View Full Version : Hvordan bli oppgradert?
baselutvann
16-11-2010, 18:21
Som tittelen sier, hvordan oppgraderes man? er det noe man spør om, eller er det noe som flyselskapet gjør ?
Begge deler kan forekomme, men det er selvsagt størst sannsynlighet for oppgradering ved bruk EuroBonus-poeng ol. Man kan da spør innsjekkingsagenten som da sjekker systemet, og legger inn en evt forespørsel om oppgradering. Det er videre gatepersonellet som foretar valget om hvem som skal bli oppgradert (etter status, bookingklasse osv).
Avogtil har jeg også blitt oppgradert uten å spørre om det. Det kommer da ett pip når du legger på fingeren, og en liten lapp kommer som vanlig ut, men da med nytt sete på dersom en har vært så heldig å fått oppgradering..
Noen ganger selger man flere seter enn man har plass til på økonomiklasse mens man likevel har plass på Business. Da prøver man å selge setene først (f.eks. Optiontown, cash ved gaten, eller ved bruk av poeng) og deretter vil setene bli tilbudt selskapets beste kunder (kortholdere). Skulle det fortsatt være behov for oppgraderinger, hender det at man plukker noen tilfeldig. Dette kan også skje hvis noe skjer tett opptil avgang som gjør at man ikke har tid til å finne 'kvalifiserte'.
Prosedyrene varierer også fra selskap til selskap, men prinsippet er i det store og hele det samme.
baselutvann
16-11-2010, 18:34
så en uten "status" og bonuskort har en svært liten sjanse?
Ja, det ligger litt markedsføring i dette også. Å oppgradere en 'fast gjest' bidrar til det positive inntrykket, og gjør sjansen større for at han booker selskapet neste gang han skal reise.
Jeg ønsker primært å bruke mine poeng til oppgradering til business, men opplever at det er veldig uklart på forhånd om man lykkes. Hos SAS er vel eneste mulighet å spørre om det er plass på biz ved gaten, men når jeg reiser interkontinentalt blir det for stor risiko å ta for meg som er hele 174 cm. lang. Selv på private reiser ender jeg da opp med biz for sikkerhets skyld.
Hvordan er det med andre *A selskaper? Kan man f.eks. bestille en economybillett på en flight hvor man ser det er mange ledige plasser på biz og deretter oppgradere med poeng like etter at man har fått bekreftet sin ec.billett?
så en uten "status" og bonuskort har en svært liten sjanse?
Både ja og nei. Har selv hatt flaks et par ganger med SAS (for noen år siden) ved overbooking. Har meldt meg frivillig til å være med neste fly, og fått oppgradering som "takk for hjelpen"
Hvordan er det med andre *A selskaper? Kan man f.eks. bestille en economybillett på en flight hvor man ser det er mange ledige plasser på biz og deretter oppgradere med poeng like etter at man har fått bekreftet sin ec.billett?
Husk at ikke alle billetter er mulig å oppgradere med poeng. Reglene varierer.
Kan (litt på siden) nevne at oppgradering hos BA kun kan skje dersom det er ledig bonussete i kabinen du skal oppgradere til. Dvs. det hjelper ikke om alle seter er ledige dersom det ikke er åpent for bonusbilletter. Mulig andre gjør det på samme måten.
Kan (litt på siden) nevne at oppgradering hos BA kun kan skje dersom det er ledig bonussete i kabinen du skal oppgradere til. Dvs. det hjelper ikke om alle seter er ledige dersom det ikke er åpent for bonusbilletter. Mulig andre gjør det på samme måten.
...men til gjengjeld bekreftes de med en gang, gjerne samtidig som man booker billetten. Personlig mener jeg det er en bedre variant enn SAS sin, der man ikke får vite det før ved gaten.
robertaas
16-11-2010, 20:39
Ble oppgradert til Business på gaten da jeg fløy fra Frankfurt til Delhi med Lufthansa. Hadde kun sølvstatus. Til 3200 t/r var det en god deal.
GinTonic
06-12-2012, 15:24
Har planer om å oppgradere med poeng fra M til C på CPH-ORD neste helg. Er det mulig å gjennomføre en evt oppgradering når jeg sjekker inn på OSL, eller kan jeg bare legge inn forespørsel som må bekreftes på gate i CPH? Har bare 45 minutter layover, dersom jeg kommer sent inn pga været el. blir jeg raskt sist i køen på gaten, kan jeg da miste forespørselen? Har EBS.
chrisljo
06-12-2012, 16:22
Har planer om å oppgradere med poeng fra M til C på CPH-ORD neste helg. Er det mulig å gjennomføre en evt oppgradering når jeg sjekker inn på OSL, eller kan jeg bare legge inn forespørsel som må bekreftes på gate i CPH? Har bare 45 minutter layover, dersom jeg kommer sent inn pga været el. blir jeg raskt sist i køen på gaten, kan jeg da miste forespørselen? Har EBS.
Oppgradering med poeng skjer ved innsjekk, så hvis du ser ledige seter dagen før er det et signal om at man bør stå tidlig opp :)
Oppgradering med SAS på ruter ut fra cph gjøres ved gate i cph.
Innsjekks personalet på første stasjon kan legge inn forespørsel om oppgradering med poeng :-)
chrisljo
06-12-2012, 19:27
Da beklager jeg. Oppgraderte selv ved innsjekk, men da på OSL og EWR og det er vel over et år siden. Jeg skulle vært mer presis.
GinTonic
06-12-2012, 19:36
Oppgradering med SAS på ruter ut fra cph gjøres ved gate i cph.
Innsjekks personalet på første stasjon kan legge inn forespørsel om oppgradering med poeng :-)
Takk, var det jeg trodde:) Men dersom jeg skulle komme sent inn til CPH, kan da andre passasjerer som og ønsker å oppgradere "snatche" min eventuelle plass (som i førstemann til mølla)?
Har forsøkt å be om oppgradering pga svært trange seter (jeg er høy), uten å lykkes. Noen som har fått til dette?
Superhai
11-12-2012, 16:09
Har forsøkt å be om oppgradering pga svært trange seter (jeg er høy), uten å lykkes. Noen som har fått til dette?
Det er mange som spør om det, og svaret er nei. Men som med alle andre tilfeller, så vil det kunne skje om man er pent kledd og høflig, og at det er behov for det av operasjonelle årsaker. Er du flink til "sosial manipulasjon" så kan du hende du kan få medlidenhet, men dette er relativt vanlig spørsmål. Om du først skal spørre, spør om bedre beinplass og ikke oppgradering, men ikke regn med suksess.
Litt OT kanskje:
Jeg velger alltid seter med ekstra beinplass på lange turer i økonomi. Nødutganger, bulkhead etc. Nå sist, 31A på SAS' A330. Etter boarding og før push back kommer det en passasjer fra litt lenger bak i kabinen og spør flyvertinna om det er mulig å få byttet plass "med en av de der" og peker på meg og sidekamerat i 31A+B. Flyvertinnen svarer da høflig at det dessverre ikke er mulig, da passasjerene i disse setene gjerne har reservert dem lang tid i forveien.
Når jeg tenker meg om er det vel en egen "jeg-har-dårlig-sete-og-må-bytte-meg-til-et-bedre-sete"-tråd her et sted.