for den regionen og ikke hele Russland, og 72 timer (tre døgn) ikke 78, men kan ikke finne noe bekreftende info akkurat her og nå.

OSLJW
02-03-2011, 00:42
Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Jeg har selv hatt 3 visum til russland i løpet av det siste året. 2 av dem har vært i forbindelse med jobb hvor invitasjonen har blitt sendt offisielt (UD) til den russiske ambassaden, men den siste (forrige uke) var en ren turistreise. Uansett har jeg aldri ventet lengre enn 30 minutter før jeg har hatt passet i hånden igjen med visum i.

Trikset er å møte opp 30 min før ambassaden åpner så du er først i køen, opptre svært høflig, samt be om at de behandler det ekspress og at du er villig til å betale for det (650 kr tror jeg..)

Kan ikke garantere at dette vil funke i alle tilfeller, men når man kommer til skranken gir de beskjed om hvorvidt de kan fikse det med en gang eller ikke - så dersom du uansett har en time til overs i Oslo i 8-9 tiden en morgen er det jo verdt en sjanse..

(Husk bekreftelse på kjøp reiseforsikring/forsikringsbevis etc. da de visstnok har vært strenge på dette i det siste)

Sondbjo
02-03-2011, 07:50
Er det noen som har erfaring ved å skaffe visum til Hviterusslad på minsk flyplass ved ankomst? Hvordan er det med åpningstider og er man garantert å få visum om man har alle papirene i orden? Jeg er litt usikker på å bruke denne metoden da byråkratiet på flyplasser i de tidligere sovjetlandene er dårlig og veldig usikkre...

stian1
02-03-2011, 21:41
Broren min skal reise til Dubai i ferien, og han har bestilt flybilletter nå og så lurer jeg på om han trenger visum for å reise ned til Dubai? han skal være der i ca en uke.

Glenn
02-03-2011, 21:45
Han trenger visum.
Besøksvisum for 30 dager ordnes på flyplassen i Dubai.

Husk på at man ikke kan ha israelsk stempel i passet, da kan man bli nektet innreise.

http://www.landsider.no/land/emirater/reise/innreise/

stian1
02-03-2011, 21:48
Han trenger visum.

Husk på at man ikke kan ha israelsk stempel i passet, da kan man bli nektet innreise.

TAkk for hjelpen :D

Egenes
02-03-2011, 21:49
Så lenge passet er gyldig minimum 3 måneder etter utreisedato, så får man (som sagt lengre oppe) visum på null komma svisj på flyplassen. Enkleste visumet jeg noen gang har fått!

Robin882
06-03-2011, 22:21

Er pass alt jeg trenger da? Trenger ikke noe form for papirer eller noe slikt?
Det er bare å pakke kofferten å ta med passet mitt? Vil bare være helt sikker her, slik at det ikke blir noe problemer når jeg kommer dit... :)

Discus
07-03-2011, 13:22
Er pass alt jeg trenger da? Trenger ikke noe form for papirer eller noe slikt?
Det er bare å pakke kofferten å ta med passet mitt? Vil bare være helt sikker her, slik at det ikke blir noe problemer når jeg kommer dit... :)

Alltid greit å ha med utskrift av reiserute så man evt. kan vise at man skal ut av landet. Det er ikke behov for noe andre skjemaer el.l. hvis det er det du lurer på.

Viktig å huske på at man aldri er garantert innreise i noe land selv med papirer i orden. (Men det skjer jo i praksis aldri at "vanlige folk" blir nektet innreise dersom pass o.l. er i orden)

Robin882
07-03-2011, 14:07
Okey, takk skal du ha! :)

Mchansern
16-03-2011, 21:17
Har noen venner som var i TLV etter nyttår og har tenkt seg til Tyrkia til sommeren. Går dette i og med at dette er et Muslimsk land, og flere av de liker ikke Israelske stempel i passet?

Det er vel Syria og et par andre hvor du får automatisk nekt i passkontrollen om du har Israelsk stempel.

Vet dere om Tyrkia er like strenge?

Doll
16-03-2011, 22:19
Man slipper visum til Tyrkia med Israelsk pass, så jeg kan ikke tro at et israelsk stempel i et Norsk pass skal by på noen problem.

jb1
16-03-2011, 22:32
Dette er null problem. Israel og Tyrkia har diplomatiske forbindelser. Jordan og Egypt er andre eksempler paa land i Midt-Oesten som godtar israelske stempler i passet. Skal man til andre land i regionen maa man skaffe seg et nytt pass foer avreise.

jb1
15-04-2011, 16:40
Jeg blir aldri helt klok paa visumregler til Russland. Hvor kan man faa invitasjonen man trenger. Jeg skal dit i sommer.

LN-TKP
15-04-2011, 18:19
Jeg blir aldri helt klok paa visumregler til Russland. Hvor kan man faa invitasjonen man trenger. Jeg skal dit i sommer.

Send mail til hotellet du skal bo på, så sender de deg en invitasjon du kan bruke. Deretter er det bare å labbe ned til ambassaden med søknad og invitasjon: http://www.norway.mid.ru/visa_01.html

Om du er lat/ikke bor i Oslo så kan du bruke visumservice. www.visumservice.no

jb1
15-04-2011, 21:06
Send mail til hotellet du skal bo på, så sender de deg en invitasjon du kan bruke. Deretter er det bare å labbe ned til ambassaden med søknad og invitasjon: http://www.norway.mid.ru/visa_01.html

Om du er lat/ikke bor i Oslo så kan du bruke visumservice. www.visumservice.no

Takk. Jeg bor i USA, men vi skal nok faa fikset det.

Superhai
17-05-2011, 21:45
Som en påminnelse for de som ikke tenker så nøye på det:

http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?NØDPASS_VED_OSLO_LUFTHAVN_SOMMEREN_20 11&id=181-129887

Dessuten så vil jeg minne om at nødpass ikke gjelder til USA, UAE, Qatar, Bahrain, Kuwait. Og land som du ikke kan få visum på ankomst, så må du ha passet med visumet i.

Someone
17-05-2011, 21:51
Hvordan fungerer reglene vedrørende visum ved mellomlanding (international-international på PVG) i Kina? Trenger man visum eller transitvisum da?

Discus
17-05-2011, 21:55
Hvordan fungerer reglene vedrørende visum ved mellomlanding (international-international på PVG) i Kina? Trenger man visum eller transitvisum da?

ref. http://www.delta.com/planning_reservations/plan_flight/international_travel_information/visa_passport_information/index.jsp

(La inn Norsk statsborger til Japan med transitt i Kina:

Visa required, except for Nationals of Norway holding

confirmed onward tickets for a max. transit TIRULES/R32 tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from

Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.At all other
airports:
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets

transiting TIRULES/R32 through Guangzhou Airport (CAN) on
the same calendar day. At all other airports:
- Holders of confirmed onward tickets for a max. transit

TIRULES/R32 time of 24 hours.
- All transiting passengers are subject to passport control.

fluxie
17-05-2011, 22:18

Jeg var i transit i PVG på min jorden rundt reise. Man må bare vise at man har connection videre innen 48 timer så går det greit.

Thomas

LN-BLO
18-05-2011, 10:41
Jeg var i transit i PVG på min jorden rundt reise. Man må bare vise at man har connection videre innen 48 timer så går det greit.

Thomas

Satt ved siden av en amerikaner på en flight fra HKG-BKK for to år siden. Han hadde transfer på PEK (LAX-PEK-HKG-BKK, skikkelig melkerute) og hadde gått gjennom passkontroll på PEK og fått ett transferstempel i passet... Flyplasser er på en måte ett "no mans land" så lenge man har transfer til en int. flight, unntaket er f.eks USA hvor man blir behandlet som en innreisende til landet, er dette en slags mellomting?

Discus
18-05-2011, 12:03
Flyplasser er på en måte ett "no mans land" så lenge man har transfer til en int. flight, unntaket er f.eks USA hvor man blir behandlet som en innreisende til landet, er dette en slags mellomting?

I PVG kan du være 48 timer uten visum selv om du forlater flyplassen så her er det kinesiske visumregler som spiller en rolle.

Andre steder er det avhengig av landet (som i USA) og flyplassen (eks. OSL).

Oslo har ikke (selvbetjent) transfermulighet No-Schengen til No-Schengen så kommer man fra EWR og skal til eks. BKK så må man ha tillatelse til å komme inn i Schengen (med mindre de kan løse det "via baktrappa").

Regelen er - sjekk reglene så blir man ikke avvist før avreise.

JoeW
18-05-2011, 12:18
Oslo har ikke (selvbetjent) transfermulighet No-Schengen til No-Schengen så kommer man fra EWR og skal til eks. BKK så må man ha tillatelse til å komme inn i Schengen (med mindre de kan løse det "via baktrappa").

Jfr Timatic så er det ingen "Transit-without-Visa" facility i Oslo/Norge, og som utgangspunkt kreves dermed Schengen-visa for transfer CO/TG.

The Ticketor
19-05-2011, 08:03
Flyplasser er på en måte ett "no mans land" så lenge man har transfer til en int. flight, unntaket er f.eks USA hvor man blir behandlet som en innreisende til landet, er dette en slags mellomting?

Som du ser her over, så er det flere land som ikke tillater TWOV (transit without visa). Noen land, som ikke har TWOV, men likevel har hyppig transittrafikk, har da et opplegg med transitvisum men i andre land så må man oppfylle samme/lignende krav som en vanlig besøkende.

Sådant sjekker man selvfølgelig før man drar, og da kan man benytte seg av f eks:
http://www.landsider.no/
http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/visaform.htm

KLM-linken her over linker deg til en side der du kan søke i TIMATIC, den elektroniske versjonen av Travel Information Manual, som er systemet som benyttes i stort sett hele luftfarten for å sjekke innreisekrav og lignende.

Linken over det igjen er til UD sine landsider, med lignende og annen info, blandt annet med kontaktinfo til forskjellige lands ambassader.

LN-BLO
20-05-2011, 20:17
Reiser til USA i sommer, flyr til IAH og har hjemreise fra YVR. Har en flight fra DFW-SEA og vil reise overland, sannsynligvis Amtrak fra Seattle til Vancouver. Mitt spørsmål er som følger: Dersom man reiser under Visa Waiver så må man ha en bekreftet billett ut av USA (Canada, Mexico + Karibien gjelder ikke med mindre man har statsborgerskap der). Bør jeg ta med en bekreftelse på f.eks. Amtrak billett mellom Seattle og Vancouver som en bekreftelse på at jeg har transport til Vancouver som er mitt avreisepunkt fra det amerikanske kontientet? Eller er dette så firkantet at jeg rett og slett bør søke om ett b-2 visa?

LN-MOW
20-05-2011, 21:04
Det holder at du viser returbilletten fra Vancouver. Men det er svært sjelden de spør.

Dag Viking
20-05-2011, 21:47
For de som har KVS så ligger også denne infoen der.

LN-BLO
20-05-2011, 22:30
Det holder at du viser returbilletten fra Vancouver. Men det er svært sjelden de spør.

Forhåndsbestiller nok en togbillett på Amtrak og tar med denne som en bekreftelse på at jeg faktisk har connection til Vancouver. Isåfall er mine reiseplaner med reiserute nokså godt dokumentert. Har sendt inn en forespørsel til ambasaden for sikkerhets skyld, men uansett, takk for svar!

