View Full Version : Ukens vintips på Scanair.no
Ukens vintips kommer fra litt sør i Italia; Puglia. Her er det særlig Primitivo druen som benyttes...
Pris på polet (bestillingsutvalget) er NOK 179,90.
Mørk klar farge. God fruktig aroma med innslag av rød frukt og litt sviske. Fast struktur og integrerte eiketoner. Denne vinen kan du enten nyte uten mat selv om den er aller best sammen med en god biff, gjerne grillet.
Konsumferdig - men kan gjerne lagres - selv om jeg ikke skjønner hvorfor du skulle gjøre nettopp det!
Personlig har jeg selv aldri nonsinne hatt problem å inta vin, uansett årgang eller opphav, uten å inta fast føde samtidig.
Kall meg gjerne en barbar.
ub
Originally posted by ub737
Personlig har jeg selv aldri nonsinne hatt problem å inta vin, uansett årgang eller opphav, uten å inta fast føde samtidig.
Kall meg gjerne en barbar.
ub
Vel, her er du iblant dine barbarfrender. Velkommen! :cheers:
Men av og til kan det være godt med mat til...og FBU4EVER kan mye om begge deler!!!
Noe vi har merket oss ved mer enn ett høve! Man nyter av sin Primitivo denne fredagen og tenker på KGL som må støpe pæler på Blefjell i helga :cheers:
Dag Viking
09-09-2005, 18:31
Og i forbindelse med Ophelia og 5dollar pr kasse miller lite blir det definitivt ikke vin her denne helga.
Drakk forresten en G D Vajra Barbera d'Alba til grillet hjortefilet i Norge i sommer. En super vin, til ca 165 kr.. om jeg ikke har nevnt det tidligere:up:
Originally posted by Dag Viking
... 5dollar pr kasse miller lite ...
Er ikke det litt dyrt for p***?
det er ikke p*** men resirkulert !....Dyrt er det uansett....
Dag Viking
09-09-2005, 23:44
Hvilke andre typer øl holder bilringen borte?
Nå må ikke folket glemmer at vi unge heller inn på litt mer enn en halv ale sånn utpå lørdagskvelden.. Da er Miller Lite veeldig kurrant både i smak, pris og næringsinnhold :musikk
...vel siden jeg loeper til og fra jobb hver dag med 700 trappetrinn opp paa vei hjem, samtidig som det ikke inntaes kassevis, er det ikke behov for bil ring :biggrin
Her gaar det i Microbryggerier: bare her i Seattle har vi et 20 talls bryggerier...men akkurat naa er favoritten Stone Brewery i San Diego.....Ruination IPA (http://www.stonebrew.com/tasting/ruination/index.html)....naar det blir litt kaldere i vaeret: Arrogant Bastard (http://www.arrogantbastard.com/index2.html)...og naar det virkelig kaldt: Double Bastard (http://www.arrogantbastard.com/doublebastard/index.html)
Dag Viking
10-09-2005, 00:01
Ølsmaken min følger temperaturen. Hjemme kan jeg godt drikke bayer eller mikrobryggeri-øl. Men i 95 grader og fuktighet som over kokende vann, så frister det rett og slett ikke. Hjemme i Norge i sommer i 30 grader ble faktisk sjærgårdspils og hansa ice funnet for lette, bare pga at temperaturen og fuktigheten ikke var den samme.
...naa blir det sjelden over 90 Fahernheiter her, og selv da er det lav fuktighet....men forsoek India Pale Ales som er nettopp brygget for slike klimaer....:cheers:
Hjemme i Norge i sommer i 30 grader ble faktisk sjærgårdspils og hansa ice funnet for lette, bare pga at temperaturen og fuktigheten ikke var den samme.
Skjærgårspilsen var ikke så ille som Hansa Ice spør du meg, men ellers enig. Nå skal det sies at det sjelden (aldri!) er 95 her i vannkanten heller, men man tilbringer nå mesteparten av dagen der det fint runder 100 hele sommeren, så da heller man fortsatt mot Lite
:up:
dc-8-63, her leves på for tight budsjett til å drive med mikrobrygg! :D
FBU 4EVER
10-09-2005, 10:40
Primitivo er en "up and coming" drue fra stiletthælen i støvlelandet.Man har gjort DNA-analyse av den,og konkludert med at den er opphavet til Californias Zinfandel.Til Apulia har druen høyst sannsynligvis kommet fra Montenegro og Kroatia-traktene,og i disse områdene drikkes vinen til lokale,godt krydrede kjøttretter som cevapcici,caclik og et utall grove pølser av forskjellig opphav.Da er det bare naturlig at "i pugliesi" har en rett som ligner: Gniumirieddi. Innmat av lam smaksatt med pecorino (fåreost),spekk,sitron og persille.Dette rulles i tommetykke pølser,ca. 7-8 cm lange og grilles på spidd over trekull.I stedet for innmat kan man selvfølgelig bruke annet kjøtt av lam eller kalv/okse.
Vinen er en utmerket kjøttvin og går til det meste av sorten.Anbefaler at vinen får en halvtime i kjøleskapet.Den smaker best mellom 15-17 grader.Pasta med krydrede kjøttsauser er også utmerket følge.Husk at jo sterkere krydret,jo kjøligere bør vinen være.
dc8-63: Det blir nok en og annen SEA-tur på meg fra våren av.Da skal det bli hyggelig med en pub-crawl (innen visse grenser selvsagt!) melom div. mikrobryggerier.I mellomtiden nyter jeg mine ale's på Mikrobryggeriet i Holtegata eller i London.:cheers:
Ice-varianter av øl? Pføyyyy! Greit hvis du ikke liker øl,men liker å "stå på ramma" sammen med andre og "slå vannet av potetene"! :cool2
FBU4EVER! Har du prøvd Cantina Rustica tvers over gaten for Oslo Mikrobryggeri i Holtegaten???
FBU 4EVER
11-09-2005, 17:55
Originally posted by EB
FBU4EVER! Har du prøvd Cantina Rustica tvers over gaten for Oslo Mikrobryggeri i Holtegaten???
Ja.
:)
Originally posted by LN-KOG
Noe vi har merket oss ved mer enn ett høve! Man nyter av sin Primitivo denne fredagen og tenker på KGL som må støpe pæler på Blefjell i helga :cheers:
Det ble ikke mye nyting av edel italiensk vin på fjellet, men derimot gikk det med både Fat Ale murere fra Aass og brent vin fra Frankrike. :cheers:
Nå er i hvertfall stabburet på Blefjell reddet etter å fått nye fundamenter gyst fast til grunnfjellet.
http://www.gormconsulting.no/Jpegs/IMG_0506_mod.jpg
Ser ut som et veldig flott sted...:devot: