View Full Version : Setevalg hos Swiss?
robertaas
16-11-2010, 19:58
Er det noen måte man kan reservere sete på Swiss før online checkin åpner 23 timer før avgang?
Flyr economy og uten noen priviligert kortstatus.
Test her: https://www.web-check-in.com/checkin.php?lang=en&al=SK
EDIT: kun fra sveits ja..
Ikke innen Europa. På interkontinentale ruter kan man forhåndsreservere
robertaas
16-11-2010, 20:09
Jeg skal til Muscat så det må vel regnes som interkontinentalt.
Her, i tilfelle ...
https://booking.swiss.com/web/pro.htm?WT.ac=mybookingHbox&WT.ad=mybookingHbox
Da er sikkert bare å logge seg inn her:
https://booking.swiss.com/web/pro.htm?WT.ac=myBookingHeader&WT.ad=myBookingHeader
;)
EDIT: noen som var litt raskere.. ;)
robertaas
16-11-2010, 20:29
Takk, men det er den vanlige linken til online checkin.
"The web check-in is not available for Oslo-Zurich at this time. Check in online any time between 23 hours and 1 hour before departure." Ser ingen mulighet til å sjekke inn på strekninger videre fra Zürich.
Laget også profil hos Swiss uten at det ga mulighet for setevalg.
Velkommen på forumet. Noen som "tror" her, men fakta er:
Skal selv med Swiss intercontinentalt, men måtte sende mail via kontaktskjema for setereservasjon da de ikke har online-mulighet for å velge sete på weben...med mindre man har M&M-medlemskap (da skal det visstnok kanskje gå an).
http://www.swiss.com/web/EN/general/contacts/Pages/existing_booking_form.aspx
Ah, jeg bestilte mine Swissbilletter gjennom wideroe.no, så var sikkert derfor jeg kunne velge
Ah, jeg bestilte mine Swissbilletter gjennom wideroe.no, så var sikkert derfor jeg kunne velge
I ettertid var det ikke mulig å gjøre setevalg for mine, men i bookingøyeblikket kunne det kanskje vært gjort (men det var via et annet selskap)
robertaas
16-11-2010, 20:47
Jeg bestilte Emirates gjennom Wideroe og Wideroe lot det se ut som om jeg reserverte setere, men det stemte ikke, Noen andre hadde fått de setene da jeg sjekket inn.
robertaas
16-11-2010, 20:51
Skal selv med Swiss intercontinentalt, men måtte sende mail via kontaktskjema for setereservasjon da de ikke har online-mulighet for å velge sete på weben...med mindre man har M&M-medlemskap (da skal det visstnok kanskje gå an).
http://www.swiss.com/web/EN/general/contacts/Pages/existing_booking_form.aspxTakk, har kun 40 minutters transfer i Zürich så det vil antagelig lønne seg å sikre seg et midtgangsete langt fram.
Bestilte rett fra Swiss.
Test å logge inn på lufthansa.com, klikk på "My bookings" øverst på siden og skriv inn etternavn og boknings-nr under "retrieve single booking".
Vet ikke om det funker, men jeg får iallefall opp de fleste av mine Star-alliance bokninger via Lufhansa's sider, og kan velge sete...
Vet ikke om det funker, men jeg får iallefall opp de fleste av mine Star-alliance bokninger via Lufhansa's sider, og kan velge sete...
Swiss kjører ikke i Amadeus. Jeg har bookinget primært med LH-flighter i kombinasjon med LX, og da kommer ikke Swiss opp på lufthansa.com. Mange av de andre *A-selskapene kjører med Amadeus i bunn. Svaret jeg fikk vedr LX var (som nevnt i post over) - det måtte gjøres via mail/telefon/kontaktskjema når det ikke var lagt inn i bookingøyeblikket.
Blir på samme "klønete" måte som når man har 5-tegn ref-nummer fra SAS.
robertaas
16-11-2010, 21:13
Test å logge inn på lufthansa.com, klikk på "My bookings" øverst på siden og skriv inn etternavn og boknings-nr under "retrieve single booking".
Vet ikke om det funker, men jeg får iallefall opp de fleste av mine Star-alliance bokninger via Lufhansa's sider, og kan velge sete...Takk, men Lufthansa fikk ikke tak i bookingen.
Flyr LX på alle strekninger.
Forsøk å ringe Swiss....funket for meg. 2K er sikret ZRH-NRT....;)
Dag Viking
16-11-2010, 21:44
Forsøk å ringe Swiss....funket for meg. 2K er sikret ZRH-NRT....;)
Ja, det funket for oss også. Går an å finne bookingen på nett, men ikke velge sete slik det går på bonusreiser med Lufthansa og United.
Når flyr du? Har du ca 55 min transfer i ZRH, eller har du lagt inn mye buffer?
robertaas
17-11-2010, 11:14
http://www.swiss.com/web/EN/general/contacts/Pages/existing_booking_form.aspxPrøvde å kontakte dem:
"The minimum connection time at Zurich Airport is 40 minutes. You would receive all
boarding passes from the check-in desk before departure and your baggage would be checked through to your destination.
We have requested an aisle seat for you on both shorthaul flights between Oslo and
Zurich. Seat numbers could be confirmed or changed at the check in desk prior to
departure."