The Ticketor
21-05-2011, 10:39
Det holder i massevis. Ingen grunn til å involvere ambassaden, men feel free om du har lyst.

Dem kan finne på litt artige ting der også. Hadde en pap i forrige uke som nesten hadde fullført søknaden for et B-2, og det er ikke bare bare og krever kontakt med ambassaden, før noen der fant ut at det holdt med ESTA for henne. Noen ESTA-søknad ble aldri laget dog, så hun var litt oppgitt når ble nektet å sjekke inn. Men det ordnet seg så fint så.

Mchansern
21-05-2011, 13:55
Skal ut på en litt seig tur til sommeren og lurer på om jeg har forstått dette riktig;

1) Skal være i Vietnam rundt 10-11 dager, så da trenger jeg ikke visum fordi jeg er norsk statsborger.

2) Visum til Kambodsja kan visst skaffes på grensen mellom Vietnam og Kambodsja mot et gebyr? Tar med en del passbilder i tilfelle.

3) Visum til Thailand; Samme som punkt nummer 2 bare at vi krysser grensen fra Kambodsja.

LN-BLO
21-05-2011, 14:15
Skal ut på en litt seig tur til sommeren og lurer på om jeg har forstått dette riktig;

1) Skal være i Vietnam rundt 10-11 dager, så da trenger jeg ikke visum fordi jeg er norsk statsborger.

2) Visum til Kambodsja kan visst skaffes på grensen mellom Vietnam og Kambodsja mot et gebyr? Tar med en del passbilder i tilfelle.

3) Visum til Thailand; Samme som punkt nummer 2 bare at vi krysser grensen fra Kambodsja.

Kambodsja får du på grensen, kjøper visum ved konsulat og går gjennom passkontroll og aktiverer 30 dager... Det var hvertfall tilfellet mitt når jeg krysset grensen fra Thailand. Thailand får du visa on arrival gratis, 30 dager.

Twin Otter
25-07-2011, 19:31
Jeg har akkurat booket min første reise til USA. Cool!

Jeg har fyllt in API (Advanced Passenger Information) på bookingsidene og jeg har oppgitt adresse for første overnatting.

Jeg har maskinlesbart Norsk pass som er gyldig en god stund til og jeg er Norsk. Trenger jeg gjøre noe mer? Må jeg fylle ut noe visa-waiver opplegg før avreise? Har ikke tid til å drive å lese i forskjellige nettsteder etter svaret nå, så jeg håper dere kan hjelpe.

Someone
25-07-2011, 19:32

Jeg har fyllt in API (Advanced Passenger Information) på bookingsidene og jeg har oppgitt adresse for første overnatting.

Jeg har maskinlesbart Norsk pass som er gyldig en god stund til og jeg er Norsk. Trenger jeg gjøre noe mer? Må jeg fylle ut noe visa-waiver opplegg før avreise? Har ikke tid til å drive å lese i forskjellige nettsteder etter svaret nå, så jeg håper dere kan hjelpe.

Du må søke ESTA, dvs visa-waiver

Martin
25-07-2011, 20:05

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Søk, og får du godkjent er du good-to-go i to år fram i tid - blir du ikke godkjent, må du ha visum.

jameson82
25-07-2011, 20:31
Er API nødvendig? Fikk aldri spørsmål om det da jeg booka hotell og flybilletter. Hva med Canada? Noe søknader som er nødvendig der?

Twin Otter
25-07-2011, 20:47
Jeg fikk bestilt visa-waiver og godkjent. Så da er det i boks. North Carolina here I come!

Hickok
25-07-2011, 20:57
Er API nødvendig? Fikk aldri spørsmål om det da jeg booka hotell og flybilletter. Hva med Canada? Noe søknader som er nødvendig der?

I Canada fyller du ut innreiseskjema ved ankomst, mye tilsvarende slik det var i USA før.

sk931
25-07-2011, 20:59
Næste uge...Tokyo og så videre til Guam....bliver spændende
Hilsen Ole

Hypern
25-07-2011, 21:26
Han trenger visum.

Dubai ignorerer israelske stempel i passet.

Vr
26-07-2011, 00:19
Dubai ignorerer israelske stempel i passet.

Ikke akkurat, men for den eventyrlystne kan man jo prøve. Alltid en mulighet for denied entry

Hypern
26-07-2011, 09:37
Ikke akkurat, men for den eventyrlystne kan man jo prøve. Alltid en mulighet for denied entry

Fra Wikitravel.
Israeli citizens are banned by the UAE government from entering the country. However, despite much online misinformation to the contrary, as of 2008 Israeli visa stamps are — by official policy [2] (http://www.uaeembassyuk.net/evisas.htm) — quietly ignored

Les her også.
http://www.uae-embassy.org/visas-passports/us-citizens
No visas are required for American citizens ( Holder of regular passports ) before arrival in the UAE and that includes US Citizens with visas or entry stamps from other countries in their passports but you need to be sure that you have the following

mo
26-07-2011, 15:27

API er nødvendig til mange land i verden, men til de fleste destinasjoner legger ikke den reisende merke til det. Passet blir lest ved innsjekk, der legger de inn i systemet det som er nødvendig av API data og informasjon går til de respektive lands myndigheter. Er før øvrig fler og fler land som krever denne informasjonen.

Det som er spesielt med USA er at de krever at det sendes API data flere dager før reisen samt at det er veldig detaljert. Dermed blir man spurt allerede når man bestiller billetten om diverse informasjon.

jameson82
26-07-2011, 16:08
API er nødvendig til mange land i verden, men til de fleste destinasjoner legger ikke den reisende merke til det. Passet blir lest ved innsjekk, der legger de inn i systemet det som er nødvendig av API data og informasjon går til de respektive lands myndigheter. Er før øvrig fler og fler land som krever denne informasjonen.

Det som er spesielt med USA er at de krever at det sendes API data flere dager før reisen samt at det er veldig detaljert. Dermed blir man spurt allerede når man bestiller billetten om diverse informasjon.

Ble aldri spurt om noe sånt da jeg bestilte igjennom US Airways på telefon. Men er vel de samme opplysningene som de skal ha på ESTA?

FlyHi
26-07-2011, 21:17
Ble aldri spurt om noe sånt da jeg bestilte igjennom US Airways på telefon. Men er vel de samme opplysningene som de skal ha på ESTA?

De skal bare bruge køn, fulde navn og fødselsdato. Det skal opgives senest 72 timer før afrejse. Bestilles billetten senere skal det opgives ved bestilling.

Adresse første nat, pasnummer mv skal bare opgives ved check-in.

Piper
26-07-2011, 23:43
Kona og ei venninne skal til Rhodos om noen dager. Passet til venninnen er bare gyldig til 8 oktober. Fant på Star Tour sine sider at passet måtte være gyldig 3 mnd etter hjemkomst. Men er det ikke passfrihet innen schengen? Hvor kan man finne informasjon om slikt eller noen som vet hvordan reglene er?

Discus
27-07-2011, 00:03
Kona og ei venninne skal til Rhodos om noen dager. Passet til venninnen er bare gyldig til 8 oktober. Fant på Star Tour sine sider at passet måtte være gyldig 3 mnd etter hjemkomst. Men er det ikke passfrihet innen schengen? Hvor kan man finne informasjon om slikt eller noen som vet hvordan reglene er?

For Hellas gjelder:
http://www.timaticweb.com/logos/DL/DELTAB2C/in_on_no.gif
Passport required.
- Nationals of Norway may enter with passports valid on arrival.
- Nationals of Norway may enter with passport replacing documents valid on arrival. I Schengen må man kunne dokumentere identitet og statsborgerskap, og for norske sattsborgere er passet eneste dokumentasjon som tilfredsstiller dette. Nasjonalt ID-kort kommer etter hvert og vil da erstate passet innen Schengen. (Det er også forskjell på passfriheten i Norden og Schengens bortfall av grensekontroll. Gammel tråd om emnet Schengen/Norden m.v: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35344 )

Edricson
27-07-2011, 00:05
Timatic sier:

National Norway (NO) /Destination Greece (GR)
Greece (GR)
Passport required.
- Nationals of Norway may enter with passports valid on arrival.

Det blir iallefall ingen passkontroll. Problemet med passet er at det er den eneste gyldige legitimasjonen utenfor Norden, men jeg antar at så lenge dette er gyldig bør det ikke by på noen problemer.

jameson82
27-07-2011, 00:15
De fleste hotell godtar også bare pass som legimitasjonsmiddel..

Discus
27-07-2011, 00:35
De fleste hotell godtar også bare pass som legimitasjonsmiddel..
...siden det er eneste godkjente legitimasjonen for norske statsborgere utenfor Norden. Man skal også huske på at et hvert land i Schengen kan innføre grensekontroll på meget kort varsel, da er det dumt å gamble på at "det funker med førerkort".

fjasebase
20-08-2011, 19:08
Hvilke papirer trenger man for å reise inn i Canada? Og hvilke papirer eventuelt for å reise inn i USA fra Canada (med bil)

Discus
20-08-2011, 19:24
Hvilke papirer trenger man for å reise inn i Canada? Og hvilke papirer eventuelt for å reise inn i USA fra Canada (med bil)

Kortversjonen: Norske statsborgere inn i Canada - pass, inn i USA - pass

Se ellers:

LN-BLO
20-08-2011, 21:16
Kortversjonen: Norske statsborgere inn i Canada - pass, inn i USA - pass

Se ellers:

Det er vel heller ikke nødvendig med ESTA dersom man ankommer USA "overland" fra Canada?

Discus
20-08-2011, 22:41
Det er vel heller ikke nødvendig med ESTA dersom man ankommer USA "overland" fra Canada?

Hvorfor ikke? ESTA er en erstatning for visum, så har du ikke visum må du fylle ut ESTA-søknad. (Tidligere måtte man fylle ut grønn lapp på grensen med mindre du reiste fra USA til Canada og tilbake ila. 30 dager).

International travelers who are seeking to travel to the United States under the Visa Waiver Program (VWP) are now subject to enhanced security requirements and will be required to pay an administrative fee. All eligible travelers who wish to travel to the U.S. under the Visa Waiver Program must apply for authorization...

LN-BLO
21-08-2011, 02:09
Hvorfor ikke? ESTA er en erstatning for visum, så har du ikke visum må du fylle ut ESTA-søknad. (Tidligere måtte man fylle ut grønn lapp på grensen med mindre du reiste fra USA til Canada og tilbake ila. 30 dager).

Ja, mente selvfølgelig visum her, forskjellen ved å ankomme USA overland (fra Canada eller Mexico) vs med fly er vel at du får I-94W/grønn lapp som må leveres tilbake når du forlater landet, sånn som det var før ESTA trådte i kraft...?

LN-MOW
21-08-2011, 02:21
Nei, det er det så vidt jeg vet helt slutt på. Du kommer ikke inn uten at du er registrert i ESTA, uansett transportmåte.

olems
21-08-2011, 08:30
Nytt visumbyrå på trappene i Oslo. Billigst og raske.

http://www.visumexpert.no/

Forumister på Flyprat skal få rabatt :)

SQ 777
21-08-2011, 08:52
Hvordan er det til Myanmar om dagen ?

olems
21-08-2011, 09:00
Hvordan er det til Myanmar om dagen ?

Visa required.

