Log in

View Full Version : Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

ENZV
16-11-2010, 16:21
Slik ønsker flyplassen og vokse. ( fra Solabladet 16-11-10)
11-29 banen (øst-vest) skal avikles rundt 2020 -2025. Paralellt med 18-36 rullebanen ( nord-sør) skal det bygges en ny rullebane på 800 meter som skal betjene småfly og helikopter.

Blir nok mange overflyginger når høst/vinter stormene setter inn fra øst-vest om bane 11-29 avikles. Denne rullebanen brukes relativt ofte her på enzv. Spesielt når den heftige/gusty østavinden setter inn.......øg storme fra stor havet ( vest)

LN-TIB
16-11-2010, 16:23
Blir nok mange overflyginger når høst/vinter stormene setter inn fra øst-vest om bane 11-29 avikles. Denne rullebanen brukes relativt ofte her på enzv. Spesielt når den heftige/gusty østavinden setter inn.......øg storme fra stor havet ( vest)

Det vil jeg tro. Hvem er det som ønsker dette? Avinor eller lokale krefter?

Iberworld
16-11-2010, 16:36
Det har vært planer om dette helt siden de bygget den nye terminalen, hvis jeg ikke husker helt feil.. :lol:

Twin Otter
16-11-2010, 16:50
Jepp, står en del om alt dette (og mer til) i denne tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=39601&highlight=Sola+11%2F29

ENZV
16-11-2010, 17:15
Det vil jeg tro. Hvem er det som ønsker dette? Avinor eller lokale krefter?

Avinor, som i 2010 økte punktligheten på Sola med nye tåkelys/ lavsikt landinger.........hva nå med punktlighet høst/vintertid ??

STARSHIP 2
16-11-2010, 17:17
Er det virkelig så værhardt på Sola? (jeg vet ikke)

Blir den nye banen på vestsiden?

C130
16-11-2010, 20:42
Avinor, som i 2010 økte punktligheten på Sola med nye tåkelys/ lavsikt landinger.........hva nå med punktlighet høst/vintertid ??

Regulariteten berøres kun ved tverrvind på 30 knop og høyere.
På SVG vil dette si ca 0,35% av tiden vinterstid, noe som anses å være akseptabelt.....
Behørig omtalt og presentert i masterplanen, side 33:
http://www.avinor.no/tridionimages/Sola%20masterplan_tcm181-117743.pdf

Men jeg er enig i at det er synd å stenge bane 11/29

C130
16-11-2010, 20:44
Er det virkelig så værhardt på Sola? (jeg vet ikke)

Blir den nye banen på vestsiden?

På vestsiden ja, rett sør for dagens helikopterterminal :
http://www.avinor.no/tridionimages/Hovedplan%20F3%204000_100526_tcm181-117746.pdf

PointMergeArrival
16-11-2010, 21:07
Ser de har tegnet inn GP/LOC18R og GP/LOC36L. Jeg er villig til å sette mye penger på at det aldri blir ILS på noen baneende hvis denne rullebanen bygges etter 2015. Da blir det nok bare RNAV baserte inn- og utflygninger, slik som det også er planlagt på OSLs 3. rullebane.

ENZV
16-11-2010, 22:01
På vestsiden ja, rett sør for dagens helikopterterminal :
http://www.avinor.no/tridionimages/Hovedplan%20F3%204000_100526_tcm181-117746.pdf

Se her ja.......flott plantegning av NYE Sola / ENZV.:up:

FlyboyKarsten
16-11-2010, 22:22
Blir bra om disse nye rullebanene kommer. Kansje vi vil få mer traffik og kansje USA eller Asia reise direkte fra SVG. Men kommer den gammle rullebanen til og være der fortsatt?

Dag Viking
16-11-2010, 22:28
Blir bra om disse nye rullebanene kommer. Kansje vi vil få mer traffik og kansje USA eller Asia reise direkte fra SVG. Men kommer den gammle rullebanen til og være der fortsatt?

Jeg ventet på at den ville komme.

Det kommer EN ny rullebane, og EN blir fjernet.

18/36 kommer fremdeles til å være den primære rullebanen på Sola.

Og nei nei nei nei, det kommer hverken direkterute til Asia eller USA selv om det blir bygget en rullebane på 800 meter.:headbang

FlyboyKarsten
16-11-2010, 22:30
ok men det hadde vært greit og beholdt alle rullebanene. Men når skal den nye rullebanen være ferdig?