Dette var ikke særlig imponerende:
-de kunne ikke bekrefte setenummer eller at jeg ville få korridorsete eller om det ville være forran i flyet.
-de forventer at jeg skal vente helt til jeg er på flyplassen med å få vite hvilket sete jeg får og da er jo alle tatt.
-Hvorfor i alle dager vil de gi meg et korridorsete på den siste strekningen tilbake til Oslo?
Opplever også Swiss som litt "klønete" når det kommer til valg av seter. Fikk aldri til å reservere noe seter på OSL-ZRH-JFK-ZRH-OSL før sjekk inn åpnet på web. (Tok også kontakt via kontaktskjema)
Ennå mer imponerende er at de ikke greier å seate to stk på samme booking på samme seterad på en intercontinental flygning. (Dette var i økonomi, business har alltid vært veldig greit både innen Europa og intercontinentalt)
Jeg bestilte t/r OSL-BKK i biz (tilbudet som gikk ut 14.8.), men fant ingen steder å bestille konkrete seter (annet enn valget mellom midtgang og vindu) på swiss.com. Disse prisene kom ikke opp på andre søkemotorer, så jeg måtte bestille direkte fra Swiss.
Etter å ha lest denne tråden (mis)brukte jeg wideroe.no for en dummybooking på de samme datoene for å få opp setekartet. Det var ikke så mange ledige (ønske)seter, men via kontaktskjemaet sendte jeg da i går kveld inn mine ønsker til Swiss og gjorde oppmerksom på at jeg var *A gold member (EBG).
Fikk tilbakemelding i dag tidlig om at de setene jeg ønsket meg er reservert for meg (selvfølgelig med det vanlige forbeholdet om flybytte osv.)
Alt i alt rask og god service av Swiss ved bruk av kontaktskjemaet, men selvsagt dårlig at det ikke kan velges konkrete seter ved webbestilling i utgangspunktet.
Man må bruke kontaktskjemaet her. LX har dårlige systemer. Prøvde feks å sjekke inn online fra NRT til OSL via ZRH, men endte bare opp med videresending til Lufthansa sine hjemmesider og en feilmelding. Ikke det at jeg bekymret meg mye fordi jeg fløy first, men likevel. Hadde fått reservert sete 1A, og det dukket opp på boardingkortet også heldigvis.
Hva anbefales av rad 23 og 30 på Swiss A340 ?
Ser at det nå er mulig å bestille seter ved bestilling på swiss.com
Flere enkeltseter i bizkabinen hos Swiss langdistanse er reservert egne senator/HON-kunder.
Noen som kjenner til om (evt. når) det åpnes for andre?
Er selv EBG, og skulle gjerne ha byttet fra midtradene til enkeltsete som fortsatt er ledig, men står som reservert for senator/HON.
Gjelder flyvning om 3 dager
Fly med oss
15-07-2013, 17:07
Flere enkeltseter i bizkabinen hos Swiss langdistanse er reservert egne senator/HON-kunder.
Noen som kjenner til om (evt. når) det åpnes for andre?
Er selv EBG, og skulle gjerne ha byttet fra midtradene til enkeltsete som fortsatt er ledig, men står som reservert for senator/HON.
Fant du ut noe her? Får man som EBG tilgang til å velge preferred seats ved å maile/ringe SWISS? Det fungerte ikke under bookingprosessen.
Jeg fant vel ikke ut noe annet enn at de reserverte setene som fortsatt var ledige ble mulige å reservere for meg når "vanlig" internettinnsjekk åpnet 23 timer før avgang
robertaas
16-07-2013, 02:18
Jeg fant vel ikke ut noe annet enn at de reserverte setene som fortsatt var ledige ble mulige å reservere for meg når "vanlig" internettinnsjekk åpnet 23 timer før avgang
Den brant jeg meg på. Ble stoppet ved gaten hvor de kalte det en "teknisk feil" og degraderte meg til et sete man ikke trengte betale ekstra for.
Nå er det vel ingen kostnad for setebestilling i biz, bare det at de "beste" setene er reservert for senator/HON i utgangspunktet.
Fly med oss
16-07-2013, 06:25
Nå er det vel ingen kostnad for setebestilling i biz, bare det at de "beste" setene er reservert for senator/HON i utgangspunktet.
Det er et sånt jeg vil ha :) Alle de andre enkeltsetene er opptatt på utreisen.
Chriscross
19-02-2014, 21:33
Skal fly lx til dxb i morgen. Det har vært masse ledige firesetere bakover i flyet frem til i dag tidlig. Da var plutselig nesten alle sammen tatt (28t før avgang). På osl-zrh hadde vi blitt tildelt seter automatisk. Gjør Swiss alltid dette like før innsjekk åpner? Er ikke så mye poeng i å sjekke inn tidlig når alt er delt ut automatisk på forhånd. Fikk rad fire osl-zrh, så klager ikke, men skulle gjerne hatt vindusseter fremfor midtgang til småjentene.
Samme med oss, mange ledige, men når vi boardet nesten fullt begge veier..På vein hjem flyttet jeg til en halv 4 seter slik at min lille fru fikk en toseter..
Antar dette er en "halvcharter" slik at de fleste er ikke-nerder som bare booker billett på et reisebyrå som gjør ingen ting ekstra med seter..