Visa Issuance:
- Holders of a pre-arranged tourist visa can obtain their visa
on arrival, provided:
Visa Issuance:
- Holders of a pre-arranged tourist visa can obtain their visa
on arrival, provided:
- tour is arranged through Travel Agent; and
- holding a Letter of Approval, issued by the Ministry of
Travel and Tourism.

Additional Information:

- Travel to/from Myanmar is only allowed by air or by sea.
- A tourist visa is only valid for a maximum period of 28
days. Applications for extensions are not possible once in

Myanmar. However, a fine of USD 3.- per day overstayed, can
be paid at Immigration upon departure.

Warning:
- Visitors not holding confirmed return/onward tickets could

be refused entry.

Cessna182
21-08-2011, 20:24
Har en gyldig ESTA fra februar for en reise til USA. Skal over igjen til helgen. Er det påkrevd å fornye den med nytt flightnummer, avgangsted og adresse i USA, eller kan jeg blåse idet ?

Someone
21-08-2011, 20:26
Trengs ikke, bare å reise. Har reist flere ganger på min ESTA uten at jeg har oppdatert info

learjet
21-08-2011, 21:06
Som tidligere nevnt så er ESTA gyldig i to år. Men må fornyes hvis du bytter pass.

Flightno, adresse etc er kun optional. Vil tro at det ligger der som en fremtidig funksjon for at man da kan slippe å legge inn dette ved innsjekk / booking.
Pr i dag greier ikke selskapenes system å plukke den infoen. Kun et ja el nei på godkjenning.

S

Cessna182
21-08-2011, 21:07
Er det offisielt at man bare kan reise ? Synes det er en kjangs å ta. Burde vel få dette offisielt fra f.eks. USembassy ?

akira
21-08-2011, 21:14
Jeg pleier å oppdatere ESTA'n min da jeg flyr forskjellige selskaper og ankommer forskjellige stater hver gang jeg skal til USA.

Cessna182
21-08-2011, 21:14
OK er disse opplysningene optional så er jo svaret gitt ! Takk !!!

LN-MOW
21-08-2011, 21:15
Offisielt skal dataene oppdateres, og du vil derfor aldri få ambassaden til å si noe annet. Når systemene blir avanserte nok til å sjekke all info, vil nok dette bli strammet inn.

Like godt å venne seg til å ha det oppdatert. Det tar ikke mange sekundene ...

Rettelse: Learjet har rett ..

You may update your travel information; however this information is optional and is not required.

olems
21-08-2011, 22:14
Kan man komme inn i usa med en 20 Ar gammel dom?(gjelder ikke meg som knapt er 20 selv) :P

JoeW
21-08-2011, 22:15
Kan man komme inn i usa med en 20 Ar gammel dom?(gjelder ikke meg som knapt er 20 selv) :P

Spørs hva dommen gjelder.

Discus
21-08-2011, 22:34
Rettelse: Learjet har rett ..

Yepp - og når det gjelder ESTA så står det svar på veldig mye her:

LN-BLO
28-08-2011, 18:09
Spørs hva dommen gjelder.

Vet ikke helt hva offisielle regler er på dette, men mindre forbrytelser er vel i utgangspunktet ikke diskvalifiserende for innreise/visum til USA, men man er vel diskvalifisert fra å reise med ESTA. Narkotika, ran, voldtekt etc er vel diskvalifiserende uansett(?)...

Fredrik74
28-08-2011, 20:00
Det handlar om brott som inbegriper "moral turpitude" och engelska Wikipedia har en bra beskrivning av vad det gäller inklusive en tabell över vilka brott som räknas in och vilka som inte räknas in.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude

A-380
12-12-2011, 20:04
Noen som vet hvordan Qatar som nasjon, og Qatar som flyselskap stiller seg til Israelsk stempel i Norsk pass?

UD sine sider sier at en kan bli nektet innreise til Qatar.

QR sine nettsider sier ingenting om dette, etter hva jeg kan se.

Google sier både ja og nei, alt etter personer som svarer på diverse forum.

Jada, tryggeste er nok å skaffe nytt pass, men hadde håpet å samle litt mer stempel før jeg kasserer passet (har 1/3 del igjen av det)

joamykle
12-12-2011, 21:41
Jeg har ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg vet at nettopp pga grunnene du nevner i din post, er det mulig å inneha to norske pass!

Ta kontakt med din lokale politistasjon/lensmannskontor (de som utsteder dine pass), så kan de helt sikkert hjelpe deg med dette, uten at du trenger å kassere ditt nåværende pass!

LN-MOW
12-12-2011, 23:26
Ser ikke ut til å være noe problem.

/ 12DEC11 / 2224 UTC

National Norway (NO) /Destination Qatar (QA)

Qatar (QA)

Passport required.
- Passport must be valid at least 6 months on arrival.
Admission and Transit Restrictions:

- The Government of Qatar refuses admission to holders of
Temporary Passports.

Visa Issuance:
Visa required, except for Nationals of Norway can obtain a

visa on arrival for a max. stay of 1 month. Fee: between QAR
50.- and QAR 150.-. (SEE NOTE 11005)
NOTE 11005: When holding a visa issued by the Sultanate of
Oman, For details, click here
Minors:
- Own passport is not required for children provided
For details, click here
Additional Information:

- Visitors are required to hold proof of sufficient funds to
cover their stay and documents required for their next
destination.

- If holding tourist visa, visitor must also hold proof of
confirmed hotel reservation and at least USD 1,400.- or any

major credit card.
- All passengers staying in Qatar for more than one month must
obtain a Residence Permit after arrival.
Warning:
- Visitors not holding return/onward ticket could be refused

entry.

CHECK TINEWS - CHECK LATEST NEWS AND UPDATES ON TRAVEL
INFORMATION

Hypern
13-12-2011, 07:40
Noen som vet hvordan Qatar som nasjon, og Qatar som flyselskap stiller seg til Israelsk stempel i Norsk pass?

UD sine sider sier at en kan bli nektet innreise til Qatar.

QR sine nettsider sier ingenting om dette, etter hva jeg kan se.

Google sier både ja og nei, alt etter personer som svarer på diverse forum.

Jada, tryggeste er nok å skaffe nytt pass, men hadde håpet å samle litt mer stempel før jeg kasserer passet (har 1/3 del igjen av det)

Qatar anerkjenner ikke Israel (vel de hadde noen bånd, men de ble kuttet i 2009 etter Gazakrigen), men israelske stempel ignorerer de. De mest paranoide landene på dette her er Syria, Libanon, Saudi Arabia, Yemen, Iran, Irak, Sudan, Libya og Kuwait.

dc-8-63
13-12-2011, 08:25
Qatar anerkjenner ikke Israel (vel de hadde noen bånd, men de ble kuttet i 2009 etter Gazakrigen), men israelske stempel ignorerer de. De mest paranoide landene på dette her er Syria, Libanon, Saudi Arabia, Yemen, Iran, Irak, Sudan, Libya og Kuwait.

Ikke glem Isreal - jeg fikk skikkelig problemer ved avreise pga. Stempel fra Abu Dhabi

Hypern
13-12-2011, 08:41
Ikke glem Isreal - jeg fikk skikkelig problemer ved avreise pga. Stempel fra Abu Dhabi

Ja det stemmer gitt. Man kommer tilslutt inn i Israel, men kan regne med masse ekstra spørsmål. Det beste er vel å ha et mest mulig rent pass når man reiser i regionen tenker jeg. De har nå iallefall ikke det berømte væskeforbudet på TLV i det minste... Av rent instinkt gjorde jeg klar posen i sikkerhetskontrollen der, men vaktene gav streng beskjed om at den ikke skulle opp. Jaja tenkte jeg. :)

Discus
13-12-2011, 18:08
Sri Lanka har tidligere hatt gratis visum ved ankomst, fra årsskifte er det innført samme opplegg som USA, elektronisk søknad med betaling (USD 50)

bhen
13-12-2011, 20:51
Hei, vad sier panelen, vil det være problem å komme inn i Thailand med provisoriskt pass med 1side igjen i? Siden som er igjen er og den jeg har signert på, men jeg synes den er veldig blank og fin, vill Thai Customs være enige?

Et sant elände dette med å fornye pass som boendes utenfor Oslo, ble nødt til å skaffe provisoriskt innfør en India-tur, 1500kr, tenkte da fikse nytt riktigt under juleferie, men då har svenske polisen bestemt sig for å stenge ned hele systemet 26/12 til 2/1. Neej.

Discus
13-12-2011, 20:54
Hei, vad sier panelen, vil det være problem å komme inn i Thailand med provisoriskt pass med 1side igjen i?

Svensk eller norsk pass? (Norske nød-pass gjelder kun for en reise)

bhen
13-12-2011, 21:34
Svensk Nødpass.. Det står ihvertfall ingen plass at det kun gjelder 1 tur. Men har vel funnit ut at det uansett har for kort gyldighetstid da det går ut knappt 3mnd etter vi ankommer Thailand. Konklusjonen blir enten nytt nødpass, det går å få på konsulat, eller en tur til Oslo.

TG923
14-12-2011, 00:41
Ett provisoriskt pass utfärdas och lämnas ut genast vid ansökan och gäller för en specifik resa . Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige.

http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Provisoriskt-pass/

jameson82
18-03-2012, 17:10
Lite spørsmål om Kina visum. Tenkte å bestille en guidet dagstur med VIATOR ifra Hong Kong til Kina og i bestillingsprossesen står det følgende:
Please note: Your tour will not be confirmed unless you provide the following information at time of booking. This is required for your China Group Visa.

Full Name
Date of Birth
Passport Number
Nationality
Hotel name whilst staying in Hong Kong

Er dette alt jeg trenger å gjøre med tanke på visum i Kina?

The Ticketor
18-03-2012, 17:53
Kina har egne regler for gruppevisum for deltakere i gruppereiser med godkjente reisearrangører. Så det kan absolutt stemme.

The Ticketor
18-03-2012, 17:56
For øvrig kan det nevnes at det snart blir en ny type norsk nødpass med ny farge. Husker ikke i forbifarten hvilken farge det blir, og er ikke på jobben nå, men tror det var oransje.

I forbindelse med dette forventes det at flere land vil nekte innehavere av denne typen nødpass, som blir det eneste norske nødpasset, innreise.

Superhai
18-03-2012, 18:28
I forbindelse med dette forventes det at flere land vil nekte innehavere av denne typen nødpass, som blir det eneste norske nødpasset, innreise.

Jeg vet ikke hvor du har det fra, men det er vel snakk om at det skal komme mulighet for å utstede pass på dagen på Oslo Lufthavn og andre sentrale steder, som skal ha full biometrisk informasjon - men som vil bli vesentlig dyrere.

The Ticketor
18-03-2012, 18:31
Jeg vet ikke hvor du har det fra, men det er vel snakk om at det skal komme mulighet for å utstede pass på dagen på Oslo Lufthavn og andre sentrale steder, som skal ha full biometrisk informasjon - men som vil bli vesentlig dyrere.

Dette har jeg direkte fra politiet, som vi har god kontakt med via jobben. Du husker sikkert hva som skjedde forrige gang vi endret på nødpassene...

Men å kjapt få et "ekte" pass på OSL ville jo vært kanonbra.

badsofa
18-03-2012, 18:39
Noen som vet om det har blitt helt slutt på at express visum til Russland utstedes på dagen? Før tok det 20 - 30 minutter til det var klart, men nå måtte eg komme tilbake neste dag så det ble en ekstra flight over fjellet denne uken.

