PDA

View Full Version : Om NH90 i Norge

Nervevrak
16-11-2010, 23:58
Ryktene sier Torsdag 18.nov rundt 14 tiden på Kjevik.
Etter sigende første gang i Norge med norsk crew:)

Northrider
17-11-2010, 00:13
Den kommer. Fått innside-bekreftelse! ;)

Nervevrak
17-11-2010, 00:30
Skulle egentlig vært her i dag. Men den er vel ikke så allværsmaskin som den bør enda. Siden været i alpene stoppet de i går d)
Men tror det ikke før den setter hjula nedpå. Sikkert noen høye herrer på østlandet som ikke takler helt at Kjevik skal bli det første stedet....

OSL-MRU
17-11-2010, 09:06
Noen som kan tenke seg hvilken reg som vil bli brukt?

LN-DAG
17-11-2010, 10:09
Og når ser vi dem på Bardufoss ?

Seabee
17-11-2010, 11:36
Står mye interessant her:

Først med NH-90 til sjøs
Norge blir første land til å bruke NH-90 til sjøkrig. Riktignok uten våpen i to-tre år. Denne uka starter leveringen av helikopteret.

http://www.tu.no/industri/article265517.ece

Steinar
http://www.seabee.info

eggs
17-11-2010, 13:45
Norge blir første land til å bruke NH-90 til sjøkrig. Riktignok uten våpen i to-tre år.

Norges marine må være værdens beste på krig uten våpen. Helikopter uten våpen på en fregatt uten våpen er jo en særdeles slagkraftig kombo...

seilfly
17-11-2010, 15:27
Norges marine må være værdens beste på krig uten våpen. Helikopter uten våpen på en fregatt uten våpen er jo en særdeles slagkraftig kombo...

Kunne vært brukbart på kystvakttokt :) - Og det skal vel litt mye forskjellig trening til før man i det hele tatt kan fly (bruke) med våpen?

LN-GBM
17-11-2010, 15:34
Da må man jo bare pusse linser og være klar...

Tommy777
17-11-2010, 19:12
Hjelpe meg for ett logistisk mareritt... De tar levering av halvferdige helikopter som må tilbake til fabrikken etter 4 måneder for en 10 måneders retrofit.. I tillegg har man ikke bevæpning i flere år.

Ja ja.. Det er godt sjansen for krig ikke er stor

seilfly
17-11-2010, 20:40
Fly og mannskap på treningsstatus har da aldri hatt behov for våpen? (Heldigvis har de ikke våpen?)

Nervevrak
18-11-2010, 08:12
Linsepussingen kan utsettes til ubestemt tid. Maskinen snagget ut i Nederland. Og uvist når de kommer videre.

LN-DAG
18-11-2010, 09:11
Linsepussingen kan utsettes til ubestemt tid. Maskinen snagget ut i Nederland. Og uvisst når de kommer videre.

Hei!

Håper det blir fine fotoforhold når de kommer og skulle det bli store forandringer i tidsskjema, skulle det vel gå bra med en ny "allerts".

Ser frem til en masse bilder av dem i Helikoptertråden :). Regner med det blir ei stund til jeg får tatt noen av dem her på Bardufoss.

Nervevrak
18-11-2010, 15:44
Ser ut til at maskinen blir stående litt. Grunnen til Kjevik på ruten til Bardufoss var 2 NH90 relaterte kurs. Disse kursene er ferdig denne uka. Vil da tro Kjevik ikke er noe grunn å besøke. Og de slipper lange strekk over sjø med en ikke fullt utprøvd maskin, men kan heller følge shorline opp Sverige?
Rygge, der mye av luftforsvarsledelsen sitter, vil jeg da tro er et sikrere bet som første landingsted i Norge.

STARSHIP 2
18-11-2010, 19:57
Jeg så et spennende helikopter i Bodø i dag.. var det NH90?

Wig-wag
18-11-2010, 20:01
Ser ut til at maskinen blir stående litt. Grunnen til Kjevik på ruten til Bardufoss var 2 NH90 relaterte kurs. Disse kursene er ferdig denne uka. Vil da tro Kjevik ikke er noe grunn å besøke. Og de slipper lange strekk over sjø med en ikke fullt utprøvd maskin, men kan heller følge shorline opp Sverige?
Rygge, der mye av luftforsvarsledelsen sitter, vil jeg da tro er et sikrere bet som første landingsted i Norge.

Er det samme helikopter danskene flyr? Jeg var på Rygge i går og da landet en dansk sånn. Men jeg var ikke på jobb og fikk ikke fastslått nøyaktig flytype, så det kan ha vært noe som lignet.