FlyboyKarsten
16-11-2010, 22:39
men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia. Men vi får se, Sola vokser hvertfall :)

Someone
16-11-2010, 23:12
Det er ikke "mangel" på gater som er årsaken til at det ikke er IC-ruter fra Stavanger.....:rolleyes:

OJB
16-11-2010, 23:47
Regulariteten berøres kun ved tverrvind på 30 knop og høyere.
På SVG vil dette si ca 0,35% av tiden vinterstid, noe som anses å være akseptabelt.....
Behørig omtalt og presentert i masterplanen, side 33:
http://www.avinor.no/tridionimages/Sola%20masterplan_tcm181-117743.pdf

Men jeg er enig i at det er synd å stenge bane 11/29

Dette er teoretisk. I praksis vil det mest sannsynlig ble mer nedetid.
Brukerne(les piloter i SAS bosatt her lokalt i området) der et par av dem er medlemmer av kommunestyret i Sola Kommune har fra kommunetstyrets talerstol uttalt at de mener dette er en feil beslutning av Avinor å legge ned 11-29 på Sola og anmodet Sola kommune å gå i mot dette når Masterplanen var oppe til behandling i kommunestyret tidligere i år.
I følge dem var heller ikke selskapene som trafikkerte Sola forespurt om operative begrensninger som fjerning av bane 11-29 vil gi på sikt.
Nedlegging av bane 11-29 ligger noen år frem i tid uansett.
Time will show!
Som storbruker av lufthavnen vil jeg si at det er noe besynderlig at man går til det skritt å legge ned øst-vest banen når mange argumenter taler for at den bør fortsatt eksistere. Det er ikke få ganger jeg i vinterens løp erfarer landinger på denne banen på grunn av sterk øst- eller vestavind.
En annen viktig side er de miljømessige gevinstene når inn - og utflyginger vestover og for den saks skyld østover sparer selskapene og miljøet for store mengder utslipp av CO2 for kortere inn-utflyginger i forhold til bruk av 18-36.

baselutvann
17-11-2010, 15:50
men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia. Men vi får se, Sola vokser hvertfall :)

Hvordan kan du si noe sånt? F.eks Alicante har maange gater, men det flyves ikke til Asia eller usa for det.... Skjønner ikke helt tankegangen din!:drunk:

LN-AØR
17-11-2010, 15:59
men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia.
Jøss. Spot on. Det er akkurat det det betyr! :rolleyes:

Twin Otter
18-11-2010, 01:23
Jeg synes også det er litt merksnodig å skulle legge ned bane 11/29. Det er noen år siden nå. Men observerte ofte at det på dager med sterk vind fra vest kom opptil tre og fire fly inn for landing på bane 29 og de kom over Sandnes/Lura. (Særlig på kveldstid dette her).

For en flyplass på den størrelse som Sola er ville det være synd dersom 11/29 forsvinner og vi står i fare for å få flere diversions til BGO/HAU/KRS/OSL. Slikt kan påvirke næringslivet også...

Samtidig så blir det begrensninger på helikopterflyten når 11/29 er i bruk. Kunne et alternativ være å lage en alternativ paralellbane til f.eks 11/29 (eventuelt en bane på skrå i forhold til bane 11/29 og 18/36) med trygge avstander til de andre rullebanene og gi muligheter for alternativ trafikk?

Egenes
18-11-2010, 06:08
men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia.

I følge mine kilder så er økningen av gates utelukkende for at vi får direkteruter til Murmansk, Petropavlovsk-Kamchatsky, Moskva og SPb. Fra ubekreftet hold så ble det snakket om en direkterute til Mogadishu også.

:rolleyes:

Twin Otter
18-11-2010, 06:12
I følge mine kilder så er økningen av gates utelukkende for at vi får direkteruter til Murmansk, Petropavlovsk-Kamchatsky, Moskva og SPb. Fra ubekreftet hold så ble det snakket om en direkterute til Mogadishu også.

:rolleyes:

:colgate: :stir :colgate:

WestAir
18-11-2010, 06:56
Det burde vel være areal nok til å både utvide terminalen og beholde begge de eksisterende rullebanene? I fremtiden blir det vel neppe mye bruk for heilporten..

Dag Viking
18-11-2010, 07:26
Det burde vel være areal nok til å både utvide terminalen og beholde begge de eksisterende rullebanene? I fremtiden blir det vel neppe mye bruk for heilporten..

Og når det ikke er bruk for heliport lenger, så er det liten vits å utvide Sola.

Egenes
18-11-2010, 08:18

Hvilken vei da?

PointMergeArrival
18-11-2010, 09:41
Jeg ser på tegningen at de ikke avvikler RWY29 helt, men fremdeles legger til rette for avganger med helikopter på banen. Og når banen først ligger der vil nok helikopterene også lande på RWY 11 når vær-/siktforholdene tillater det. Sola blir kanskje første flyplass i Norge som bruker 3 rullebaner ! ( I nyere tid, vet Sola hadde 5 baner, "back in the day")

Jeg antar at mye av grunnen til å lage en parallell bane er at det i dag blir stor avhengighet mellom helikopter på innflyging til RWY 11 og fly til RWY 18/36. Antar også at avstanden mellom banene er større enn 1035m slik at uavhengige operasjoner kan utføres.
De har valgt en litt merkelig løsning, men sikkert smart med tanke på helikopter operasjonene på Sola.

OJB
18-11-2010, 12:26
[QUOTE=Dag Viking;577180]Og når det ikke er bruk for heliport lenger, så er det liten vits å utvide Sola.[/QUOTE

Avvikling av Heliporten vil neppe skje i vår tid.