Har eg vert der på et ekstra travelt tidspunkt, eller må man uansett vente til neste dag nå?

Og ja køen var som alltid enorm og effektiviteten liten ;)

The Ticketor
18-03-2012, 18:44
Hastevisum skall i følge hjemmesiden dems være mulig, men det står at behandlingstiden er 1-3 dager for dette dog.

Fnate
18-03-2012, 22:04
Noen som vet om det har blitt helt slutt på at express visum til Russland utstedes på dagen? Før tok det 20 - 30 minutter til det var klart, men nå måtte eg komme tilbake neste dag så det ble en ekstra flight over fjellet denne uken.

Har eg vert der på et ekstra travelt tidspunkt, eller må man uansett vente til neste dag nå?

Og ja køen var som alltid enorm og effektiviteten liten ;)

Tror det kommer litt an på antall i køen. I rolige perioder har det tatt 20 min. Nå sist (forrige uke) tok det til neste dag. Så det kan altså være litt ymse.

olems
18-03-2012, 23:09
Ja, da lager de mest sansynlig et gruppevisum til hele gruppen. Men erfaringsmessig ville jeg hatt et visum i passet til Kina. Det som er med gruppevisum er at hele gruppen må reise inn og ut sammen, og dersom noen blir syke eller borte. Ja, da sitter du der.

Dette var da svar til gruppevisum til Kina spørsmålet. Jeg så ikke at det var skrevet endel poster etter. Beklager det.

Jamesbond_ppk
25-03-2012, 17:16
her er infoen fra TIMATIC
Quote:
[Information For Normal Passports]
Visa required, except for Nationals of Sweden holding
confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from
Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets
for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.

Hva er riktig her?

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=707839&postcount=19

Jeg ankommer Beijing kl21:30 på en søndag. Drar igjen med LH til MUC dagen etter kl13:00. Har jeg lov til å bo på hotellet på flyplassen (og dermed dra fra flyplassen) eller må jeg bli i Terminalen??

kimmam
25-03-2012, 21:48
Hva er riktig her?

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=707839&postcount=19

Jeg ankommer Beijing kl21:30 på en søndag. Drar igjen med LH til MUC dagen etter kl13:00. Har jeg lov til å bo på hotellet på flyplassen (og dermed dra fra flyplassen) eller må jeg bli i Terminalen??

Dette gjelder nok bare ved Shanghai flyplassene og ikke i Beijing. Jeg har selv kun ~19 timer i PEK på vei hjem fra Tokyo. Jeg forsto det slik at jeg måtte ha visum, men kan jo være at andre regler gjelder angående flyplasshotellet.

Hypern
25-03-2012, 21:54
Dette gjelder nok bare ved Shanghai flyplassene og ikke i Beijing. Jeg har selv kun ~19 timer i PEK på vei hjem fra Tokyo. Jeg forsto det slik at jeg måtte ha visum, men kan jo være at andre regler gjelder angående flyplasshotellet.

Denne posten her på Flyertalk skulle vel oppsummere det hele
http://www.flyertalk.com/forum/16200886-post3.html

Så du trenger IKKE visum til Kina ved 19 timer i Beijing om du skal videre. Du er faktisk fritt til å gjøre hva du vil på disse 24 timene det være seg å ta en tur inn til byen, eller dra til den kinesiske mur. Og det står jo eksplisitt i TIMATIC om at det er lov å forlate flyplassen.

robertaas
25-03-2012, 22:02
En nordmann jeg kjenner hadde billett videre innen 48 timer fra Shanghai og hadde med seg utskrift fra siden som sa at han da ikke trengte visum, men han slapp ikke in på flyet fra Hong Kong til Shanghai likevel, men måtte skaffe seg visum til kina i Hong Kong som gikk på et døgn.

Problemet var at han da mistet flighten og da blir alle bookingene på resten av turen kanselert. Han måtte på kort frist bestille nye billetter for resten av turen og det ble ganske så dyrt.

kimmam
25-03-2012, 22:33

Så du trenger IKKE visum til Kina ved 19 timer i Beijing om du skal videre. Du er faktisk fritt til å gjøre hva du vil på disse 24 timene det være seg å ta en tur inn til byen, eller dra til den kinesiske mur. Og det står jo eksplisitt i TIMATIC om at det er lov å forlate flyplassen.
Okei. Jaja, fikk da et spennende klistremerket i passet :)

Hypern
26-03-2012, 09:03
En nordmann jeg kjenner hadde billett videre innen 48 timer fra Shanghai og hadde med seg utskrift fra siden som sa at han da ikke trengte visum, men han slapp ikke in på flyet fra Hong Kong til Shanghai likevel, men måtte skaffe seg visum til kina i Hong Kong som gikk på et døgn.

Problemet var at han da mistet flighten og da blir alle bookingene på resten av turen kanselert. Han måtte på kort frist bestille nye billetter for resten av turen og det ble ganske så dyrt.
a

Som sagt i posten jeg linket til på Flyertalk så er det største problemet å overbevise flyselskapet ikke kineserne.

Jamesbond_ppk
26-03-2012, 09:35

Takk! Jeg flyr inn til PEK fra HKG på CA. Og som de sier på FlyerTalk skal de kinesiske selskaper være kjent med reglene. Håper det ordner seg :)

robertaas
26-03-2012, 10:29
a

Som sagt i posten jeg linket til på Flyertalk så er det største problemet å overbevise flyselskapet ikke kineserne.Jeg kontaktet Ambassaden og de sa også at jeg måtte ha visum til tross for at jeg faller klart innenfor visumfrihet ifølge websiden.

Jeg svarte at de burde slette eller oppdatere websiden de har med inkorrekt info. Får se hva som skjer, kanskje jeg blir svartelistet...

robertaas
26-03-2012, 10:34
Takk! Jeg flyr inn til PEK fra HKG på CA. Og som de sier på FlyerTalk skal de kinesiske selskaper være kjent med reglene. Håper det ordner seg :)Det trodde også min venn som fløy et kinesisk selskap. Det ble en meget dyr erfaring for ham. Tråden i flyertalk er ett år gammel og de har endret visumreglene siden dette, i tillegg til en mye strengere praksis for nordmenn.

Og ambassaden i Oslo sier som sagt også at jeg trenger visum. Fikk svar fra dem idag.

The Ticketor
26-03-2012, 11:12
Merkelig, for ifølge TIMATIC så er det mulig med TWOV. Men det ville ikke ha vært første gangen et land ikke informerer TIMATIC-folkene om endringer i regler.

Sjekk selv f eks her: http://www.qatarairways.com/no/en/visa-and-passport-requirements.page

robertaas
26-03-2012, 11:33
Merkelig, for ifølge TIMATIC så er det mulig med TWOV. Men det ville ikke ha vært første gangen et land ikke informerer TIMATIC-folkene om endringer i regler.

Sjekk selv f eks her: http://www.qatarairways.com/no/en/visa-and-passport-requirements.pageDet er ikke lett for andre å gi riktig info når ambassadens websider ifølge ambassaden er inkorrekte.

Om noen er i tvil er det bare å ta kontakt med ambassaden, de responderte raskt på e-post.

The Ticketor
26-03-2012, 11:51
Så får man håpe at ambassaden vet hva de snakker om. Jeg har vært i kontakt med mange ambassader via jobben, og det er ikke alltid dem gir samme beskjed hele tiden heller. Om man ikke følger det som står i TIMATIC som reisende så kan man få et problem uansett, siden det er det systemet mer eller mindre alle flyselskap bruker. Og siden de fleste land har gjort det enkelt for seg og lagt mye av ansvaret på nettopp flyselskapene, så kan man fort få problemer om TIMATIC sier én ting og ambassaden sier noe annet.

Jamesbond_ppk
26-03-2012, 13:53
Så får man håpe at ambassaden vet hva de snakker om. Jeg har vært i kontakt med mange ambassader via jobben, og det er ikke alltid dem gir samme beskjed hele tiden heller. Om man ikke følger det som står i TIMATIC som reisende så kan man få et problem uansett, siden det er det systemet mer eller mindre alle flyselskap bruker. Og siden de fleste land har gjort det enkelt for seg og lagt mye av ansvaret på nettopp flyselskapene, så kan man fort få problemer om TIMATIC sier én ting og ambassaden sier noe annet.

Enig. Og har nemlig sent et epost til ambassaden i Oslo uten å få svar.

Tar med uitskrift fra Timatic (som er også tilgjengelig på staralliance.com forresten), også får vi se hva som skjer, hvis ikke det går får vi bare overnatte i Terminalen...

robertaas
26-03-2012, 17:08
Jeg tipset dem om at de burde oppdatere websidene og fikk nå svar:
"Thanks for your advice.We have noticed the problem you mentioned. We are going to change all the incorrect information soon."

Fly med oss
29-03-2012, 22:55
Noen som har erfaringer med å ordne visum til Kina direkte hos ambassaden her i Oslo? Jeg tenker på det at jeg må levere passet sammen med søknaden, og er redd for hvor lang tid det skal ta. Jeg skal reise en del i løpet av våren, og tanken på å plutselig stå uten pass til andre reiser pga. treg saksbehandling gjør meg litt nervøs :drunk:

Superhai
30-03-2012, 01:08
Noen som har erfaringer med å ordne visum til Kina direkte hos ambassaden her i Oslo?

Sørg for at alle papirer er i orden så går det stort sett på den tiden de stipulerer. Sjeldent problemer med tiden.

The Ticketor
30-03-2012, 21:30
Idag måtte jeg nekte 3 pax grunnet for kort gjennværende gyldighetstid på passet. Sjekk hva landet du skal til krever - det holder ikke alltid bare med at passet fortsatt er gyldig.

robertaas
04-04-2012, 13:46
På skjema "V.2011A" ber den kinesiske ambassaden under punkt 4.2 om "Have you ever visited other countries or territories in the last 12 months? If ‘yes’, please specify date, name of countries or territories and purpose of the visits." Det vil bli en svært lang liste, som i alle fall ikke får plass på skjemaet. Noen forslag til hvordan man skal forholde seg til dette punktet?

Fnate
04-04-2012, 14:07
Fyll ut de tingene du har stempel fra i passet ditt...

Edricson
04-04-2012, 18:47
Evt pleier sånne her skjemaer å ha et felt for "diverse opplysninger" i slutten, der kan du fylle inn det som du ikke får plass til i hovedfeltet.

Hilsen en som regelmessig må fylle inn de siste ti årenes reiser i 256 tegn på visumskjemaet til britene :D

Hypern
04-04-2012, 20:47
Evt pleier sånne her skjemaer å ha et felt for "diverse opplysninger" i slutten, der kan du fylle inn det som du ikke får plass til i hovedfeltet.

Hilsen en som regelmessig må fylle inn de siste ti årenes reiser i 256 tegn på visumskjemaet til britene :D

Er glad amerikanerne har DS160 skjemaet online jeg da. Hadde mye tvilsomt å skrive der, blant annet Israel og Vestbredden. Heldigvis spurte de ikke om det på intervjuet.

Islending
06-04-2012, 15:45
Nå må dere slutte å spre slike rykter her... Ble litt stresset med dette TWOV-greiene, og hadde ikke mulighet til å skaffe visum tidsnok. Tok sjansen, og jammen fikk jeg meg en 24t stay permit som tar opp en hel side i passet. Så i dag var det shopping i pearl market og vandring gatelangs i Beijing.