Ellers tror jeg du har rett i at Rygge ville vært et mer naturlig sted for mellomlanding, av flere årsaker, unntatt når det som du beskriver, finnes en god grunn til å lande på Kjevik.

Piddien
18-11-2010, 20:43
Heisann.

Danskene flyr Agusta Westland EH-101 Mk-512 Merlin, en litt større og tyngre maskin enn våre NH90.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Helikoptre%20Flesland%20div/57d0b5b8.jpg

Hadde håpet at de kanskje kom innom Bergen og Haakonsvern på turen nordover siden de nå får en base her vest hvor noen maskiner skal bli stasjonert. :)

LN-DAG
19-11-2010, 13:23
Ser i dagens lokalavis "Folkebladet" at det helikoptret de ventet på igår står i Nederland p.g.a. motorhavari. Kommer tidligst til Bardufoss neste uke.

Fikk akkurat ei mld. om at det er en dansk Agusta Westland EH-101 Mk-512 Merlin i Tromsø for øyeblikket :) (Hvis ikke Danmark har NH90) Ikke greit når man ikke får sett dem sjøl

Bare synd man er 20 mil unna :(

PerJen
19-11-2010, 13:48
Når vi er inne på Danskene og helikopter, hva slags helikopter har de på Thetis klassen fregattene sine?

Ser HDMS Triton ligger i Bodø i dag, kan ha vært heliet fra den Starship så i går.

LN-DAG
19-11-2010, 14:52
......Agusta Westland EH-101 Mk-512 Merlin.

http://i36.photobucket.com/albums/e22/Piddien/Helikoptre%20Flesland%20div/57d0b5b8.jpg

Litt OT fra NH90 tråden, men det var et av de Danske Merlin som var på sjarmoffensiv nordover via Tromsø til 330 skv. i Banak i dag. Sikkert det som blei observert i Bodø nylig.

De som har mulighet får sende en "allerts" når NH90`en er på veg fra Nederland til Bardufoss.
(Fortsatt litt lys her midt på dagen ;) )

Brave
19-11-2010, 14:59
Når vi er inne på Danskene og helikopter, hva slags helikopter har de på Thetis klassen fregattene sine?

Ser HDMS Triton ligger i Bodø i dag, kan ha vært heliet fra den Starship så i går.

På regulære tokt har de Lynx.

LN-DAG
19-11-2010, 17:13

Uten å være spesialist på HDMS Triton så tviler jeg på at den har plass til en EH-101.

Og siden danskenes EH-101 har vært observert på tur oppover hele Norge og er i skrivende stund enten i Banak eller på veg tilbake, er det nok EH-101 sitt besøk hos 330 skv. i Bodø som Starship har sett. Den gule døra stemmer godt med det.

Som nevnt er HDMS Triton bemannet med Lynx.

OT: Blir spennende å se hva Norge velger til å erstatte Sea King ? Og om denne EH-101 turen har gjort noe utslag.

Men tilbake til tråden. Ser frem til at NH90 klarer å komme seg nordover :).

buskmann
19-11-2010, 20:58
Det er jo ikke et norsk NH-90. Det er utlånshelikopter fra NH Industries, siden de er så utrolig mange feil på produksjonshelikoptrene. Det drøyer nok enda en stund før det første norske helikopteret kommer.

Sveriges har tatt leveranse på en del NH-90, men de står på bakken.

Nervevrak
24-11-2010, 11:59
Så mange feil blir litt feil å si. Det er heller det at alle systemene Norge har bestilt ikke enda er ferdige for integrering.

Etter det jeg har fått med meg er det mest mangel på samsvar mellom delekatalogens partnr, og det som fysisk står på maskinen som var grunnen til at svenskene ikke flyr. Om det er andre grunner i dag vet jeg ikke. Finnene har flydd en del med sine, siden de har produsert de selv. Og dermed kjenner mer til maskinens tilstand.

Det er forøverig fortsatt usikkert om den som er på vei til Norge kommer til å fly en del i Nederland pga kompetansen/gjøremål der nede etter motorbyttet. Eller om de kommer til å fortsette mot Bardufoss snart.

LN-DAG
24-11-2010, 13:29
Så mange feil blir litt feil å si. Det er heller det at alle systemene Norge har bestilt ikke enda er ferdige for integrering.