OJB
18-11-2010, 12:27

Jeg tror du vil bli overrasket hvor lenge denne vil være i drift. Noen avvikling her ligger laaaangt frem i tid.

OJB
18-11-2010, 12:28
Jeg ser på tegningen at de ikke avvikler RWY29 helt, men fremdeles legger til rette for avganger med helikopter på banen. Og når banen først ligger der vil nok helikopterene også lande på RWY 11 når vær-/siktforholdene tillater det. Sola blir kanskje første flyplass i Norge som bruker 3 rullebaner ! ( I nyere tid, vet Sola hadde 5 baner, "back in the day")

Jeg antar at mye av grunnen til å lage en parallell bane er at det i dag blir stor avhengighet mellom helikopter på innflyging til RWY 11 og fly til RWY 18/36. Antar også at avstanden mellom banene er større enn 1035m slik at uavhengige operasjoner kan utføres.
De har valgt en litt merkelig løsning, men sikkert smart med tanke på helikopter operasjonene på Sola.

Det er nettopp det som er grunnen slik du skriver over.

Dag Viking
18-11-2010, 16:34
Jeg tror du vil bli overrasket hvor lenge denne vil være i drift. Noen avvikling her ligger laaaangt frem i tid.

Jeg er i alle fall ikke yrkesaktiv lenger når dette skjer.:up:

WestAir
18-11-2010, 16:58
Oljeindustien flytter nordover og heliporten på Sola vil nok bli stadig mindre viktig i fremtiden. Men Stavanger-regionen er i enorm vekst, med eller uten olje i nærområdene, og det vil garantert bli behov for en større terminal i fremtiden. Vi snakker tross alt om en av de dyreste og rikeste byene i Europa.

Dag Viking
18-11-2010, 17:13
Oljeindustien flytter nordover og heliporten på Sola vil nok bli stadig mindre viktig i fremtiden.
De fleste feltene man når fra Sola har fremdeles mye olje igjen, det letes fremdeles, og heliporten på Sola vil ikke se mye forandring de nærmeste to ti-årene. Dette er uavhengig av hva som skjer i nord. F.eks. bygges Valhall ut med ny plattform, Ekofisk får snart to nye plattformer. Ikke tomt helt ennå gitt.

Vi snakker tross alt om en av de dyreste og rikeste byene i Europa.

Og hvorfor er det dyrt i Stavanger og Rogaland? Mange tjener mye, nettopp pga olje, både on-shore og offshore. Når det begynner å minke på oljen så har jeg en mistanke om at trafikken reduseres til Stavanger. Det går rett og slett ikke an å opprettholde reisemønsteret man har i dag på lang sikt. Til det er det for mange som tjener for bra og har mye fri i dag.

Samme hva som gjøres i det lokale næringsliv med å redusere virkningene av at olje-eventyret en gang er over, så tror jeg at Stavanger går på en smell. Like it or not.

WestAir
18-11-2010, 21:21
Ok, du har sikkert et poeng når det gjelder både heliporten og Stavanger. Men ikke glem at olje- og energiindustrien allerede i dag er veldlig internasjonal. Rogalandske bedrifter har gjennom erfaringer fra Nordsjøen blitt aktive neste overalt på kloden der det letes etter olje og gass. Dessuten er Stavanger-regionen ekstremt "pro-business" så jeg er ikke så bekymret for fremtiden. Ikke for å skryte, men vi er veldig annerledes enn resten av Norge (og det finnes statistisk grunnlag for mine påstander), rogalendinger er gründere og her det penger som teller på godt og vondt (jeg er historiker og dette er ikke bare lokalpatriotisk tull).

Kenneth
19-11-2010, 10:10
Samme hva som gjøres i det lokale næringsliv med å redusere virkningene av at olje-eventyret en gang er over, så tror jeg at Stavanger går på en smell. Like it or not.

Rogaland vil nok miste mange godt betalte olje-relaterte arbeidsplasser frem mot 2050, men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis betyr krise, og mindre trafikk. Masterplanen side 26 gir en prognose frem til 2050, og trafikken ventes å øke til 4,6 millioner passasjerer i 2050, selv i worst case scenarioet. I det beste alternativet ventes det 7,6 millioner passasjerer.

LN-ATC
23-11-2010, 16:22
Brukerne(les piloter i SAS bosatt her lokalt i området) der et par av dem er medlemmer av kommunestyret i Sola Kommune har fra kommunetstyrets talerstol uttalt at de mener dette er en feil beslutning av Avinor å legge ned 11-29 på Sola og anmodet Sola kommune å gå i mot dette når Masterplanen var oppe til behandling i kommunestyret tidligere i år.

Det kan også være greit å vite at de to pilotene/politikerne som nevnes begge er bosatt omtrent på senterlinja til den eventuelle 18R/36L. Det kan jo hende at hovedargumentet deres for ikke å legge ned rullebane 11/29 er at de ikke ønsker seg en parallelle rullebane, på grunn av fare for mer støy over eget hjem? :-)