For å få transfer-stamp i T3, gå til mannen/damen som sitter ved det lille bordet helt til venstre for de vanlige skrankene (IKKE transfer-skranken til høyre, den gjelder kun for transfer samme dag). Viste Swiss-bookingen i PDF-form på tablet'en min. Tok ca. 1 min. Ingen kø...

I morgen blir det Swiss F tilbake til Europa (grusomt tidlig).

ANA's hyggelige betjening i NRT hadde full kontroll på transfer reglene, og sjekket meg inn til PEK uten å nøle.

Jamesbond_ppk
07-04-2012, 04:20
Nå må dere slutte å spre slike rykter her... Ble litt stresset med dette TWOV-greiene, og hadde ikke mulighet til å skaffe visum tidsnok. Tok sjansen, og jammen fikk jeg meg en 24t stay permit som tar opp en hel side i passet. Så i dag var det shopping i pearl market og vandring gatelangs i Beijing.

For å få transfer-stamp i T3, gå til mannen/damen som sitter ved det lille bordet helt til venstre for de vanlige skrankene (IKKE transfer-skranken til høyre, den gjelder kun for transfer samme dag). Viste Swiss-bookingen i PDF-form på tablet'en min. Tok ca. 1 min. Ingen kø...

I morgen blir det Swiss F tilbake til Europa (grusomt tidlig).

ANA's hyggelige betjening i NRT hadde full kontroll på transfer reglene, og sjekket meg inn til PEK uten å nøle.

Takk for info! Er i samme situasjon neste uke så dett er gledelig nyhet for min del! Kan du forklare litt mer for du finner den damen/mannen? Fulgte du International / Transit eller exit/ immigration?

Islending
07-04-2012, 13:06
Det er et lite bord heeelt til venstre for alle de vanlige immigration skrankene. Det var et lite håndskrevet skilt med "TRANSFER" på. Var ikke noe problem, og tok ikke lange tiden å komme seg igjennom... Lykke til!!! :)

robertaas
07-04-2012, 18:08
Var ikke noe problem, og tok ikke lange tiden å komme seg igjennom... Lykke til!!! :)Var dette med norskt pass?

Islending
08-04-2012, 01:11
Var dette med norskt pass?

Jepp, det var det...

Jamesbond_ppk
08-04-2012, 11:34
Det er et lite bord heeelt til venstre for alle de vanlige immigration skrankene. Det var et lite håndskrevet skilt med "TRANSFER" på. Var ikke noe problem, og tok ikke lange tiden å komme seg igjennom... Lykke til!!! :)

Takker! Håper vi finner den!

Hypern
08-04-2012, 12:07
Startet en tråd om dette på Flyertalk for litt sia.
http://www.flyertalk.com/forum/china/1329396-twov-still-effect.html
og de som er der har peiling, kinesiske ambassader har en tendens til å finne på egne regler og det er mye slikt at offisielle sider på engelsk ikke er til å stole på.

-Sindre
10-04-2012, 16:02
Spørsmål angående visum til India, angående bilde, holder det å printe ut ett (som oppfyller kravene) på vanlig ark eller må du bruke fotopapir?

Superhai
10-04-2012, 18:59
Spørsmål angående visum til India, angående bilde, holder det å printe ut ett (som oppfyller kravene) på vanlig ark eller må du bruke fotopapir?

Et av kravene er at det ikke skal være på "vanlig" papir.

-Sindre
10-04-2012, 19:25
Et av kravene er at det ikke skal være på "vanlig" papir.

Ok, noen som har peiling på automater, butikker eller lignende i Trondheim som kan ordne passbilder i 5x5cm? Har tatt bilde, så trenger egentlig bare en plass å printe ut.

Intemezz
11-04-2012, 10:41
Hmm...på Visa Waiver Program (VWP) for innreise til USofA får jeg beskjed om at mitt navn inneholder ugjyldige tegn. En Å i navnet fører til problemer. En A vil ikke stemme med navnet i passet, AA vil gi for mange tegn. What to do?

Someone
11-04-2012, 10:55
Hvorfor vil AA gi for mange tegn? Har selv Æ i etternavnet, men er ikke noe problem når jeg da omgjør den til AE, selv om etternavnet mitt da blir en bokstav "for langt"

storg
11-04-2012, 11:58
Står ikke den korrekte stavemåten uten "norske" bokstaver i den maskinlesbare delen av passet?

Intemezz
11-04-2012, 14:11
Hvorfor vil AA gi for mange tegn? Har selv Æ i etternavnet, men er ikke noe problem når jeg da omgjør den til AE, selv om etternavnet mitt da blir en bokstav "for langt"

Fordi navnet mitt har 5 bokstaver, og ved å bytte ut en Å med AA blir det 6 bokstaver.

Har imidlertid funnet ut at man kan skrive navnet slik det står skrevet nederst i ID-siden i passet, der er det skrevet med AA.

Intemezz
11-04-2012, 14:12
Står ikke den korrekte stavemåten uten "norske" bokstaver i den maskinlesbare delen av passet?

Jo. Det er denne man skal bruke.

The Ticketor
11-04-2012, 19:06
For mange tegn? Hvor langt navn har du? Å skrives AA. Sjekk hvordan navnet ditt er skrevet i MRZen (det maskinlesbare feltet lengst ned på passet), og skriv det sånn.

Sorry, ser at det var svart på flere ganger...

Commuter
11-04-2012, 21:05
Et kjapt spørsmål. Vet noen her om man kan forvente problemer med innreise til Pakistan hvis man har visum og flere innreiser i India i samme passet?

Er dette plankekjøring, eller bør man bytte ut passet før Pakistan-visumet klistres inn?

Hvis det er plankekjøring, og man kanskje kan benytte visa on arrival. Kan noen hjelpe meg å oversette denne:

- Nationals of Norway traveling on business, can obtain a visa
on arrival for a max. stay of 30 days, provided:
[[TIDFT/PK/VI/IS/ID21449]]

The Ticketor
11-04-2012, 21:31
Et kjapt spørsmål. Vet noen her om man kan forvente problemer med innreise til Pakistan hvis man har visum og flere innreiser i India i samme passet?

Er dette plankekjøring, eller bør man bytte ut passet før Pakistan-visumet klistres inn?

Hvis det er plankekjøring, og man kanskje kan benytte visa on arrival. Kan noen hjelpe meg å oversette denne:

Det er ikke bare å dra og si at man reiser i foretninger. Noten refererer til det følgende:

Pakistan (PK)

Visa Issuance:
- Nationals of Argentina, Australia, Austria, Azerbaijan,
Bahrain, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Brazil, Brunei,
Canada, Chile, China (People's Rep.)(incl. Hong Kong (SAR
China) passport holders), Cyprus, Czech Rep., Denmark,
Egypt, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary,
Indonesia, Iran, Ireland (Rep. of), Italy, Japan, Jordan,
Kazakhstan, Korea (Rep. of), Kuwait, Kyrgyzstan, Latvia,
Lithuania, Luxembourg, Malaysia, Malta, Mauritius, Mexico,
Morocco, Netherlands, New Zealand, Norway, Oman,
Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Russian Fed.,
Saudi Arabia, Singapore, Slovakia, Slovenia, South Africa,
Spain, Sweden, Switzerland, Tajikistan, Thailand, Turkey,
Turkmenistan, Ukraine, United Arab Emirates, United Kingdom,
USA, Uzbekistan, Vietnam traveling on business, can obtain a
visa on arrival for a max. stay of 30 days, provided:
- arriving at one of the following airports: Benazir Bhutto
International (ISB), Lahore (LHE), Peshawar (PEW), Quetta
(UET) or Quaid-E-Azam Internaional (KHI); and
- holding one of the following documents:
- recommendation letter from Chamber of Commerce &
Industries (CC&I) in country of residence; or
- invitation letter from business organization recommended
by the concerned trade organization/association in Pakistan;
or
- recommendation letter by Investor Consular of Board of
Investment posted at Pakistan missions abroad.
Fee:
- varying from USD 30.- to USD 150.- depending on
nationality;
- free of charge for nationals of China (People's Rep.) and
Japan.

Commuter
12-04-2012, 04:52
Det er ikke bare å dra og si at man reiser i foretninger. Noten refererer til det følgende:

Takker! Er det noe sted på verdensveven hvor jeg kan hente ut slikt selv?

Superhai
12-04-2012, 05:13

Nå vet jeg ikke hvor du fikk din opprinnelige tekst, men de fleste "timatic på web" så holder bare å klikke på noten.

For øvrig så er det for de aller fleste plankekjøring også med indisk visum. Men hvem vet om du er uheldig og de vil spørre deg om visumet. Det skulle likevel ikke være noe problem å komme inn i landet så lenge du har visum.

The Ticketor
12-04-2012, 19:22

Det finnes flere steder, f eks her:
http://www.qatarairways.com/no/en/visa-and-passport-requirements.page

Commuter
12-04-2012, 20:54
Nå vet jeg ikke hvor du fikk din opprinnelige tekst, men de fleste "timatic på web" så holder bare å klikke på noten.

For øvrig så er det for de aller fleste plankekjøring også med indisk visum. Men hvem vet om du er uheldig og de vil spørre deg om visumet. Det skulle likevel ikke være noe problem å komme inn i landet så lenge du har visum.

Fant det i KVS, og med en liten ekstra dobbelklikk fikk jeg jaggu opp resten av infoen. Trodde det bare var en statisk textbox, men der lærte jeg noe nytt i dag også!

Det finnes flere steder, f eks her:
http://www.qatarairways.com/no/en/visa-and-passport-requirements.page

Takk for kjapp hjelp begge to!

-Sindre
14-04-2012, 17:27
Så at det sto en plass at man kunne sende inn 4 visumsøknader samtidig til den Indiske ambassaden, men finner ikke hvor jeg leste det. Vil det si at man kun kan sende inn 4 visumsøknader samtidig, men må legge ved kvittering på 150 kroner per person sånn at de kan sende de tilbake individuellt eller betyr det at de kan sende opptil 4 søknader tilbake? Altså at man kun trenger å legge ved en kvittering på 150 kroner for 4 søknader?

Randulfb
14-04-2012, 17:31
Eg har god erfaring med å bruke Visumexpert eller Visumsevice istaden for å streve sjølv. Då får du klar ordre om kva du skal gjere, og dei følgjer deg opp. Eigentleg billeg når ein ser kva ein sparer av tid og uro.
India er elles eit enkelt land å reise til og i, berre visumet er på plass. Lykke til!

Superhai
14-04-2012, 17:34
Altså at man kun trenger å legge ved en kvittering på 150 kroner for 4 søknader?

Hva med å skrive en e-mail til TT-Services, de svarer stort sett i løpet av dagen.

-Sindre
14-04-2012, 18:40
Brukte visumservice når jeg søkte om visum til Kina for en måneds tid siden og det var absolutt veldig enkelt, men jeg er interessert i å bruke minst mulig penger og sender derfor inn selv. Har sendt mail til ambassaden, så får forhåpentligvis svar på Mandag, men har hatt dårlig erfaring med mailing med ambassader før (fikk aldir svar).

Randulfb
15-04-2012, 01:06
Brukte visumservice når jeg søkte om visum til Kina for en måneds tid siden og det var absolutt veldig enkelt, men jeg er interessert i å bruke minst mulig penger og sender derfor inn selv. Har sendt mail til ambassaden, så får forhåpentligvis svar på Mandag, men har hatt dårlig erfaring med mailing med ambassader før (fikk aldir svar).
Ver merksam på at India har outsoursa visum-arbeidet i Norge til TT-service

Jamesbond_ppk
16-04-2012, 03:06

I Hotellet i Beijing Capital Airport nå.

Vi fant ikke det bordet du nevner i går, og gikk til skranken "International Transfer" ist, som anbefalt på FlyerTalk. Der var en hyggelig fyr som prata utrolig bra engelsk (overaskende i kina). Han sendte oss til et bord med skiltet "APEC - D/L only". Eneste ting de trengte da var pass, og boarding kort for turen dagen etter. Vi fikk stemplet vår pass der (det tar en hel side i passet), og gikk gjennom... Piece of cake. :)

Hypern
16-04-2012, 07:45
Ok, noen som har peiling på automater, butikker eller lignende i Trondheim som kan ordne passbilder i 5x5cm? Har tatt bilde, så trenger egentlig bare en plass å printe ut.

Dette kan ofte ordnes på fotobutikk eller så bruker det å stå automater på større kjøpesentra.

Mjolnir
16-04-2012, 17:07
Står fotoautomat både på Trondheim Torg og på Mercursenteret. Koster 50 kroner i mynter.

-Sindre
16-04-2012, 17:54
Har ordnet i fotobutikk nå. Så vidt jeg vet så printer vel de fotoautomatene kun vanlig passbildestørrelse i Norge (3x2cm?) og ikke 5x5cm.

Randulfb
17-04-2012, 19:57
Har ordnet i fotobutikk nå. Så vidt jeg vet så printer vel de fotoautomatene kun vanlig passbildestørrelse i Norge (3x2cm?) og ikke 5x5cm.
Dersom du ikkje reinklipper fotoet, så dekker det 5x5. Og tru det eller ei, det blir godtatt for visum til India.

robertaas
17-04-2012, 20:23
For turistvisum til Russland, må invitasjonen være orginal (altså sendt til Norge med posten) eller holder det med en printet kopi?

The Ticketor
17-04-2012, 20:43
For turistvisum til Russland, må invitasjonen være orginal (altså sendt til Norge med posten) eller holder det med en printet kopi?

Invitasjonen skal være i original, ref http://www.norway.mid.ru/visa_03.html

robertaas
17-04-2012, 21:04
Invitasjonen skal være i original, ref http://www.norway.mid.ru/visa_03.htmlDet du linker til er for "privatbesøk", jeg skal ha turistvisum. For turistvisum sier de "Konsulatavdeling kan motta kopi av dokumentasjon nevnt i punkt 2 og 3 på faks. Søkeren kan bli bedt av konsulatmedarbeideren om å fremlegge alle underlagsdokumentene i original" som tyder på at det kan være risikabelt å ikke få oversendt orginaler.

Hotellet skriver:
"If you need a visa support:
We provide visa support with the aid of a special agency.
It costs 750 rubles per person for a fax copy. If the Consulate
demands from you an original of the invitation, we will send it
to you by post, but it will cost you 1000 rubles more.
We will send you the visa support letter after concluding the
Reservation Agreement with you."

Er det litt tilfeldig hva de ber om?

The Ticketor
17-04-2012, 21:16
Ahh, du har rett i det. Feil kategori - sorry.

DCHalvorsen
17-04-2012, 22:02
Når det gjelder Russland, så er det mitt inntrykk at det finnes forskjellig rutiner og måter og ordne ting på. Den eneste gangen jeg har hørt konsulatet har avvist invitasjon på faks, var da stempelet på invitasjonen ikke viste hele referansenummeret til "special agency" som inviterte. Slikt er de nøye på, og stempler er i det hele tatt en viktig ting i visum- og passbyråkratiet.

Et par ganger styrte jeg med invitasjoner direkte fra Russland, men etterhvert gikk jeg over til å bruke det russiske reisebyrået i Oslo: Intourist (www.intourist.no). Har veldig gode erfaringer med dem.

AN0510
04-11-2012, 08:51
Hei, jeg er i litt av en krisesituasjon.
Jeg skal reise til Thailand og Hong Kong i dag, men passet mitt er søkk borte. Jeg antar at nødpass er mitt eneste alternativ.
Men... godtar de norske nødpass i disse landene?

LN-SEK
04-11-2012, 09:48
Ser ut til at det går bra:
------
Disse landene avviser nødpass

USA
De forente arabiske emirater
Qatar
Kuwait
Bahrain
Malaysia
Indonesia
Enkelte land i Midtøsten

Kilde: Gardermoen politistasjon og UD

(sakset fra VG. Artikkelen er fra april)
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10073062

Glean EBG
04-11-2012, 09:50
Er det ikke slutt på utstedelse av nødpass, mener jeg hørte noe om det for en stund siden

G346
04-11-2012, 11:48
Det er dessverre ikke mulig å reise til Thailand på nødpass lenger. Det er en endring som kom i august/september (ihvertfall da vi fikk vite det). Forøvrig utstedes nødpass fremdeles på politiposten i ankomsthallen på Gardermoen, så lenge vi er nok folk på jobb. Søndag kan det være lite folk der, så anbefaler å evt. ringe på forhånd og avtale.

ThomAAs
04-11-2012, 12:49
Det er dessverre ikke mulig å reise til Thailand på nødpass lenger. Det er en endring som kom i august/september (ihvertfall da vi fikk vite det).

Er det flere land endringen gjelder for?

LN-CMN
04-11-2012, 16:41
Timatic sier:

Thailand (TH)

Passport required.
- Nationals of Norway can enter with passports and/or passport

replacing documents valid for the period of intended stay.
Passport Exemptions:

- Holders of emergency or temporary passports.

Visa required, except for A max. stay of 30 days:

Hong Kong (SAR China) (HK)

Passport required.
- Passport and/or passport replacing travel documents must be
valid for at least one month beyond the period of the
intended stay.
- All accepted documents issued by Hong Kong (SAR China) must
be valid on arrival.
Passport Exemptions:

- Holders of Hong Kong (SAR China) Permanent Identity Card.

- Holders of emergency or temporary passports.

Visa required, except for A stay of max. 3 months to nationals

of Norway.

G346
04-11-2012, 19:27
Ut fra det som står i Timatic virker det som om det er fritak fra kravet om vanlig pass hvis man har nødpass. Ihvertfall slik jeg forstår det. Høres rart ut ettersom jeg mener det motsatte. Nå har jo TS sikkert reist allerede, men for ordens skyld skal jeg dobbeltsjekke dette.

Er det flere land endringen gjelder for?

Har ikke listen i hodet, men kan sjekke neste gang jeg er på jobb.

AN0510
05-11-2012, 11:29
Hei og takk for hjelpen. Det gikk helt fint å komme inn i Thailand med nødpass, det eneste fyren i skranken stilte spørsmål ved var at det er en ø i navnet mitt. Det hadde han tydeligvis ikke sett før :)
Så gjenstår det å se om det går like greit når jeg skal til Hong Kong.

Superhai
06-11-2012, 19:31
Høres rart ut ettersom jeg mener det motsatte.

En av problemene med Timatic er at mange av artiklene har svært ukonsekvent formulering, og at man kan oppleve en slags tvetydighet som i dette tilfellet.

AN0510
07-11-2012, 15:06
Det gikk helt problemfritt å komme seg inn i Hong Kong også. Nødpass funket helt fett. Faktisk kan det hende at det hadde vært verre å komme seg inn i Thailand med mitt ordinære pass, siden det er under 6 måneder til det går ut.

LN-CMN
16-11-2012, 18:26
Det er som oftest ingen problem å komme inn i Thailand med et pass som går ut før 6mnd, har selv sendt pax med pass som er over 1/3 brukket og det går fint det også tilogmed!

A-380
19-03-2013, 21:26
Da var det tid å lufte seg litt igjen, og selvfølgelig er det diverse visum som skal stemples/limes inn i passet. Så her følger 2 kjappe spørsmål for de som har tilgang til flyselskapenes visumpraksis.

1
Først blir det en kjapp tur med Thai til Dhaka, Bangladesh. Bangladesh sin ambassade sier at jeg som nordisk borger kan få Visa on Arrival når jeg ankommer Dhaka, men leser diverse plasser at flyselskap har nektet passasjerer uten visum, da de ikke kjenner reglene godt nok. Noen her som kan si hva det står i "forskriftene", og om jeg må være forberedt på problemer?

2
Skal også fly Srilankan Airlines fra Bangkok til Maldivene via Sri Lanka og den nye Mattala International Airport (midt i ingenmannsland). Hvordan er det med transfer her, må en ha noe visum/ETA, eller gjelder det kun hvis en skal inn i landet?

espenlok
19-03-2013, 22:25
Da var det tid å lufte seg litt igjen, og selvfølgelig er det diverse visum som skal stemples/limes inn i passet. Så her følger 2 kjappe spørsmål for de som har tilgang til flyselskapenes visumpraksis.

Det er vel denne du har bruk for (Timatic)

http://www.klm.com/travel/no_en/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/visaform.htm

A-380
20-03-2013, 06:35
Takk.

Var vel den jeg tenkte på ja

robertaas
20-03-2013, 09:07
1
Først blir det en kjapp tur med Thai til Dhaka, Bangladesh. Bangladesh sin ambassade sier at jeg som nordisk borger kan få Visa on Arrival når jeg ankommer Dhaka, men leser diverse plasser at flyselskap har nektet passasjerer uten visum, da de ikke kjenner reglene godt nok. Noen her som kan si hva det står i "forskriftene", og om jeg må være forberedt på problemer?
http://www.landsider.no/land/bangladesh/reise/innreise/
"
”Visa on arrival”

Siden Bangladesh ikke har egen ambassade i Norge, er det normalt mulig for norske borgene å få et 15-dagers visum ved ankomst Shahjalal International Airport i Dhaka mot å betale en avgift på 51 USD. Medbring amerikanske dollar (evt. britiske pund eller Euro) i kontanter, da kreditt/betalingskort bare unntaksvis kan benyttes på flyplassen. Det er en fordel å ha små sedler, da de ofte ikke har veksel. Et invitasjonsbrev fra en organisasjon eller privatperson kan hjelpe i prosessen med å få visum på flyplassen, men er normalt ikke påkrevd.

Ordningen med visumutstedelse på flyplassen blir tidvis suspendert av bangladeshiske myndigheter, f.eks. som et sikkerhetstiltak i forbindelse med statsbesøk o.a. Det skjer også at ansatte i flyselskaper som flyr til Dhaka ikke kjenner til ordningen om "Visa on arrival" for borgere av land der det ikke finnes bangladeshisk ambassade. Dette har ført til episoder hvor nordmenn uten visum har blitt nektet ombordstigning på fly som skal til Dhaka. I de aller fleste tilfeller fungerer imidlertid ordningen med visum ved ankomst greit. Dersom man reiser ut av landet på annen måte enn man kom inn (i praksis ved å fly en vei og reise landeveien til India den andre - det er ingen grenseoverganger til Myanmar som er åpne for utlendinger) er regelen at man må ha ”change of route permit”. Dette fås på immigrasjons- og passkontoret i Dhaka."