Etter det jeg har fått med meg er det mest mangel på samsvar mellom delekatalogens partnr, og det som fysisk står på maskinen som var grunnen til at svenskene ikke flyr. Om det er andre grunner i dag vet jeg ikke. Finnene har flydd en del med sine, siden de har produsert de selv. Og dermed kjenner mer til maskinens tilstand.

Det er forøverig fortsatt usikkert om den som er på vei til Norge kommer til å fly en del i Nederland pga kompetansen/gjøremål der nede etter motorbyttet. Eller om de kommer til å fortsette mot Bardufoss snart.

Tusen takk for info.
Sto en liten notis i "Folkebladet", at det var veldig usikkert når vi fikk se det her :(

Nervevrak
25-11-2010, 12:10
Da kan det se ut til at de plutselig er på vei. Og planlagt ankomst LSK/Kjevik litt før 14 tiden :)

LN-GBM
25-11-2010, 14:53
Breaker, breaker...
http://www.glennshangar.com/images/nh90/nh90_web.jpg

Flere bilder kommer når jeg har gått gjenom dem.
Edit: http://forum.scanair.no/showthread.php?p=579505

LN-DAG
27-11-2010, 13:10
For noen timer siden sto det ihvertfall godt parkert i hangaren på 337 på BDU (om det ikke skal ut å lufte seg) ;)

Fra "Folkebladet" http://www.folkebladet.no/nyheter/article408665.ece
"Det nye NH90-helikopteret landet fredag ettermiddag Bardufoss lufthavn..........."

Framtida landet på Bardufoss: "Nye Troms": http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=6503
"Klokka 16.48 og i 23 minusgrader landet helikopteret foran Hangar 5. ........"

PerJen
27-11-2010, 15:38
Søren og, fikk ikke med meg at de var innom Bodø i går :(

Så vidt jeg kan forstå så er dette helikopteret eiet av Forsvaret, men skal ikke inn i operativ tjeneste. Den vil bli brukt for trening av personell osv.

Ut fra artikkelen som ble linket til i posten over her, så kan man vel tolke det slik at helikopteret er Norsk, men mangler de modifikasjonene som vi vil ha på de operative NH-90ene.

Men dette er jo '027', hva skjedde med det første NH90 i norske farger, '013'?

LN-DAG
27-11-2010, 16:51
..........hva skjedde med det første NH90 i norske farger, '013'?

Sikkert bare et påklistra nummer av symbolsk karakter :)

Trur at det også var en demo-utgave i Norske farger.

Vet ikke om det finnes et ferdigbygd ekte norsk NH90 noen plass på kloden.
(understreke at jeg er totalt amatør på alt som skjer på den fronten)

Brave
27-11-2010, 17:32
027 er bygget for Norge og skal etterhvert overtas av FLO, men er fremdeles i fabrikkens eie. Flere av de Norske NH90`ene er produsert. 013 er på fabrikken.

LN-DAG
27-11-2010, 18:06
027 er bygget for Norge og skal etterhvert overtas av FLO, men er fremdeles i fabrikkens eie. Flere av de Norske NH90`ene er produsert. 013 er på fabrikken.

Takker for svaret.
Bare et lite tilleggsspørsmål: Er de numrene "hellige", dvs. at de representere noe i c/n som Bell412 147 er cn 33147 og et evt. lånehelikopter kan da ikke hete 147 ?
Så 013 på fabrikken er det samme 013 som var her?
(sender deg PM for flere spørsmål)

Brave
27-11-2010, 18:18
Antar det er nummeret på produksjonslinjen de bruker ja. :)

Seabee
01-12-2010, 15:41
Kjølig velkomst for NH90
NH90 er endelig på plass i Norge. Nå skal Luftforsvaret finne ut hvor godt helikopteret fungerer i norske forhold.

http://www.tu.no/industri/article269594.ece

Steinar
http://www.seabee.info

Sunny
01-12-2010, 17:08
De danske gutta var på nav-trening i Norge, og benyttet dermed muligheten til å vise frem helikopteret sitt. De var innom samtlige 330-avdelinger, før de rundet Nordkapp og fløy sørover igjen. Kjempetrivelig gjeng, med et imponerende helikopter!

C172
01-12-2010, 17:46
Jeg må Gratulere Luftforsvaret med det nye helikopteret. Jeg syntes det var elegant i de Norska fargene. Gleder meg å se det rundt BGO når den tid kommer!!

ENKB
02-12-2010, 07:52
Kan denne maskinen ha mode S kode 478734 ?