Det er for tiden opptøyer og uro i Bangladesh så det er jo en viss risiko for at ordningen er stoppet nå.

BårdK
20-03-2013, 09:52
FYI: Fikk nettopp innvilget visa til Kine med 2 innreiser ila. av seks måneder (med invitasjon) for første gang siden Nobelprisen. Oppmyking på gang? Har alltid søkt om to innreiser, men ikke fått det de siste årene.

A-380
20-03-2013, 16:21
Okay!!!! Bråk i Bangladesh, har ikke hørt om det, men stemmer sikkert. får håpe det ikke blir for gale.

Takk for info

robertaas
20-03-2013, 16:36
Okay!!!! Bråk i Bangladesh, har ikke hørt om det, men stemmer sikkert. får håpe det ikke blir for gale.Opptøyer i ca en måned nå, generalstreik, oposisjonspolitikere arrestert og det er dager hvor flere titall blir drept. Ikke noe særlig rapportert i vestlige media, men noe som vil kunne gjøre myndighetene litt strengere for eksempel ved imigrasjonskontroller.

Det var dødsstraff for noen islamister som startet det hele og alle land med konflikter rundt Islam er klar over at de da bør passe ekstra på hvem som kommer fra Norge.

Mjolnir
20-03-2013, 17:12
FYI: Fikk nettopp innvilget visa til Kine med 2 innreiser ila. av seks måneder (med invitasjon) for første gang siden Nobelprisen. Oppmyking på gang? Har alltid søkt om to innreiser, men ikke fått det de siste årene.

Det fikk jeg uten problem for ca. et år siden. Ingen invitasjon, la kun ved flybilletter og delvis hotellreservasjoner. Turistvisum.

Superhai
04-04-2013, 20:02
Jeg ser russerne også har outsourcet visumsøknadene her i byen til et firma IFS Norway (http://www.ifs-norway.com). Har noen hatt erfaringer med disse ennå, og hvor mye legger de på ekstra? Det ser ut som prislisten er mangelfull.

737-405
05-04-2013, 10:51
Muligens litt OT, men må man legge inn ESTA-nummeret fra søknaden hos SAS i bestillingen eller er dette noe de får info om gjennom andre kanaler?

A-380
05-04-2013, 15:33
Opptøyer i ca en måned nå, generalstreik, oposisjonspolitikere arrestert og det er dager hvor flere titall blir drept. Ikke noe særlig rapportert i vestlige media, men noe som vil kunne gjøre myndighetene litt strengere for eksempel ved imigrasjonskontroller.

Det var dødsstraff for noen islamister som startet det hele og alle land med konflikter rundt Islam er klar over at de da bør passe ekstra på hvem som kommer fra Norge.

Takk robertaas, du holder deg oppdatert på mange rare land som vesten skriver lite om :up:

Visa on arrivel fungerte som bare det, tror faktisk det var kjappere enn å ankomme med vanlig visum.

Det var generalstreik den dagen jeg kom, og lite trafikk på veiene. Kun biler/busser med tillatelse fikk kjøre, og vi hadde politi med gamle rifler ombord i bussen for å passe på.

Å være der under streiken var greit det, og hadde følelsen av at de passet godt på meg, og generelt er Bangladeshere veldig hyggelige, selv om førsteinntrykket kan virke litt anderledes der de stirrer på deg.

Superhai
05-04-2013, 16:18
Muligens litt OT, men må man legge inn ESTA-nummeret fra søknaden hos SAS i bestillingen eller er dette noe de får info om gjennom andre kanaler?

Matcher på andre ting som nasjonalitet og pass-nummeret, så legg inn heller det korrekt.

Cecilie
18-04-2013, 22:14
Er det noe jeg ikke har fått med meg på norsk innenriks? :p

Peppep
19-04-2013, 00:45
Er det noe jeg ikke har fått med meg på norsk innenriks? :p
Språktest, kanskje? Bannetest? :stir

The Ticketor
19-04-2013, 21:11
I dag nektet vi fire på én avgang pax grunnet manglende reisedokumenter:

1. Skulle til land med visumkrav. Trodde det skulle gå greit, dem er jo uansett ikke så nøye i det landet, og det har jo gått hver gang tidligere. I passet hadde vedkommende visum for hver tidligere reise til det landet, men ikke for denne turen.

2. Pass i dårlig stand. ID-siden hadde nesten løsnet helt, det var mer som var løst enn som satt fast (typen pass med konstruksjonsfeil), skulle til land som ikke godtar norsk nødpass. Skjønte ikke problemet, hadde jo reist med samme pass for 14 dager siden, og dem hadde godtatt det. Dem hadde fortalt vedkommende at passet var slitt og burde byttes, men det hadde gått greit den gangen. Hvorfor ikke ta seg bryet å fikse et nytt pass når du til og med vet om problemet? Det lurer jeg fælt på.

3. Feil navn. Vedkommende hadde gift seg og kjøpt billett i det nye navnet sitt, men pass i det gamle. Hadde ingen form for dokumentasjon på navnebytte, ingenting.

4. Feil pass. Vedkommende tok sin manns pass med seg, for lite tid til å fikse nødpass.

Ting som dette skjer nesten hver dag hos oss, så jeg gjentar mitt tips: Ikke tro at ting bare ordner seg. Dem gjør ikke alltid det. Vær forberedt!

Superhai
19-04-2013, 23:10
Ting som dette skjer nesten hver dag hos oss, så jeg gjentar mitt tips: Ikke tro at ting bare ordner seg. Dem gjør ikke alltid det. Vær forberedt!

*** Kan ikke gjøre annet enn å stemme med i koret. ***

De to øverste er veldig vanlige hos oss og, men mest vanlig er utgått eller for kort gyldighetstid i passet. Det ble ekstra problemer på charterselskapene nå som Egypt brått gikk tilbake til minimum 6 måneders gyldighet ved innreise - men det finnes ikke rom for fleksibilitet, uansett hvor mye vi ønsker. Ekstra surt var det for en familie fra nabolandet som hadde kjørt ganske langt for å komme til OSL, da er ikke alternativet nødpass heller til stede.

robertaas
20-04-2013, 00:29
Har et pass med førstesiden (den yttre røde) så slitt at det er vanskelig å se det står pass og Norge. Inni er det passet greit. Kan dette medføre problemer noe sted?

G346
20-04-2013, 11:28
Har et pass med førstesiden (den yttre røde) så slitt at det er vanskelig å se det står pass og Norge. Inni er det passet greit. Kan dette medføre problemer noe sted?

Vanskelig å svare for hva rutinene er i alle andre land, men det er sidene inni passet (spesielt personaliasiden) som er det viktige å ha i orden. Her står jo alt av informasjon om statsborgerskap også, i tilfelle grensekontrollen ikke kjenner igjen det norske nasjonalitetspasset kun på fargen.

For grensekontrollen her i Norge så er ikke omslaget på passet så veldig viktig, med mindre det er noe som gir indikasjoner på et totalforfalsket pass.

Sondbjo
20-04-2013, 16:12

Det passet som jeg leverte in netopp hvar også så slitt at man nesten ikke kunne se forsiden. Det skapte ingen problemer for meg rundt om i sør øst asia. Så det trenger du ikke å tenke på :) (så lenge alt inni er i orden...)

Discus
21-04-2013, 11:22
Det passet som jeg leverte in netopp hvar også så slitt at man nesten ikke kunne se forsiden. Det skapte ingen problemer for meg rundt om i sør øst asia. Så det trenger du ikke å tenke på :) (så lenge alt inni er i orden...)

Er man i tvil så bør man kanskje sjekke med passkontoret, det er jo nettopp utsagn som "Det skapte ingen problemer for meg..." billettøren refererer til lenger opp.

Superhai
21-04-2013, 12:35

I følge passloven skal passet ikke være slitt, men det er ikke utdypet noe sted. Generelt sies det at det skal være mulig å se pass og nasjonalitet skrevet på engelsk eller fransk. Men kan ikke huske tilbakemelding på at det har vært problemer knyttet til dette. Hvis det ser ut som det er gjort eller forsøkt gjort endringer i utseende eller innhold så er det definitivt ugyldig (kan regnes som brudd på passloven og kan i tilfeller også gå under dokumentfalsk).

The Ticketor
21-04-2013, 19:52
Har ikke selv vært involvert i at en slitt forside har skapt noen problemer. Men husk at det er mennesker som er involvert og som i mange tilfeller må ta skjønnsavgjørelser. Dere ser hva Superhai skriver her over, og da skjønner dere at det er rom for tolkninger. Det kan funke én eller flere ganger, kanskje til og med en masse ganger, men er du uheldig så blir det stopp et sted.

Jeg nektet en person reise for en tid tilbake grunnet et pass i meget dårlig stand. Han fikk reist med et annet selskap til samme sted og med samme pass, og da mente vedkommende at han hadde en sak mot mitt selskap og gikk til transportklagenemnda. Der fikk jeg/vi enstemmig medhold i min avgjørelse. Så jeg spør igjen: Why trouble trouble?

Ja, det er kjipt å kvitte seg med et pass med mange kule stempler og utgåtte visum (vært der selv), men er det verdt det? Er det smart å kjøpe en reise for mange tusen kroner, men ikke gidde å sjekke at passet er ok og at du oppfyller innreisekravene?

robertaas
21-04-2013, 20:16
Ja, det er kjipt å kvitte seg med et pass med mange kule stempler og utgåtte visum (vært der selv), men er det verdt det? Er det smart å kjøpe en reise for mange tusen kroner, men ikke gidde å sjekke at passet er ok og at du oppfyller innreisekravene?De klipper da hull i det gamle passet som man kan få tilbake .

Utfordringene mine er:
a) Jeg må levere fra meg passet jeg har idag og vi antagelig ikke motta nytt pass før min neste reise.
b) Jeg må stå i kø mellom 09:00 og 15:00 mandag-fredag. Har ikke flere fridager i år som ikkke er booket.

The Ticketor
21-04-2013, 22:07
Nå tror jeg som sagt ikke at dette trenger å bli et problem. Men når det gjelder utfordringene dine, og jeg prøver ikke å være "kul", men hva så?

Sondbjo
21-04-2013, 22:26
De klipper da hull i det gamle passet som man kan få tilbake .

Utfordringene mine er:
a) Jeg må levere fra meg passet jeg har idag og vi antagelig ikke motta nytt pass før min neste reise.
b) Jeg må stå i kø mellom 09:00 og 15:00 mandag-fredag. Har ikke flere fridager i år som ikkke er booket.

Hvor er det du skal? Om du har ledig plass i passet og bildesiden er ren ville jeg bare dratt.... Passet mitt var nesten helt rød på forsiden. :D Hadde kun en side ledig igjen. Dette passet hadde jeg jobbet for å få fullt men, etter 2 år måtte passet død :(

robertaas
21-04-2013, 23:19
Men når det gjelder utfordringene dine, og jeg prøver ikke å være "kul", men hva så?
Mine 3 neste reiser er til utenfor Schengen og da blir det garantert problemer uten pass. Og tiden mellom reisene er kortere enn behandlingstiden politiet sier de trenger for nye pass.

Peppep
21-04-2013, 23:21
Behandlingstiden er ofte kortere enn den oppgitte (utenfor høysesong), jeg fornyet mitt nylig og fikk det i posten to dager etter jeg var på passkontoret. Så får du vurdere om det er en risiko du vil ta. Du har en (dyr) backupløsning hvis landene du skal til godtar nødpass.

TOS_EBG
21-04-2013, 23:33
Mine 3 neste reiser er til utenfor Schengen og da blir det garantert problemer uten pass. Og tiden mellom reisene er kortere enn behandlingstiden politiet sier de trenger for nye pass.

Passet lå i postkassa dagen etter å ha vært på passkontoret i Tromsø ved åpning på morgenen.

robertaas
21-04-2013, 23:39
Du har en (dyr) backupløsning hvis landene du skal til godtar nødpass.
Å ta en ekstra dag fri per reise for å skaffe ett nødpass per reise høres ut som en dårlig løsning ja og de godtar ikke nødpass i USA.

http://reise.aftenposten.no/reise/Advarer-mot-10-mai-41752.html

Peppep
21-04-2013, 23:45
Å ta en ekstra dag fri per reise for å skaffe ett nødpass per reise høres ut som en dårlig løsning ja og de godtar ikke nødpass i USA.

http://reise.aftenposten.no/reise/Advarer-mot-10-mai-41752.html
"Et nødpass per reise" for å fornye det du har nå med slitt forside? Jeg hadde ikke giddet å gjøre det mer enn én gang, vil nesten si at det virker meningsløst. Min kalender sier for øvrig at det er 21/04 nå, ikke 10. mai.

Nå aner jeg ikke hva du jobber med, men jeg må ikke ta en dag fri for å være en halvtime på passkontoret når de åpner om morgenen.

Du skrev ikke hvor du skulle før jeg svarte. Vær så god for hjelpen.

robertaas
22-04-2013, 00:17
"Et nødpass per reise" for å fornye det du har nå med slitt forside? Jeg hadde ikke giddet å gjøre det mer enn én gang, vil nesten si at det virker meningsløst.Aner ikke om vi snakker forbi hverandre her. Et nødpass kan kun brukes for én reise så om jeg skal satse på nødpass istedefor å fornye passet blir det jo mange fremover.

Får heller ta sjangsen på at det går greit med passet og fornye det senere når jeg får mulighet til å gjøre det.

Peppep
22-04-2013, 00:24
Nødpass som backupløsning hvis passet ikke rekker frem i tide til den neste reisen. Selv en helgeturekstremist har vel noen ukedager mellom hver reise?

robertaas
22-04-2013, 00:29
Nødpass som backupløsning hvis passet ikke rekker frem i tide til den neste reisen. Selv en helgeturekstremist har vel noen ukedager mellom hver reise?Sorry, da forstår jeg hva du mente. Men da må jeg bruke 2 dager til passkø.

Det er ikke alle som jobber i Oslo sentrum eller har så mange møtefrie formiddager. :(

Peppep
22-04-2013, 00:37
Nødpass utstedes vel fortsatt på flyplassen? Jeg ville heller ha fornyet det ASAP, mens du fortsatt kan få det kjapt, enn å utsette det til mai/juni/juli, når det tar mye lengre tid (med mindre du har en lengre reisepause da). Vet om flere som har fått nytt pass ferdig levert på 24-72 timer i løpet av de siste to månedene.

Bergern
22-04-2013, 00:46

Passet mitt ser likedan ut. Har trålet nettet og ikke funnet noe om dette. Det virker som at alt er ok så lenge selve id-siden er intakt, passets respektive deler ikke er iferd med å falle ifra hverandre og at det ikke er tegn på forsøk på mekking eller forfalskning.

robertaas
22-04-2013, 01:03
Når jeg tenker meg om så har jeg jo sett enkelte steder at folk blir bedt om å fjerne de ekstra coverne de har rundt passene. Det må jo være for at de skal se yttersiden av passet.

jameson82
22-04-2013, 01:09
I passkontroller leverer jeg alltid passet oppbrettet med ID siden opp. Virker som kontrollørene setter pris på det,da det sparer dem for ett sekund med blaing. Har aldri opplevd at de har gransket forsiden.

Hpkris
22-04-2013, 01:09
Når jeg tenker meg om så har jeg jo sett enkelte steder at folk blir bedt om å fjerne de ekstra coverne de har rundt passene. Det må jo være for at de skal se yttersiden av passet.

Trodde det var en fordel med et cover som beskytta passa? Som andre skriver, så er jo all info'n de trenger på personalia siden.

Superhai
22-04-2013, 01:16

En del slike covere, ganske mange faktisk, skjuler deler av personalia-siden. Andre er covere som kun er en lomme, og etter noen timer så legger det seg fuktighet på innsiden så passet er nesten klistret fast.

no-backpacker
22-04-2013, 07:43
De klipper da hull i det gamle passet som man kan få tilbake .

Utfordringene mine er:

Trodde det var en fordel med et cover som beskytta passa? Som andre skriver, så er jo all info'n de trenger på personalia siden.

Mulig jeg er helt ute her, men jeg trodde de ba folk om å fjerne coveret for å kunne lese passet elektronisk. Det er jo umulig om coveret er veldug tykt, vil jeg tro...

Ellers fikk også jeg mitt pass på 48 timer. Jeg gikk og hentet det selv for å få det fortest mulig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne prøve etter 24 timer også, men at det definitivt ville være ferdig etter 48 timer. Dette var på et lite politikammer i nærmiljøet, mulig de er tregere i f.eks. Bergen sentrum.

Xxx.

jameson82
24-04-2013, 13:56
Kan se ut som planene de neste to ukene gikk til skogen, så da må man opp med en plan B.
USA tur frister men siden jeg har nytt pass må jeg søke ny ESTA. Hvor nært inntil avreise kan dette gjøres?

SAS-Steward
24-04-2013, 14:04
ESTA kan søkes helt opp til avreise.
Men, det KAN ta opp til 3 dager å få den gjennom. De aller, aller fleste går gjennom umiddelbart. Men enkelte ganger kan dette ta opp til tre dager.
Dette er info jeg fikk på den Amerikanske ambasaden.

robertaas
24-04-2013, 16:07
http://norway.usembassy.gov/estainfo.html
"In most cases, ESTA will provide an almost immediate determination of eligibility for VWP travel. In a few case, however, determination may take up to 72 hours, so travelers are encouraged to apply well ahead of time. " Har du noe på rullebladet så må visa søkes og da tar ting plutselig veldig lang tid.

petter380
24-04-2013, 18:22
Litt dumt spørsmål kanskje, men jeg liker å være sikker... Til Sri Lanka, hvis man er i landet i mindre enn 48 timer, da slipper man å søke om visum på forhånd og alt ordner seg der nede, riktig?

Jeg orker nemlig ikke noe tull på veien... Takk på forhånd!

The Ticketor
25-04-2013, 01:13
Sri Lanka har innført sitt eget ETAS-system, som gjelder for norske borgere med unntak for transit opp til 8 timer. Det er ikke 100% obligatorisk at man gjør dette før man drar, det kan ordnes også vid ankomst, men da er det et ekstra gebyr.

Du kan søke om ETAS til Sri Lanka her: http://www.eta.gov.lk/slvisa/

LN-MOW
10-05-2013, 15:00
Livat rundt omkring i dag .. :lol:

http://reise.aftenposten.no/reise/Stenger-passkontorer-pa-grunn-av-stor-pagang-43458.html#.UYzuRkrQuDY

Stenger passkontorer på grunn av stor pågang

Inneklemt fridag skaper kaos og køer for de som vil fornye pass i dag.

Allerede før lunsj i dag hadde flere politistasjoner og lensmannskontor måtte stenge skrankene for passfornyelse på grunn av stor pågang.

A-380
10-05-2013, 15:46
Litt dumt spørsmål kanskje, men jeg liker å være sikker... Til Sri Lanka, hvis man er i landet i mindre enn 48 timer, da slipper man å søke om visum på forhånd og alt ordner seg der nede, riktig?

Jeg orker nemlig ikke noe tull på veien... Takk på forhånd!

Uansett hvordan reglene er så ville jeg skaffet meg ETA greiene på forhånd. Det er null stress på nett og koster ikke mye (30 USD?). Var der for ca 1 mnd siden, ok land, ikke det beste, ikke det verste

Fnate
02-07-2013, 18:10
Halla... Skal på en liten rundtur i Asia i høst. Taiwan, Hongkong, Filipinene, Thailand, India og Indonesia.

India vet jeg er visumplikt.

Indonesia er litt mer ymse. Det står på UD sine sider at du kan få on arrival eller på forhånd. Visumservice lister også priser for visum til Indonesia. Er det noen med erfaring derfra?

Peppep
02-07-2013, 18:20
Nordmenn trenger visum for opphold i Indonesia. Norske borgere kan også få utstedt visum ved ankomst til Indonesia. Dette visumet gir maksimum 30 dagers gyldighet. For andre former for opphold enn turisme, er det svært viktig å kontakte den indonesiske ambassaden i Oslo for informasjon om hvilken type visum som er nødvendig. Feil type visum, ved f.eks. arbeidsopphold i landet, kan i enkelte tilfeller medføre arrestasjon av politiet.

Hvis du ønsker å søke visum før avreise, vennligst velg visumkategori i menyen til venstre for informasjon og bestilling.

Mer informasjon om Visa On Arrival:
Visa On Arrival can be obtained directly when you are landed at the certain airports or seaports in Indonesia. A visa on Arrival is given to persons who intend to have holiday/leisure, business or social visit purposes in Indonesia. The maximum length of stay is 30 days and can be extended for another 30 days.
http://indonesia-oslo.no/visa-on-arrival-voa/

Fnate
02-07-2013, 18:57
Mer informasjon om Visa On Arrival:

http://indonesia-oslo.no/visa-on-arrival-voa/

Takk skal du ha. Det hadde jeg i og for seg lest også. Lurte mest på om det var noen med erfaring. Bare litt klønete spurt av meg.

Peppep
02-07-2013, 19:15
Takk skal du ha. Det hadde jeg i og for seg lest også. Lurte mest på om det var noen med erfaring. Bare litt klønete spurt av meg.
Spurte en jeg kjenner som har vært der to ganger, hun bekrefter at det ordner seg uten problemer ved ankomst.

Fnate
02-07-2013, 20:55
Tusen hjertelig. Da satser jeg på det. Ha med cash og smile pent. Du fant ikke ut om man måtte til en egen skranke og kjøpe først, eller om det løste seg i tollen? (Om ikke finner jeg det sikkert på interweb'en)

Peppep
02-07-2013, 21:07
Tusen hjertelig. Da satser jeg på det. Ha med cash og smile pent. Du fant ikke ut om man måtte til en egen skranke og kjøpe først, eller om det løste seg i tollen? (Om ikke finner jeg det sikkert på interweb'en)
Nei, jeg spurte ikke. Det første treffet hos interweben gjaldt Bali:

As you come into the immigration hall in Bali you'll see the immigration counters around to your right. It is probably best for the rest of your party to continue to the queues there.

The VOA counter is straight ahead on the left or runway side as you enter the immigration hall and is surprisingly easy to miss.

Just go to any window with multiples of US$25 (other currencies are also possible but US$ are the least hassle) and get the required VOA's and join your friends in the immigration line.
http://www.tripadvisor.com.au/ShowTopic-g294226-i7220-k4294952-Bali_Visa_on_arrival_and_departure_tax-Bali.html