AggTouchdown
02-12-2010, 11:39
Jeg syntes det var elegant i de Norska fargene.Altså helt ordinær og anonym grå? :P
Personlig syns jeg de finske NH-90ene ser mye bedre ut, de ser nesten tilogmed litt kule ut ;)

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/8/9/1814985.jpg

Nervevrak
08-12-2011, 13:35
Og da var endelig første faste NH90 (tailnr 049) landet på Bardufoss. 10 år og ca 1 uke etter bestilling, kun 6 år forsinket levert.
En ting er sikkert. Alle feilene de norske har funnet, og krevd utbedret før levering får vi nok fordeler av senere.
Mange av de andre nasjonene som ikke har vært like nøye har nok fulgt ekstra godt med på norge, og blitt ganske svette.
Godt jobbet av OT&E gjengen.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/viste-frem-forsvarets-nye-helikopter-paa-bardufoss-3656023.html

kimbo
08-12-2011, 15:27
Sannelig på tide :)

Brave
08-12-2011, 21:22
Og da var endelig første faste NH90 (tailnr 049) landet på Bardufoss. 10 år og ca 1 uke etter bestilling, kun 6 år forsinket levert.
En ting er sikkert. Alle feilene de norske har funnet, og krevd utbedret før levering får vi nok fordeler av senere.
Mange av de andre nasjonene som ikke har vært like nøye har nok fulgt ekstra godt med på norge, og blitt ganske svette.
Godt jobbet av OT&E gjengen.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/viste-frem-forsvarets-nye-helikopter-paa-bardufoss-3656023.html

OT&E gjør en god jobb, men acceptance i Milano har de ikke holdt på med. Dette arbeidet har prøveflygerkontoret på Kjeller stått for. Uansett er dette en merkedag for både Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Så får vi bare vente å se hvor lang tid det tar å få det i operativ tjeneste. :)

MountainDew
09-12-2011, 02:53
Jeg må Gratulere Luftforsvaret med det nye helikopteret. Jeg syntes det var elegant i de Norska fargene. Gleder meg å se det rundt BGO når den tid kommer!!

Helt enig med C172. Velkommen skal de være :nor

Alf
09-12-2011, 15:18
Då får väl jag ta och lägga in en bild på en svensk NH90. De är dock inte i operativ tjänst ännu. (notera den högre kabinhöjden)

http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads//2010/09/HKP-14-NH90.jpg

semmern
09-12-2011, 18:03
NH90 i fine, norske farger observert på testflyging på Kjeller på onsdag. Rakk å si "så fint nytt helikopter dere har fått" over radioen i flyet mitt idet de tok av og dro avgårde, og syns jeg hørte smilet rundt munnen på han som svarte etterpå :D

Nervevrak
10-12-2011, 19:29
OT&E gjør en god jobb, men acceptance i Milano har de ikke holdt på med. Dette arbeidet har prøveflygerkontoret på Kjeller stått for. Uansett er dette en merkedag for både Luftforsvaret og Sjøforsvaret. Så får vi bare vente å se hvor lang tid det tar å få det i operativ tjeneste. :)

Viste ikke at prøveflyger kontoret var satt opp med teknikere? Der har uansett vært teknikere/flygere fra OT&E der nede for å hjelpe til.
Men prøveflygerkontoret, prosjektet, gjestearbeidere, konsulenter osv. er også med.
Så jeg skulle kanskje skrevet:
Godt jobbet av alle som har vært involvert.

Så får vi håpe NH90 blir fort operativ for å bli satt inn i ordinær tjeneste.

Radiv
10-12-2011, 22:55
Hvorfor er de svenske satt på bakken a?

Brave
10-12-2011, 23:15
Viste ikke at prøveflyger kontoret var satt opp med teknikere? Der har uansett vært teknikere/flygere fra OT&E der nede for å hjelpe til.
Men prøveflygerkontoret, prosjektet, gjestearbeidere, konsulenter osv. er også med.
Så jeg skulle kanskje skrevet:
Godt jobbet av alle som har vært involvert.

Så får vi håpe NH90 blir fort operativ for å bli satt inn i ordinær tjeneste.

Etter mange år ved skvadronen og i miljøet vi omtaler her vet jeg utmerket godt hvem, hva og hvor i denne saken og det gjør kanskje du også for det jeg vet.
Poenget mitt var at det ikke er OT&E som gjør en acceptance (det tror jeg også du forstår, det ligger tross alt i OT&E`s navn) og de fleste med kjennskap til dette vet også at ulike personellkategorier fra Bardufoss har bidratt i det som har foregått i Milano og andre steder.
Enough said, nå skal jeg slappe av med en kald bayer etter å ha tilbrakt lørdagskvelden ENBR-ENQC-ENFB-ENQK-ENBR. God kveld. :D

Trdfly
17-06-2012, 02:30
Snakket med en i besetningen på NH-90'en i dag på BAS12 og han sa at de forventet en NH-90 til i løpet av sommeren/høsten, men det la de seg ikke serlig borti, siden det bare flyr det....

Edvard
06-09-2019, 01:28
Promo video for NH90. Varighet 3:26 min.

https://www.youtube.com/watch?v=rGAu12Dai5E

Someone
10-06-2022, 07:57
Da dumpes NH 90 kontrakten, Forvaret vil levere tilbake mottatte helikoptere og kreve pengene i gjen

https://www.nettavisen.no/nyheter/pressekonferanse-om-helikoptre/s/5-95-525245

NH 90-kontrakten avskaffes

Så da blir det ny tur ut for å kjøpe helikoptere, hvilket jo de ikke akkurat har en god track record på

OJB
10-06-2022, 10:25
Da dumpes NH 90 kontrakten, Forvaret vil levere tilbake mottatte helikoptere og kreve pengene i gjen

https://www.nettavisen.no/nyheter/pressekonferanse-om-helikoptre/s/5-95-525245

Så da blir det ny tur ut for å kjøpe helikoptere, hvilket jo de ikke akkurat har en god track record på

Det var på tide!

WF-380
10-06-2022, 10:42
Da dumpes NH 90 kontrakten, Forvaret vil levere tilbake mottatte helikoptere og kreve pengene igjen

De må jo selvfølgelig gå ut med at de vil kreve alle pengene tilbake. Hvor mye de faktisk får tilbake vil tiden vise.

Radiv
10-06-2022, 16:04
Som forrige Riksrevisor sa; Hvis du velger å kjøpe helikopter av en fabrikk som aldri har levert helikopter før, da tar du betydlig risiko!! Når vi i tillegg legger på N versjon, så blir det skjelden suksess!

Nå blir det nok Sikorski Black Hawk, Sea Hawk og sikkert en specOps versjon også.
Skaper stordriftfordeler, og lite delelager hvis disse dekker våre behov.

Skal det gå fort, så kjøp standard maskiner og utstyr de med kit for spesialfunksjoner i ettertid. Snakk med søta bror for å få tips!

ENBO
11-06-2022, 00:50
Tydeligvis har ikke produsenten levert etter kravspesifikasjon. Går man utenlands, ser det ut til at NH90 har vært feilkjøp for mange. Flymaskinen vil aldri kunne operere i værforhold for kystvakten, og milevis fra økonmiske rammer/flytid som var forutsatt. Endelig settes foten ned. Nå ligger det an til tunge juridiske ryggtak mellom Norge og NHI. Underlig at lederen for NOF, Torbjørn Bongo, i stor grad retter skytset inn i egen organisasjon for dårlig styring. Mat for NHI. Helikoperleveranse etter skreddersøm er ikke for amatører.

MountainDew
11-06-2022, 10:32
Nå blir det vel 10 år med evaluering og kommisjoner for å rote til neste ordre :)

TLS at OSL
11-06-2022, 12:31
Nå blir det vel 10 år med evaluering og kommisjoner for å rote til neste ordre :)

Det var min første tanke også!

Uansett burde både den forrige regjeringen og den før der også ha sagt opp kontrakten.

Skuggenheimer
11-06-2022, 12:45
Ja denna ansvarspulveriseringa er jo mer regelen enn unntaket da ting går åt skogen som det jo gjør i ganske mange tilfeller.

Kjøp inn linjeproduserte heli og gjør som feks politibiler, implementer det nødvendige utstyr her til lands. Sjansene for å treffe folk som veit hva de driver med og da lite trøbbel i ettertid er gode..

Radiv
11-06-2022, 17:53
Får håpe man denne gangen hører på de med støvlene på, og kjøper det de mener er beste løsning.

Det var Sikorsky Hawk familien. Disse han dekke behovet til Hæren, SOF, CSAR, Kystvakt, Fregatt osv.
Smart å kjøpe en type, og spekke de til de forskjellige miljøer.
Disse er testet i fred, krise og krig og har bestått alle.

Det finnes sikkert noe som er noe bedre på noen oppgaver, men Black Hawk familien er gode nok, og er billige pr flytime sammenliknet med det meste annet av helikoptere.

Antakelig kan man få de nokså fort, og leie inn for gapfilling.

Northrider
11-06-2022, 17:54

Neppe. Tipper det allerede ligger en plan inne for hva som kommer.